Dat klopt, maar als je verder kijkt dan de typische freelancer (of managementvennootschap), zijn de meeste KMO's nog altijd 1 of 2 mensen die een groot risico nemen om een bedrijf te starten. Als je daar dan niks tegenover zet, gaan er veel minder dat risico nemen en zet je een rem op ondernemen en innovatie.
Kijk naar bedrijven als Collibra of Loop earplugs (en nog veel meer). Dat zijn bedrijven die volgens mij niet meer opgericht zouden worden als je dat niet extra financieel beloont, puur omdat het risico op faillissement zo groot is.
Dat is natuurlijk wel de essentie van ondernemen, uw eigen geld en tijd (en dat van anderen) steken in iets dat mogelijks succesvol en dus winstgevend wordt.
Een zekere stimulans is daarom niet uitgesloten- maar het is wel opvallend dat zaken die algemeen gangbaar zijn (ik zeg maar iets: iemand met een loon van 3k betaald % minder belastingen dan iemand met een loon van 6k) plots niet meer van toepassing zijn. Ik sluit elke vorm van stimulans absoluut niet uit - ze zijn nodig. Je kan ook niet anders dan vaststellen dat bepaalde ondernemingen gigantische winsten maken en daar eigenlijk weinig/niets op betalen - mooi voorbeeld is de belasting op multinationals waar de mondialisering een logisch beleid fnuikt. De situatie is wat ze is natuurlijk. Ik ben geen econoom - stimulans is noodzakelijk en moet bekeken worden - maar dat is nog iets anders dan fiscale cadeaus uitdelen.
Een andere vorm van stimulans: loonkost significant doen dalen - 20% ofzo. Voor veel KMO's, bedrijven ... een doorn in het oog, maar dat vraagt een gigantische hervorming.
Een aantal risico's worden al afgedekt - bouwondernemer is niet persoonlijk aansprakelijk als hij het leven van een klant verwoest door slecht werk of malafide praktijken toe te passen - de grootste gevolgen zijn daar niet zelden voor de klant en niet voor de ondernemer, als kers op de taart start die de week nadien terug op onder een andere naam - vader is heel zijn leven actief geweest in de sector en heeft het tal van keren gezien.
Bij werkgever zijn de gebouwen (= meeste waarde in dat geval) ondergebracht in een apart bedrijf - risico op groot verlies kapitaal ingedekt.
Banken, investeringsmaatschappijen, risicokapitaal ... zijn er om fondsen te zoeken voor een startende onderneming - zij dragen dan deels het risico, als de start -up failliet gaat is de onderneming meestal een min. inleg kwijt en zijn de geldschieters hun centen kwijt, de persoon wordt eveneens gevrijwaard in de meeste gevallen.
Ik heb de start van het kapsalon van de vrouw van mijn collega van nabij kunnen volgen, dat was best makkelijk - kreeg vlot een lening, zaak draait goed (maar slecht op papier) - voor de overheid is die zaak een complete ramp: gigantisch deel zwart geld, veel zaken inbrengen i.c.m. geen controles, buitensporige vergoedingen corona, vergoedingen bij wegwerkzaamheden die 0,0 impact hebben, ... netto is dat een verlieslatende zaak voor de overheid - belastingdruk 2,2%. Maar goed - de bluts met de buil zeker. Het is hen gegund - maar in het overzicht is deze case fundamenteel een aanfluiting van alles wat logisch en rechtvaardig zou moeten zijn.
Soms moet je denken aan populistische praat genre: belast de armen, ze zijn met meer - de uitzondering die MR hier voorstelt komt toch wel in de buurt: wie een KMO kan verkopen zal normaliter toch een wat bredere financiële basis hebben als iemand die voor 250k aandelen/fondsen heeft. Ook het algemeen principe van belasting op meerwaarde ipv vermogen sluit daar bij aan.
Edit: daar staan andere voorstellen tegenover - maar dan slaat de slinger helemaal door: belast alles aan hetzelfde tarief - op zich ben ik daar niet tegen - het is niet eens onlogisch, op voorwaarde dat dat tarief significant lager ligt dan wat nu het geval is. Neen - dat laatste deel laat men dan gewoon vallen.