Begroting in het regeerakkoord: supernota

Lijkt me niet zo ver gezocht. MR doet wat toegevingen maar Bouchez mag premier worden, BDW kan zich weer gaan wegsteken zodat hij ongehinderd commentaar kan geven voor de volgende verkiezingen en Vooruit kan stellen dat ze toegevingen afgedwongen hebben bij de voor de rest rechtse regering.

Iedereen wint
Ik heb altijd verwacht dat je Bouchez moet paaien door hem premier te laten worden :p.
Dit dus.

Normaal had ik gewoon geliked maar dat gaat niet (meer).

Een entertainmentprogramma als special forces is echt wel een afspiegeling van hoe een persoon is zonder knip en plakwerk om het voor de kijker interessant te maken 🫠. We zullen maar zwijgen over anderen hun racistische zatteklap in het openbaar 😅.

Niet dat het hier over persoonlijkheden moet gaan maar het helpt wel om de huidige situatie te begrijpen. Mijn collega kent GLB redelijk goed en heeft nog samen met hem op kot gezeten. En er is niets in scene gezet aan Special forces...
Toen hij voorzitter van de MR werd zei mijn collega ook: "dat is maar een tussenstop voor zijn echte doel, premier worden. En hij zal er geraken ook want hij krijgt altijd wat hij wil".

Gesteld dat die grenzen dan inderdaad makkelijk verlegd kunnen worden in volgende regeringen vind ik dat je toch al snel afzakt naar het raken van de middenklasse.

Een verschuiving van belasting op arbeid naar een meerwaardebelasting impliceert natuurlijk ook dat diezelfde middenklasse meer overhoudt van z'n brutoloon.
Netto positief voor de kleine lonen, want die hebben meestal geen aandelen/meerwaarde die belast zal worden.
Neutraal voor de betere lonen, want wat ze betalen aan meerwaardebelasting op hun investeringen wordt gecompenseerd door wat ze meer overhouden van hun loon.
Negatief voor diegene die het gros van hun inkomsten halen uit investeringen. En wetende dat die dat nu eigenlijk aan een heel interessant tarief doen, en daar dus al heel wat voordeel uit hebben gehaald.

Toch een lastige bocht om te nemen, niet?
  • BDW lijkt wel enig verdienstelijk werk te hebben geleverd als formateur, dat zou een voorzichtige conclusie kunnen zijn als je de andere voorzitters mag geloven. Samen met het voorzitterschap van de grootste partij de meest voor de hand liggende kandidaat.
  • BDW kan wellicht tot het einde der tijden terugvallen op het burgemeesterschap - of er moet een kleine ramp gebeuren, dat plan B lijkt redelijk safe - we zullen zien, als Rutten terug wordt verkozen als burgemeester kan alles, zelfs met een grote ramp.
  • Een premier moet zijn ploeg toch wat kunnen verenigen, niet meteen de beste eigenschap van Bouchez - niet meteen materiaal voor een Premier
  • Gezien Vivaldi geschiedenis - niet uitgesloten dat één of meerdere partijen een veto stellen - of er moet een hele kast met trofeeën tegenover staan.
Andere premier dan BDW kan zeker - ook van MR signatuur, maar Bouchez zelf ... zou ik geen geld durven op zetten.

Ik weet ook niet meteen of er al een zeker verwachtingspatroon is binnen NVA achterban- bepaalde groepen zouden het BDW wel eens kwalijk kunnen nemen om zich terug te trekken naar Antwerpen.

Als er vanuit de MR een premier naar voren geschoven gaat worden dan gaat dat toch eerder Wilmes zijn dan GLB denk ik.

Met de instelling van de Franstalige liberalen zitten we over een paar jaar nog veel dieper in de schulden, en de klaarblijkelijke afwezigheid van enige sense of urgency of realiteitszin in het hoofd van GLB herbevestigt zijn status als een absolute bottom of the barrel politicus.

MR gaat fors in de tegenaanval: "Geen verkiezingen gewonnen om miljarden nieuwe belastingen te introduceren"
De Franstalige liberalen kregen de zwartepiet doorgespeeld voor de mislukte formatiepoging, maar gaan nu stevig in de tegenaanval. Op X, het voormalige Twitter, laat MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez alle discretie varen en benadrukt hij dat hij dat hij "een btw-verhoging op basisbehoeften van 1,7 miljard heeft voorkomen, net als een accijnsverhoging op brandstoffen".

Intussen trekt ook MR-Kamerlid Denis Ducarme stevig van leer op X. "We hebben de verkiezingen gewonnen en hebben gezien hoe de kiezers hun vertrouwen in ons toonden, zodat we werk financieel beter konden belonen en zodat veiligheid en immigratiecontrole niet langer loze woorden blijven. Maar niet om miljarden aan nieuwe belastingen te introduceren."

Die verdediging van de Franstalige liberalen is opvallend aangezien ze daarmee de hele fiscale hervorming van ex-formateur Bart De Wever afvallen. Tot voor kort leek het alsof de formatie vooral afsprong op de meerwaardebelasting op aandelen. Daarover zegt Bouchez nog dat die niet ten koste zou gaan van de superrijken "maar simpelweg van de KMO-eigenaren die hun hele leven hebben gewerkt".
Komt niet meer goed.

Als er vanuit de MR een premier naar voren geschoven gaat worden dan gaat dat toch eerder Wilmes zijn dan GLB denk ik.

Met de instelling van de Franstalige liberalen zitten we over een paar jaar nog veel dieper in de schulden, en de klaarblijkelijke afwezigheid van enige sense of urgency of realiteitszin in het hoofd van GLB herbevestigt zijn status als een absolute bottom of the barrel politicus.

GLB als premier zou gewoon onwerkbaar zijn. Niet in het minst voor Vooruit.

Ik had sterke hoop op BDW als premier. De man is richting de uitgang aan het fietsen op nationaal niveau en dus eigenlijk de geknipte kandidaat om de 28 miljard aan te pakken. Zijn zetel in Antwerpen is bovendien gegarandeerd.

Komt niet meer goed.
Bouchez zijn frustratie: OK hij zat aan de onderhandelingstafel, stoom aflaten .. maar mmm
Who the fuck is Denis Ducarme? (ik ben nu cynisch)

Die man moet gewoon zwijgen want .. de helft van de kiezers van MR is het met hem eens maar de andere helft is het oneens met hem.
Dus dan zijn zo'n nodeloze uitspraken van een pipo die niet eens aan de onderhandelingstafel zat eerder nefast dan dat ze iets opleveren. (ze verdelen hun eigen kiezers)

"Wij hebben de verkiezingen gewonnen"
Ach zo? FAKE NEWS beste MR.
Gewonnen in Wallonië, maar niet federaal.

Bouchez hekelt tijdens zijn betoog dat de schuld in de schoenen van de MR wordt geschoven. "Ik ben niet verkozen om de btw op vlees, melk, brood en water te verhogen"

Ik vraag me af of dat ook echt op tafel lag, want ik vindt deze basis voedingsproducten al verdomd duur genoeg vandaag.

En verder niets over migratie, niets over wooncrisis ... Tis idd EERST hard besparen, maar op de kap van wie dan?
Hard besparen is één ding, maar dat betekend dan dat je bvb het wat hoger nettoloon die op ook tafel lag (werken meer doen lonen), langs de andere kant direct verliest ... Wie die put ooit groef zal wel sterk zwijgen natuurlijk.

Laatst bewerkt:

"Wij hebben de verkiezingen gewonnen"
Ach zo? FAKE NEWS beste MR.
Gewonnen in Wallonië, maar niet federaal.

Bouchez hekelt tijdens zijn betoog dat de schuld in de schoenen van de MR wordt geschoven. "Ik ben niet verkozen om de btw op vlees, melk, brood en water te verhogen"

Ik vraag me af of dat ook echt op tafel lag, want ik vindt deze basis voedingsproducten al verdomd duur genoeg vandaag.
Tijdens de vorige regering, ja. Bij de uniformisering van de btw-percentages van 6% en 12% naar 9% lag dat even op tafel tijdens de gefaalde belastingshervorming van Van Peteghem. Toen heeft men dat (onder druk van de linkse coalitiepartners) aangepast zodat essentiële levensmiddelen een uitzondering van 0% zouden krijgen.

Geen idee of die originele versie terug is heropgerakeld tijdens de onderhandelingen. Voor Vooruit zou dat toch een bittere pil zijn om te moeten slikken.

Het is ook goed mogelijk dat men niet eens tot daar geraakt is en dat Bouchez nu goedkoop punten wil scoren.

Komt niet meer goed.
Amai als dit de toon is die zal worden voortgezet zie ik een Arizona coalitie niet gebeuren. Zeker niet als De Wever geen premier wordt, dit lijkt me toch wel een must om de vrede te behouden in een coalitie zoals deze. Het is toch wel duidelijk nu waarom De Wever niet altijd positief was over Bouchez en meer samenwerking zocht met de PS.

Eerlijk, als bouchez dit maanden zal volhouden zie ik ons binnen een jaar De Wever eerder PS aan boord nemen voor zijn regionale standpunten door te duwen in ruil voor beloningen voor de PS.

Achja, er kan nog zeer veel gebeuren maar Bouchez moet beseffen dat hij in een coalitie zijn coalitiepartners toch enige samenwerking moet aanbieden.

Tijdens de vorige regering, ja. Bij de uniformisering van de btw-percentages van 6% en 12% naar 9% lag dat even op tafel tijdens de gefaalde belastingshervorming van Van Peteghem. Toen heeft men dat (onder druk van de linkse coalitiepartners) aangepast zodat essentiële levensmiddelen een uitzondering van 0% zouden krijgen.

Geen idee of die originele versie terug is heropgerakeld tijdens de onderhandelingen. Voor Vooruit zou dat toch een bittere pil zijn om te moeten slikken.

Het is ook goed mogelijk dat men niet eens tot daar geraakt is en dat Bouchez nu goedkoop punten wil scoren.
Thx @StevenFM voor de verduidelijking. Denk ook dat Bouchez dit mogelijks wat uit de context trekt om te scoren.

De realiteit is natuurlijk dat op een begroting 28mrd besparen overeenkomt met ~7000 euro per gezin. 600 euro per maand per gezin. Recurrent en forever.

Je kan wat schuiven zodat bedrijven bijdragen en grote vermogens etc, maar ook Marc Coucke heeft "maar" een vermogen van <1mrd. Je kunt daar moeilijk elk jaar 100M van afpakken. Google parkeert zijn geld waar het wil, dus daar valt ook geen 10mrd te rapen. KBC is een van de grootste werkgevers/bedrijven van Belgie en heeft 1-2-3 mrd winst per jaar (en ze betalen al veel bankentaks. daar kun je ook niet recurrent 1mrd extra halen).

Dus het idee dat de doorsnee werkende, gepensioneerde en werkloze het niet zal voelen is een beetje intellectuele nonsens.

Zat er toch in in de nota's? 9% als standaardtarief maar 0% voor groenten en fruit.

Lijkt mij straf met Vooruit in een regering.

De realiteit is natuurlijk dat op een begroting 28mrd besparen overeenkomt met ~7000 euro per gezin. 600 euro per maand per gezin. Recurrent en forever.

Je kan wat schuiven zodat bedrijven bijdragen en grote vermogens etc, maar ook Marc Coucke heeft "maar" een vermogen van <1mrd. Je kunt daar moeilijk elk jaar 100M van afpakken. Google parkeert zijn geld waar het wil, dus daar valt ook geen 10mrd te rapen. KBC is een van de grootste werkgevers/bedrijven van Belgie en heeft 1-2-3 mrd winst per jaar (en ze betalen al veel bankentaks. daar kun je ook niet recurrent 1mrd extra halen).

Dus het idee dat de doorsnee werkende, gepensioneerde en werkloze het niet zal voelen is een beetje intellectuele nonsens.
Dat besef en begrijp ik ook hoor, je kan dat onmogelijk NIET voelen. Beter dit dan bijvoorbeeld de voormalige Griekenland toestanden na de laatste grote crash.
Die discussie van meerwaardebelasting is me wel duidelijker, in detail hier besproken.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij straf met Vooruit in een regering.

Onderdeel van een taxshift. Wat meer belastingen betalen op voedsel, maar wat meer netto over op uw loon omdat op vermogens ook belasting voorzien wordt.

Enige nadeel is natuurlijk wel dat in grensregio's de barrière weer wat kleiner is om daar uw inkopen te gaan doen.

Al bij de doorrekening van de verkiezingsprogramma's bleek dat die droomcoalitie tussen N-VA en MR heel relatief was. N-VA was de enige partij die met haar plannen het begrotingstekort liet dalen, MR was de partij die het begrotingstekort het meest liet toenemen (net geen verdubbeling!). Van alle partijen in dit land is de MR de partij die zich minst aantrekt van de begroting. Dan wordt het moeilijk natuurlijk, als je 28 miljard moet gaan besparen.

Met Bouchez als premier vermijd je wel dat hij weer oppositie gaat voeren tegen zijn eigen regering.

Alhoewel... :unsure:

Als Europa zou tussenkomen om dat tekort van 27 miljard op orde te brengen. Zou de gebruikte formule meer vallen in de richting van MR of meer in de richting van de huidige overeenkomst ?

Want als dat de gok is die hij maakt. Laat Europa het maar doen, want 95% van de maatregelen die men dan invoert komt overeen met die van mijn kiezers. Dan is de incentive voor een consensus natuurlijk ook weer minder.

Terug
Bovenaan