Begroting in het regeerakkoord: supernota

Hoe cynisch. Een mogelijk akkoord opblazen omdat postjes met de gemeenteraad belangrijker zijn. Blijkbaar allemaal normaal en ok voor jou?

GLB heeft al constant bewezen dat zijn ego boven iedereen en alles staat. Constant tegen zijn eigen regering oppositie voeren en nu ook weer de bullenbak zijn tegen iedereen. Iedereen weet wat voor een blaas/dwaas dat is dankzij zijn passage in het VTM programma Special Forces.
Die postjes in de gemeenteraad zijn niet belangrijker. Ik vind het goed dat hij zich niet overhaast een akkoord laat opdringen waarin hij zich niet kan vinden. Neem dan even de druk van de ketel, bezin en schuif later de stoelen terug onder tafel.

Een entertainmentprogramma als special forces is echt wel een afspiegeling van hoe een persoon is zonder knip en plakwerk om het voor de kijker interessant te maken 🫠. We zullen maar zwijgen over anderen hun racistische zatteklap in het openbaar 😅.

Die postjes in de gemeenteraad zijn niet belangrijker. Ik vind het goed dat hij zich niet overhaast een akkoord laat opdringen waarin hij zich niet kan vinden. Neem dan even de druk van de ketel, bezin en schuif later de stoelen terug onder tafel.

Een entertainmentprogramma als special forces is echt wel een afspiegeling van hoe een persoon is zonder knip en plakwerk om het voor de kijker interessant te maken 🫠. We zullen maar zwijgen over anderen hun racistische zatteklap in het openbaar 😅.

We hebben wel niet veel tijd om na te denken hé, er moet 20 miljard bespaard worden dat ze er dan niet over enkele miljoenen overeen komen baart me toch wel zorgen.

En zat er in de voorstellen van de wever zulke besparingen ? K denk van niet
En wat heeft het van doel om alles te blokkeren en niets zelfs concreets op tafel leggen ?

Bart heeft wel zijn best gedaan om iets te brengen en er zaten zeer degelijke voorstellen.

Wil de mr wel drastische hervormingen hoe meer dit circus aanhoud hoe meer ik begin te denken van niet

Dat mensen hier Bouchez nog verdedigen :laugh:

Al in de huidige regering was hij dé stoorzender die hervormingen afblokte. Maar hij komt op voor zijn principes! /s
Ik hoop soms echt dat ze een regering zonder hem maken, al zijn sommige hervormingen gewoon noodzakelijk en gaan die er met de PS niet komen. Maar je weet nu al dat een regering met MR constant ruzie zal zijn.

Laatst bewerkt:
Zelfs als je zou argumenteren dat dit een tactische zet van GLB is om het over de gemeenteraadsverkiezingen te tillen en dan terug aan tafel te gaan zitten, dan zou ik als Vooruit zijnde mijn huid nog duurder verkopen. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat de MR deel heeft ujitgemaakt van Vivaldi.

Dit is echt onbegrijpelijk.

Wie zegt er dat dit na de oktoberverkiezingen niet opnieuw op tafel komt? Iedereen aan tafel was het daarmee eens, dat punt stond niet ter discussie.
Lol, dat punt stond natuurlijk wél ter discussie, tussen de eerste en derde nota is daar wel wat aan veranderd, hoor ik hier van mijn baas (en die heeft de teksten). Het werd wél aanvaard, omdat er andere zaken als compensatie dienden, zoals de meerwaardebelasting.

Bovendien is nu het akkoord van tafel is, in principe alles opnieuw ter discussie. Als Bouchez nu zal terug willen lanceren, is het algemeen gevoel toch dat hij daar een prijs zal voor moeten betalen.

Niet akkoord: MR heeft die gewonnen, net zoals de PS die ook zo vaak heeft gewonnen - plots 1/1 stemmen in Wallonië naar Vlaanderen overhevelen ter vergelijk, zo werkt het systeem niet - voor Vlaanderen jammer want dan eten we Wallonië met huid en haar op op een aantal vlakken, voor Wallonië een zegen voor een aantal zaken. Zo werkt een democratie nu eenmaal. Dus ja, MR heeft veel meer te zeggen dan Vooruit op basis van het geldende kiessysteem.
klopt. Echter is MR natuurlijk niet de enige liberale partij en deelt het dus een stuk van de buit met N-VA. Dat wil zeggen dat de eerste nota al héél veel punten bevatte die ook MR wilde en dat het logisch is dat alles sinds de eerste nota eerder naar links zal geschoven zijn.

In die zin moet MR meer toegeven, ook al omdat je niet linkser zal gaan zonder Vooruit (er is geen werkbare coalitie), terwijl je wél linkser kan zonder MR, bvb door de PS erbij te nemen (ook al is dat zeker voor de gemeenteraadsverkiezingen geen te bewandelen pad)

maw: ook al kan Vooruit niet zo zwaar wegen als MR, de stemmen die als alternatief voor Vooruit dienen zijn links. En daardoor weegt Vooruit relatief zwaar (ook al door het gedrag van de persoon Bouchez in de vorige regering, wat los staat van de politieke standpunten). Het is niet voor niets dat men bij vooruit de onderhandelingen doet met Rousseau/Depraetere en niet met VDB, wat een stuk meer weerstand en ergernis zou opleveren.

Lol, dat punt stond natuurlijk wél ter discussie, tussen de eerste en derde nota is daar wel wat aan veranderd, hoor ik hier van mijn baas (en die heeft de teksten). Het werd wél aanvaard, omdat er andere zaken als compensatie dienden, zoals de meerwaardebelasting.

Bovendien is nu het akkoord van tafel is, in principe alles opnieuw ter discussie. Als Bouchez nu zal terug willen lanceren, is het algemeen gevoel toch dat hij daar een prijs zal voor moeten betalen.

Deze zijn openbaar niet te raadplegen veronderstel ik?

Dat mensen hier Bouchez nog verdedigen :laugh:

Al in de huidige regering was hij dé stoorzender die hervormingen afblokte. Maar hij komt op voor zijn principes! /s
Ik hoop soms echt dat ze een regering zonder hem maken, al zijn sommige hervormingen gewoon noodzakelijk en gaan die er met de PS niet komen. Maar je weet nu al dat een regering met MR constant ruzie zal zijn.

Bouchez de man van felle woorden. Heel Vlaanderen heeft deze man kunnen aanzien op tv (special forces) Wat een flop is die man. Eerste klas bullebak, heeft wat weg van Boris johnson, Thrump...

Wat is nu eigenlijk de rol van de Koning? Iedereen die nu bij hem gaat zeggen dat er geen overeenkomst is omwille van GLB & de meerwaardebelasting? En hij die dan bemiddelt met GLB? Of hoe moet ik dat zien?

Enig idee hoe het zat met die harde garanties rond bepaalde hervormingen? Want het enige waar ik GLB wel in kan vinden is in het potentiële onevenwicht tussen garanties voor een nieuwe belasting en de garanties voor de hervormingen. Een nieuwe belasting is "eenvoudiger" afgesproken en ingevoerd dan een verregaande hervorming. Er zijn al genoeg afgesproken hervormingen niet doorgemaakt de laatste jaren.

Wat is nu eigenlijk de rol van de Koning? Iedereen die nu bij hem gaat zeggen dat er geen overeenkomst is omwille van GLB & de meerwaardebelasting? En hij die dan bemiddelt met GLB? Of hoe moet ik dat zien?

Bij mijn weten gaat die nu spreken met iedereen, het water uittesten en zien of er mogelijks met wat massage er een mogelijkheid is om alles terug recht te trekken. Mogelijks doordat hij zaken gedaan krijgt die de formateur niet gedaan kreeg omdat hij in een andere omstandigheid zit dan de formateur.

Daarnaast kan hij mogelijks tegen GLB zeggen wat een lomperik hij is om hiervoor dit akkoord af te blazen. En komt daar vb uit dat het probleem om dit te aanvaarden vooral de gemeenteverkiezingen zijn waar GLB geen zin heeft om pluimen te verliezen op zijn overwinning en dat eens dat voorbij is, hij perfect bereid is om zijn woorden terug in te trekken.
Onder de noemer van er is tijd overheen gegaan. De alternatieven zijn slechter. Etc etc etc.

Maar voor hetzelfde geld komt daar naar boven dat vooruit en MR samen gewoon niet werkt. En dat er dan naar een formatie zonder 1 van beide moet gewerkt worden waarbij dan potentieel iemand anders het veld in gestuurd wordt. Of hell dat GLB vb zegt van stel mij als preformateur aan ipv BdW en dat hij het opnieuw probeert met dezelfde partners. Omdat hij vindt dat hij er vb wel in zou lukken doordat hij andere klemtonen legt in hetgeen waar hij toegevingen in wil doen.

Het gezegde wil dat de Koning neutraal is, dat de gedeelde info vertrouwelijk is, ...wordt uiteraard ook ondersteund door adviseurs. Maar imo wel een goed idee om zo iemand te hebben die "boven alles en iedereen" is verheven en ergens een neutrale positie kan innemen.

Trouwens wel opmerkelijk dat de partijen niet de zwarte piet openlijk van de daken schreeuwen (in tegenstelling tot de publieke opinie), als je dan toch op zoek moet naar lichtpuntjes - dat is er alvast eentje. Bouchez mag dan mss wel een lompe boer zijn - ergens moet daar toch ook iets van mayonaise aanwezig zijn in de bovenkamer - wie weet heeft die mss wel andere zaken op het oog en was hij op zoek naar een breekpunt, dan is zo een symbool wel handig om te gebruiken.

Deze ochtend nog openlijke steun van beleggersorganisaties en werkgeversorganisaties voor een vermogenswinstbelasting - met het gebruikelijke riedeltje van voorwaarden: niet verstorend, andere zaken in de plaats, zorgen dat grote vissen zich niet mobiliseren ... die weten ook dat een flat rate meerwaardebelasting voor zowel middenklasse als echte rijkdom met straten voorsprong te verkiezen is boven een belasting op vermogen - dat is een gigantisch cadeau met een grote strik errond.

Ook een opinie van Marc Coucke die een doembeeld schept van belasting op kapitaal - komaan gast, je hebt letterlijk 100 den miljoenen belastingvrij kunnen innen.

Laatst bewerkt:
Kakken op 'de belastingen' is ook niet ernstig. Er is een gat van 28mrd, dat is de realiteit. Hoe dat er komt en waarom dat er is, is irrelevant in de discussie. Ze is er. Daarover filosofish palaveren is serieus 'water under the bridge'.

Het gat moet gedicht worden. Denken dat je dat op 1 2 3 dichtspringt met wat (kleine) besparingen links en rechts is niet ernstig te noemen, anders was het al gedicht in het verleden, lijkt me.

Ja, er moet bespaard worden en ontvet worden. Maar dat zel een oefening van lange adem zijn en evenwichten vinden zijn. Dat Bouchez, en godbetert Lachaert die zich nog eens moet profileren, dan alles afschieten omdat er ocharme een meerwaardetax van paar miljoen op tafel ligt is allerminst ernstig te noemen...

Zou dit opgezet spel zijn?

De Wever heeft het nu voor de ogen van iedereen serieus 'geprobeerd' en dus zijn verantwoordelijkheid genomen. Zowel Vooruit als MR hebben laten zien aan hun achterban dat ze er alles aan doen om het naar hun hand te zetten.
Nu kan een nieuwe formateur, misschien iemand uit het centrum, opnieuw proberen deze coalitie op poten te zetten. Vooruit en MR doen nog een toegeving 'in het belang van het land' en BDW kan mooi op het Schoon Verdiep blijven zitten. Iedereen enigszins content.

Of denk ik nu te ver? Zou er alleszins niet van verschieten.

Zelfde gevoel - is er een achterliggende reden? Welke?

Bouchez is al 5y zich aan het profileren in de Vlaamse landshelft als sympathieke pee. Meedoen in VTM shows (pwapwapwa), in Terzake en de Afspraak opduiken, meedoen in Vlaamste late night shows, in Knokke komen elk weekend en zorgen dat ze je gezien hebben, ...

Ik denk dat Bouchez nogal hongerig is en in alle regeringen wil zitten en federaal premier wil worden, n'importe quoi.

Lijkt me niet zo ver gezocht. MR doet wat toegevingen maar Bouchez mag premier worden, BDW kan zich weer gaan wegsteken zodat hij ongehinderd commentaar kan geven voor de volgende verkiezingen en Vooruit kan stellen dat ze toegevingen afgedwongen hebben bij de voor de rest rechtse regering.

Iedereen wint

Terug
Bovenaan