Dat de belastingen op vermogen laag zijn komt tegenwoordig ook wel enkel nog doordat er geen meerwaardebelasting is. Eens meerwaarden normaal belast worden is dat ook wel gedaan. De andere redenen waarom België een land met een lage belasting op vermogen gezien werd, zoals lage roerende voorheffing, bankgeheim en notionele intrestaftrek zijn er al even uit. Meerwaarde op vastgoed is nog onbelast en er zijn nog een paar speciale regimes maar niet meer voldoende om te zeggen dat vermogen in België over het algemeen laag belast wordt.Ik erger me eveneens mateloos aan hoe alles in een context wordt geplaatst - zinnen genre: met een meerwaardebelasting loopt België in de pas met andere landen, in de VS bestaat dat ook, .... dat is de balletjes uit de soep halen zonder het over de soep te hebben.
Anderzijds zijn de lasten op loon hoog, de lasten op vermogen laag - maar ik heb bvb. geen flauw idee hoe dat zit met belasting op winst - het enige wat ik heb opgevangen is dat bvb. Colruyt ca 25% belastingen betaald, mijn werkgever ca 32% - hoe zit dat in andere landen, houd men in deze cijfers reeds rekening met subsidies en allerhande andere voordelen, ...
Voor een particulier met aandelen is die meerwaarde eenvoudig te bepalen - maar hoe zit dat met echte kapitalen?
Laatst bewerkt:

.