Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik erger me eveneens mateloos aan hoe alles in een context wordt geplaatst - zinnen genre: met een meerwaardebelasting loopt België in de pas met andere landen, in de VS bestaat dat ook, .... dat is de balletjes uit de soep halen zonder het over de soep te hebben.

Anderzijds zijn de lasten op loon hoog, de lasten op vermogen laag - maar ik heb bvb. geen flauw idee hoe dat zit met belasting op winst - het enige wat ik heb opgevangen is dat bvb. Colruyt ca 25% belastingen betaald, mijn werkgever ca 32% - hoe zit dat in andere landen, houd men in deze cijfers reeds rekening met subsidies en allerhande andere voordelen, ...

Voor een particulier met aandelen is die meerwaarde eenvoudig te bepalen - maar hoe zit dat met echte kapitalen?
Dat de belastingen op vermogen laag zijn komt tegenwoordig ook wel enkel nog doordat er geen meerwaardebelasting is. Eens meerwaarden normaal belast worden is dat ook wel gedaan. De andere redenen waarom België een land met een lage belasting op vermogen gezien werd, zoals lage roerende voorheffing, bankgeheim en notionele intrestaftrek zijn er al even uit. Meerwaarde op vastgoed is nog onbelast en er zijn nog een paar speciale regimes maar niet meer voldoende om te zeggen dat vermogen in België over het algemeen laag belast wordt.

Laatst bewerkt:
Dat de belastingen op vermogen laag zijn komt tegenwoordig ook wel enkel nog doordat er geen meerwaardebelasting is. Eens die er is, eens meerwaarden normaal belast worden is dat ook wel gedaan. De andere redenen waarom België een land met een lage belasting op vermogen gezien werd, zoals lage roerende voorheffing, bankgeheim en notionele intrestaftrek zijn er al even uit. Meerwaarde op vastgoed is nog onbelast en er zijn nog een paar speciale regime die heel specifiek zijn maar niet meer voldoende om te zeggen dat vermogen in België over het algemeen laag belast wordt.

M.b.t. vastgoed: ik veronderstel dat de meerwaarde dan wordt gecorrigeerd met inflatie en gemaakte kosten (we laten KI, verzekeringen buiten beschouwing) - nog niet zo evident om daar grof geld uit te slaan of mis ik iets?

M.b.t. vastgoed: ik veronderstel dat de meerwaarde dan wordt gecorrigeerd met inflatie en gemaakte kosten (we laten KI, verzekeringen buiten beschouwing) - nog niet zo evident om daar grof geld uit te slaan of mis ik iets?

Je hebt al het voorbeeld van de belastbare meerwaarden onroerend goed bij verkoop binnen de 5 jaar.
Er worden daar ook forfaits gebruikt. Je moet toch al een serieuze meerwaarde hebben om daadwerkelijk belast te zijn

Huidig systeem uitbreiden is wel heel nadelig voor de doe-het-zelvers. (Want enkel kosten van een aannemer zijn aftrekbaar.)

Volgens nieuwbrief Wouter Verschelden wou Vooruit meteen 500 miljoen uit meerwaardebelasting op aandelen (itt geleidelijk zoals in eerder voorstel) + 500 miljoen uit verhoging effectentaks.
Bouchez wou eerder 1 miljard uit verhoging effectentaks en niets uit meerwaarde op aandelen.

Er zou dan een scheldtirade geweest zijn aan het adres van Vandenbroucke en Rousseau dat ze moesten dimmen want ze hadden de verkiezingen niet gewonnen en de provocatie "durf je zelf niet te antwoorden, kind van vijf?"

Ook Bart De Wever kreeg het verwijt dat hij een klein kind was en dat hij moest stoppen met zijn kinderacthige spelletjes.

Iets soortgelijk terug te vinden in artikel van Ivan De Vadder.
Al ziet die het nog wel goed komen.

Op andere plaatsen lees je dan dat Bouchez mss mikt op Vooruit inwisselen met Open VLD maar dat lijkt met nipte meerderheid van 76 zetels niet werkbaar in de praktijk.

Leuke sfeer in ieder geval.

Volgens nieuwbrief Wouter Verschelden wou Vooruit meteen 500 miljoen uit meerwaardebelasting op aandelen (itt geleidelijk zoals in eerder voorstel) + 500 miljoen uit verhoging effectentaks.
Bouchez wou eerder 1 miljard uit verhoging effectentaks en niets uit meerwaarde op aandelen.
Dan wordt het aldus 250 miljoen uit meerwaardebelasting en 750 miljoen uit verhoging effectentaks .. zoiets ..
Dit lijkt mij nog geen onoverkomelijk probleem.

Voor Bouchez ligt zo'n meerwaardebelasting natuurlijk gevoelig en hij wil dat bedrag zo laag mogelijk hadden (liefst 0,0 maar ja ..)

Er zou dan een scheldtirade geweest zijn aan het adres van Vandenbroucke en Rousseau dat ze moesten dimmen want ze hadden de verkiezingen niet gewonnen en de provocatie "durf je zelf niet te antwoorden, kind van vijf?"

Ook Bart De Wever kreeg het verwijt dat hij een klein kind was en dat hij moest stoppen met zijn kinderacthige spelletjes.

Op andere plaatsen lees je dan dat Bouchez mss mikt op Vooruit inwisselen met Open VLD maar dat lijkt met nipte meerderheid van 76 zetels niet werkbaar in de praktijk.

Er schort toch echt iets met die Bouchez. Zijn stijl wint misschien verkiezingen, maar kraakt coalities en staat goed beleid diametraal in de weg.

En Open VLD er bij is toch echt geen realistische piste? Slechts 1 zetel op overschot, dan mag er geen enkele dissidente stem in het parlement zitten of je krijgt je wetsvoorstellen er niet door. Dan mag je in de praktijk alsnog steun zoeken bij de oppositie. Wat ik op zich niet zo erg vindt, wat meer macht voor het parlement misschien zo, maar voor de meerderheid is dat doorgaans een nachtmerrie natuurlijk. En met Open VLD haal je dan een partij binnen die compleet op apegapen ligt, en helemaal geen betrouwbare partner is daardoor.

Lectrr heeft het weer eens goed gezien :clap:

Voor mezelf geldt het ook een beetje, had nooit die score in Wallonië zien aankomen, anders had ik federaal nooit strategisch NVA gestemd.

https%3A%2F%2Fstatic.standaard.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2024%2F08%2F20%2Fb9af9047-baf3-42a3-9398-7acd4785240b.jpg

Man man, als hij echt enkel moeilijk doet over de schrapping van de verlaging van de RV is dat toch een drama queen hoor...

Het enige wat hij echt moet slikken is een zeer beperkte meerwaardebelasting op aandelen en nog gaat hij moeilijk doen en eisen dat dat gecompenseerd wordt met een verlaging van de RV.

Hoe gaan ze in godsnaam aan 28 miljard geralen als elke invoering van een nieiwe belasting/verhoging van een bestaande belasting moet gecompenseerd worden met iets anders?
Blijkbaar is het daar nog niet eens over gegaan. Volgens De Tijd:

Er wordt al een budgettaire tabel gebruikt in de onderhandelingen, maar over de saneringsoperatie van 28 miljard euro is het nog niet echt gegaan.

Dus veel gezever over allerlei symbolen, maar niet over de olifant in de kamer.

Dus veel gezever over allerlei symbolen, maar niet over de olifant in de kamer.

Klopt dat beeld van die olifant wel vraag ik me af?

Als ik een huis moet bouwen en plots komt iemand me vertellen dat ik het met 3-4% minder moet doen, ik zal eens vloeken maar onoverkomelijk lijkt me dat zelden te zijn.

Ik denk wel dat het nog in orde komt, er zijn eigenlijk geen alternatieven en ik heb ook niet de indruk dat NVA nog veel water bij de wijn kan doen of hun eigen kiezers zouden wel eens durven afhaken. Wat is het alternatief dan - andere formateur of weet ik veel - om dan dezelfde discussie te voeren met dezelfde mensen - beter door de zure appel heen bijten als je iet of wat verantwoordelijkheidszin wil tonen aan de bevolking, heel dit gebeuren zou dan ook nog eens plaatsvinden met de hete adem van Europa in de nek. Dat zowel Vooruit als de MR zich eens op de borst kloppen en in de clinch gaan is de logica zelf, ze zijn het verplicht de grenzen op te zoeken.

Ik heb er toch geen goed gevoel bij. Vooruit heeft weinig te verliezen als deze formatie niet lukt, MR des te meer. Vooruit gaat niet als enige linkse partij in een rechtse regering stappen zonder trofee. Als Bouchez blijft het been stijf houden is het voorbij met deze coalitie. Open VLD erbij is niet realistisch voor een werkbare meerderheid, en in een klassieke tripartite gaat hij veel minder kunnen binnenhalen. Politiek heeft MR hier met andere woorden heel veel te verliezen als het faalt, dus ik vrees dat Bouchez vooral zijn ego aan het laten spreken is. En nu toch die belasting slikken nadat hij ze openlijk afgebrand heeft, is van het soort gezichtsverlies waarbij mannen als Bouchez liever het land afbranden dan dat te moeten ondergaan.

Ziet er desondanks niet goed uit, podcast van De Tijd spreekt van een zéér kleine kans dat de MR nog buigt, dan mag Bouchez het zelf gaan proberen... deadline van Europa halen en begroting niet compleet laten verloren gaan? Vergeet het maar...

Ook Wouter Verschelden denkt dat de kans groot is dat het vandaag mislukt en de MR dus aan zet komt.

Het tegenvoorstel van Bouchez om de 500 miljoen van meerwaardebelastingen op aandelen die ze willen schrappen te compenseren leek onrealistisch en ook deels een aanval op NVA
  • Extra effectentaks (die al in pakket zat eigenlijk)
  • nieuwe speculatietaks (max 80 miljoen maar wsl budgetneutraal omdat beurstaks zou delen)
  • taks op aandelen op naam voor bedrijven die vandaag beursgenoteerd zijn
  • Een aantal oude Belgische families heeft zo nog een berg aandelen in ondermeer Solvay en ontsnappen nu aan de beurstaks. Dit zou ook maar zo'n 50 miljoen opleveren
  • een nieuwe diamant of karaattaks die dus Antwerpen zou treffen. NVA zou eerder al aangegeven hebben dat dit niet geslikt kan worden net voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat Bouchez dit nu toch voorstelt wordt als een middenvinger gezien naar De Wever.
De theorie blijft dus leven dat Bouchez liever heel de liberale familie erbij haalt om rechtser programma te kunnen maken en mogelijk om premier te worden als grootste familie.
De hoop is dat hij inziet dat dit niet werkbaar is. Open VLD zou ook duidelijke signalen gestuurd hebben hierover.
En als Arizona mislukt dan is de PS vroeg of laat mss nodig, wat hij toch ook wil vermijden.

Zeer boeiend allemaal.
Ik hoop persoonlijk dat ze eruit geraken.

Het is ook gewoon logisch dat hij opkomt voor hetgeen hij verkozen is. We hebben een rechts kiesgedrag, links is federaal zwaar afgestraft, moeten we dan toch op ons knieën gaan voor links? Bouchez weet ook dat hij dan de prijs zal betalen de volgende verkiezingen, te beginnen met de naderende gemeenteraadsverkiezingen.
BDW heeft niet veel meer te verliezen, Bouchez staat aan het begin van zijn carrière. Ik snap terecht dat hij zijn overwinning op de PS nu wil laten gelden.
Niemand die het vreemd vindt dat hij opkomt voor hetgeen hij verkozen is. Wel is het zijn manier van doen die de ergernis opwekt, niet enkel bij linkse partijen.

Ik kan niet zeggen dat ik verbaasd ben om te lezen dat Bouchez tijdens gevoelige onderhandelingen zijn potentiële coalitiepartners zit af te blaffen. Gewoon geen betrouwbare coalitiepartner, was dat onder De Croo ook al niet.

Ik herinner me dat Bouchez voor de verkiezingen zei dat hij zich vijandelijk opstelde in de Vivaldi regering omdat deze te links was maar dat hij dit niet van plan was als de volgende regering rechter was.

Het heeft niet lang geduurd. Ik had wel verwacht dat hij Conner ging aanvallen maar ik had niet verwacht dat hij De Wever ging aanvallen.

Ik zou Connor toch ook niet onderschatten in een onderhandeling - denk dat het best een taaie klant kan zijn (zeker als hij beslist zich wat moed in te drinken - kweet het, tis flauw).

Echt enorm benieuwd wat de avond en nacht gaat brengen. Open VLD aan boord hijsen lijkt me echt pure waanzin. Ook gewoon het idee dat je dan een "rechtse" saneringsregering gaat hebben. Wordt weer een hete herfst zo. Vooruit is veel beter voor de beeldvorming. Nog los van het inhoudelijke.

Alsook, verdomme toch, ik wil peak Belgisch surrealisme, ik een vlaams nationalist als premier. Met Bouchez als formateur gaat Bouchez gewoon de 16pakken en blijft BDW op't schoon verdiep.

Dat zou dan eveneens een federale regering met Vlaamse minderheid mét N-VA zijn. Ik kan me niet voorstellen dat De Wever zich zo voor schut zal laten zetten door Bouchez.

Dat zou dan eveneens een federale regering met Vlaamse minderheid mét N-VA zijn. Ik kan me niet voorstellen dat De Wever zich zo voor schut zal laten zetten door Bouchez.
Alsof hij dat echt erg vindt. Met amper een kwart van de Waalse kiezers regeren was ook geen enkel probleem. Hij zal wel een manier vinden om dat te spinnen.

Terug
Bovenaan