Begroting in het regeerakkoord: supernota

Jawel, zie ook doorrekening door planbureau

De doorrekening van het planbureau is een doorrekening volgens een aanname.
Die aanname is daarom geen feit.
Terwijl jij dit behandelt als zijnde 100% de juiste interpretatie.

Je kan er grote principes uithalen. Maar je kan dat gewoon niet gebruiken om te zeggen van zo ziet Vooruit of eender elke andere partij het exact. Of zo zouden ze het expliciet invoeren.
Dat kan enkel wanneer ze dit zelf expliciet opnemen in hun eigen cijferdocumentatie.

Als jij weigert om dit verschil te verstaan, dan heeft het geen zin om verder op uw punten in te gaan en laat ik het voor de rest voor wat het is.
Uiteindelijk stemmen we op holle slogans. In plaats van op effectieve expliciete inhoud. Juist omdat ons systeem ons niet toestaat om ons uit te spreken over de exacte inhoud. Noch ben ik zeker of ik dat zelfs zou wensen. Maar stellen we hiervoor mensen aan die wij denken dat het goed zouden doen (of die wij wel een toffe vinden). Waarna we dan wat bitchen op het feit dat het allemaal hapchards zijn.

Laatst bewerkt:
Jawel, zie ook doorrekening door planbureau

Anders stem je op holle slogans
Ik hou me aan de feiten, jullie verzinnen fictie er bij

Kleine 5mio werkende, 66% voltijds waarvan 40% in 2022 boven de 4k maandloon zat
> 1mio dus
dat is nu exact hoe je niet mag rekenen in België. Er zijn in België idd 5 miljoen werkenden, maar daar zitten zelfstandigen, zieken, tijdelijk werklozen, loopbaanonderbrekers, etc ook tussen. Allemaal mensen die hun belastbaar loon sterk zien dalen. (Ja, zelfstandigen hebben een belastbaar mediaan inkomen die een heel stuk lager is). Er zijn. Bvba al maar 4,2 miljoen loontrekkenden.

En dat wist je, want anders had je wel gefulmineerd tegen mijn cijfer van 10-15%, die op een stuk lager uitkomt.
Feiten, realiteit dus.
Dan moeten ze dat maar in hun programma zetten
Alles wat ik zeg van nieuwe zaken staat er in, alles wat er niet in staat neem je de huidige situatie (doet planbureau ook)

Het gaat niet om de regeringsnota, wel om de standpunten waarmee ze naar de kiezer zijn gegaan om stemmen te halen.
ze MOETEN dat niet in hun programma zetten, jij wil dat ze dat erin zetten. Terwijl ze al akkoord zijn gegaan met een verandering van de 50% schijf. De praktijk dus, waar ze voor stemmen. Dat is nog altijd wat telt.

De doorrekening van het planbureau is een doorrekening volgens een aanname.
Die aanname is daarom geen feit.
Terwijl jij dit behandelt als zijnde 100% de juiste interpretatie.
doorrekening van de ingediende programmapunten. Geen aannames, geen interpretatie, geen fantasie maar realiteit (op de zaken die ik aanhaal. Dat ze daarnaast data met aannames nemen is iets anders)

dat is nu exact hoe je niet mag rekenen in België. Er zijn in België idd 5 miljoen werkenden, maar daar zitten zelfstandigen, zieken, tijdelijk werklozen, loopbaanonderbrekers, etc ook tussen. Allemaal mensen die hun belastbaar loon sterk zien dalen. (Ja, zelfstandigen hebben een belastbaar mediaan inkomen die een heel stuk lager is). Er zijn. Bvba al maar 4,2 miljoen loontrekkenden.

En dat wist je, want anders had je wel gefulmineerd tegen mijn cijfer van 10-15%, die op een stuk lager uitkomt. Feiten, realiteit dus
Ik heb dan ook maar gesproken van enkele honderdduizenden in de 50%

Komt overeen met uw 10-15%
ze MOETEN dat niet in hun programma zetten, jij wil dat ze dat erin zetten. Terwijl ze al akkoord zijn gegaan met een verandering van de 50% schijf. De praktijk dus, waar ze voor stemmen. Dat is nog altijd wat telt.

Een plan dat niet is uitgevoerd en het is niet omdat je voor stemt dat je het zelf zou willen.

Ze hebben het niet opgenomen in hun programma dus was dat voor hen geen must. Ze hebben wel de belastingsvrije som extra verhoogd en zijn duidelijk dat ze vooral de lage lonen willen verhogen.
Opnieuw de praktijk, wat hun eigen standpunten zijn en dat is wat telt

Soit ik stop er met

Laatst bewerkt:
De Vlaamse energiecheque voor 1/3de van de Vlaamse bevolking is populair. ;D

Momenteel zijn er veel bezoekers voor deze toepassing, waardoor we het aantal authenticaties even beperken. Zodra er weer ruimte is, kan u doorgaan naar de toepassing.

Hoeveel zal het gepland budget deze keer overschreden worden? factor 4? factor 5? :p

De Vlaamse energiecheque voor 1/3de van de Vlaamse bevolking is populair. ;D

Momenteel zijn er veel bezoekers voor deze toepassing, waardoor we het aantal authenticaties even beperken. Zodra er weer ruimte is, kan u doorgaan naar de toepassing.

Hoeveel zal het gepland budget deze keer overschreden worden? factor 4? factor 5? :p
Het idee dat Vlaanderen hun centjes goed beheert mag nu ook verdwijnen. Net zoals de EV premie weer een sterk staaltje onbenul.
Vooral frappant dat dit een regel is van de NVA.

Nog zo’n miscalculatie:
‘Gezinnen schroeven uren poetshulp massaal terug nu dienstencheques duurder zijn: “Op den duur ben je beter af om een kuisvrouw in het zwart te betalen”’’

Snap dat dienstencheques een duur plaatje was voor de vlaamse overheid maar een heropvlakkering van de zwarte markt in combinatie met meer uitkeringen gaat het gevolg zijn :).

Niks daarvan. Afbouwen die koterij, maar ook gewoon veel strenger controleren en beboeten bij zwartwerk.

Dat dit nog zoveel bestaat is enkel omdat pakkans en beboeting te laag liggen.

Leuk weetje: Veel sociale woningen in Gent staan leeg (6000 van de 14000 op een gegeven moment in 2024), oorzaken divers maar wel 2 zaken die zeer vaak voorkomen:
  • heel veel mensen krijgen extra geld (100-200-400-600 ... per maand) en wonen in een woning op de privé markt - wanneer er dan een sociale woning klaar is om te betrekken worden deze mensen uitgenodigd om te komen kijken - echter kunnen ze dit pand ook gewoon weigeren (ligging niet naar hun zin, oppervlakte, ergens iets anders wat een stap achteruit betekend). Gevolg is dat velen gewoon kiezen om te blijven wonen waar ze nu wonen.
  • Niet in orde en herstellingen nodig: nu is het wel zo dat de panden door de sociale huurders in erbarmelijk staat worden achtergelaten - in veel gevallen totaal vernield.
Bron: diegene die de controles uitvoert en de bezoeken voorbereid.

Nog zo’n miscalculatie:
‘Gezinnen schroeven uren poetshulp massaal terug nu dienstencheques duurder zijn: “Op den duur ben je beter af om een kuisvrouw in het zwart te betalen”’’

Snap dat dienstencheques een duur plaatje was voor de vlaamse overheid maar een heropvlakkering van de zwarte markt in combinatie met meer uitkeringen gaat het gevolg zijn :).
Ouders hebben ook al het voorstel gekregen om in het zwart te betalen, ik heb het al enkele weken terug gepost: 10 €/h in het zwart aangevuld met een uitkering is interessanter, lange rij kandidaten.

Ondertussen zijn mijn ouders al weken op zoek naar extra hulp (huidige werkt halftijds door operatie aan de rug) - geen kandidaten, ik moet er geen tekening bij maken wat er wellicht zal gebeuren als er niet snel hulp zal beschikbaar zijn.

Ouders hebben ook al het voorstel gekregen om in het zwart te betalen, ik heb het al enkele weken terug gepost: 10 €/h in het zwart aangevuld met een uitkering is interessanter, lange rij kandidaten.

Ondertussen zijn mijn ouders al weken op zoek naar extra hulp (huidige werkt halftijds door operatie aan de rug) - geen kandidaten, ik moet er geen tekening bij maken wat er wellicht zal gebeuren als er niet snel hulp zal beschikbaar zijn.
Voor het succes van de dienstencheques was dat een typisch verdienmodel, uitkering + poetsen in het zwart. Poetshulpen stonden niet te springen om in loondienst te gaan poetsen maar konden niet anders door het succes onder de klanten. Klanten vroegen actief aan hun vaste poetshulp of ze zich wouden aansluiten bij een organisatie onder dienstencheques.
We gaan gewoon terugkeren naar het oud model.

Zwartwerk binnen de huiskamers aanpakken lijkt mij moeilijk.

Werk maken om cash geld af te schaffen zou het alvast moeilijker maken, mss moet men eens nadenken om het kostenmodel om te draaien als dat mogelijk is:
  • geld cash afhalen of betalen: X % kosten
  • alle transacties met de kaart kosteloos voor alle partijen
maar geen idee of dat een haalbare piste is.

Werk maken om cash geld af te schaffen zou het alvast moeilijker maken, mss moet men eens nadenken om het kostenmodel om te draaien als dat mogelijk is:
  • geld cash afhalen of betalen: X % kosten
  • alle transacties met de kaart kosteloos voor alle partijen
maar geen idee of dat een haalbare piste is.
Ze roepen net op om weer cash geld in huis te halen met hun ‘vluchtpakket’ 😅.

Ik vind dat zwartwerk hier weer sterk vergoeilijkt wordt. En dat zodat voornamelijk tweeverdieners € 2.80/uur kunnen uitsparen om zelf hun huis niet te moeten poetsen.

Ik vind dat zwartwerk hier weer sterk vergoeilijkt wordt. En dat zodat voornamelijk tweeverdieners € 2.80/uur kunnen uitsparen om zelf hun huis niet te moeten poetsen.
Vergeet de extra administratieve bijdrage ook niet.
Voor ons 5u/w -> verhoging van meer dan 70euro per maand.

Ik ben lui en betaal dat gewoon. Maar ik begrijp ook dat andere mensen nu de goedkopere oplossing zoeken.

Maar ja, we betalen al zoveel belastingen. Dat men verdomme eens die profiteurs met een uitkering gaan aanpakken :unsure: .

Nog zo’n miscalculatie:

Paywall. Weer zo'n clickbait titel. Wat is massaal? Op welk manier wordt het interessant? Een poetshulp met dienstencheques verdient nu ongeveer 15 euro netto/u (met daarbij ook een hoger pensioen, o.a.), dus het lijkt me niet dat die voor 8 euro/u + lager pensioen + geen ongevallenverzekering + ... in het zwart zal komen poetsen.
Het is ook veel moeilijker om van een contract onbepaalde duur (dienstencheques) naar zwartwerk mét uitkering te gaan, dan omgekeerd. Dus dat zal nog wel meevallen lijkt me.

Als het zwartwerk in de huiskamer moeilijk kan aangepakt worden, dan moet er vooral ingezet worden op een strenger activeringsbeleid, en wie weet wordt die werkloosheidsuitkering ook wel in de tijd beperkt binnenkort (door die andere regering).

Geen wettelijk kader rond het betreden van een privé woning tenzij goedkeuring van de bewoner of betrapping op heterdaad.

Dan kom je weer uit bij het feit dat er mensen weten dat de buren/familie een kuisvrouw in het zwart werk hebben, maar geen melding maken (maar wel zagen over het zwartwerk)

Paywall. Weer zo'n clickbait titel. Wat is massaal? Op welk manier wordt het interessant? Een poetshulp met dienstencheques verdient nu ongeveer 15 euro netto/u (met daarbij ook een hoger pensioen, o.a.), dus het lijkt me niet dat die voor 8 euro/u + lager pensioen + geen ongevallenverzekering + ... in het zwart zal komen poetsen.
Het is ook veel moeilijker om van een contract onbepaalde duur (dienstencheques) naar zwartwerk mét uitkering te gaan, dan omgekeerd. Dus dat zal nog wel meevallen lijkt me.
Snel gerekend:
  • 1300-1400 € uitkering / OCMW
  • + sociaal tarief voor wat zaken
  • 4 dagen werken aan 80 €/dag = 1280 €/maand
  • pensioen: pfff - met al die gelijkgestelde periodes en minimum pensioen
  • meer vrijheden: je kiest je klanten zelf, kan ook schuiven met uren
  • meer geld + 4/5 regime
I'll take it

edit: ik verwacht nu op zich geen gigantische omslag naar zwartwerk - maar ik zie wel meer mensen gewoon afhaken omdat de prijs te duur is, naast goed betaalde jobs zijn er ook mensen met een bescheiden inkomen die ook al eens graag wat hulp krijgen.

Snel gerekend:
  • 1300-1400 € uitkering / OCMW
  • + sociaal tarief voor wat zaken
  • 4 dagen werken aan 80 €/dag = 1280 €/maand
  • pensioen: pfff - met al die gelijkgestelde periodes en minimum pensioen
  • meer vrijheden: je kiest je klanten zelf, kan ook schuiven met uren
  • meer geld + 4/5 regime
I'll take it
Juist daarmee, buiten dat de pakkans al minimaal is, zijn de boetes (die ik terugvind) gewoon om te lachen.

Terug
Bovenaan