Bedrog in je relaties?

Hoe zit het met bedrog in jouw relaties?

• Ik ben al bedrogen geweest door een partner.

• Ik heb een partner al bedrogen.

• Ik ben al bedrogen + heb al bedrogen.

• Geen van bovenstaande.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
M'n partner en ik hebben elkaar ooit bedrogen, allebei opgebiecht naar elkaar toe (min of meer tegelijkertijd, one came clean then the other). Tijdens de jaren daarna meer geëvolueerd naar een constructie waarbij we de ander 'iets gunnen' outside the relationship from time to time, mits goede afspraken.
Lijkt wonderwel goed te werken, wil niet zeggen dat het altijd makkelijk is, maar het doet wel veel voor je vertrouwen in elkaar. Communicatie is key though, je moet op bepaalde momenten kunnen zeggen dat je het niet fijn zou vinden indien je partner met iemand afspreekt, net zoals je dat niet áltijd kunt zeggen.

Ik snap echt niet hoe mensen zoiets kunnen. 'S avonds gezellig naast je partner slapen, wetende dat daar 2 uur voordien iemand anders heeft op gelegen.

Ik snap echt niet hoe mensen zoiets kunnen. 'S avonds gezellig naast je partner slapen, wetende dat daar 2 uur voordien iemand anders heeft op gelegen.
Ik snap dat ook niet maar als een ander daar geen probleem mee heeft, waarom niet. You do you he (of iemand anders :unsure:)

Tien jaar geleden snapte ik dat ook niet hoor :-)

Maar wanneer we kijken naar de statistieken m.b.t. bedrog én de enorme hoeveelheid energie die het mensen kost om soms zo ver niet te komen, is het dan niet beter om dat openlijk te bespreken zodat het niet hoeft plaats te vinden?

Tien jaar geleden snapte ik dat ook niet hoor :)

Maar wanneer we kijken naar de statistieken m.b.t. bedrog én de enorme hoeveelheid energie die het mensen kost om soms zo ver niet te komen, is het dan niet beter om dat openlijk te bespreken zodat het niet hoeft plaats te vinden?
Als je ermee om kunt gaan is dat een goede oplossing, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik zou er ook niet tegenkunnen, als ik Al Bundy gewijs in de zetel lig, terwijl mijn vrouw ergens anders uiteen wordt gescheurd door één of andere geile beer:unsure: .

Weinigen begrijpen dat: https://www.hln.be/seks-en-liefde/o...n-wil-weten-hoe-monogaam-u-nog-bent~ab6abc8b/

De overgrote meerderheid van alle Vlamingen verkiest een monogame relatie. Open relaties zijn zeer zeldzaam. Ik kan het nochtans aanraden :)
Ik denk dat je wel mag zeggen dat de Vlaming op vele vlakken eerder conservatief is (ik ook uiteindelijk). Een open relatie waar er zonder gevoelens wat rondgevogeld wordt, om dan thuis te komen bij één partner waarmee je een leven opbouwt, zal in principe denk ik wel veel mensen aanspreken. Maar volgens mij is een bedenking die velen daarbij maken dat je met dat rondvogelen net de stabiliteit hypothekeert.

Ik denk dat je wel mag zeggen dat de Vlaming op vele vlakken eerder conservatief is (ik ook uiteindelijk). Een open relatie waar er zonder gevoelens wat rondgevogeld wordt, om dan thuis te komen bij één partner waarmee je een leven opbouwt, zal in principe denk ik wel veel mensen aanspreken. Maar volgens mij is een bedenking die velen daarbij maken dat je met dat rondvogelen net de stabiliteit hypothekeert.
Seks (uit vrije wil) creëert ook gewoon een chemische binding tussen twee mensen. Of toch bij de meesten denk ik.

Rondvogelen terwijl je single bent is één ding, dat doen terwijl je getrouwd bent en een kind hebt is een héél ander ding want dat kan een grote impact hebben op de stabiliteit van je situatie als emoties de boel verstoren. Duidelijk afspraken maken is daarin toch wel een basisprincipe en als je duidelijk merkt dat de andere daar niet mee gediend is moet je daaruit je conclusies trekken en niet de eikel uithangen door het achter zijn of haar rug te doen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als een mens goesting heeft ...

Dat is inderdaad een bedenking die velen maken. Er zijn echter heel wat zaken die de stabiliteit kunnen ondermijnen: teveel uitgaan, drankgebruik, gamen, disproportionaliteit in het huishouden, financieel gedrag,... Enfin, een hoop zaken die ervoor kunnen zorgen dat iemand zich niet langer goed voelt in een relatie. Alles hangt af van de afspraken, oog hebben voor het welzijn van mekaar en het engagement dat genomen wordt.

Dat is inderdaad een bedenking die velen maken. Er zijn echter heel wat zaken die de stabiliteit kunnen ondermijnen: teveel uitgaan, drankgebruik, gamen, disproportionaliteit in het huishouden, financieel gedrag,... Enfin, een hoop zaken die ervoor kunnen zorgen dat iemand zich niet langer goed voelt in een relatie. Alles hangt af van de afspraken, oog hebben voor het welzijn van mekaar en het engagement dat genomen wordt.
Ja, maar bij geen enkele van de andere zaken die jij vermeldt komen rechtstreeks hormonen in het spel die voor "verliefdheid" zorgen hé.

Hoe lang ben je eigenlijk al samen met jouw huidige partner?
Is de regel dan dat jullie er telkens bij zijn als er zaken gebeuren met anderen of hebben jullie volledig en ten allen tijde carte blanche?
Wij zijn ondertussen al lang samen en leven ook samen. Het is geen lat-relatie.

Ik heb er geen probleem mee dat zij iets zou doen zonder dat ik erbij ben maar andersom heeft ze dat liever niet. Daar hou ik me dan ook aan. Het is overigens niet omdat zij carte blanche heeft dat ze ook iedereen zal neuken die zich aandient (om het plat te zeggen). Het is een misvatting dat je in een open relatie op zoek zou gaan naar buitenechtelijke slippertjes. Nee, moest het voorvallen vormt het geen probleem is zowat de stelling.

Voor de rest zijn we - met periodes - af een toe als koppel op boeventocht. Pikken dan al's een bezoekje aan swingersfeestje mee of daten met andere koppels via SDC. Al moet ik zeggen dat we dit sinds Corona niet zo heel vaak hebben gedaan: zes koppels ontmoet waarvan we er met twee wat verder zijn gegaan (telkens wanneer dit toegelaten was, we hebben nooit de lockdown regels overtreden om ergens te gaan vogelen he). De overige dates bleven alle kleren aan en was er geen lichamelijk contact. Nu met het appenpokkenvirus gaan we niet experimenteren voor we weten hoe dat gaat evolueren.

Wij hebben geen nood aan een hoge frequentie, gaan liever voor weinig FWB die we wat beter kennen en ook vriendschappelijk aanvoelen. Zo rond 1 à 2 (misschien 3) maal per jaar een geil weekendje is voldoende. We hebben al gemerkt dat er koppels zijn die zo goed als elk weekend in een parenclub te vinden zijn... Voor ons is dat teveel. Het is blijft net spannend omdat het zelden voorvalt.

Ja, maar bij geen enkele van de andere zaken die jij vermeldt komen rechtstreeks hormonen in het spel die voor "verliefdheid" zorgen hé.

Verliefdheid is gewoon een tool van ons monkey brein om onze nakomelingen met een veel te lange infantiele fase succesvol groot te brengen tot ze zelf infantiele organismes op deze wereld kunnen werpen.

Ik ben gelukkig niet verliefd op mijn vriendin en andersom ook niet. Ik ben blij dat onze relatie een andere fundering heeft dan verliefdheid.

Dolle pret als fundament? Kan ook werken als je geen intentie hebt om infantiele organismes op de aardkloot te werpen.

Oa dolle pret, jezelf kunnen zijn, vertrouwen en respect.

Verliefdheid is gewoon een emotie waar ik mezelf nooit meer door laat sturen. En ik vind het dom als mensen dat wel doen. Maar bonne, dat terzeide, het was eigenlijk gewoon om @ThomasMore zijn visie wat kracht bij te zetten.

Ik zit zelf trouwens nu in mijn eerste monogame relatie sinds heel lange tijd, en dat gaat mij voorlopig nog wel goed af.

Oa dolle pret, jezelf kunnen zijn, vertrouwen en respect.

Verliefdheid is gewoon een emotie waar ik mezelf nooit meer door laat sturen. En ik vind het dom als mensen dat wel doen. Maar bonne, dat terzeide, het was eigenlijk gewoon om @ThomasMore zijn visie wat kracht bij te zetten.

Ik zit zelf trouwens nu in mijn eerste monogame relatie sinds heel lange tijd, en dat gaat mij voorlopig nog wel goed af.
Verliefdheid is, in mijn ogen, de aanvankelijke fase met, wat @Mulan zo voortreffelijk omschreef, de konijnenfase: je kan niet van elkaar afblijven en kruipt continu op elkaar. Afhankelijk van je libido blijft dat natuurlijk wel, maar die verliefdheid ruimt toch wel plaats voor gewoon ... "liefde". En dat is voor heel veel mensen de cement van een relatie die tot het einde de boel blijft samenhouden: elkaar graag zien is zorg dragen voor elkaar en het leven dragelijk maken voor elkaar. Iedereen doet dat op zijn eigen manier, maar het is typisch aan de mens om de andere een zienswijze op te dringen.

Ik zeg: fuck dat en doe je eigen ding. Is dat cliché en klassiek en klef of net avantgardistisch en al rondvogelend? Et alors? Zolang het maar werkt.

Wij zijn ondertussen al lang samen en leven ook samen. Het is geen lat-relatie.
Wat is dan lang, een paar maanden/jaren/>10jaar?
Ik versta dat je niets precies wenst te zeggen om herkenbaarheid te vermijden, maar de algemene kijk op semi-open relaties is dat deze doorgaans geen gelukkig en lang leven beschoren zijn. Als dit bij jullie wel het geval is, is dat dan toch al één bewijs van het tegendeel.

Alleszins chapeau dat je hier zo open over bent.

Als ik me niet vergis, heb je hier ooit gepost dat jouw partner een avontuurtje met de buren wel zag zitten.
Met jullie regels, waarbij heel veel toegelaten is, zou me dat opvreten telkens mijn partner alleen thuis is. :tongue:

Als beide partners er open en eerlijk over zijn: have fun!

Maar waar wringt het schoentje doorgaans? De eerlijke communicatie.

Stel dat ik nu een brave, zorgzame, geduldige man tegen zou komen waarmee ik prima in harmonie oud zou kunnen worden...maar ... Die mijn libido niet bepaald tegemoet komt. Dan heb ik enkele opties:
- ik neem er vrede mee dat dit een zwakker puntje in de relatie is en bijt op mijn tanden.
- ik bespreek het openlijk en pols waar die voor open staat, in de hoop een compromis te vinden. Maar evengoed loop ik het risico dat hij enorm gekwetst is hierdoor wat ook ineens het einde van onze relatie betekent want de boodschap "jij bent niet goed genoeg voor mij" is wat hij ontvangt, of ik dat wil of niet.
- ik doe stiekem waar ik zin in heb met anderen waarmee ik geen emotionele band opbouw, met het risico betrapt te worden... Maar met de juiste planning een beperkt risico, niet?
- ik blijf me gedragen als zijn ideale partner maar zoek ondertussen actief naar een betere partner voor mezelf. Zodra ik die vind, ruil ik dit exemplaar gewoon in voor een ander!
- ik beslis dat het totaalpakket niet volstaat voor mij en maak een einde aan de relatie.

Gewoon al kiezen voor 1 van deze opties, is al een samenspel van meerdere factoren zoals opvoeding, communicatiestijl, gevoel voor moraliteit,....

Terug
Bovenaan