Bedrog in je relaties?

Hoe zit het met bedrog in jouw relaties?

• Ik ben al bedrogen geweest door een partner.

• Ik heb een partner al bedrogen.

• Ik ben al bedrogen + heb al bedrogen.

• Geen van bovenstaande.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Wederom, ik snap niet welk recht ik mij toe eigen? Het recht om het haar te vertellen? Waarom is dat überhaupt een recht?
Het gaat hier toch om het recht voor haar om het te weten?
Er kunnen zoveel zaken zijn bij een vriend die je onrechtvaardig vindt.

Iets dat hij verzwijgt voor een werkgever, iets dat hij verbergt voor zijn familie/ouders.

Het is dan toch niet aan jou om dit dan allemaal te gaan openbaar maken?

En daar ben ik het dus mee oneens.
Als ik eender welk ander handelen waarneem dat indruist tegen mijn waardes zou ik ook ingrijpen, waarom nu niet? Waar is hier de lijn?
Die lijn is erg eenvoudig. Als de fysieke veiligheid van iemand in gevaar is of de bekentenis van je vriend kan je medeplichtig maken aan een misdrijf dan is het je plicht om in te grijpen.

Strookt het niet met je morele waarden dan keur je het af en verbreek je de vriendschap indien nodig.

Hij heeft het verteld aan de partner.
In het gesprek toen hij het toegaf heb ik hetzelfde gezegd als hier en zei hij "ja ik weet het, ik weet het" en heeft hij het dan uiteindelijk ook gezegd.
Het kan zijn wanneer het zover is, dat je je toch bedenkt he. Ik kun u uiteraard niet, maar het lijkt me niet evident om het te gaan vertellen. Die stap zetten lijkt me best wel moeilijk.

Er kunnen zoveel zaken zijn bij een vriend die je onrechtvaardig vindt.

Iets dat hij verzwijgt voor een werkgever, iets dat hij verbergt voor zijn familie/ouders.

Het is dan toch niet aan jou om dit dan allemaal te gaan openbaar maken?
Hangt puur af van de situatie. In specifiek deze situatie zou ik op deze manier handelen. Algemene situaties zoals je hier aangeeft kan ik niet zeggen wat ik zou doen.

Geen persoonlijke anekdote maar een vriend van een vriend vertelde me recent dit:

In een relatie van 3 jaar, samenwonend met een meisje en een grote gemeenschappelijke vriendengroep. Blijkt dat zijn vriendin al 2 jaar met zijn beste kameraad (die ook in de groep zat) was aan het vrijen. Heel de vriendengroep wist het behalve hij. Het was zelfs zo erg dat als ze met de groep op vakantie gingen, zij stiekem uit zijn bed kroop om even te seksen met de beste kameraad in een andere hotelkamer en dan terug kwam.

Als ik die gast was zou ik wel weten wat ik zou willen. Fuck wat mijn vriendin er van zou vinden dat iemand zich met haar relatie bemoeit. Ik zou mezelf van kant maken in zijn situatie want klaarblijkelijk heb je dan geen enkele echte vrienden en een partner, de persoon die je het hardst van een ieder zou moeten kunnen vertrouwen, die je 2 jaar in je gezicht belachelijk heeft zitten maken.

Persoon heeft blijkbaar sindsdien zijn job verloren en heeft een alcohol probleem. Zij zit nog in de vriendengroep, de beste kameraad ook maar ze zijn niet meer samen.

Geen persoonlijke anekdote maar een vriend van een vriend vertelde me recent dit:

In een relatie van 3 jaar, samenwonend met een meisje en een grote gemeenschappelijke vriendengroep. Blijkt dat zijn vriendin al 2 jaar met zijn beste kameraad (die ook in de groep zat) was aan het vrijen. Heel de vriendengroep wist het behalve hij. Het was zelfs zo erg dat als ze met de groep op vakantie gingen, zij stiekem uit zijn bed kroop om even te seksen met de beste kameraad in een andere hotelkamer en dan terug kwam.

Als ik die gast was zou ik wel weten wat ik zou willen. Fuck wat mijn vriendin er van zou vinden dat iemand zich met haar relatie bemoeit. Ik zou mezelf van kant maken in zijn situatie want klaarblijkelijk heb je dan geen enkele echte vrienden en een partner, de persoon die je het hardst van een ieder zou moeten kunnen vertrouwen, die je 2 jaar in je gezicht belachelijk heeft zitten maken.

Persoon heeft blijkbaar sindsdien zijn job verloren en heeft een alcohol probleem. Zij zit nog in de vriendengroep, de beste kameraad ook maar ze zijn niet meer samen.
Inderdaad, moest ik in zo'n situatie zitten zou ik me niet enkel verraden voelen door mijn vriendin en die kameraad, maar door heel de vriendengroep.

Dan waren zijn vrienden gewoonweg vreselijke mensen en ben je beter af zonder hen. Maar goed, veel mensen gaan dit als een waardeoordeel naar zichzelf zien natuurlijk.

Uiteraard voelt die zich in de steek gelaten.

De situatie die jij beschrijft is dan ook eentje waarbij klaarblijkelijk niemand uit die vriendengroep afkeurend heeft gereageerd naar dat koppel dat aan. het bedriegen was. Maar het is tegelijkertijd ook niet aan die vrienden om rechter te spelen.

"Zeg als jullie hier een affaire gaan hebben dan ga ik wel niet mee op vakantie hoor. Ik hoop dat jullie dit kunnen rechtzetten naar jullie partners. Indien niet dan weet ik niet of ik nog veel in deze vriendschap zie".

Is imo het enige dat je kan doen.

Dat uw vriendin seks heeft met uwe beste kameraad lijkt me nu ook wel redelijk nefast.

Ik zeg het: ik heb het omgekeerd ook meegemaakt. Mijn ex bedroog me en kameraden op de fitness wisten dat en hebben dat niet gezegd. Ik neem ze het niet kwalijk, echt niet.
Ze kenden ons allebei, idem voor haar collega's en ik snap dat ze zich gewoon niet moeien om ook niet in een moeilijk parket tov haar te komen.
Heb daar nooit een punt van gemaakt.

Als jij je daarbij oncomfortabel voelt dan neem je afstand. Je bent dan trouw aan je eigen waarden en volgt jouw morele kompas. Je hoeft je verder niet te moeien door die vriend aan te manen het op te biechten en daarbij een stok achter de deur te houden dat je het anders zelf wel gaat vertellen.

Ik had het over de pleger, niet de weter.

Als de pleger weet dat zijn vriend het weet, wordt dat niet wat awkward ? Zeker als pleger en madam samen verschijnen en de weter is erbij. Dan moet je toch wel heel veel vertrouwen hebben in je vriend.

En ja, 'bros before hoes'. Maar meestal is de hoe toch ook wel een bro, niet ? Ik komt vriendschappelijk goed overeen met de meeste madammen van mijn vrienden. Het niet vertellen, lijkt me even goed rechter spelen langs de ene kant als het wel vertellen en rechter spelen langs de andere kant.

Ik versta nog altijd niet hoe je kunt leven met systematisch scheefpoepen en het niet vertellen. En dan nog erbij nemen dat je vrienden het weten en het niet mogen vertellen. Op den duur moet je wel heel paranoide worden en word je slaaf van de leugen. Je kunt je leven echt gemakkelijk maken door het niet met opzet moeilijk te maken...

Goed, ik ben content dat in onze vriendengroep de morele kompassen goed afgesteld staan. Sommige koppels hebben problemen (gehad). Maar daar werd altijd redelijk transparant over gecommuniceerd en geprobeerd om elkaar te helpen. Ipv dingen van elkaar af te schermen. Er zijn er geweest met minder goede morele kompassen maar die zijn op termijn aan de zijkant gezet. vb iemand met een verslavingproblematiek die door een groot deel van de groep gesteund werd en zelfs op bezoek in de rehab en niet drinken in zijn omgeving etc. en dan door de rotte appel in de groep in het geniep naar feesten meegenomen werd en drank en drugs aanbieden en die kerel elke keer hervallen. Ja, dat is niet sympathiek. Maar die krijgt dat ook gewoon in zijn gezicht te horen van de rest. Het kan hem klaarblijkelijk geen fluit schelen, maar dat is dan zijn keuze. Die wordt dus niet meer uitgenodigd voor de groepsbbq of reizen of weekends of of. Om te pintelieren wel, voor de rest niet.

Dat uw vriendin seks heeft met uwe beste kameraad lijkt me nu ook wel redelijk nefast.

Ik zeg het: ik heb het omgekeerd ook meegemaakt. Mijn ex bedroog me en kameraden op de fitness wisten dat en hebben dat niet gezegd. Ik neem ze het niet kwalijk, echt niet.

Je kunt mensen toch subtiel in de juiste richting duwen zodat ze het zelf ontdekken ?

Ze kenden ons allebei, idem voor haar collega's en ik snap dat ze zich gewoon niet moeien om ook niet in een moeilijk parket tov haar te komen.

Wat zou dat moeilijk parket dan zijn ? "JE MAG NIET ZEGGEN DAT IK SCHEEFPOEP ?" Op wat zijn die relaties dan gebaseerd ?

Heb 1x een vriend gehad die scheefpoepte (lang lang geleden - ondertussen vrouw en kinderen). Mijn toenmalige vriendin had dat per toeval ontdekt. Had hem op cafe zien prutsen met een ander en wist niet echt wie dat was en dan weekend erna was ik + vriendin en hij + vriendin op een bbq. Zegt die tegen mij 'is dat zijn vriendin ? Ik heb hem zien prutsen met een ander op cafe deze week'. Zij naar hem gaan vragen. Shit hit the fan. Die was niet kwaad, die zakte ter plekke door de grond van schaamte.

"Ja, cege, merci he".
- "Ja, XXX, mijn madam is vrij om te gaan en staan waar ze wil. Als je niet wil dat het uitkomt, doe het dan niet"

We zijn ondertussen 20y later. Nog altijd goeie vrienden, we zijn veel samen op reis gegaan over de jaren, naar elkaar zijn trouw gegaan, zien elkaar meerdere malen per jaar. Maar zijn scheefpoeperij was niet snugger, he. Slimme mensen kunnen domme dingen doen.

Zo interessant dat dat zo anders kan liggen van persoon tot persoon.

Heb 1x een vriend gehad die scheefpoepte (lang lang geleden - ondertussen vrouw en kinderen). Mijn toenmalige vriendin had dat per toeval ontdekt. Had hem op cafe zien prutsen met een ander en wist niet echt wie dat was en dan weekend erna was ik + vriendin en hij + vriendin op een bbq. Zegt die tegen mij 'is dat zijn vriendin ? Ik heb hem zien prutsen met een ander op cafe deze week'. Zij naar hem gaan vragen. Shit hit the fan. Die was niet kwaad, die zakte ter plekke door de grond van schaamte.

"Ja, cege, merci he".
- "Ja, XXX, mijn madam is vrij om te gaan en staan waar ze wil. Als je niet wil dat het uitkomt, doe het dan niet"
Mijn antwoord zou zijn: "zijn je zaken niet."

Het is 'jouw madam' vrij om te gaan en staan waar ze wil maar niet om jullie neus in andermans zaken te steken. Extra bad vibes omdat ze blijkbaar die kerel toen nog niet kende. Stasi!

Laatst bewerkt:
Het gaat erover dat jij, en Eland, jezelf het recht toeeigenen om tussen twee personen even te gaan beslissen wat er moet gebeuren. Waarom? Wie geeft jou dat recht? (geen aanval overigens)
Jij hebt je simpelweg niet te moeien in zijn relatie. Strookt het niet met je waarden dan stop je die vriendschap. Dat is het enige juiste dat je kan doen. Het zijn jouw waarden maar het is zijn relatie. Als dat niet strookt met elkaar is het niet aan jou om je te moeien in zijn relatie.
Ik pak er nu deze redeneringen uit, die een beetje neerkomen op "de relatie tussen jouw vriend-bedrieger en partner zijn jouw zaken niet". Dat is een vrij courant standpunt, maar je kan ook wel zeggen dat die vriend zich het recht toe-eigent om de partner in het duister te houden. Die persoon kan dus niets beslissen op basis van eerlijke info, want die weet van niets. Het is dus niet "hun" zaak, maar gewoon de vriend die unilateraal alles beslist.

Het is volgens mij daarom toch moeilijk om hier één kant van de discussie nu zwart-wit als moreel fout aan te duiden hoor. Zoals altijd met relaties is het een rommeltje en is er geen ideale keuze lijkt me. Is het moreel nu beter om je van de domme te houden? Want ja, de vriendschap verbreken, dat lost de confrontatie op, maar niet de situatie waarmee je een probleem hebt natuurlijk. "Tiens, gij ziet uwe maat X niet meer zeker?" En meer komt daar waarschijnlijk niet van, de bedrieger kan zijn gang verder gaan. Kan je evengoed een gemakkelijkheidsoplossing noemen: jij wast je handen van de situatie en het leven gaat verder.

Ik ben persoonlijk niet echt confrontationeel ingesteld, dus ik zou niet weten wat nu te doen, maar moest ik de partner zijn die bedrogen wordt zou ik nu wel liever hebben dat één van de vrienden die het weet wel zo ingesteld is, zodat ik niet langer als de clown wordt opgevoerd in een vriendengroep van mensen die allemaal mooi hun mond houden omdat ze geen "rechter" willen spelen. Mensen die ik dat wel zéér kwalijk zou nemen.

Ik pak er nu deze redeneringen uit, die een beetje neerkomen op "de relatie tussen jouw vriend-bedrieger en partner zijn jouw zaken niet". Dat is een vrij courant standpunt, maar je kan ook wel zeggen dat die vriend zich het recht toe-eigent om de partner in het duister te houden. Die persoon kan dus niets beslissen op basis van eerlijke info, want die weet van niets. Het is dus niet "hun" zaak, maar gewoon de vriend die unilateraal alles beslist.

Het is volgens mij daarom toch moeilijk om hier één kant van de discussie nu zwart-wit als moreel fout aan te duiden hoor. Zoals altijd met relaties is het een rommeltje en is er geen ideale keuze lijkt me. Is het moreel nu beter om je van de domme te houden? Want ja, de vriendschap verbreken, dat lost de confrontatie op, maar niet de situatie waarmee je een probleem hebt natuurlijk. "Tiens, gij ziet uwe maat X niet meer zeker?" En meer komt daar waarschijnlijk niet van, de bedrieger kan zijn gang verder gaan. Kan je evengoed een gemakkelijkheidsoplossing noemen: jij wast je handen van de situatie en het leven gaat verder.

Ik ben persoonlijk niet echt confrontationeel ingesteld, dus ik zou niet weten wat nu te doen, maar moest ik de partner zijn die bedrogen wordt zou ik nu wel liever hebben dat één van de vrienden die het weet wel zo ingesteld is, zodat ik niet langer als de clown wordt opgevoerd in een vriendengroep van mensen die allemaal mooi hun mond houden omdat ze geen "rechter" willen spelen. Mensen die ik dat wel zéér kwalijk zou nemen.
Het is absoluut moeilijk en zeer afhankelijk van een context enz... Zoals jij het stelt is het veel genuanceerder en belicht het alle aspecten.

Echter, eisen dat een vriend iets gaat opbiechten omdat het niet strookt met jouw waardenpatroon. En als extra drukmiddel dreigen dat je het desnoods zelf gaat vertellen... Dat is toch nog iets anders he. Want waar trek je dan grens? Een tong draaien, aan de toog te lang gesproken met iemand, te hoge frequentie in berichtjes naar mekaar,..? Trouwens, interessanter zou toch zijn om eerst te achterhalen waarom die vriend dat bij je opbiecht.

Uit het bericht van @Eland en meteen ook het stukje waarop mijn reactie slaat:

"Mijn beste vriend heeft 1 keer in mijn bijzijn met iemand anders gekust terwijl hij in een (gesloten) relatie zat. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij één week de tijd had om het aan zijn vriendin op te biechten of ik zou het doen."

Hela, 1 gekend feit en die vriend krijgt meteen een oordeel, vonnis en een deadline om dat uit te voeren met nog een stok achter de deur voor mocht hij het niet doen. Sorry hoor, zo'n vrienden ben ik dan weer liever kwijt dan rijk. Beschouw je dan ook nog 's als je beste vriend...

Het is absoluut moeilijk en zeer afhankelijk van een context enz... Zoals jij het stelt is het veel genuanceerder en belicht het alle aspecten.

Echter, eisen dat een vriend iets gaat opbiechten omdat het niet strookt met jouw waardenpatroon. En als extra drukmiddel dreigen dat je het desnoods zelf gaat vertellen... Dat is toch nog iets anders he. Want waar trek je dan grens? Een tong draaien, aan de toog te lang gesproken met iemand, te hoge frequentie in berichtjes naar mekaar,..? Trouwens, interessanter zou toch zijn om eerst te achterhalen waarom die vriend dat bij je opbiecht.
Gohja, ik denk dat we dan opnieuw zijn bij mijn mening dat "overspel" wel vrij breed op dezelfde manier wordt bekeken. Misschien dat context nog enige rol speel bij een tong draaien, maar bij meer dan dat niet. Die andere zaken lijken me qua ernst lager.
Uit het bericht van @Eland en meteen ook het stukje waarop mijn reactie slaat:

"Mijn beste vriend heeft 1 keer in mijn bijzijn met iemand anders gekust terwijl hij in een (gesloten) relatie zat. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij één week de tijd had om het aan zijn vriendin op te biechten of ik zou het doen."

Hela, 1 confessie en die vriend krijgt meteen een oordeel, vonnis en een deadline om dat uit te voeren met nog een stok achter de deur voor mocht hij het niet doen. Sorry hoor, zo'n vrienden ben ik dan weer liever kwijt dan rijk. Beschouw je dan ook nog 's als je beste vriend...
Hij was er nu wel bij, dat is niet opbiechten maar iemand die je vermoedelijk zeer goed kent, de partner ook, en die de context kan inschatten. Is dat nu meteen 100% reden genoeg om een deadline op te leggen, geen idee. Moest ik die vriendin zijn zou ik daar zoals gezegd voorstander van zijn.

Ik ben zo ook ooit op een congres verzeild in Rusland met een vriend/collega. Die zat (en zit nog) in een langdurige relatie met zijn vriendin, woonden samen, gingen samen een huis kopen, enz. Daar liep een mooie, jonge, Russische studente rond van de organisatie die mijn collega duidelijk zag zitten. Na het groot diner, waar de flessen vodka op tafel stonden, zaten we met een kleiner groepje in zo'n zit hoek vlak bij onze kamers na te praten, goed aangeschoten. Die twee zaten toen naast elkaar en net niet op elkaar, ik heb die toen ook wel even gevraagd hoe het met zijn vriendin ging, zodat die daar met zijn zatte botten niets ging doen waar hij spijt van kreeg. Moest hij dat wel hebben gedaan had ik waarschijnlijk zijn vriendin dat niet gaan vertellen, ik kende die ook amper. Moest dat nu in mijn "vriendenkring van altijd" gebeuren, waar ik beide partners van de koppels meestal evengoed ken, ligt dat weer anders.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan