Ik dacht ook lang dat ik misschien te kieskeurig was maar als je dan ziet wat er vorig jaar allemaal uitgekomen is, heb ik me dat toch ingebeeld. Zelden een prachtig jaar zoals 2021 gehad!Ik word grumpier met de dag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik dacht ook lang dat ik misschien te kieskeurig was maar als je dan ziet wat er vorig jaar allemaal uitgekomen is, heb ik me dat toch ingebeeld. Zelden een prachtig jaar zoals 2021 gehad!Ik word grumpier met de dag
Ik kan zeker nog van nieuwe releases genieten hoor!Ik dacht ook lang dat ik misschien te kieskeurig was maar als je dan ziet wat er vorig jaar allemaal uitgekomen is, heb ik me dat toch ingebeeld. Zelden een prachtig jaar zoals 2021 gehad!
Ook Rival Dealer niet? Vind ik nog steeds een van zijn beste releases.Burial vind ik tbh al sinds Kindred niet veel soeps meer maken..
Bonobo zijn laatste goede is voor mij The North Borders. Sindsdien is het me inderdaad ook teveel muzak geworden..
Ik word grumpier met de dag
Heb ooit nog eens een review geschreven over Rival DealerOok Rival Dealer niet? Vind ik nog steeds een van zijn beste releases.
Onlangs ook toevallig op die Convextion plaat gestoten die uw avatar is, kende die nog niet maar goeie boel! Jammer dat die niet op Spotify staat.
Norwegian saxophonist, composer and artist Bendik Giske' album Cracks was released August 27th on Smalltown Supersound, and announced with the Kiani del Valle-directed video for lead single, “Flutter.” Cracks follows Giske’s 2019 acclaimed debut, Surrender, and Untitled, a collaborative project with Pavel Milyakov aka Buttechno released earlier this year. Collaborating with producer André Bratten, Cracks sees Giske using his signature physical and hypnotic techniques in addition to Bratten’s extensive studio of electronic machines, including the new “resonant” space of Bratten’s reactive studio tuned to his original sounds. If this new studio-as-an-instrument process has brought Giske one step closer to the man-machine, it’s also a way to bridge the separation – or crack – between the two. This kind of liminal space, according to Giske, is to be treasured.
“The tracks wedge themselves into the cracks of our perceived reality to explore them for their beauty,” explains Giske. “A celebration of corporeal states and divergent behaviours.”
Ik weet niet direct waar ik dit onder moet plaatsen, dus ik smijt het maar hier wegens waarschijnlijk het meeste succes bij de vaste lezers:
Doet me denken aan zaken waar enkele conservatorium-vrienden mee spelen
Dit is zo peak 2000s electrothrash, love it. Hot Chip produced, dat doet een mens nostalgisch worden.Geen idee of het voor dit topic is maar bon
Band uit London die een soort meltingpot is van electonica, funk en afrobeat.