Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

Bring Me The Horizon - Kool-Aid - 3
Wind Rose - Trollslayer - 5

Er is hier al discussie geweest over stemmen op eigen nummer, maar zover ik kan volgen is het toegelaten. Kool Aid heb ik opgedragen.

Ik heb BMTH pas in 2020 leren kennen. Dat heeft stillaan moeten groeien want er was niet meteen een klik. In die 4 jaar zijn ze uitgegroeid tot mijn favoriete band, naast Slipknot. Ik heb ze ondertussen ook 3x live gezien, waarvan de laatste keer op Mainsquare festival in Arras, Frankrijk. Dat heeft een serieuze indruk nagelaten en is één van de beste optredens die ik ooit gezien heb.

Kool Aid vind ik één van de beste nummers van hun nieuwe album. Relatief hard, met een boodschap, knappe vocals en vooral de 'you should've KNOWNNN' op 't laatste kom ik maar niet beu, ondanks het nummer 283 keer afgespeeld te hebben in 2024 volgens mijn Spotify.

Wind Rose - Trollslayer staat hier vollen bak te blazen uit de speakers in huis. Ik kende het niet, ook de band niet. Ik heb een zwak voor dergelijke 'fantasy metal'. Heel tof nummer ook. Waardige tegenstander godverdomme. Geen ramp om daarvan ten onder te gaan. Had een band als Portland gewonnen van Kool Aid dan smeet ik mijn laptop bij de buren. Maar goed, elk z'n goesting.
Wind Rose heeft veel toffe nummers, enjoy!!

Battle Royale - 27 - 21/12/2024
Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond -
Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You -

Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond -- 0
Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You -- 1

De clash vandaag is nog eens tussen gelijkaardige genres lijkt het. Ik kon wel genieten van de simpliciteit van Oliver Anthony maar uiteindelijk kan hij voor me niet op tegen de magistrale schoonheid van Big Thief.

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You -- 2

Ik heb bijna CCR vibes bij het eerste nummer, maar dan akoestisch. Kerel kan wel een stukje zingen ook ... maar dan hoor ik de bezwerende Big Thief en ben ik daar meteen meer fan van (wat nogal "natuurlijk" is in mijn geval :unsure: ).
Twee goede keuzes in ieder geval.

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You -- 4

Ik had waarschijnlijk wel een ander nummer van het album gekozen maar all good!

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You -- 5

Adrianne Lenker is niet normaal.

Nja, twas erg moeilijk kiezen tussen 20 meesterwerkjes. Misschien dat een Simulation Swarm wel iets directer is, dat kan.. Net nog eens het hele album opgelegd, miljaaar wat een tour de force nog altijd
Ik zou waarschijnlijk ook voor Simulation Swarm of Change gekozen hebben. Of Little Things. Of Certainty. Of... Het is een geval van persoonlijke voorkeur want bijna elk nummer is geweldig. Heb het album net ook nog eens opgelegd!

Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond - 0
Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You - 6

Beiden weer geen dingen die ik zelf snel zou opzetten. Zou voor beiden kunnen stemmen maar Big Thief heeft wat meer bezwerends.

Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond - 1
Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You - 6

Effe geen zin om met een warm dekentje in een koffiebar in Brooklyn te gaan zitten, dan maar naar de Appalachen met niks anders dan een gitaar.

Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond - 2
Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You - 7

Vind het tweede nummer redelijk saai en verkies op dit moment een nummer met meer power.

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You - 8

Voor mij een contender om te winnen, magistraal nummer (en album).

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You - 9

Had nog nooit van Oliver Anthony gehoord, ondaks het feit dat hij met dit nummer een gigantisch succes kende. Interessant om over te lezen, blijkbaar weigerde hij multi million dollar deals van grote platenfirma's omdat hij zijn muziekproject kleinschalig wil houden en geen spotlightzanger wil worden. Restecp!
Maar puur wat mijn eigen smaak betreft, val ik meer voor de bezwerende muziek van Big Thief, een band die ik (net als Low) eindelijk pas echt leer kennen door deze thread.

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You- 10

Oliver Anthony is best goed, maar tegenover Big Thief is het een oneerlijke strijd.

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You- 12

Om één of andere onverklaarbare reden nooit echt naar dat laatste album van Big Thief geluisterd. Dringend verandering in brengen. Wat een nummer.

Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You- 13

Adrianna Lenker, wat een stem. En onder begeleiding van de rest vd band gewoon van het beste vd 21e eeuw. En dat nu al enkele platen lang.

The Mystery Lights - Purgatory - 1
Beach House - Once Twice Melody - 0

Beach House dreampop geluid beu gehoord, ben daar nooit fan van geweest; Mystery Lights was mij onbekend, beetje White Stripes meets The Doors, wederom niks jaren '20 aan maar charmante retro truken van de foor.

Terug
Bovenaan