Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon - 7
Brutus - Brave (live at Daft Studios) - 6

Weer eens twee moeilijk te verteren nummers (en dat is geen belediging hé). Na de waarschuwing bij het begin van de eerste video ben ik alvast wijselijk naar onder gescrold. :unsure: Het is weliswaar een cool nummer, muzikaal in orde, dat live wel geweldig moet zijn, maar de vocals... en dan dat ge-dragon, dragon, dragon...
Brutus is ook leuk, en dan een drummer als vocaliste (respect). Ik ben in vergelijking ook meer fan van deze vocals denk ik, maar... ik ben nu eenmaal meer fan van "complexe" metal zoals er hierboven over wordt gepraat, dus mijn stem gaat dan toch naar King Gizzard.

Opmerking: als er tussendoor gepraat wordt over de nummers (wat ik heel goed vind hé, dat mocht wel meer op dit forum) vind ik het wel moeilijker om de juiste score bij te houden. :unsure:

Brutus - Brave (live at Daft Studios) - 7

Vandaag ga ik voor Brutus, omdat de vocals bij King Gizzard me wat stoorden. Denk dat dit een voorbeeld is van waarom ik hen meer als liveband zag, omdat het instrumentaal wel waanzinnig goed is (en de vocals me dan ook niet zouden storen). Ik denk dat ik ook gewoon meer voor de softere King Gizzard ben, want gisteren eens Quarters opgezet en dat was :drool:

Brutus - Brave (live at Daft Studios) - 8

Gizz is cool he, maar het voelt vaak wat try hard. Brutus is gewoon een band die me veel meer ligt. De rauwe emotie in de stem van Stephanie doet het hem ook hier weer.

Brutus - Brave (live at Daft Studios) - 9

Vond die andere van gizzard beter precies.

Brutus - Brave (live at Daft Studios) - 10

Geen van beide zou ik spontaan opnieuw beluisteren. De vocals en lyrics in het eerstgenoemde nummer vond ik ronduit irritant. Het Brutus nummer vond ik beter dan hun andere nummer in een van de eerdere battles hier.

King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon - 9

Geen gemakkelijke maar die riffs van Dragon zijn te goed.

King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon - 10

Die derde van Brutus heeft me nooit kunnen overtuigen.

King Gizzard & The Lizard Wizard - Dragon - 10
Brutus - Brave (live at Daft Studios) - 11

Vocalen op beide nummers zijn m'n ding niet, Gizzard doet hommage aan bepaalde metalstroming of band ? Alleszin meer gecharmeerd van de koude Engelse sound van Brutus.

Waxahatchee - Right Back To It - 1
Wendorlan - Slamstep Remix - 0

Right Back To It is een heel charmante en mooie folkrock song die op een gezellig tempo warm voortkabbelt. Mooi melodietje, goeie zang, soms kan simpel genoeg zijn.

Slamstep Remix is van een hevigheid waarvan zelfs een botsauto-John zegt "dude kalmeer" en ik na een minuut genoeg heb. 6 minuten een half is dus verschrikkelijk.

Waxahatchee - Right Back To It 3
Wendorlan - Slamstep Remix 0

Niet zeker wat ik moet vinden van de bijdrage van MJ Lenderman maar Waxahatchee zelf zong heel erg mooi. Hier ga ik zeker meer van opzoeken want deze country en folk combo ligt me wel, hopelijk meer in dit genre.

Squarepushers Wendorlan, idk ik vind het wel cool maar niet iets waar ik plezier aan heb of veel uit haal. Geef mij maar wat Shobaleader One…

Zonde in feite. 'Dragon' zie ik morgen meer kans maken om ver te geraken en nu gaan we met twee nummers zitten van hen.

Als Brutus zou winnen van Gizz dan gaan er velen hun luisterprivileges ontnomen worden vrees ik. Al moet ik heel Vlaanderen rondrijden om het te komen doen, Jay and Silent Bob style.

Bwoah, op dit forum lijken me er meer fans te zijn van het hardere werk en in 'Dragon' deden ze dat zeer goed.

519.png

:unsure:

Waxahatchee - Right Back To It 4

Right Back To It is een best charmant, rustig voortkabbelend liedje, best aangenaam om naar te luisteren.
Dit in tegenstelling tot die slapstep remix :laugh: het eerste nummer van deze wedstrijd waar ik het einde niet gehaald heb, wtf is dit zelfs.

Laatst bewerkt:
Waxahatchee - Right Back To It 5

Genieten van de zachte stem en melodie.
Ik had het ook niet in me om de remix volledig te beluisteren.

Toevallig kwam gisteren de NPR tiny desk van Waxahatchee uit:

Waxahatchee - Right Back To It: 6
Wendorlan - Slamstep Remix: 0

Beiden niet helemaal m'n ding. Waxahatchee vind ik iets te doorsnee. Geen slecht nummer, mooie zang maar ik mis wat het echt speciaal maakt.
Wendorlan: ik snap de aantrek van zo'n platen wel maar 't is absoluut niet m'n ding. Niet dat dat het een slecht nummer maakt, misschien is het in zijn genre wel geniaal. Maar voor mij is het iets teveel all over the place en onsamenhangend.

Waxahatchee - Right Back To It: 7
Wendorlan - Slamstep Remix: 1

Tja, wat kan ik zeggen... :unsure: Wendorian afgezet na een minuut, sorry. :unsure: Waxahatchee (schrijf ik het juist?) vond ik wat langdradig op den duur, maar wel een mooi nummer.

Waxahatchee - Right Back To It: 8
Wendorlan - Slamstep Remix: 1

Waxahatchee passeert hier de laatste tijd wel vaker dankzij de Spotify algoritmes, al vind ik dit nummer nu niet een van haar betere. Nu goed, ik luister nog liever een hele dag naar mijn kinderen die hun best doen om zoveel mogelijk lawaai te maken met een speelgoedtrompet en een speelgoedtrommel dan naar die Wendorlan. Het zal nog altijd meer in de buurt komen van muziek dan dit. Met alle respect voor degene die dit nummer genomineerd heeft, maar ik voel me al na 2 seconden mijn vader: "tsjingel tsjangel", "is dat muziek?", "moet je daarvoor repeteren?" (ok, deze wat minder toepasselijk voor deze stijl), "ZET DAT LAWAAI UIT!!!!".

Terug
Bovenaan