Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

Low - More - 13
Vampire Weekend - Prep-school Gangsters - 7

't is van lik me liptje vandaag.
Vampire Weekend is mijn nominatie, laatste 5 jaar talloze uren naar geluisterd. Perfect voor tijdens het werk.
Combinatie van happy melodies en strijkinstrumenten werkt heel goed.

Maar helaas ... afleggen tegen Low. Als niemand anders Low had genomineerd had ik het zelf ook wel gedaan.
Die riff, tone, vocals, gewoon geniaal.

Caroline Polachek - Bunny Is A Rider - 0

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 1

Caroline Polachek was mij iets te poppy en deed mij qua ritme vooral denken aan een veel simpelere versie van Dua Lipa. Dat fluiten werd snel wat onnozel en ook de stem was wat te 13 in een dozijn. Høstsol kwam dan iets verrassender uit de hoek want ondanks de heavyness zaten daar ook wel echt mooie melodieuze stukken in.

Caroline Polachek - Bunny Is A Rider - 1

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 1

Interessante combinatie.

Bunny is geen persoonlijke favoriet van haar, maar nog steeds een zeer plezant nummer. Het ander is zeker niet slecht maar dat soort metal kan me toch nooit volledig overtuigen. Te veel noten misschien.

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 2

2 zeer verschillende nummers. Het ene een plat pop-nummer, het andere het niet meest originele black metal nummer met die kwal van een Kvarforth aan de zang. Maar de muziek is zeker best nog wel ok van Hostsol, dus punten daarvoor.

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 3

Het is mijn keuze, dus puntje dabei. Misschien wint die geen originaliteitsprijs (hoeft dat?) en Niklas Kvarforth is een eikel (so what?) maar het is wel een dijk van een nummer met redelijk wat afwisseling. Voor mij persoonlijk een van die nummers die meteen de "right cord" raken van begin tot einde. Ik denk zelfs voor de non-blekkies best een toegankelijk nummer.

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 4

Pfff, moeilijke vandaag want geen van beide slaat bij mij aan. Maar Bunny is a rider (owkay) vind ik echt te plat om een punt te geven, dus Høstsol gaat er mee lopen.

Uitstekende pop zal je bedoelen, niet mijn mening maar ook die van Pitchfork en Antony Fantano!

Ik was niet meteen mee met de Caroline Polachek hype-train maar dit nummer veranderde alles. Wordt ongetwijfeld één van m'n favoriete albums van het decennium, ook live erg de moeite aldus @Kid_C want ik heb haar optreden in de Trix gemist. :headshake:

Høstsol ook niet slecht maar zoals altijd bij mij werkt black metal nooit "out-of-the-box". Ik moet het steeds in z'n geheel zien, de dag beginnen met een black metal album is ook niet aan mij besteed, misschien straks met een volle maag. :unsure:

Caroline Polachek - Bunny Is A Rider - 2

Caroline Polachek - Bunny Is A Rider - 3

Leuk nummer van Caroline, het andere vond ik op zich ook niet zo slecht. Maar bij veel van dit soort metal denk ik tegelijk “dit is niet zo slecht als verwacht” en “dit is niet goed genoeg om het nog veel opnieuw te willen horen”.

Ik vind ergens wel dat veel gewoon goede pop nu ineens (te?) hoog ingeschat wordt omdat het ervoor door critici genegeerd werd. Niet dat dat per se slecht is maar soms moet iets niet meer zijn dan gewoon een goed nummer.

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 5

De eerste 20 seconden van het pop nummer vond ik best ok, daarna wou ik het meteen afzetten :unsure: Het metal nummer is ook niet helemaal mijn dada (vooral de stem) maar dan toch liever dat.

Nog eens een tussenstandje:
Screenshot 2024-12-04 at 09.26.45.png

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 7

Het eerste is al van de eerste seconde compleet mijn ding niet, maar black metal is dat ook nooit echt geweest... maar de BM is toch een pak cooler, dus de keuze is al gemaakt. :unsure:

niet mijn mening maar ook die van Pitchfork en Antony Fantano!
:puke:

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 8

Ik heb veel affiniteit voor karton, maar die videoclip is erover. Het nummer op zich maakt mij ook irrationeel kwaad voor een of andere reden.
Misschien de asynchrone levering van de zang en haar nauwelijks aanvaardbaar dansje.

Høstsol brengt metal zoals ik het wel een beetje kan smaken, onverstaanbaar episch.

Caroline Polachek - Bunny Is A Rider - 4

Ik vind haar openingsnummer beter 'Welcome To My Island'
Ik heb niets met Black of Death metal of whatever het genre precies is, gewoonweg onaangenaam om naar te luisteren.

Caroline Polachek - Bunny Is A Rider - 5

Ik heb het gewoon meer voor poppy vrouwen dan grommende venten.

Høstsol - Din skördetid är nu kommen -
9

Twee aangename luistersessies, maar het tweede zal toch iets langer blijven hangen. Goeie baslijnen ook in dat Høstsol nummer, zeg. Ontdekking!

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 10

Het rustige middenstuk van nr. twee won me nipt over tegenover het leuke refrein van nr. een.

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 11

Eigenlijk enkel om het muzikale want de vocals van het tweede zijn helemaal mijn ding niet. Eerste klinkt wel leuk maar ook niet meer.

Høstsol - Din skördetid är nu kommen - 12

Ne moeilijke imo: beiden niet echt overtuigend.
Din skördetid är nu kommen is wat langer en gevarieerder dus die maar gekozen.

Terug
Bovenaan