Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

Gojira - Born For A Thing - 5
Arooj Aftab - Mohabbat - 13

Zelfde opmerking als @Koonut eigenlijk. Geen van beiden ligt me, maar als ik moet kiezen ga ik voor Arooj Aftab.

Arooj Aftab - Mohabbat - 14

Zeker en vast niet het beste nummer van Gojira, en terwijl ik dat nummer van Arooj Aftab net iets te lang vind, gaat mijn stem toch naar deze.

Arooj Aftab - Mohabbat - 15

Ik ben gene metalhead, Gojira kan ik soms wel hebben maar met dit nummer had ik geen klik. Arooj Aftab kende ik niet, zekers niet slecht!

@Kid_C, niet dat het voor de rest veel uitmaakt, maar waarom staat mijn eerste nummer in de laatste battle onderaan?
Omdat ik alle nominaties in een online trommel heb gegooid en die automatisch de clashes heeft samengesteld. :unsure:

Arooj Aftab - Mohabbat - 16

Gojira is niet echt mijn ding en hoewel het niet mijn favoriete nummer van Arooj is krijgt ze met gemak mijn stem. Wel verbaasd dat de grote metalcommunity hier niet los voor Gojira gaat. Fuck genres. :love:

Arooj Aftab - Mohabbat - 17

Betoverend nummer! Lekker rustig en atmosferisch.
Misschien had ik wel op het nummer van Gojira gestemd aan het begin van de werkdag maar nu doet Aftab meer deugd.

Arooj Aftab - Mohabbat - 18

Ik kies voor Arooj Aftab. Voor mij een wat onbekendere artiest en smaakt zeker naar meer. Ga het hele album zeker eens beluisteren.

Geen grote Gojira fan hier. Is meer iets wat ik op de achtergrond zou draaien maar niet actief naar zou luisteren in tegenstelling tot dat nummer van Arooj Aftab.

Gojira - Born For One Thing - 5
Arooj Aftab - Mohabbat - 19

Gojira is me wat te standaard, Arooj Aftab heeft een leuke progressie doorheen de track.

Leprous - Atonement - 1
Taylor Swift - Exile - 0

Exile is het soort beat-loos emotioneel nummer dat ze bij Q-Music of MNM af en toe tussen de uptempo tracks draaien om toch maar niet als dance zender te worden weggezet. Hoe dit subgenre heet weet ik niet, de enige die mij in die sferen kan bekoren is Lana Del Rey, maar dit is dus bagger in het kwadraat. Bij Leprous zit dit er ook in bij de stille stukken, gitaarsegmenten iet of wat meer tolereerbaar, ik dacht Imagine Dragons light, maar de knieval om radio-friendly te zijn maakt het stuitend. Twee songs die niks voor mij zijn.

Leprous - Atonement - 1
Taylor Swift - Exile - 1

Leprous deed me spontaan denken aan de gemiddelde inzending voor het eurosongfestival, en al helemaal in combinatie met de clip.

Taylor is een uitstekende zangeres, het is pure pop dus bij definitie makkelijk te beluisteren. Al is de pop van de laatste 10 jaar toch vele malen beter dan die van 20 jaar geleden. Dat mag ook gezegd worden.

1 point goes to Taylor

Al is de pop van de laatste 10 jaar toch vele malen beter dan die van 20 jaar geleden. Dat mag ook gezegd worden.
Hoe kan je dit unbiased vaststellen ? Grote verschil is dat een goeie popsong met een sterke hook nu sociale media nodig heeft om door te breken. Van de 64 nummers hier, hoeveel er van zullen in 2034 goed worden bevonden door een zestienjarige ? En een zesendertigjarige ?Perceptie van verleden verandert door muziekklimaat van dat moment. Ik vind Maroon 5 "This Love" iets wat de tand des tijd heeft doorstaan, anderen vinden de songstructuur en arrangement misschien maar niks.

20 jaar geleden nam Hip Hop dan ook pop volledig over. Sommige zijn daar nooit echt van bekomen. Maar het valt niet te ontkennen. Er word nog steeds stevig gepoept dankzij "Milkshake" van Kelis. Terwijl anno 2024 er nog nooit zoveel jeugd droog heeft gestaan(van horen zeggen).

Ahem.

Leprous - Atonement - 2
Taylor Swift - Exile - 1

Coole intro Leprous. Dan wel snel standaard gekweel naar mijn bijna "gitaaralergische" oortjes. Taylor is ok met upbeat nummers. Wat dit niet is. Pianist maakt het ook onmogelijk met zijn mondvod. Volgende ronde eens zonder videoclip beginnen want ik vind altijd wel iets dat mij stoort.

20 jaar geleden nam Hip Hop dan ook pop volledig over. Sommige zijn daar nooit echt van bekomen. Maar het valt niet te ontkennen. Er word nog steeds stevig gepoept dankzij "Milkshake" van Kelis. Terwijl anno 2024 er nog nooit zoveel jeugd droog heeft gestaan(van horen zeggen).

Ahem.

Leprous - Atonement - 2
Taylor Swift - Exile - 1

Coole intro Leprous. Dan wel snel standaard gekweel naar mijn bijna "gitaaralergische" oortjes. Taylor is ok met upbeat nummers. Wat dit niet is. Pianist maakt het ook onmogelijk met zijn mondvod. Volgende ronde eens zonder videoclip beginnen want ik vind altijd wel iets dat mij stoort.

Puur qua context wat die 'mondvod' betreft, is dat Exile tot stand kwam los in het begin van de pandemie. Dat nummer is ontstaan uit zoomgesprekken en is zowat synoniem geworden als soundtrack bij het op slot gaan van de wereld in 2020. Mondmaskers en sociale afstand is dus wel een belangrijke factor in dat nummer en die clip.

Anyway

Leprous - Atonement - 2
Taylor Swift - Exile - 2

Leprous is getalenteerd, maar het is mij te glad en zoals eerder geopperd hier vrij Eurosong.

Leprous - Atonement - 2
Taylor Swift - Exile - 3

12 Points to Taylor Swift! Ook bij mij deed Leprous vooral denken aan al die 13 in een dozijn pogingen tot alternatieve inzendingen voor het Songfestival: te clean, te braaf, te cliché en tegen kerstmis al vergeten.

Absoluut geen Swiftie hier maar Exile is door zijn context wel nog een nummer waarvan ik snap waarom het dat geworden is. Ook geen Bon Iver fan of kenner maar die combo werkt wel nog voor mij.

Leprous - Atonement - 2
Taylor Swift - Exile - 4

Beide nummers niet mijn ding. Is ook niet makkelijk kiezen zo...

Hier uiteindelijk toch ook voor Swift gegaan, op basis van de weinige flarden oude, goede Bon Iver die nog opduiken in Exile. Maar die is wat mij betreft toch ver gevallen t.o.v. zijn beginperiode.
Taylor Swift haar 1989 vind ik nog altijd een goed album, klopt van begin tot einde voor me. Alles erna is gewoon veel teveel gefocus-grouped. Ze wil authenticiteit uitschijnen als songwriter, maar het is nooit met wat edge... Folklore en de bijsluiter zeker vind ik echt een gedrocht van een plaat, met dat ze daar haar 'indiecred' wil optrekken. Zo zo braaf.

Leprous had inderdaad een coole intro waarbij ik niet wist welke weg het ging uitgaan. Wat trance, toch eerder donkere sfeervolle industrial? Maar dan komt de bombast en het pathetisch gekweel en ze zijn me kwijt.

Leprous - Atonement - 2
Taylor Swift - Exile - 5

Beetje hetzelfde gevoel als @clercqie : Leprous begint sterk maar 't wordt al snel te bombastisch, teveel bij elkaar en dan die kerel z'n vocals erover. Nee, dat was het echt niet voor mij. Idem voor Swift eigenlijk, ook niets voor mij en zo braaf. Ja, 't is mooi gezongen maar 't is zo plat.
Desondanks krijgt ze toch mijn stem omdat Leprous te veel op een hoop gooide en er geen goed geheel uit kreeg.

Leprous - Atonement - 2
Taylor Swift - Exile - 6

Leprous helemaal mijn ding niet, zoals gezegd wat "eurosong metal" en dat doet het nooit bij mij.

Taylor Swift ook absoluut niet maar ik vond folklore wel een verfrissend wending van de pop artieste. Het pretendeert misschien net wat meer te zijn dan het is maar al bij al was dit nummer gewoon fijn. Het hele album trouwens ook, niet meer niet minder. Zoals @clercqie al zei, het mist wat authenticiteit. In de gekende 'pop-traditie' zijn alle scherpe kantjes er mooi afgehaald.

Conclusie moet vooral zijn: CRJ is nog steeds de indiepop queen :love:

Leprous - Atonement - 3
Taylor Swift - Exile - 6

Beide nummers doen me niet veel, maar als ik moet kiezen tussen eurosong metal of een duffe ballad, dan ga ik toch maar voor het nummer dat een beetje rockt.
Ook pluspunten voor Leprous omdat ze blijkbaar ook de backingband van Ihsahn zijn.

Leprous - Atonement - 4
Taylor Swift - Exile - 6

Beide niet echt mijn ding, als ik dan toch moet kiezen, zoals Obi ook zegt, iets dat toch ietwat rockt.

Leprous - Atonement - 4
Taylor Swift - Exile - 7

Kan echt geen betere omschrijving vinden voor Atonement dan de vaak vernoemde term Eurosongmetal. Waarvoor dank, imma be using that. Ik vond het verschrikkelijk, vooral door de zang in het refrein.
Exile vond ik zeker ok om naar te luisteren, al heeft het niet bepaald een snaar geraakt. Ga het niet nog eens opleggen of de rest van die session beluisteren, denk ik.

Terug
Bovenaan