Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

And now...

1733008137112.gif

Chat Pile - Why - 1
Electric Callboy - We Got The Moves - 0

Alletwee nog nooit gehoord ik vreesde voor platte death grunt versus Average Rob goes Europapa maar ze gaan beiden dus dieper dan dat. De Callboy gets it, humor + de luisteraar ongemakkelijk maken met melodische eurodance in een hardstyle Rammstein mix. Chat Pile scoort door hun nieuwe benadering van metal zonder nu metal te zijn, ik hoor wel wat Faith No More als invloed. Voorlopig de meest aan mekaar gewaagde tracks.

Chat Pile - Why - 1
Electric Callboy - We Got The Moves - 1

Electric Callboy infuseert flauwe humor en een best originele insteek een genre dat zich vaak iets te serieus neemt, en doet dat met een nummer dat catchy genoeg is om de grap te overstijgen.

Chat Pile - Why - 1
Electric Callboy - We Got The Moves - 2

De paar nummers van Chat Pile die ik eerder hoorde deden mij nu eens echt niets. Dit nummer niet. Dit nummer vond ik gewoon irritanter worden met de seconde. Die eentonige riff wordt niet beter omdat je hem intenser gaat spelen, integendeel en hetzelfde klopt voor intenser why gaan zingen, ik heb twee keer naar dat nummer geluisterd en twee keer dat ervaren.

Dus toch maar Electric Callboy voor mij. Die combo van dance en metal op deze manier lijkt mij iets uniek en het slaagt er ook in om catchy te zijn. Het perfecte compromis tussen heavy en ergens goed op boiten. Ganz toll!

Chat Pile - Why - 2

Dit is waarschijnlijk de makkelijkste van de hoop voor mij. Chat Pile vind ik een geweldige band en Why is een van hun beste nummers, Electric Callboy "begrijp" ik niet, daar vind ik weinig tot niks aan.

Chat Pile - Why - 2

Dit is waarschijnlijk de makkelijkste van de hoop voor mij. Chat Pile vind ik een geweldige band en Why is een van hun beste nummers, Electric Callboy "begrijp" ik niet, daar vind ik weinig tot niks aan.
QFT

Conclusie:
Chat Pile - Why - 3

Chat Pile is voor me veruit de beste "metal" band die ik de laatste jaren heb gehoord.

Die funny toestanden van Electric Callboy werken op termijn niet zo voor me. Heeft weinig herluisterbaarheid. Maar goed, smaken en kleuren...

Chat Pile - Why - 3
Electric Callboy - We Got The Moves - 3

Electric Callboy is geniaal. Hoe zij metal met dance combineren tot een groot feest is ongezien. Enorm catchy, veel humor en live ook geweldig. Heel het TEKKNO album is een dikke aanrader!

Chat Pile is dan te veel 'noise' voor mij.

Chat Pile - Why - 4
Electric Callboy - We Got The Moves - 3

Electric Callboy doet me wat te veel aan kamping kitsch club denken. Zogezegde guilty pleasures die een ironische twist krijgen om een soort haha kijk waar ik naar luister effect te bekomen. Muziek voor nerds die niet willen toegeven dat ze eigenlijk gewoon naar hardstyle willen luisteren. Al klinkt dat misschien wat harder dan bedoeld, want ik vind het ook wel leuk. Al hou ik de schtick geen volledig album uit. Maar Fuckboi en Spaceman zijn wel knallers.

Chat Pile is heel erg goed :unsure:

Chat Pile - Why - 5
Electric Callboys - We Got The Moves - 3

Twee moeilijk te verteren tracks op een zondagochtend.
Beide nummers vorige week een stukje gehoord, maar ik slaagde er toen al niet in beide helemaal te beluisteren. :unsure: Toch zal het waarschijnlijk niemand verbazen dat ik Chat Pile boven Electric Callboys verkies. De eerste seconden met de keyboard zijn nog leuk, maar daarna stopt het al voor mij. Te veel hard metalcore, te veel over the top.
Al kan ik dus ook niet zeggen dat Chat Pile helemaal mijn ding is. De muziek vind ik wel best goed, ook weer vooral de intro, maar zijn stemgeluid en manier van "zingen" zijn niet echt mijn ding. Ik merk dat ook dit moeilijker luisterbaar is voor mij en te druk, maar de muziek op zich vind ik dus wel goed.

Chat Pile - Why - 6
Electric Fuckboy - We Got The Moves - 5

Ik ga voor Why. Why, you ask? Wel, het is een heel gemakkelijke voor mij. Er mag zeker een plaats zijn voor onnozele dansmetal als die van We Got the Moves maar goede muziek vind ik het alvast niet. Chat Pile daarentegen vind ik echt fenomenaal.

Chat Pile - Why - 7
Electric Callboy - We Got The Moves - 5

Easy no-brainer. Chat Pile kende ik niet, maar klinkt helemaal als iets voor mij.
Electric Callboy tracht ik op elke mogelijke manier te ontlopen.

Krijg altijd een beetje plaatsvervangende schaamte van zo'n hippiedoodaa teksten als "why".
Muzikaal best sterk, zeker die intro, maar dan verknallen ze het met dat kinderlijk naïef refrein en dat haalt mij er volledig uit. Ik heb dat wel met veel muziek. Haal de zang eruit en ik ben fan. Maar er moet toch altijd wel ene blijten.

Electric Callboy ben ik al deels geïndoctrineerd door mijn wederhelft.
Tekstueel nu ook geen hoogvlieger. Maar het is guitig, speels en gewoon fun.

Chat Pile - Why - 7
Electric Callboy - We Got The Moves - 6

Chat Pile - Why - 8
Electric Callboy - We Got The Moves - 6

Waarom? Om deftige lucht in te ademen, zonlicht te krijgen en meer weerstand op te bouwen. Dat is het antwoord.
Waarom bestaat er zoiets als het tweede? Hyperactieve feestmuziek met een ruw kantje. Ik pas, ondanks het meer in deze tijdlijn past dan het eerste. Nu weten we waar Europapa zijn brood heeft gehaald met dat stampgedoe iets voorbij halverwege en dat vond ik een afgrijselijk lied.

Chat Pile - Why - 8
Electric Callboy - We Got The Moves - 7

Werd een beetje zot van de lyrics bij Chat Pile, kan er me helaas niet overzetten. Nu EC is altijd wel plezant, nemen zichzelf ook niet te serieus, dus daar gaat mijn stem dan ook naar.

Chat Pile - Why - 9

Electric Callboy zou mijn stem krijgen bij het Eurovisiesongfestival.
Om te compenseren geef ik hier mijn stem aan Chat Pile

Chat Pile - Why - 10

Moeilijke keuze, maar ik bekijk het zo: in een nuchtere staat zal ik eerder naar Chat Pile luisteren dan naar Electric Callboy. Poor me a drink en ik dans mijn gat er wel af op Electric Callboy. Die onnozele dansmetal is dan misschien niet tr00 en frostbitten, maar ik ben er intussen 37 en de edgelord in mij is vervlogen en eigenlijk kan me dat dus geen kloten meer schelen. Maar toch eentje erbij voor Chat Pile, al vind ik het persoonlijk wel een redelijk irritant nummer.

De EC-nummers hebben allemaal een heel aanstekelijk refrein, maar de beukende hardcoreritmes en - screams vind ik nogal vlak en eentonig en ik hoop altijd dat snel voorbij is.

Maar bon, op een dronken avond gebeurt het wel eens dat ik terug mijn oude Thunderdomeschijven opzoek op Youtube.

Terug
Bovenaan