Battle Royale: the 2020's - Round 1 (TIE BREAK!)

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 16
Run The Jewels - Ooh La La - 8

Niet gemakkelijk om een nummer van één van mijn beste hiphop live-ervaringen weg te stemmen, maar dat was technisch gezien een Best Kept Secret van voor 2020.

Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine - 17
Run The Jewels - Ooh La La - 8

Een nummer dat mijn aandacht vasthoudt vs een nummer waar ik het stukje 'Ooh La La' keihard wil vergeten.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 1
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 0

Verre van dertien in een dozijn gevoel bij BRUIT≤, 't zijn zeker getalenteerde lui die de buis van Eustacius professioneel kunnen zandstralen en ik zal het zeker nog eens opzetten + sonisch zal dit live superieur zijn, maar niet simpel om in dit genre een wauw gevoel op te wekken. Vanishing Twin vond ik interessante twisted pop à la Broadcast/Stereolab (btw belletje gepikt van The Real Tuesday Weld ?) en ook niet waanzinnig origineel maar het charmeerde veel meer en ik kreeg spontaan zin om hun album te onderzoeken.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 2
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 1

Als stemmen op de eigen nominatie mag, dan doe ik het wel in dit geval!

Vanishing Twin was al mijn AOTW, en ik leg dit nog altijd meermaals per week op. Funky, groovy, beetje weird, super gelaagd en die stem van Cathy Lucas vind ik hemels!

BRUIT vond ik ook dik in orde als AOTW en ik kom er ook nog eens sporadisch naar terug. Maar deze postrock is een beetje minder mijn genre geworden doorheen de jaren. Nu, in een andere clash krijgt The Machine is Burning misschien wel makkelijker mijn stem, maar Vanishing Twin hoort voor mij wel echt bij de absolute top van dit decennium.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 2
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 2

Als stemmen op de eigen nominatie mag, dan doe ik het wel in dit geval!

Bruit was al mijn AOTW, en ik leg dit nog altijd meermaals per week op. Epische, intense postrock vind ik hemels!

Vanishing twin vond ik ook dik in orde als AOTW en ik kom er ook nog eens sporadisch naar terug. Maar deze muziek is een beetje minder mijn genre. Nu, in een andere clash krijgt Big Moonlight misschien wel makkelijker mijn stem, maar Bruit hoort voor mij wel echt bij de absolute top van dit decennium.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 3
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 2

Ik neig veel meer naar zoals @clercqie het noemt - funky, groovy, beetje weird - dan postrock, dus mijn keuze was opnieuw snel gemaakt. (Ik wist niet dat dit zijn AOTW was; misschien moet ik daar eens naar luisteren en zo weer eens achterstand inhalen. :unsure: )

Vanishing Twin - Big Moonlight - 3
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 3

Beide goeie nummers, elk hun eigen manier. Zoals al aangehaald: Big Moonlight heeft dat leuke funky kantje dat me instant beet had.

The Machine Is Burning is een slow burn, tragere opbouw, episch einde.

Dat laatste ligt me net iets meer.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 4
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 3

Eerste is interessant door het quirkyness, tweede is mij te saai en te lang.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 4
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 4

No brainer voor mij. Leve het orgel en de Franse hoorn.
Big Moonlight: te braaf en de melodie méh.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 5
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 4

Zeer moeilijk want ik hou van beide nummers. Vanishing Twin heeft misschien een beetje voorsprong omdat het nummer van BRUIT nog beter tot zijn recht komt in de volledigheid van de plaat.

Vanishing Twin - Big Moonlight - 6
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 5

Kwaliteit van alletwee is top en de ene doet amper onder voor de andere. Ze passen beiden in een persoonlijke playlist.
Het langer nummer geniet de voorkeur, mede door de niet zo aangename afgelopen vijf jaren voor gans de planeet. Het past meer bij deze tijdsperiode.

Zeer moeilijk want ik hou van beide nummers. Vanishing Twin heeft misschien een beetje voorsprong omdat het nummer van BRUIT nog beter tot zijn recht komt in de volledigheid van de plaat.
Klopt. Big Moonlight is een opener, moet de boel in gang zetten en heeft niet de luxe van een luisteraar die al in de juiste sfeer zit. Daarom verliest het nummer niet aan kracht wanneer ik het opzet zonder naar de rest van Ooki Gekkou te luisteren. Bij The Machine is Burning gebeurt net het tegengestelde en wanneer los van de context van het album beluister dan werkt dat nummer jammer genoeg niet zo goed. Jammer om er niet voor te stemmen want BRUIT≤ ftw, zo zie je maar

Vanishing Twin - Big Moonlight - 7
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 5

Vanishing Twin - Big Moonlight - 8
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 6

Ik zou graag een half punt aan beide nummers geven, maar dat is vermoedelijk tegen de spelregels.
Vanishing Twin gaf me net dat tikkeltje meer zin om het hele album te beluisteren, maar kan ook gwn de stemming vh moment zijn.
En extra pluspunt voor Vanishing Twin was de ontdekking van de verschillende onbekende nummers die gespeeld werden na hun album (Ordinary Man van Sports 😍)

Meeste is hier wel al gezegd dus ik weet volgens de mood van de dag stemmen en dat is dan Vanishing Twin!

Vanishing Twin - Big Moonlight - 9
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 6

Vanishing Twin - Big Moonlight - 10
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 7

Weer een moeilijke. Het nummer van BRUIT ≤ is erg mooi maar het nummer van Vanishing Twin had me sneller mee (net zoals met AOTW).

Vanishing Twin - Big Moonlight - 11
BRUIT ≤ - The Machine Is Burning - 7

soms is de meest voor de hand liggende keuze het nummer dat het vlotst in het oor ligt.

Terug
Bovenaan