Battle Royale: the 1990's - Round 1

Idd, Buena Vista is Son Cubano met Bolero invloeden.

@Avondland Sfinx verkoopt zich als global pop muziekfestival. Per band zetten de organisatie het genre erbij dat ze spelen (highlife, cumbia, MPB,...).
De term wereldmuziek verdient een betere naam, al is "global pop" ook niet zoveel beter.

Buena Vista Social Club - Candela - 10
Outkast - Aquemini - 7

Ik kon niet kiezen, dus puntje voor de achterligger

Buena Vista Social Club - Candela - 11
Outkast - Aquemini - 7

Beide niet mijn genre, maar zo'n Candela daar kan ik nog wel van genieten voor een keer. Outcast heb ik niet eens kunnen afluisteren.
Hiphop :puke:

Buena Vista Social Club - Candela - 13
Outkast - Aquemini - 7

Een lastige. Ik plaats ze naast elkaar.
Candela is genietbaarder voor het moment.

Buena Vista Social Club - Candela - 14
Outkast - Aquemini - 7

Ik merk op dat ik in deze BR nogal vaak neig richting de hip-hop nummers. Ook dit Outkast nummer doet het goed bij mij, maar soms botst een nummer gewoon met het moment. Vanavond hangt hier een zwoele sfeer over de patio. Met een fris glas in de hand past Candela tussen het gedempte geroezemoes van de stad zoveel beter.

Soms kan het leven zalig zijn.
Ik ga op zoek of ik nog ergens een aan een Cuba Libre geraak.

Morphine - Buena - 1
Pulp - Common People - 0

Buena is alweer een leuke ontdekking deze BR. Dacht dat ik de band niet kende, maar dan even gaan opzoeken, en Cure for pain kende ik wel al. Blij dat de nominatie naar Buena ging. Heerlijk zwoel sfeertje.

Common People heb ik altijd een nogal zagerig nummer gevonden.

Morphine - Buena - 1
Pulp - Common People - 1

Wat de viool voor dEUS is, is de sax voor Morphine: blijkbaar geen andere keus dan die er elke keer in te zetten, no wonder dat die goed overeen kwamen. Rokerige artrock met John Zorn invloeden vind ik vree wijs, maar ze weten precies soms niet goed of ze nu voor een song of voor een jam moeten gaan. Zal vooral live goed geweest zijn, maar dit kan niet op tegen Jarvis Cocker, opperheer der dandy kunststudenten met Engelse tongue in cheek. Toen Morrissey niet verder kwam dan romantische titels verzinnen bij onopvallende songs en collega-aanstellers Suede geen gevoel voor humor toonde liet Pulp horen hoe je wèl Britpop moest maken.

Morphine - Buena - 1
Pulp - Common People - 2

Zeker fan van Morphine, maar tegen deze Uber Britpop classic kan hij niet op

Morphine - Buena - 2
Pulp - Common People - 4

Morphine is goed, al vind ik de sax ook niet meteen een meerwaarde, maar deze is niet moeilijk. Common People is terecht legendarisch. Prachtige satire en een onvergetelijk deuntje.

Pulp een blinde vlek voor mij, heel blij om mijn ontdekkingstocht te beginnen met dit geweldig nummer. Echt heel goed.

Maar Buena is echt een all time favourite track. Kleine cheer elke keer ik die aflevering van The Sopranos bekijk waar Meadow naar die videoclip zit te kijken. So, so nineties.

Terug
Bovenaan