Battle Royale: the 1990's - nominaties (OG BR regels - poging 2)

Ik geef alvast mijn tweede nom op aan iemand anders.
Jeff moest er gewoon inzitten. Don't care about the rest.

Moet wel zeggen: '80 geen GN'R en nu ook geen GN'R? Waag het niet om iets van Chinese Democracy te kiezen in de herfst, hé!

kzal dan maar rap zijn zekers voor de 2de nominatie. 1 van mijn favoriete '90s platen:

Urge Overkill - Girl you'll be a woman soon had ook gekunnen, maar dat is een cover van Neil Diamand. Om een of andere reden denk ik ook altijd dat dit nummer door Edwyn Collins gezongen werd.

kzal dan maar rap zijn zekers voor de 2de nominatie. 1 van mijn favoriete '90s platen:

Urge Overkill - Girl you'll be a woman soon had ook gekunnen, maar dat is een cover van Neil Diamand. Om een of andere reden denk ik ook altijd dat dit nummer door Edwyn Collins gezongen werd.
Is pas vanaf morgen 12u, deze telt dus niet.

Done, was nog aanhet bekomen van de bekerfinale gisteren.
Ik kom aan 33, maar misschien goed dat iemand even checkt of ik geen YouTubefilmpje heb gemist per ongeluk met al die spam gisteren.

Voor mijn 2e nominatie ga ik toch enkel van mijn eerder genoemde nummers moeten ‘killen’ en ga ik toch voor het onvertegenwoordigde genre in deze 90’s lijst.

Ook hier weer veel mogelijkheden maar ik ga voor het buitenbeentje met heel veel energie, chaos én intelligentie. En een intro die actueler is dan ooit.

Het is onmogelijk te kiezen tussen de 12 nummers van OK Computer, dus ik ga dan maar voor één van de meest iconische hekkensluiters op een album ooit.

Het blijft toch onmogelijk om hét beste nummer uit te kiezen want er is zo'n overdaad aan keuzes.
Geboren in 1984 en dus kind van de jaren '90. Muziek was lange tijd wel aanwezig maar niet echt een ding, sure wat hitparade muziek beluisteren of dingen die thuis op stonden. Dat veranderde toen ik van m'n neef een cassette met The Black Album kreeg halverwege de jaren '90. Vanaf dan was het een tijd al metal wat de klok sloeg. Nu ik er op terug kijk en een nummer moet kiezen, wat neem ik dan? Een grote hit die me bijgebleven is? Of eerder een nummer van cassette die mijn leven veranderd heeft? Of ga ik voor iets wat ik nadien pas heb leren appreciëren?

Na lang wikken en wegen is het ééntje geworden dat uit de soundtrack van m'n jeugd komt. En ook uit de soundtrack van Fifa '98.
Ik heb het uiteraard over Song 2 van Blur:

Ik heb Fifa 98 echt kapot gespeeld op de PS1. En elke keer die intro!
Later ook in het uitgaansleven. Uiteraard ging ik naar tentfuiven waar DJ's met klinkende namen als DJ Piraat of DJ Lumbago de avond vulden. Die mannen speelden alles door elkaar: van oude classics, tot de nieuwste (90s dance hits) met daartussen meezingers zoals Killing in the Name, of Brohymn en ook rocknummers waarbij je gewoon uit je dak kon gaan en in't rondspringen zoals Narcotic en uiteraard Song 2.

Tot slot afsluiten met die heerlijke Fifa intro:

Op de valreep nog de 90's. Was ook wel een moeilijke om iets Belgisch te kiezen, uit het grote aanbod.

Maar was toch één van de artiesten die ervoor zorgen dat ik terug naar binnenlandse artiesten zou gaan kijken/luisteren.

Zoals hierboven al ergens gezegd werd, kan het iconische Guns N' Roses niet nog eens een decennium afwezig blijven. Niet alleen is het verzameld muziekmanschap in de band buitengewoon, maar ook op compositievlak torent G N' R mijlenver boven de middelmaat uit: zo creëren ze per album meer memorabele melodieën (= instant herkenbaar & makkelijk reproduceerbaar) dan veel van de recentere (metal- &rock)bands in een hele carrière doen.

Het Use Your Illusion-duo puilt uit van de scheppende weelde, waardoor kiezen ook hier weer op verliezen uitdraaide; ik ben dan maar gegaan voor de (zoveelste) bezwerende baslijn van Duff McKagan:

Zet niet nominatie clips anders tussen spoiler tags als je een nummer extra wilt pluggen, of runner ups bvb.
Zeer onoverzichtelijk en veel spam

Bvb

hier zie Nirvana (ja ook 90s!) :p

Ik word echt mijn vader, met deze tweede nominatie. In tegenstelling tot Buena Vista was Gorki géén liefde op het eerste gehoor. Met dank aan mijn vader die de nummers steevast luidkeels meekweelde, had ik tot mijn tienerjaren zelfs een enorme aversie voor de band. Maar kijk ... goede muziek vindt zijn weg, zelfs naar een rebelse tienerkop.

Het is een live uitvoering, maar dat is nu eenmaal hoe ie op de plaat stond:

Nog zo veel andere goeie nummers, zeer moeilijke keuze dit keer. Een R.E.M. heeft hier ook nog niet gestaan. Dire Straits had met Every street in de 90's misschien wel mijn favoriete nummer van hen. En ja, potverdekke, ik kom er voor uit, ik had eigenlijk graag Aqua ook nog genomineerd. Probleem van een heel erg uiteenlopende muzieksmaak te hebben.

Laatst bewerkt:
#43 dan zeker?

Nog zitten twijfelen tussen deze en iets van virtual zone.
Liedjes die me direct terug katapulteren naar 16 jarige theelepel in de discotheek.

#nominatie 44

Artieste die ik bewonder, top bassiste en zangeres. Muziekante met veelzijdige invloeden: soul, funk, jazz, hip hop, progrock, psychedelica, dub, ...
Oa ook grote fan van Jeff Buckley. Haar laatste 2 albums waren alweer top, met veel collaboratie van gast muzikanten (2023 en 2024).

Ik ga naar zo iets nog veel meer luisteren vandaag dan de vele dance (ik word ouder). Met uitzondering de betere tracks nog of goeie electronica. Vandaar deze nominatie.

Terug
Bovenaan