Battle Royale: the 1990's - nominaties (OG BR regels - poging 2)

LOL. Heb die Dimitri from Paris 12inch nog zitten (velen zijn weg omdat ik niet meer dj), wel wat anders dan de 90s eurobeat trash van 'Da boy tommy' Zeker ook één van de fun Franse house producers.

Afijn, de winnaar mag gerust een gitaar track zijn van me, we zien wel. Al wat meer animo kwa genres in de keuzes nu.

Laatst bewerkt:
Ik maak me geen illusies hoor, maar ik kon niet niet Autechre kiezen.

Tweede nominatie zal hier wss ook iets met gitaren zijn, maar het doet toch pijn hoor.. Geen Daft Punk, Drexciya, Convextion, geen jungle, garage, house, etc... Oh well

Te veel keuzes in de jaren '90, en van vele genres. Mijn muzieksmaak evolueerde nog te veel in allerlei richtingen, maar ging vanuit de jaren '80 (new wave en EBM, over synthesizer-varianten vooral naar house/techno en verder de kant uit van elektronische muziek. Met veel dank aan MTV (the chill-out zone herinner ik mij levendig). Daarom ook dat ik de jaren '90 associeer met videoclips. Alhoewel rock, alternatief of niet ook wordt gepruimd (Studio Brussel was de enige radiozender die opstond).
Autechre zal altijd op 1 staan bij mij, maar het had mijn kennismaking met hen geweest en mijn favoriete nummer kwam na Rotar. Mijn keuze is er een uit het hart. Het staat zelfs niet op de shortlist. Van alle mogelijke producties die hij heeft gedaan, onder welke naam ook, springt deze er voor mij torenhoog bovenuit:

Het maakt mij zelfs niet uit of het de eerste ronde overleeft of niet, enkel hopen dat het niet tegen Autechre uitkomt. ;)

Ha, ik heb misschien nog wel een trance-nummer als tweede nominatie. We doen eens zot en gaan compleet buiten de comfortzone.

En geen liefhebbers van gabbermuziek hier? Ik heb nog een aantal jaar naar Thunderdomeschijven beluisterd en soms als ik eens in een zatte bui ben zoek ik nog wel wat boenkschijven op.

Ha, ik heb misschien nog wel een trance-nummer als tweede nominatie. We doen eens zot en gaan compleet buiten de comfortzone.

En geen liefhebbers van gabbermuziek hier? Ik heb nog een aantal jaar naar Thunderdomeschijven beluisterd en soms als ik eens in een zatte bui ben zoek ik nog wel wat boenkschijven op.
Moesten we 3 nummers hebben om te kiezen.. maar het is nu al retemoeilijk en ik probeer zo oprecht mogelijk te blijven in wat ik toen veel beluisterde en wat in de permanente rotatie is gebleven. Er zit zeker Gabber tussen, maar van de 90's moet ik dan nog eerst delibereren tussen de Drum & Bass en House van die tijd. En dan zal het 2e nummer wel iets zijn dat jack'd.
Fuck, Rhythm en Stealth is ook nog van 99. Nooit vergeten die eerste keer da'k Phat Planet door een deftig stel speakers hoorde duwen.

Waar is de tijd 😍

* disclaimer: dit is geen nominatie *

Laatst bewerkt:

haha, ik heb dat ook nog af en toe. (zelfs zonder zat te zijn), alhoewel dat het veeeel minder voorkomt dan een paar jaar geleden.

Damn, waar is de tijd. Zonder dat ik ooit ne echt gabber ben geweest, maar ben toch ook nog o.a. in Club X geweest. Ik kon toen zelfs redelijk goed hakkeuh :p

Als tiener - jong volwassene zijn de jaren 90 toch echt ook ongelooflijk verbonden met dance, trance en house (hardcore).
Misschien als 2de nominatie toch maar de mosselman nomineren?

The Mackenzie feat. Jessy is mijn guilty sin van toen. Altijd spijtig gevonden dat Jessy niet meer 'echte' muziek heeft gemaakt. Ik weet eigenlijk maar van 1 gewoon niet-dance nummer af.

Laatst bewerkt:
De 90s staan voor mij synoniem aan de Illusion- en Dance Train-cd's die ik van mijn oudere broers grijsdraaide, van het begin van de skatescene onder mijn leeftijdsgenoten, van de eurodance (2 Brothers on the 4th Floor, 2 Unlimited, Scatman John,...), van de boybands (Get Ready, Five, The Backstreet Boys), van toen Regi en Milk Inc. nog goed waren,...

Maar in de loop der jaren is dat allemaal naar de achtergrond verdwenen. De 90s zijn voor mij hét decennium waarin hiphop als genre zijn basis heeft gelegd waardoor het tot vandaag nog bestaat. Zoveel uit te kiezen, zoveel om van te genieten. Maar het onderstaande lied kan ik letter voor letter meezingen, introduceerde ik ooit (verkeerd!) op StuBru en doet me telkens meejammen op dit smooth deuntje. Plus: hierdoor heb ik Nate Dogg ontdekt, de hiphopper met voor mij de beste stem ooit. Een simpele nominatie dus.

Het wordt wat onduidelijk als iedereen youtubelinks deelt die geen nominaties zijn.

@pardal waar zit de metal precies? Twee nominaties... Zo'n uitspraken negatieve tolereren we hier niet. Positivity please.

Mijn nominatie uit de 80's, Orchestra Baobab, was voor Senegal en ruimer voor heel West-Afrika wat Buena Vista Social Club was voor Cuba en Latijns-Amerika. Het kan dan ook niet verbazen dat mijn eerste nominatie voor de 90's naar die legendarische Cubaanse band gaat. Het gaat hier net zoals met Utrus Horas van Baobab in principe natuurlijk wel over véél oudere muziek, maar de opnames waarmee ze bekend zijn geworden dateren uit de 90's.

Dit is muziek die ik met de paplepel heb binnengekregen van mijn ouders, en Buena Vista Social Club heeft mij al op heel jonge leeftijd een enorme voorliefde voor (de oneerbiedige term) 'wereldmuziek' gegeven, die tot vandaag voortleeft. In 2015 heb ik de resterende leden nog live zien optreden in een park in Barcelona, fantastische ervaring. Lang getwijfeld wel welk nummer ik precies van hen zou nomineren. Chan Chan is een geweldig nummer, maar platgedraaid, en ik wil wiens ervaring met de Cubaanse legendes niet verder gaat dan dat nummer toch kennis laten maken met de rest van hun repertoire.

Terug
Bovenaan