Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Metallica - Fade To Black - 4
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 2

Hele grote liefhebber van Orchestre Baobab en algemeen die wonderschone Senegalese afrocubaanse sound, met dat geweldig klinkende wolof.

Heel blij dat dit genomineerd is geweest.

Metallica - Fade To Black - 5
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 2

Ik ben geen metalfan, maar de andere song zegt me helemaal niets en moet het dan toch afleggen tegen een van de beter nummers van Metallica.

Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 3

Ik wist dat dit een heel erg ondankbare battle zou worden, maar goed. Ik vind dit nummer van Metallica ook echt al stukken beter dan dat van gisteren, ze kunnen dus toch muziek maken. Ik snap niet goed dat jullie zelf niet het grote verschil tussen beide nummers horen. Maar het kan nog altijd niet op tegen Ultrus Horas, iconisch en beeldschoon nummer van een van de grootste Afrikaanse bands ooit, qua impact voor de wereldwijde appreciatie van Senegalese en bij uitbreiding Afrikaanse muziek te vergelijken met wat Buena Vista Social Club deed voor Cubaanse en Latijns-Amerikaanse muziek. Al heel mijn leven een zwak gehad voor de Cubaanse muziek, en de verschillende fusies en afgeleiden daarvan in Latijns-Amerika en Afrika. Dit is voor mij écht muziek. Voor de BR van de 1990's zal het voor mij ook niet lang zoeken zijn naar een nominatie.

Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 3

Ik wist dat dit een heel erg ondankbare battle zou worden, maar goed. Ik vind dit nummer van Metallica ook echt al stukken beter dan dat van gisteren, ze kunnen dus toch muziek maken. Ik snap niet goed dat jullie zelf niet het grote verschil tussen beide nummers horen.
Wij horen dat wel maar we apprecieren ook die veelzijdigheid

Ik vind dit nummer van Metallica ook echt al stukken beter dan dat van gisteren, ze kunnen dus toch muziek maken. Ik snap niet goed dat jullie zelf niet het grote verschil tussen beide nummers horen.
Wie is "jullie" en waarom veronderstel je dat "zij" het verschil tussen de twee nummers niet horen? Ik denk dat het voor iedereen wel heel duidelijk is wat de contrasten zijn tussen de weergaloze thrash van Creeping Death en een melodieuze ballad als Fade to Black. Het lijkt me niet meer dan normaal dat als je niet van thrash metal houdt, je ook geen voeling hebt met Creeping Death. Maar voor mezelf, hoe goed ik Fade to Black ook vind, ga ik niet in de eerste plaats bij Metallica terecht voor een heavy ballad (onlangs was helemaal van de wereld toen Yob op Desertfest Marrow speelde, voor mij een beter voorbeeld hiervan). Metallica was op z'n best toen ze hard en snel speelde, en alle bandleden dat tempo konden volgen.

Having said this, voor deze battle hoef ik geen seconde na te denken. Gisteren was een moeilijke en stemde ik voor Metallica, maar vandaag stem ik tegen. Wat een ontdekking, ik kende Orchestra Baobab niet en ga daar stante pede verandering in brengen. Album recs altijd welkom.

Metallica - Fade To Black - 6
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 4

Metallica - Fade To Black - 7
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 4

Orchestra baobab speelt een genre waar ik niets mee heb, het is geen slecht nummer ofzo maar het interesseert me niet onmiddellijk precies.

Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 5

Ik volg PBR. Orchestra Baobab kende ik niet en is de leukste verrassing van deze battle. Ik vind Fade To Black beter werken in de albumcontext omdat het daar voor afwisseling zorgt maar op zichzelf doet het me minder. Ik verkies ook de primitieve neanderthaler variant van thrash, vandaar dat ik pakweg Reign In Blood ook veel meer opzet dan de handvol goede Metallica albums. Persoonlijk gewoon niet zo'n fan van power ballads, hoewel dit veruit een van de betere is. Voor mij voorspelt dit nummer de excessen die Metallica vanaf Justice niet meer onder controle kreeg - check de albumlengtes alleen al voor het beste bewijs daarvoor- waardoor de band zeer snel hun glans van de eighties verloor.

Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 6

Orchestra Baobab is awesome.
Stonden onlangs nog in de AB en nu ik het nog eens beluister echt spijt dat ik toen niet kon meegaan met mijn vrienden.

Melodieuzere Metallica doet mij bovendien ook veel minder dan de Metallica van gisteren precies.

Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 7

Ik ga vandaag de dag sneller naar warme jazzklanken luisteren ipv heavy of * thrash metal, dus de keuze was snel gemaakt eigenlijk. (Is dit in het Portugees btw?)

* Ja laat maar, je kunt discussiëren over wat de term "heavy metal" juist inhoudt, dus ik laat het maar weg. Voor sommigen of zelfs velen is Black Sabbath 'heavy metal', voor mij die term eerder gelijk aan NWOBHM. Ik kan NWOBHM weliswaar nog wel eens waarderen van tijd, maar de frequentie van het opzetten daarvan is toch wel veel verminderd. Ik draai daarentegen wel nog altijd regelmatig nummers van de eerste Black Sabbath albums, maar voor mij is BS (met Ozzy) geen 'heavy metal', maar één van de pioniers van stoner & doom. :unsure:

Ja sorry, het gaat al iets beter met mij maar ik ben nog altijd in ziekte en ik verveel mij, dus ja. :unsure:

Laatst bewerkt:
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 7

Ik ga vandaag de dag sneller naar warme jazzklanken luisteren ipv heavy of thrash metal, dus de keuze was snel gemaakt eigenlijk. (Is dit in het Portugees btw?)

Niet Portugees, maar in het creoolse afgeleide van het Portugees dat ze in Guinee-Bissau spreken, doorspekt met ook nog wat Wolof. Lied gaat over de onafhankelijkheidsstrijd tegen Portugal.

We schrijven het hier trouwens allemaal fout, het is niet Ultrus Horas, maar Utrus Horas ("Vroeger").

Niet Portugees, maar in het creoolse afgeleide van het Portugees dat ze in Guinee-Bissau spreken, doorspekt met ook nog wat Wolof. Lied gaat over de onafhankelijkheidsstrijd tegen Portugal.

We schrijven het hier trouwens allemaal fout, het is niet Ultrus Horas, maar Utrus Horas ("Vroeger").
Het lijkt er echt sterk op. Had je mij het niet gezegd ik had mij misschien laten vangen. Al vermoedde ik ergens wel dat het één van de "varianten" was die in Afrika wordt gesproken. Interessant.

Orchestra Baobab is een aangename verrassing, want ik had het woord jazz zien passeren en meestal vind ik jazz gewoonweg veel te zenuwachtig. Maar dit nummer bevalt me enorm. Had ook direct weer goesting om Tropico te spelen :)

Het Metallica nummer vind ik eigenlijk maar saai en inspiratieloos zowel qua zang als gitaarsolo, nekje up, nekje down.

Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 8

Metallica - Fade To Black - 9
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 8

Mijn nickname heeft zijn oorsprong in Fade to black dus geen discussie mogelijk in deze.

Metallica - Fade To Black - 9
Orchestra Baobab - Ultrus Horas - 9

Fade werkt voor mij niet en Utrus is niet echt representatief voor de 80s

Terug
Bovenaan