Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Ik heb het al twee keer mogen live horen en dat is nog altijd adrenaline ten top voor mij.

Op Werchter eerst Whiplash dat heel de wei on point zet gevolgd door die bulderende intro, opbouwen naar de solo en dan heel de wei die mee “Die!” roept op het gepaste moment. Of die instant adrenaline in Madrid toen ik last minute nog aan een ticket was geraakt en ze 3 uur na aankoop nog een hele Wanda Metropolitano heb zien platspelen

Al verschillende malen deze Battle overigens dat nummers "drab" genoemd worden.
Een mens zou nog gaan denken dat we met verhitte gemoederen te maken hebben :unsure:

New Order - Age Of Consent - 6
Metallica - Creeping Death - 10

Stevig nummer om tegen uit te komen. De eerste drie albums van Metallica zijn steengoed en moet live in die tijd ook fantastisch zijn geweest. Maar puntje erbij voor de eigen nominatie met een nummer dat me vanaf de eerste noot bekoort. Zou wel pijnlijk zijn om mijn twee nominaties in de eerste ronde te zien sneuvelen, maar that's life zeker?

Metallica - Creeping Death - 11

Lang getwijfeld, want ben Metallica een beetje beu op dit moment, en van New Order ken ik enkele hits en vind dat ze heel mooie muziek maken. Maar de zang is altijd een beetje een struikelblok geweest voor mij.

Maar uiteindelijk toch voor Creeping Death gegaan. Er wordt gezegd van Lars Ulrich dat hij op die vroege albums "nog goed was", maar na een paar keer te luisteren blijf ik verbaasd dat ze hem nooit uit de band hebben gesmeten. Af en toe een goeie track neergelegd, dat wel. Maar mooi klonk zijn drumstel nooit (volgens mij heeft die nooit in zijn leven zelf een trommel gestemd), zijn stijl is barbaars en het spel toont een compleet gebrek aan creativiteit. Hebben ze hem dan enkel gehouden omwille van zijn persona? Good for business, I guess...

New Order - Age Of Consent - 7

Creeping Death, klinkt als een typisch Metallica nummer. Niet slecht, maar zeker ook niets speciaal.

New Order zijn nummer is dan leuker.

Lang getwijfeld, want ben Metallica een beetje beu op dit moment, en van New Order ken ik enkele hits en vind dat ze heel mooie muziek maken. Maar de zang is altijd een beetje een struikelblok geweest voor mij.

Maar uiteindelijk toch voor Creeping Death gegaan. Er wordt gezegd van Lars Ulrich dat hij op die vroege albums "nog goed was", maar na een paar keer te luisteren blijf ik verbaasd dat ze hem nooit uit de band hebben gesmeten. Af en toe een goeie track neergelegd, dat wel. Maar mooi klonk zijn drumstel nooit (volgens mij heeft die nooit in zijn leven zelf een trommel gestemd), zijn stijl is barbaars en het spel toont een compleet gebrek aan creativiteit. Hebben ze hem dan enkel gehouden omwille van zijn persona? Good for business, I guess...
Ze wouden hem eruit gooien maar toen is Cliff verongelukt

Metallica - Creeping Death - 12

Van New Order ken ik enkel Blue Monday denk ik, dit nummer kende ik niet alleszins. Best goed nummer, maar geen fan van de zang precies. Jammer dat ze direct uitkomen tegen een van de beste Metallica nummers.

qua melodielijn en klank van instrumenten vind ik New Order beter. Maar die stem... had op een paar momenten toch even negatieve oof-gevoel bij zijn zang.
Metallica klinkt goed alhoewel ze op het einde toch precies gewoon de standaard metalgitaar riffjes bak opentrekken en maar wat vanalles spelen als outro, dat hadden ze gerust mogen weglaten. Maar voor de rest trekt het nummer je van de eerste seconde van 0 naar 200 om je daar heel de tijd te houden.

Als ik de nummers een paar keer achter elkaar afwissel, blijft Metallica wel het meeste plakken, dus puntje voor hen, alhoewel ik ze liever allebei een halfke had gegeven.

Metallica - Creeping Death - 14

New Order - Age Of Consent - 8
Metallica - Creeping Death - 14

Heel deze battle doet me echt beseffen dat ik heel weinig met de 80's heb. Beide imo niet veel mis mee maar ook geen dingen waarvan ik spijt heb dat ik ze niet al eerder had gehoord. New Order omdat die in mn hoofd bleef zitten

De link op Youtube van Creeping Death is niet van het officiële kanaal. Wie weet van welke bron die upload komt. Kan evengoed een cassette zijn die is plat gespeeld.

De link op Youtube van Creeping Death is niet van het officiële kanaal. Wie weet van welke bron die upload komt. Kan evengoed een cassette zijn die is plat gespeeld.

Ik heb de Tidal remaster opgezet in 24 bit 95Khz FLAC (for whatever its worth...)

Terug
Bovenaan