Battle Royale: the 1980's - nominaties

Veel populaire keuzes die ik zou willen/kunnen maken: Manowar, Billy Idol, Metallica, Beastie Boys, Tom Petty, Chris Isaak, Eazy E, NWA, Public Enemy,...
Maar aangezien mijn populaire keuzes er vorige keer in de eerste ronde uit lagen ga ik voor een onderschatte:
Johnny Clegg, de White Zulu himself, wat een leven heeft die man gehad!

Ik vind de jaren 80 toch ook een pak moeilijker als de jaren 70, gezien in dit decennium toch een zeer grote evolutie in het metal genre is geweest.

Je hebt oa de proto-black metal met bands als Hellhammer/Celtic Frost, Bathory, Venom, Merciful Fate, early Sodom, Tormentor, Sarcofago, etc
Maar ook veel klassieke doom met oa Saint Vitus, Candlemass, Witchfinder General, Pentagram, Pagan Altar (although grootste deel van hun muziek is pas later gereleased), Trouble, etc
En ook bij de 80's death metal zitten nog wel een aantal interessante releases van oa Morbid Angel, Bolt Thrower, Obituary, Possessed, Death, Entombed, etc

Anyway, mijn eerste nominatie lag redelijk snel vast:

De mogelijke 2e nominatie gaat nog een pak moeilijker worden :unsure:

Ik vind de jaren 80 toch ook een pak moeilijker als de jaren 70, gezien in dit decennium toch een zeer grote evolutie in het metal genre is geweest.

Je hebt oa de proto-black metal met bands als Hellhammer/Celtic Frost, Bathory, Venom, Merciful Fate, early Sodom, Tormentor, Sarcofago, etc
Maar ook veel klassieke doom met oa Saint Vitus, Candlemass, Witchfinder General, Pentagram, Pagan Altar (although grootste deel van hun muziek is pas later gereleased), Trouble, etc
En ook bij de 80's death metal zitten nog wel een aantal interessante releases van oa Morbid Angel, Bolt Thrower, Obituary, Possessed, Death, Entombed, etc

Anyway, mijn eerste nominatie lag redelijk snel vast:

De mogelijke 2e nominatie gaat nog een pak moeilijker worden :unsure:
Ik wou ook wel wat zware gitaren nomineren maar ik heb dan toch maar gekozen voor iets anders.

AC/DC is niet slecht maar ze zijn zoals Motörhead: als je 1 plaat hebt gehoord, heb je ze allemaal gehoord. Never change a winning team is een beproefde tactiek, maar dat maakt ze ook wel een tikkeltje ... saai? Songs zitten goed in elkaar en live waren ze ook de moeite waard, maar er zit zo goed als geen evolutie in hun discografie.

AC/DC is niet slecht maar ze zijn zoals Motörhead: als je 1 plaat hebt gehoord, heb je ze allemaal gehoord. Never change a winning team is een beproefde tactiek, maar dat maakt ze ook wel een tikkeltje ... saai? Songs zitten goed in elkaar en live waren ze ook de moeite waard, maar er zit zo goed als geen evolutie in hun discografie.
Ik vind AC/DC echt een heel pak saaier nadat ze van zanger veranderden. Geldt ook voor Back in Black imo. Tempo ligt lager en de riffs zijn minder interessant. De rock is er nog, maar de roll is weg.

Wat Van Halen betreft, helemaal akkoord dat hun beste plaat nog uit de 70’s dateert, maar ik vind wel dat ze, verspreid over hun latere output, nog heel veel goeie nummers hebben die niet per se klinken als het hernemen van dezelfde formule. en in tegenstelling tot AC/DC vind ik niet dat de kwaliteit van hun muziek drastisch dropt met de komst van een andere zanger.

Na nog eens door de lijst te zijn gegaan mis ik precies toch wat hip hop. Als ik eerlijk ben: misschien niet het allerbeste, maar o zo iconisch en zo fucking in your face.

Jup:
Saint Vitus - Mystic Lady

Moeilijk, want van zowel van Saint Vitus als Pentagram al jarenlang fan, maar ik merk dat ik de laatste jaren sneller Saint Vitus draai (toch de eerste twee albums).

(Het slepende deuntje blijft echt niet het hele nummer non-stop doorgaan. Ik vraag vriendelijk om een beetje geduld. :unsure: )

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan