Film Barbie

Ik vond de laatste/derde(?) act toch te zwak om de film nog dezelfde topscore te geven als die op vele andere plaatsen krijgt.
★★★★¼ dan maar? 😅

De pluspunten:
  • IJzersterke cast met Oscar-waardige prestaties van Margot Robbie en Ryan Gosling.
  • Een aantal prachtige referenties,
  • geweldige humor bij momenten waarbij ik zelfs als toch redelijke conservatieve man op sommige vlakken nooit echt het gevoel had dat die ten koste van mannen ging,
  • op zich goede maatschappijkritiek/satire op een aantal vlakken.
  • ze schrikken ook duidelijk niet terug van kritisch te zijn voor zichzelf.
  • Een goed verhaal wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had tot het einde.
  • Leuke soundtrack, niet mijn genre, maar catchy. Vooral de "PINK"-intro en het "Ken"-lied paste goed bij de film.

Eerder neutraal:
  • Bijna iedereen die Barbie of Ken heet, deel van de grap natuurlijk... maar verwarrend.
  • Alleen naar het einde toe werd het toch een beetje té prekerig hoor. Om het politiek samen te vatten:
    De cognitieve dissonantie van het vrouw zijn binnen de partriarchie?
    Tja, daar zit veel waarheid in, maar die botsende verwachtingen treffen mannen gewoon op andere manieren hoor. Alle begrip voor dat een film over hyper-roze meisjesspeelgoed natuurlijk in de eerste plaats die van vrouwen belicht.
  • Stukje politiek: de behandeling van Ken's in deze film is natuurlijk deel van de humor, maar toch ergens een wrang gevoel bij hoe ze er de slechteriken van maakten, aangezien ze in de film letterlijk nutteloze, second class citizens zijn op een manier dat vrouwen dat in onze samenleving écht nooit geweest zijn, zelfs niet in de jaren '50. In een film over meisjesspeelgoed dat wilt meesurfen op het moderne feminisme is dat voor mij oké... maakt wel dat ik een jongen niet even snel naar een film als deze zou laten kijken als een meisje.
Het negatieve:
  • Het einde voelde gewoon geforceerd, ik ging echt buiten met het gevoel dat de film een einde moest hebben dus hebben ze dat einde eraan geplakt.
  • De film kon een goede 10 minuten korter, mede door het einde.
  • Meer aandacht voor diversiteit en een normaal lichaamsbeeld (curvy is niets mis mee) is positief. Obesitas normaliseren is toch iets waar me mee moeten blijven opletten. Deze week nog weeral iemand gehoord in m'n kennissenkring (of nu ja, die van m'n mama) die wegens diabetes type II naar het ziekenhuis mocht. Voor zover speelgoed tot voorbeeld strekt voor kinderen, mogen we toch ook opletten dat we niet van het ene "foute" beeld (dat naar de normen van de jaren '50 niet eens zo onrealistisch was) doorschieten naar het andere (cfr. de advocate Barbie in deze film).
Dit weekend naar Oppenheimer. 💣 :cool:
 
Laatst bewerkt:
Ik had het stiekem gehoopt maar beetje gevreesd. maar het bleek dus een goede film!

Robbie en Gosling zetten een uitstekende prestatie neer. Om een over-the-top rolletje geloofwaardig neer te zetten daar is talent voor nodig. En dat doen beide écht met verve.

Enscenering in Barbie-world kon op geen enkel vlak beter. Van de bekendste dingen tot de stomste details. Alles klopte gewoon.

Buiten het einde (waar ik @KnightOfCydonia 100% gelijk in geef) was ik van alles 100% fan.

Het einde mocht net iets vager. Ik denk dat iedereen de boodschap zo ook wel doorhad zonder ze expliciet te vermelden. Het brak voor mij eigenlijk de sfeer omdat de rest van de film heerlijk absurd is.
 
Het einde mocht net iets vager. Ik denk dat iedereen de boodschap zo ook wel doorhad zonder ze expliciet te vermelden. Het brak voor mij eigenlijk de sfeer omdat de rest van de film heerlijk absurd is.
Ergens snap ik u maar in tijden waar niemand een dubbele bodem snapt of altijd maar oppervlakkig naar iets kijkt zonder te zoeken naar nuance lijkt mij dat gewoon nodig
 
Zeer leuke film die voorbij vliegt. Gosling lekker over the top, doet dat fenomenaal. Niemand beter dan Robbie om deze Barbie neer te zetten.

Fantastisch vormgegeven. De mensen die zich mochten bezighouden met het vormgeven van de sets en de kostuums hebben dat zeer goed gedaan.

De film is gewoon zeer grappig en de maatschappelijke ondertoon is best goed gebracht. Ondanks een aantal monologen op het einde is het niet storend-in-your-face. Niet eenvoudig om zo'n absurde film goed te doen eindigen, maar ze hebben dat best goed gedaan.

Paarden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lav
Goed geamuseerd met de film. Gelijk hier nog mensen gezegd hebben: 5 - 10 minuten te lang. De meeste grappen kwamen goed aan bij mij, maar af en toe leek het alsof sommige grappen iets te "specifiek" waren en een groot deel van de zaal niet mee was of er gewoon niet om kom lachen. :p Leuke soundtrack, Gosling en Robbie zijn geweldig.

Stereotypisch niet/weinig manvolk in de zaal. :D Misschien dat ik als Jojo-fan rapper overtuigd werd door de trailers. :unsure:
 
Net gezien. Zaal zot vol meisjes en vrouwen. (Op een paar venten na)
Goede film :) De afwezigen hebben ongelijk.
 
Barbie nog niet gezien maar al wat van The Critical Drinker. En hoewel hij soms wel een punt heeft (Hollywood teert echt te hard op dezelfde bewezen tropes dezer dagen), slaat hij ook heel vaak de bal mis. En is het gewoon een jammerend klein kind, die een dubbele standaard hanteert wanneer het hem uit komt.

Sisu bv vindt hij geweldig; een film waar een bejaarde man een heel bataljon Nazi's de pan in hakt. Maar als het gaat over een film waar in een vrouw een stel mannen in elkaar slaat, begint hij te zeiken over grootte, lichaamsbouw en spiermassa en over hoe ongeloofwaardig dat is.
Een ander voorbeeld: de rol van Chris Hemsworth in Ghostbusters 2016. Die zet daar de mannelijke evenknie neer van een steroetiep blondje. Dat kan The Drinker niet af, want da's een man in verdom hoekje duwen.

Daarom kan ik bovenstaande gewoon ni serieus nemen. Die kerel wil gewoon de film niet snappen. Of hij wil het wel en wil gewoon graag z'n views halen en zijn viewers content stellen.
 
Vermijd het gebruik van scheldwoorden (geen strafpunten)

meer moet over deze 'film' niet gezegd worden.

Wat een ongelooflijk belachelijke review.. Ik had eigenlijk al zoiets verwacht, maar toch besloten om de 10 minuten durende rant uit te zitten. 10 minuten die ik nooit meer terugkrijg jammer genoeg. Naast die dude zijn irritante manier van praten (das persoonlijk, I know, doet er niet echt toe), komt hij hier ook even klagen over hoe erg het toch is dat mannen in deze film ondergeschikt zijn aan vrouwen. Neem uw kinderen er vooral niet mee naartoe, want hohoho dit wereldbeeld mogen we toch niet aan hen opdringen. Hij zei nog net niet dat het allemaal de schuld was van woke/LGBTQIA+/feministen/....... Ik dacht bijna dat zijn tekst geschreven was door Dries Van Langenhove maar toen realiseerde ik me dat er wel meer van dat soort randdebielen rondlopen.

Soit, on-topic: de film is goed, ook om als man naartoe te gaan. Tenminste als je piemel niet zo kort is dat je je erdoor bedreigd zou gaan voelen natuurlijk. Best eerst even meten voor je het ticket koopt.
 
Barbie nog niet gezien maar al wat van The Critical Drinker. En hoewel hij soms wel een punt heeft (Hollywood teert echt te hard op dezelfde bewezen tropes dezer dagen), slaat hij ook heel vaak de bal mis. En is het gewoon een jammerend klein kind, die een dubbele standaard hanteert wanneer het hem uit komt.

Sisu bv vindt hij geweldig; een film waar een bejaarde man een heel bataljon Nazi's de pan in hakt. Maar als het gaat over een film waar in een vrouw een stel mannen in elkaar slaat, begint hij te zeiken over grootte, lichaamsbouw en spiermassa en over hoe ongeloofwaardig dat is.
Een ander voorbeeld: de rol van Chris Hemsworth in Ghostbusters 2016. Die zet daar de mannelijke evenknie neer van een steroetiep blondje. Dat kan The Drinker niet af, want da's een man in verdom hoekje duwen.

Daarom kan ik bovenstaande gewoon ni serieus nemen. Die kerel wil gewoon de film niet snappen. Of hij wil het wel en wil gewoon graag z'n views halen en zijn viewers content stellen.

Same. Af en toe duikt een video van hem op in mijn youtubefeed en kan hij wel iets zeggen met inzicht, maar met regelmaat komt hij ook over als een preker.

Is Barbie een film met een boodschap? Is het een zinnige / wel-gestructureerde boodschap? Daar kan over gepraat worden. Ik zelf vond dat de film een beetje "on the nose" kan zijn, misschien durf ik het zelfs een beetje prekerig noemen, maar neemt niet weg dat ik geamuseerd heb.

Mensen gelijk criticaldrinker of kwibussen gelijk Ben Shapiro (met een rant van 43 minuten :rofl:) kunt ge echter moeilijk serieus nemen als ge hen over dergelijke films hoort praten.

Ghostbusters 2016 was overigens slecht, maar ik weet niet of ik de helft van mijn kritiek zou toewijden aan feministische propaganda .
 
  • Leuk
Waarderingen: Lav
Wat een ongelooflijk belachelijke review.. Ik had eigenlijk al zoiets verwacht, maar toch besloten om de 10 minuten durende rant uit te zitten. 10 minuten die ik nooit meer terugkrijg jammer genoeg. Naast die dude zijn irritante manier van praten (das persoonlijk, I know, doet er niet echt toe), komt hij hier ook even klagen over hoe erg het toch is dat mannen in deze film ondergeschikt zijn aan vrouwen. Neem uw kinderen er vooral niet mee naartoe, want hohoho dit wereldbeeld mogen we toch niet aan hen opdringen. Hij zei nog net niet dat het allemaal de schuld was van woke/LGBTQIA+/feministen/....... Ik dacht bijna dat zijn tekst geschreven was door Dries Van Langenhove maar toen realiseerde ik me dat er wel meer van dat soort randdebielen rondlopen.

Soit, on-topic: de film is goed, ook om als man naartoe te gaan. Tenminste als je piemel niet zo kort is dat je je erdoor bedreigd zou gaan voelen natuurlijk. Best eerst even meten voor je het ticket koopt.
Het is interessant dat deze discussie nog eens wordt opengetrokken door de film maar het is inderdaad niet gemakkelijk om de 'bescherm het patriarchaat want anders worden we onderdrukt' berichten te lezen zonder jezelf vragen te stellen van waar dat gevoel komt.

Langs de andere kant vond ik dit ook een interessant stuk in De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230721_95655672

Ze heeft een punt. Je kan nooit voor iedereen goed doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MJ!
Ik ben als man gaan kijken en vond hem heel entertainend. De boodschap is misschien inderdaad een klein beetje ostentatief gebracht, maar je kan hetzelfde zeggen van films die eigenlijk puur oorlog/militair propaganda zijn. In films als Top Gun ligt de 'macho masculinity, fuck yeah the army!' boodschap er ook vingerdik op, maar dat hoeft toch helemaal geen probleem te zijn?

Nu is er eens een film die mannen wat te kakken zet (maar wie goed oplet zal ook merken dat het geen twee uur durende mannenbashing is; ik heb de indruk dat enkel mensen die dat er in willen zien dat zo beleven) en op vrouwen focust en is het hek, zoals verwacht, bij bepaalde figuren van de dam. Onnozelaars als Shapiro voorop, maar ook de Critical Drinker (wiens eigenlijke boodschap ik vaak nog wel kan begrijpen, zoals met Indiana Jones) slaat hier de bal mijns inziens volledig mis en kijkt vind ik gewoon met oogkleppen op naar de film.

Enfin, het is ook allemaal zo diep niet. Het is een luchtige film met een onderliggende boodschap die bij veel vrouwen resoneert, het is geen manifesto tegen mannen. Je moet hem natuurlijk niet goed vinden, maar als je uit die film stapt en je voelt je beledigd of bedreigd als man, dan ben je gewoon een heel zielig figuur vind ik, en iemand die op voorhand al zijn mening had gemaakt om alles wat ook maar een beetje neigt naar 'woke' af te branden. Begint toch echt wat op vechten tegen windmolens te lijken bij sommigen.

Ik vind het alvast geweldig dat hij het zo goed doet. Mooi om te zien. Is het niks voor jou, laat 'm dan liggen. Maar heel dat cultuuroorlog gezeik begint echt belachelijke proporties aan te nemen.
 

meer moet over deze 'film' niet gezegd worden.
Oprechte vraag: heb je de film zelf gezien?

De enige manier om die boodschap uit de film te halen is om er met een gekleurde (No pun intended) bril naar te kijken. Ik heb geen ‘dood aan alle mannen’ slogans gehoord toen ik buiten de cinema ging, noch had ik het gevoel dat ik gekrenkt was in mijn o zo tere mannelijkheid.

Nee. Smaken verschillen en ieder mag een mening hebben. Maar die film, met een ondertoon van satire, wegzetten als een mannenhater film… Dan heb je de boodschap niet begrepen of heb je andere motieven.
 
Terug
Bovenaan