Bandentopic

Bij de Michelin Crossclimate kan je kiezen tussen een "SUV" versie en een gewone. Weet iemand wat het verschil is? Draagvermogen is hetzelfde.
Het zou zijn voor een Hyundai Tucson Hybride. Ik veronderstel dat de gewone voldoende moet zijn voor dit type auto?
ik zou gewoon eerder kijken naar de maat/prijs/levertermijn, ik zie dat niet alle maten beschikbaar zijn op beide types (gewone start vanaf 15", de SUV vanaf 17") Ook zijn beiden geschikt voor EV, die zijn de zwaarste.

Kunnen 6 jaar oude winterbanden met goed profiel nog dienen? Of toch maar laten voor wat het is?
Op zich zolang die geen scheuren/barsten hebben in de zijkant en tussen het profiel, kan je die eigenlijk nog wel gebruiken.

Op mijn vorige wagen had ik ook winterbanden op mijn standaard velgen liggen en die waren toen ook nieuw gekocht en amper gebruikt, grappig genoeg zijn die ook 6 jaar oud en zagen er nog perfect nieuw uit.

Bij de Michelin Crossclimate kan je kiezen tussen een "SUV" versie en een gewone. Weet iemand wat het verschil is? Draagvermogen is hetzelfde.
Het zou zijn voor een Hyundai Tucson Hybride. Ik veronderstel dat de gewone voldoende moet zijn voor dit type auto?

Ik heb trouwens gemerkt dat die Cinturato's plots een stuk duurder zijn geworden, vandaar dat de kans groot is dat het toch de cc gaat worden. Zeker met de 120 euro cashback van het moment.
Via wat loopt de cashback? Ik ga mijn laten wisselen op 09/11 dus zou wel interessant zijn.

Op de SUV versie staat op de zijkant "Ik heb een kleine flieter"

:unsure:

Via wat loopt de cashback? Ik ga mijn laten wisselen op 09/11 dus zou wel interessant zijn.
Na montage van de banden moet je het factuur naar Michelin sturen. Dan krijg je een gedeelte van het betaalde bedrag terug. Die 120 euro is wel het maximum, afhankelijk van het aantal banden en de maat.

Vroeger toen ik nog veel kilometers deed (40k/j) switchte ik tussen winter- en zomerbanden. De voorbije 8 jaar doe ik veel minder kilometers (minder dan 10k/j) en rijd ik voltijds rond met zomerbanden: Bridgestone Potenza S001 - 235 50 18 97 V
Mijn voorbanden zijn dringend aan vervanging toe en om niet zonder nadenken opnieuw naar zomerbanden te grijpen + verschillende artikels gelezen te hebben waarin de huidige all-season banden worden gepromoot, wilde ik hier toch eens informeren.
Belangrijk om te weten: volgend jaar zal er een nieuwe wagen komen.

Zet ik er opnieuw zomerbanden op? Welke dan?
Kies ik toch beter voor all-seasons? Welke dan?
Het moeten zeker niet de allerbeste/duurste zijn. Zoals gezegd, wordt er weinig met de auto gereden en wordt die volgend jaar toch vervangen.
Mijn huidige achterbanden zijn vermoedelijk ook zomerbanden. Mochten all-seasons de betere keuze zijn vooraan, vloekt dit dan niet met mijn achterbanden?
Ik heb voorwielaandrijving, mocht dat interessante info zijn.

Vroeger toen ik nog veel kilometers deed (40k/j) switchte ik tussen winter- en zomerbanden. De voorbije 8 jaar doe ik veel minder kilometers (minder dan 10k/j) en rijd ik voltijds rond met zomerbanden: Bridgestone Potenza S001 - 235 50 18 97 V
Mijn voorbanden zijn dringend aan vervanging toe en om niet zonder nadenken opnieuw naar zomerbanden te grijpen + verschillende artikels gelezen te hebben waarin de huidige all-season banden worden gepromoot, wilde ik hier toch eens informeren.
Belangrijk om te weten: volgend jaar zal er een nieuwe wagen komen.

Zet ik er opnieuw zomerbanden op? Welke dan?
Kies ik toch beter voor all-seasons? Welke dan?
Het moeten zeker niet de allerbeste/duurste zijn. Zoals gezegd, wordt er weinig met de auto gereden en wordt die volgend jaar toch vervangen.
Mijn huidige achterbanden zijn vermoedelijk ook zomerbanden. Mochten all-seasons de betere keuze zijn vooraan, vloekt dit dan niet met mijn achterbanden?
Ik heb voorwielaandrijving, mocht dat interessante info zijn.
Dat er vooraan 4 seizoensbanden en achteraan zomerbanden liggen, maakt niet zoveel uit.

Op de vriendin haar auto liggen deze en die doen het eigenlijk zeer goed voor hun geld. Als je goedkoper wil, zit je meteen bij de lage-kwaliteitsbanden en ook al rij je niet lang meer met die auto, zou ik dat risico niet nemen.

Vanaf 1 december nieuwe regels voor de keuring van onze banden. Ik neem er even twee opvallende nieuwe regels uit.

"Vanaf 1 december 2024 volstaat, gezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dient er een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard te worden aangebracht."

"Banden op dezelfde as worden vanaf 1 december alleen nog gecontroleerd op bandenmaten en bandenstructuur (radiaal/diagonaal): banden moeten alleen nog dezelfde structuur en afmeting hebben."

Even los van de veiligheid (vooral bij die laatste regel), vraag ik me toch af wat men in het buitenland gaat doen. Je zal dus in Vlaanderen met 4 verschillende banden mogen rijden, zolang ze per as maar dezelfde maat en structuur (R/D) hebben. Een P-Zero Nero links en een Linglong rechts. Perfect legaal.
Je komt van de keuring en gaat op vakantie naar Oostenrijk. In Duitsland zetten ze u aan de kant voor een algemene controle en zien u daar met 4 verschillende banden rijden. Die gaan dat daar toch nooit zomaar goedkeuren?

Even los van de veiligheid (vooral bij die laatste regel), vraag ik me toch af wat men in het buitenland gaat doen. Je zal dus in Vlaanderen met 4 verschillende banden mogen rijden, zolang ze per as maar dezelfde maat en structuur (R/D) hebben. Een P-Zero Nero links en een Linglong rechts. Perfect legaal.
Je komt van de keuring en gaat op vakantie naar Oostenrijk. In Duitsland zetten ze u aan de kant voor een algemene controle en zien u daar met 4 verschillende banden rijden. Die gaan dat daar toch nooit zomaar goedkeuren?
Als jij naar Duitsland of Oostenrijk ben je geacht de regels van het land waarin je bent te kennen.

Het is niet omdat het hier mag dat je zomaar kan denken dat het daar ook wel zal mogen (ook al is het EU zone)

Deze ochtend op zomerbanden door Brussel gekacheld in de sneeuw. Verbazingwekkend stabiel die AWD + loodzware EV6. Nergens gripverlies.

Morgen ook eens kijken voor deze band.
+-170€/stuk vind ik hm online

Heel praktisch is het weer niet.
BMW en achterwiel aandrijving
Vooraan is aan vervanging toe, achteraan (P-zero zomerband) nog meer dan goed.

Eerst de voorste eens vervangen, zien wat het weer zegt en anders ook maar de 2 achterste erbij..
Heb je deze ondertussen al laten leggen en eventuele ervaringen om te delen?
Mijn voorste zitten nu op een mm van de slijtage indicator, dus hoog tijd om afspraak te maken.

Deze ochtend op zomerbanden door Brussel gekacheld in de sneeuw. Verbazingwekkend stabiel die AWD + loodzware EV6. Nergens gripverlies.
Snowmode opgezet ?

Ben ook tot de constatatie gekomen dat er zomerbanden opliggen bij mij. Niet op gelet bij de aankoop en vergeten te vragen om die te vervangen met all season banden voor het contract getekend was. Is het nuttig om all season banden te gaan leggen in onze contreien als de oude banden nog niet "op" zijn? Aangezien ik nu ook niet direct veel zin heb om met de krik al te beginnen om jaarlijks mijn banden te gaan verwisselen naar winterbanden op een wagen die zo goed als 2 ton weegt.

Naast het feit dat het budget nu ontoereikend is om eventjes nieuw banden te steken op deze aankoop. Het geld is op :(.

Snowmode opgezet ?

Ben ook tot de constatatie gekomen dat er zomerbanden opliggen bij mij. Niet op gelet bij de aankoop en vergeten te vragen om die te vervangen met all season banden. Is het nuttig om all season banden te gaan leggen in onze contreien als de oude banden nog niet "op" zijn? Aangezien ik nu ook niet direct veel zin heb om met de krik al te beginnen om jaarlijks mijn banden te gaan verwisselen naar winterbanden op een wagen die zo goed als 2 ton weegt.

Naast het feit dat het budget nu ontoereikend is om eventjes nieuw banden te steken op deze aankoop. Het geld is op :(.

5 sec wintermode geprobeerd. En weer af :lol:

Regen level 1 en niet aanpasbaar, dus weer in normale modus gezet en 1 pedal drive aangezet.

Zijn er mensen met een EV die winterbanden hebben? Gebruiken jullie dezelfde velgenmaat + cover voor de winterbanden? Of nemen jullie een kleinere maat met aparte velgen (+ aparte cover)?

Zijn er mensen met een EV die winterbanden hebben? Gebruiken jullie dezelfde velgenmaat + cover voor de winterbanden? Of nemen jullie een kleinere maat met aparte velgen (+ aparte cover)?
Op mijne vorige waren de winterwielen 1 maat kleiner dan de zomerwielen, op mijn huidige zijn het dezelfde maat velgen. Covers (zijn dat een soort wieldoppen?) heb ik nooit gehad, is dat een Tesla ding of zo, of hebben andere constructeurs dat ook?

Op mijne vorige waren de winterwielen 1 maat kleiner dan de zomerwielen, op mijn huidige zijn het dezelfde maat velgen. Covers (zijn dat een soort wieldoppen?) heb ik nooit gehad, is dat een Tesla ding of zo, of hebben andere constructeurs dat ook?
EV's hebben toch vaak veel 'geslotere' velgen. Ik denk dat dat vaak covers zijn. Op de EV9 zitten die ook. Vandaar de vraag of dat nodig is op winterbanden.

Terug
Bovenaan