Bachelor rechten KU Leuven

Camus

New member
Hallo allemaal,
ik denk eraan om later rechten te gaan studeren aan de KUL (ik twijfel tussen rechten, politieke wet en geschiedenis) en las dat er bij rechten de mogelijkheid bestaat om verschillende opties te volgen (algemene optie, criminologische optie, politieke wetenschappen....). Voor de mensen die rechten studeren, welke optie vinden jullie het interessantst? Zijn ze qua moeilijkheid ongeveer hetzelfde? wat zijn de voor- en nadelen? Is het beter om "gewoon" voor het algemene te kiezen?
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Het klopt inderdaad dat je in de Bachelor aan de KU Leuven een optie dient te kiezen.
- Algemene optie
- Politieke wetenschappen
- Economie, recht en bedrijfskunde (ERB)
- Criminologische wetenschappen
- Japanse studies

Persoonlijk zit er veel verschil op. Als je kijkt naar de vakken van ERB zijn het toch vakken waar je een goede kennis van wiskunde voor nodig hebt.
Zoals de benaming van de optie het zelf zegt, kies je datgene wat jou het meeste interesseert.

Ik zou dus vooral kijken naar waar uw interesse uitgaat en wat je later wil doen.
Bijvoorbeeld als je meer geïnteresseerd bent in finance, mergers en dergelijke dan is ERB een zeer goede keuze.
Wil je eerder richting strafrecht gaan, dan zal criminologische wetenschappen een betere aanvulling zijn.

De algemene optie is voor diegenen die het totaal nog niet weten. Je ziet dat daar ook meer algemene vakken zijn, misschien met wat meer nadruk op de geschiedenis van het recht.

Ik zou altijd voor rechten gaan. Geschiedenis of politieke wetenschappen zijn qua arbeidsmogelijkheden relatief holle richtingen. Een jurist is daarentegen overal inzetbaar.

Ik zou dus vooral kijken naar waar uw interesse uitgaat en wat je later wil doen.
Bijvoorbeeld als je meer geïnteresseerd bent in finance, mergers en dergelijke dan is ERB een zeer goede keuze.
Wil je eerder richting strafrecht gaan, dan zal criminologische wetenschappen een betere aanvulling zijn.

De combinatie rechten en (bedrijfs)economie kan inderdaad heel waardevol zijn. Zoals je al zegt voor M&A en in het algemeen de brede corporate finance wereld. Maar evengoed ook als je in de richting van mededinging wilt gaan zijn er heel wat consultingbedrijven en overheidsinstellingen (EU, BMA, ...) die perfect op die scheidingslijn van recht en economie vallen. Al zoeken ze zeker in de consultingwereld dan eerder economen met wat juridische kennis dan juristen met een beetje economisch inzicht, omdat het nogal data- en econometrie-intensief is.

Terug
Bovenaan