Avenged Sevenfold - City Of Evil

TRUMP

Active member
Gegroet muziek liefhebbers.

Na eerder vorig jaar al hier een album te hebben voorgesteld (Define the great line van Underoath), kom ik ditmaal op de proppen met wat meer toegankelijk voor iedereen, muziek.

Voor mij zal City of Evil (ondertussen toch ook alweer 18 jaar oud), altijd een heerlijke plaat blijven met veel nostalgische gevoel. Het is een album dat heel veel knipoogt naar de glamrock 80's sfeer, invloeden heeft van muziek ook van die tijd (GnR, Motley Crue, Metallica, Iron maiden).

Was ook een stijlbreuk voor de band, om af te stappen van hun metalcore sound, en helaas zijn ook veel fans toen afgehaakt. Echter voor mij is dit gewoon een "anders" aanvoelende plaat, met ontzettend veel gitaar solo's, keigoede allround nummers die voor iedereen vatbaar zijn, epische ballads en een globale feel good vibe hebben.
Ook een zeldzame plaat waarvan ik geen enkel nummer hoef te skippen, dat gebeurt toch ook niet vaak. én een cd die ik anno 2024 nog af en toe wel es durf op te zetten.

Bij deze nodig ik dus iedereen uit om eventjes terug gecatapulteerd te worden back in time, en als iemand de spotify links heeft van dit album, drop deze gerust!

play it LOUD ! :D

Laatst bewerkt:
Ik ben bij die band inderdaad toen helemaal afgehaakt.
Die EP "Warmness on the soul" en vooral "Sounding the sevent trumpet" blijft hun beste werk voor mij.

Beiden werden uitgebracht door een Belgisch label (Goodlife), waren toen wel een wat vreemde eend in de bijt.
Hardcore band en opeens rustige stukken en piano was nu niet echt iets wat vaak voorkwam of het was als intro/intermezzo of een band als E-Town Concrete waarbij het gezien de mix met hip-hop als normaal werd beschouwd.

Wel leuk om een band te zien die van 20 man in een locaal parochiezaaltje groeit tot toch een band die hoog staat op grote festivals.
Ook al ben ik ze muzikaal ontgroeid.

Ik ben bij die band inderdaad toen helemaal afgehaakt.
Die EP "Warmness on the soul" en vooral "Sounding the sevent trumpet" blijft hun beste werk voor mij.

Beiden werden uitgebracht door een Belgisch label (Goodlife), waren toen wel een wat vreemde eend in de bijt.
Hardcore band en opeens rustige stukken en piano was nu niet echt iets wat vaak voorkwam of het was als intro/intermezzo of een band als E-Town Concrete waarbij het gezien de mix met hip-hop als normaal werd beschouwd.

Wel leuk om een band te zien die van 20 man in een locaal parochiezaaltje groeit tot toch een band die hoog staat op grote festivals.
Ook al ben ik ze muzikaal ontgroeid.
Klopt was het al vergeten dat ze via Goodlife zijn grootgebracht.

Ik kan het ergens wel vatten hoor, dat mensen ergens afhaken. Want ikzelf ben eigenlijk ook bij hen afgehaakt na "Hail to the king", (hun laatste goede cd) van 2013.
Toen kwamen ze met "The Stage", en vond ik het allemaal wat te experimenteel. Onlangs kwam "Life is but a dream.." uit, en die is imo even afschuwelijk.

Maar laat ons niet al te veel stil staan bij het verleden en toekomst, bands groeien nu eenmaal, en exacte copy's van vorige albums is wat té safe spelen ook.
Maar City of Evil vind ik persoonlijk wel een goed all rounde heavy metal/hard rock cd.

Klopt was het al vergeten dat ze via Goodlife zijn grootgebracht.

Ik kan het ergens wel vatten hoor, dat mensen ergens afhaken. Want ikzelf ben eigenlijk ook bij hen afgehaakt na "Hail to the king", (hun laatste goede cd) van 2013.
Toen kwamen ze met "The Stage", en vond ik het allemaal wat te experimenteel. Onlangs kwam "Life is but a dream.." uit, en die is imo even afschuwelijk.

Maar laat ons niet al te veel stil staan bij het verleden en toekomst, bands groeien nu eenmaal, en exacte copy's van vorige albums is wat té safe spelen ook.
Maar City of Evil vind ik persoonlijk wel een goed all rounde heavy metal/hard rock cd.
Bands groeien en veranderen idd.
Ga ze ook niet zitten afbreken. Cool voor hen dat ze zo groot zijn geworden en vooral ze zijn niet vergeten vanwaar ze komen.
Persoonlijk zeggen ze mij niet veel meer, anderen zijn dan weer net door die platen fan geworden en leren mss zo het oudere werk ook kennen met tijd.

Weer eentje uit het oog verloren zeg. Doorgaans niet mijn type metal maar ik kon het nog wel pruimen.

Ik ken hun repertoire absoluut niet maar vanwege de opmerking @Wulf OSB ben ik eens gaan neuzen in hun eerdere albums. Toegegeven die liggen me toch echt wel beter. Met mijn voorliefde voor hardcore lijkt me dat helemaal niet onlogisch.

Blijkbaar is de zanger voor City Of Evil gaan samenwerken met een zangcoach van Axl Rose maar dat vind ik persoonlijk niet zo geslaagd. Geef mij maar die rauwere sound. Hard- en metalcore zijn in mijn ogen ook wat dansbaarder :evil:.

Ik ken hun repertoire absoluut niet maar vanwege de opmerking @Wulf OSB ben ik eens gaan neuzen in hun eerdere albums. Toegegeven die liggen me toch echt wel beter. Met mijn voorliefde voor hardcore lijkt me dat helemaal niet onlogisch.
Sounding the seventh trumpet is meer een hardcore album imo

en Waking the fallen, eerder een metalcore album.

Beiden wel erg goed, en ook grijs gespeeld indertijd.
Maar nu ben ik die genre's wat uitgegroeid vind ik, en dan is deze "city of evil" gewoon een meer toegankelijker en all rounder album voor mensen met een bredere smaak.

Zang is best goed, drum ook en vooral fan van de rhytm gitarist. Stoor mij wat aan de lead. Die zijn werk is goed maar nooit indrukwekkend en vooral all over the place waardoor het allemaal wat teveel wordt. Ik hoor vooral een hybride tussen GnR en Metallica. GnR heeft het voor mij misschien wel beste debuut ooit geschreven en Metallica is de backbone van mijn muzikaal DNA. Geen slechte vaatjes om uit te tappen dus.

Helaas is de som nooit zo sterk als zijn delen wat niet wil zeggen dat het slecht is maar het mist wat dosering en de songcraftmanship van zijn invloeden. En zoals met veel bands uit de nillies: die cd moet niet tot de laatste megabyte vol staan, had er bij elk nummer een minuutje uitgegooid en je had iets veel coherenter gehad.

Zowel Avenged Sevenfold als FFDP doen me helemaal niks. Nochtans beiden al live één of meerdere keren een kans gegeven maar te gelikt en 'te Amerikaans' ofzo voor mij.. Hier en daar wel een goed nummer maar daar blijft het bij voor mij.

Zang is best goed, drum ook en vooral fan van de rhytm gitarist. Stoor mij wat aan de lead. Die zijn werk is goed maar nooit indrukwekkend en vooral all over the place waardoor het allemaal wat teveel wordt. Ik hoor vooral een hybride tussen GnR en Metallica. GnR heeft het voor mij misschien wel beste debuut ooit geschreven en Metallica is de backbone van mijn muzikaal DNA. Geen slechte vaatjes om uit te tappen dus.

Helaas is de som nooit zo sterk als zijn delen wat niet wil zeggen dat het slecht is maar het mist wat dosering en de songcraftmanship van zijn invloeden. En zoals met veel bands uit de nillies: die cd moet niet tot de laatste megabyte vol staan, had er bij elk nummer een minuutje uitgegooid en je had iets veel coherenter gehad.
Dit vat het wat samen. Er zitten echt goeie dingen in dat album, productie vind ik ook wel ok. Misschien net iets te weinig oompf/te clean maar da's persoonlijke keuze. Een paar goeie nummers zoals Seize the day en Sidewinder maar zoals je aanhaalt: je hoort waar ze hun mosterd halen maar dat niveau halen ze jammer genoeg niet.

Al bij al een entertainend plaatje dat ondanks de lange duur wel voorbij raast. Echt storend of vermoeiend wordt het niet ondanks de +70 minuten speelduur nooit. Wat niet weg neemt: kort een paar nummers in of schrap er een paar en je kracht een veel krachtigere plaat die sterker zou zijn.

je hoort waar ze hun mosterd halen maar dat niveau halen ze jammer genoeg niet.
Dat vind ik dan weer niet.

Use your illusion 1 en 2 van GnR, of Metallica , load en reload...... Ja dat zijn inderdaad hun inspiratiebronnen geweest bijvoorbeeld.
Maar al die cd's kan ik echt niet aanhoren van begin tot eind. Sure, er staan legendarische nummers op. Maar de rest is gewoon meh.

Terwijl ik City of Evil gewoon al talloze keren van begin tot eind heb afgespeeld. Die verveelt gewoon (voor mij) nooit.

Use your illusion 1 en 2 van GnR, of Metallica , load en reload...... Ja dat zijn inderdaad hun inspiratiebronnen geweest bijvoorbeeld.
Maar al die cd's kan ik echt niet aanhoren van begin tot eind. Sure, er staan legendarische nummers op. Maar de rest is gewoon meh.

Terwijl ik City of Evil gewoon al talloze keren van begin tot eind heb afgespeeld. Die verveelt gewoon (voor mij) nooit.
Ik had het vooral over die eerste 5 van Metallica, minder over de post-kapper periode. En daar geraken ze echt niet.

Wat @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield zei.
En da's ook een kwestie van smaak hé. Ik zou die platen die je opnoemt verkiezen boven deze.

Hoe zou je dit subgenre van metal noemen? In ieder geval, dit is zo mijn ding niet. Alles is een beetje cranked up en dat maakt het wat teveel voor mij. Het tempo van de liedjes, de pinch harmonics, de toon van de gitaren, het timbre van de zang en de ietwat overweldigende harmonieën in de solo's.. Staat allemaal wat haaks op de muziek (waaronder ook metal) die ik zelf graag hoor: voor mij mag het gerust wat 'minder' zijn.
Dat gezegd zijnde, vervelend zou ik City of Evil niet kunnen noemen. Het gaat echt aan een stevige vaart vooruit, en dat helpt wel om door de lange speelduur van het album te geraken. Maar ik denk niet dat ik dit nog eens zal opzetten of A7x verder verkennen.

Terug
Bovenaan