Album of the week Avantasia - The Scarecrow (2008)

Ik zie dit nog wel zitten. In mijn jeugd was ik fan van Rhapsody of Fire, en voor Helloween heb ik nog steeds een soft spot (zowel Kiske als Andi Deris zijn absolute bazen). Ik ben het genre inmiddels ontgroeid, zoals dat dan heet, maar een straf zou dit toch ook niet mogen zijn. Komt wel goed dus.


Dat zal wel Ayreon zijn, denk ik.
Fuck yes; Ayreon heb ik doorheen mijn jeugd echt vaak beluisterd en dat was niet meteen te linken met de rest van mijn muzieksmaak.

Avantasia vind ik best oké, soms zelfs goed :) . Vooral fan van de instrumentale stukken, maar dat heb ik wel vaker bij dit soort metal.
 
Ik ben benieuwd wat hun nieuwe plaat gaat brengen :clap:
Sammet heeft gewacht tot mijn week om het nieuwe album aan te kondigen, toch lief he? :love:
21 oktober:

C1AB967E-440F-424F-89AC-04B9371F7315.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Eerste paar nummers gehoord en klinkt zeker niet slecht maar vind in dat genre Epica toch net iets beter denk ik. Maar alvast geen slecht begin!

Straks nog wat verder luisteren.
 
Sammet heeft gewacht tot mijn week om het nieuwe album aan te kondigen, toch lief he? :love:
21 oktober:
<artwork>
21 oktober, dan zal ik rond 15 - 16 oktober toegang hebben tot de promo release. Hopelijk tegen dan alvast enkele singles, want anders is dat lang wachten :unsure: . En bedankt voor de tip:clap:

@Strijkijzer , Epica zit toch meer in het symphonic subgenre en Avantasia valt afhankelijk van de album stijl vooral onder Power, prog of heavymetal. Of gewoonweg van alles een beetje
 
Maar het is geen power metal. :unsure:


Jamaar dametje, dat staat wel in mijn inleiding hé. :nono:

Nogal geluk dat @Lint jou citeerde want ik had gans over jouw edit gisterenavond heen gelezen. Ik ben wel blij dat het muzikaal jouw ding is, wat voor mij eigenlijk compleet onverwacht is omdat jij -denk ik- eerder fan bent van best zwaarder materiaal.
Mja, ik dacht wel dat ik het gelezen had op voorhand, maar vond het niet meer terug? :unsure:
In dit album zitten toch ook zwaardere nummers, en die waardeer ik wel (alleen de zang dus minder).

Ik hou niet enkel van zwaarder materiaal hoor, maar daarover meer in mijn AOTW volgende week! :) (Ik zal mijn best doen om dit mooi op tijd te posten, mannen! 🤓)
 
Maar het is geen power metal. :unsure:

Dit is toch gewoon power metal :unsure:

Het heeft toch alleszins meerdere elementen van power metal: cheesy lyrics, cheesy keyboards, zeer theatraal en bombastisch gedoe, zangers die meerdere keren gecastreerd zijn, overproduced en zeer cleane sound, meezing refreintjes,...
Het enige dat misschien een beetje afwijkt van de gemiddelde power metal band is dat ze regelmatig het tempo wel eens wat naar beneden trekken.
Het Alice Cooper nummer is misschien nog het beste nummer van de plaat voor mij, dus het is toch niet allemaal slecht :unsure:
Oh en de ballads zijn absoluut verschrikkelijk, dit is al niet meer gewoon cheesy, dit is de ergste stinkende schimmelkaas dat in je strot geramd wordt.
 
Dit is toch gewoon power metal :unsure:

Het heeft toch alleszins meerdere elementen van power metal: cheesy lyrics, cheesy keyboards, zeer theatraal en bombastisch gedoe, zangers die meerdere keren gecastreerd zijn, overproduced en zeer cleane sound, meezing refreintjes,...
Het enige dat misschien een beetje afwijkt van de gemiddelde power metal band is dat ze regelmatig het tempo wel eens wat naar beneden trekken.
Het Alice Cooper nummer is misschien nog het beste nummer van de plaat voor mij, dus het is toch niet allemaal slecht :unsure:
Oh en de ballads zijn absoluut verschrikkelijk, dit is al niet meer gewoon cheesy, dit is de ergste stinkende schimmelkaas dat in je strot geramd wordt.
Sommige mensen eten nu eenmaal graag stinkende schimmelkaas. Het heeft inderdaad meerdere elementen van power metal, maar het is nog relatief verdraagbare power metal. Geen unicorns 'n dragons 'n shit.
 
Ik sluit me aan bij de heren Gravetiet, Deckard en clerqie. Helemaal mijn ding niet maar uiteindelijk wel relatief vlot kunnen uit beluisteren. Enkel de powerballads vond ik een serieuze sleur om door te geraken, daar werd het me te foute boel.

De productie was… passend bij dit soort muziek dus op dat vlak geslaagd, hoewel ik andere, minder gelikte productie verkies. In het begin lette ik wat op de lyrics maar daar ben ik snel mee gestopt. Muzikaal soms wel cava maar ook voor mij geregeld iets te bombastisch. Maar goed, het was zeker geen marteling ofzo!

Ik snap de aantrekking van deze muziek wel een beetje, als het uw ding is zal het gewoon fun zijn. Helaas staat het dus vrij ver af van waar ik normaal naar luister maar dat is het leuke van het AOTW concept! Ik denk dat dat aantoont dat ik vrij mild ben als het op muziek aankomt.
 
Avantasia is een band waarbij ik de nieuwe albums steeds een kans geef maar helaas heeft Tobias me niet meer kunnen overtuigen sinds The Wicked Symphony / Angel of Babylon. (Albums slechter of mijn smaak is veranderd door je jaren?)

The Scarecrow

- Twisted Mind - klinkt als een filler.
- The Scarecrow - Na 14 jaar voor mij nog steeds een meesterwerk.
- Shelter from the rain - Catchy tune, Tobias, Catley en Kiske samen... what is not to like?
- Carry me over - skip
- What kind of love - skip
- Another angel down - Wakker worden na de 2 vorige nummers, heerlijk uptempo catchy song. Die solo's :love:
- The toy master - Stijlbreuk met het hele album maar wat een schijf. Cooper op zijn best!
- Devil in the belfy - In de stijl van Another angel down, maar die vorige is wel een pak beter.
- Cry just a little - Het beste trage nummer op het album, ok at best. De combi Tobias en Catley is hier wel geslaagd.
- I don't believe in your love - De perfecte afsluiter en een van de betere nummer van het album.

Eigenlijk kunnen enkel de up-tempo nummers me bekoren. Persoonlijk kijk ik ook altijd uit naar de stukken waar Lande zijn strot openzet.

@LessThanJake Yes! en toen denk ik ook de nacht doorgebracht in het station van Berchem want er reed geen trein meer. o// Good times :D
@BlackOccult zoals Raf al zei, check zeker eens Aina - Days of Rising Doom. Enkel te vinden op Youtube denk ik...
Als je Ayreon nog niet moest kennen, zeker ook eens checken. Is progressiever en zijn conceptalbums maar zitten zeer goeie dingen tussen. Begin bij The Theory of Everything, is denk ik het meest toegankelijke.
 
Ik sluit me aan bij de heren Gravetiet, Deckard en clerqie. Helemaal mijn ding niet maar uiteindelijk wel relatief vlot kunnen uit beluisteren. Enkel de powerballads vond ik een serieuze sleur om door te geraken, daar werd het me te foute boel.

De productie was… passend bij dit soort muziek dus op dat vlak geslaagd, hoewel ik andere, minder gelikte productie verkies. In het begin lette ik wat op de lyrics maar daar ben ik snel mee gestopt. Muzikaal soms wel cava maar ook voor mij geregeld iets te bombastisch. Maar goed, het was zeker geen marteling ofzo!
Ja zeg, nu voel ik me nog slechter dat ik zo snel heb opgegeven...
 
Altijd flauw gevonden. Het is ocharme één album dat uw ding niet is, boe hoe. Ik heb Madlib ook overleefd uiteindelijk.
 
Zo, ik er ben ook helemaal door. Ik kende Avantasia totaal niet, maar als fan van toegankelijkere powermetal en symphonische metal (Nightwish is een van mijn favoriete bands) zou dit op papier zeker iets voor mij moeten zijn. En dat was het ook.

Als je een nieuwe band luistert, heb je zo soms het gevoel van "waarom heb ik dit nog niet eerder gehoord?". En dat gevoel bekroop me weer toen ik als eerste nummer Runaway Train opzette. Ik vind het sowieso cool als een nummer wat tempowisselingen heeft. Maar ook The Scarecrow (het album) is zeker de moeite waard. Speciale shoutouts naar Twisted Mind, The Scarecrow (de tweede helft van dat nummer :drool:), Another Angel Down, The Toy Master en Devil In The Beltry, maar eigenlijk was het hele album zeker te pruimen. Zoals anderen geen supergrote fan van de ballads, maar ze dieptepunten noemen zou die songs ook oneer aandoen. Ik kan zeker ook volgen dat sommigen het bombastisch vinden, maar de lijn tussen bombastisch en omver geblazen worden door een wall of sound is flinterdun en voor mij ligt het wel nog net aan de goede kant van die lijn.

Het is volgens mij ook zeker de moeite om dit project eens live aan het werk te zien moest dit kunnen. Ik ga binnenkort zeker ook de andere albums eens checken, als ik wat meer tijd heb.

Merci @BlackOccult om mij (weeral) goede muziek te tonen dat ik nog niet kende!
 
Mijn mening is een mix van Savatar en JelleCa.
Openingsnummer kon ik wel aanvaarden.
'What kind of love' :nono:.
'Toy Master': Wat De Leeuw vorige week slecht deed, was hier andersom.
Ze live bekijken, zou ik niet meteen doen. In mijn jonge jaren op iets als Graspop misschien een paar nummers meepikken i.t.t. je vorige inzending.

Album Wicked Symphony ging gesmeerder binnen met de verwijzing naar 'Runaway Train'.
Het gecontroleerde geschreeuw en tempoverandering in 'Scales of Justice' heb ik opgeslagen.

'The Scarecrow': 7/10.
'Wicked Symphony: 8/10.
 
Terug
Bovenaan