Autokeuring

Nee serieus wat is die boete? 8 euro ofzo??
Als ik mijn keuringskaart krijg dan staat daar het voorgestelde dichtsbijzijnde keuringsstation op.
Maar ga al 15 jaar naar een ander keuringsstation en nog nooit geen problemen gehad.

23 jaar geleden had ik een verlaagde crx gekocht zo bij een autohandelaar.
Toen ik 1 jaar erna naar de keuring ging "afgekeurd voertuig te laag zonder papieren"
Ik had hem zo gekocht en had nooit papieren gekregen??? Wtf ...
Ik bellen naar die handelaar... hij zei...
Ga nu direct naar een ander keuringsstation voor je vanavond in het computersysteem staat ... wel volledig nieuwe keuring laten doen.
Daar hadden ze er niets over gezegd en was ik erdoor en had ik een groene kaart..

Was content want originele veren zoeken en 2 x verbouwen was pakken duurder geweest

Zo werkte de belgische keuring vroeger 🤣
Nu weet je ook direct waarom ik nooit meer naar dat voorgestelde dichtsbijzijnde keuringssation geweest ben 😙
 
Buiten dat ik de vorige 15 jaar nooit miserie had met op tijd op de keuring te geraken. Wat voor dwaze vergelijkingen ook alweer, de keuring is verplicht en er staan boetes op, plus ge kunt Nie kiezen waar ge gaat, plus georganiseerd door de overheid uit, net zoals die oproepbrief.
Tegenwoordig moeten mensen aan alles herinnerd worden. En als ze dan te laat zijn dan is het een ander zijn fout. Nogmaals je hebt een einddatum van een keuring, die weet je al ruim een jaar (of 2 jaar bij jonge wagens) op voorhand dus kun je zelf ook pro-actief handelen.
Kijk ik heb een rijbewijs met een beperkte geldigheid. Het is ook verplicht en ook nodig. Dat is ook overheidgestuurd. Die weten ook dat het vervalt, maar ge moet niet denken dat de overheid mij daar een herinnering voor stuurt hoor. Ik moet het zelf maar in het oog houden dat ik alle onderzoeken afgerond heb en dat mijn 'keuring' op tijd gebeurd is zodat ik bij het gemeente een nieuw kan gaan halen.

Ge kunt trouwens wel kiezen waar ge naar de keuring gaat. Als je de andere kant van het land wil gaan kan dat gerust, enkel bij herkeuring moet ge naar hetzelfde keuringsstation.
 
Ik snap niet wat het nut van die groene kaart is als het te laat is.

Maar ik trek mij daar eigenlijk niets van aan, pas als ik die herinnering krijg, kijk ik voor een afspraak.
De laatste 2x was ik dus te laat, niemand heeft er problemen van gemaakt. Geen boetes, niets.
Die groene kaart komt niet te laat, die groene kaart komt te laat om een afspraak te maken, maar je kan ook perfect gaan zonder een afspraak te maken.
 
Ik snap niet wat het nut van die groene kaart is als het te laat is.

Maar ik trek mij daar eigenlijk niets van aan, pas als ik die herinnering krijg, kijk ik voor een afspraak.
De laatste 2x was ik dus te laat, niemand heeft er problemen van gemaakt. Geen boetes, niets.

tgoh ja, als je te laat bent eerst en vooral al een toeslag tussen de 8 en de 32 euro. Wat op zich nu ook weer niet "het bedrag" is maar anderzijds toch een beetje "geld smijt weg" is , als je met een beetje moeite gewoon op tijd kan zijn.

Anderzijds kun je het wel degelijk stevig vlaggen hebben als je gecontroleerd wordt door de politie. Wordt nu ook standaard bekeken bij bv. flitsboetes en dan zitten we echt wel aan een ander verhaal. Een eerst keer zal je waarschijnlijk nog weg geraken met een PV van waarschuwing en dan bv. binnen de 7 dagen een keuringsbewijs voorleggen op politiekantoor maar er worden er ook gedagvaard voor de politierechter voor dergelijke inbreuken.

Kortom, maak een jaarlijks wederkerende agendalijn op in je agenda om een afspraak te maken in het keuringscentrum naar keuze. Probleem opgelost.
 
Die groene kaart komt niet te laat, die groene kaart komt te laat om een afspraak te maken, maar je kan ook perfect gaan zonder een afspraak te maken.
Maar waarom sturen ze die kaart dan gewoon niet wat eerder? Het is toch een automatisch systeem en het zou zo veel problemen oplossen.
tgoh ja, als je te laat bent eerst en vooral al een toeslag tussen de 8 en de 32 euro. Wat op zich nu ook weer niet "het bedrag" is maar anderzijds toch een beetje "geld smijt weg" is , als je met een beetje moeite gewoon op tijd kan zijn.
Boetes heb ik niet gehad en ik was toch echt 2x te laat.
 
Maar waarom sturen ze die kaart dan gewoon niet wat eerder? Het is toch een automatisch systeem en het zou zo veel problemen oplossen.

Boetes heb ik niet gehad en ik was toch echt 2x te laat.

Inderdaad daar geef ik je gelijk in, die kunnen ze gerust vroeger sturen, maar op zich is het ook maar een herinnering dus je mag het zelf ook wel in de gaten houden. Ik krijg ook geen herinnering als ik op onderhoud moet maar dat probeer ik ook zelf te onthouden.

Ik ben hier 1 x te laat geweest, was wel herkeuring, en inderdaad ook geen boete.
 
Maar waarom sturen ze die kaart dan gewoon niet wat eerder? Het is toch een automatisch systeem en het zou zo veel problemen oplossen.

Boetes heb ik niet gehad en ik was toch echt 2x te laat.

Je hebt geen boete omdat je niet gecontroleerd bent door de politie. Het keuringsstation zal enkel administratieve kost aanrekenen voor je laattijdigheid.

Het is pas in het geval je bv. geflitst wordt of gecontroleerd wordt op je "papieren" tijdens bv. een alcoholcontrole dat ze je status gaan bekijken van je voertuig. Indien niet gekeurd mag je het gaan uitleggen.

Wat hier trouwens ook nog niet aan bod gekomen is is het feit dat ik niet zou willen een ongeval hebben met een ongekeurd voertuig. De verzekering kan dan, naast de politie/het parket, ook nog eens lastig gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt geen boete omdat je niet gecontroleerd bent door de politie. Het keuringsstation zal enkel administratieve kost aanrekenen voor je laattijdigheid.

Het is pas in het geval je bv. geflitst wordt of gecontroleerd wordt op je "papieren" tijdens bv. een alcoholcontrole dat ze je status gaan bekijken van je voertuig. Indien niet gekeurd mag je het gaan uitleggen.

Wat hier trouwens ook nog niet aan bod gekomen is is het feit dat ik niet zou willen een ongeval hebben met een onverzekerd voertuig. De verzekering kan dan, naast de politie/het parket, ook nog eens lastig gaan doen.
Klopt niet, ook bij het keuringsstation rekenen ze niet altijd boetes aan, ik was te laat voor herkeuring door verlof garage en ik heb gewoon het normale tarief moeten betalen voor herkeuring.
 
Klopt niet, ook bij het keuringsstation rekenen ze niet altijd boetes aan, ik was te laat voor herkeuring door verlof garage en ik heb gewoon het normale tarief moeten betalen voor herkeuring.

Ik val in herhaling maar het is echt wel belangrijk te wijzen op een onderscheid tussen "boetes" en "toeslagen voor laattijdigheid". In beginsel moet het keuringsstation een toeslag voor laattijdigheid aanrekenen wanneer het voertuig wordt aangeboden na uiterste keuringsdatum. Een keuringsstation kan geen boete opleggen aangezien dat strafrechterlijk is en dus ofwel een minnelijke schikking veronderstelt, ofwel een dagvaarding voor de politierechter.

Dat het keuringsstation dit niet toepast is verwonderlijk (ik ga er van uit dat in die computersystemen wel een en ander geautomatiseerd is, maar soit) maar is dus niet de vrije keus van het keuringsstation. Lees: ze gaan in dergelijk geval zelf in tegen de wet en je mag u gelukkig prijzen.

De wet voorziet wel :
§ 3 Vlaams Gewest. In geval van overmacht waarover de bevoegde Vlaamse instantie oordeelt, kan de toeslag voor een laattijdige aanbieding die verschuldigd is op grond van paragraaf 1, 4° en 20°, c), worden terugbetaald.

Overmacht is een uitzonderlijke omstandigheid, onafhankelijk van de wil van de betrokkene. Wanneer de gebeurtenis zich voordeed binnen de vijftien dagen voorafgaand aan de uiterste datum waarop de keuring had moeten plaatsvinden, zal de uitzonderlijke omstandigheid beoordeeld en eventueel in acht genomen worden door de bevoegde Vlaamse instantie.
 
Tegenwoordig moeten mensen aan alles herinnerd worden. En als ze dan te laat zijn dan is het een ander zijn fout. Nogmaals je hebt een einddatum van een keuring, die weet je al ruim een jaar (of 2 jaar bij jonge wagens) op voorhand dus kun je zelf ook pro-actief handelen.
Kijk ik heb een rijbewijs met een beperkte geldigheid. Het is ook verplicht en ook nodig. Dat is ook overheidgestuurd. Die weten ook dat het vervalt, maar ge moet niet denken dat de overheid mij daar een herinnering voor stuurt hoor. Ik moet het zelf maar in het oog houden dat ik alle onderzoeken afgerond heb en dat mijn 'keuring' op tijd gebeurd is zodat ik bij het gemeente een nieuw kan gaan halen.

Ge kunt trouwens wel kiezen waar ge naar de keuring gaat. Als je de andere kant van het land wil gaan kan dat gerust, enkel bij herkeuring moet ge naar hetzelfde keuringsstation.
Mjah ik betaal redelijk wat sollen voor 10 minuten werk zodat één of andere onvriendelijke aap mijn auto mag molesteren zodat ik een groen kaartje krijg. Het minste wat je dan mag verwachten is tijdig een afspraak kunnen maken wanneer je uitnodiging in de bus terecht komt imo. Anders mag je gemakkelijk 1,5-2 uur wachten in en rond Antwerpen.

Ik heb geen herinnering voor alles nodig, maar als ik dan toch al moet betalen voor die service moet die wel 'on point' zijn.
 
Die groene kaart komt niet te laat, die groene kaart komt te laat om een afspraak te maken, maar je kan ook perfect gaan zonder een afspraak te maken.
Nu kan je inderdaad weer zonder afspraak gaan, maar dat was sinds corona niet meer mogelijk, behalve bij de keuringsstations van de autoveiligheid groep (liggen vooral on Limburg en een deel van Vlaams Brabant).
 
Bon, onze beide wagens hun keuringsbewijs vervalt in november. Ik dacht van er op tijd bij te zijn en al een afspraak te maken voor beide wagens begin november. Nu blijkt dat je bij die planningstool van SBAT (keuring Oost-Vlaanderen) maar tot één maand op voorhand een afspraak kan inplannen, en eens het zo ver is zitten die dagen natuurlijk bijna allemaal vol. Waarom maken ze dat toch niet wat ruimer, zodat je na de keuring onmiddelijk al een nieuwe voor volgend jaar kan vastleggen.
 
Bon, half uur aangeschoven en een half uur binnen.

Allemaal goed en wel omdat ik een rustig moment in het oog kan houden om te gaan.
Andere mensen moeten al een dag verlof nemen om aan te schuiven..
 
Welke mogelijkheid hebde om uw autokeuring jaarlijks te verschuiven? Ik zit altijd in de zomer te “kloten” :unsure:
 
Terug
Bovenaan