Autokeuring

Als je die echt wil doen verschuiven, moet je meer dan 2 maand te vroeg gaan. Ga je liever in december? Ga dan gewoon in december, het jaar er op moet je dan tussen oktober en december gaan. Let wel: enkel als je niet te laat gaat. Als je nu de keuring zou overslaan bijvoorbeeld, dan blijft de datum zoals ze is.
 
Als je die echt wil doen verschuiven, moet je meer dan 2 maand te vroeg gaan. Ga je liever in december? Ga dan gewoon in december, het jaar er op moet je dan tussen oktober en december gaan. Let wel: enkel als je niet te laat gaat. Als je nu de keuring zou overslaan bijvoorbeeld, dan blijft de datum zoals ze is.
Ik zou liever februari - maart opteren. Dus ik kan volgend jaar gewoon in maart 2023 gaan en dat wordt het jaar erop maart 2024?
 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220713_92833114

Alé hup, ik geraak nimmer door de keuring met die nieuwe uitstoottest op mijne euro 5 2013 Berlingo. Auto verpatsen naar het buitenland is precies nog de "goedkoopste" optie. Wat een klucht alweer in dit apenland -.-
 
Laatst bewerkt:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220713_92833114

Alé hup, ik geraak nimmer door de keuring met die nieuwe uitstoottest op mijne euro 5 2013 Berlingo. Auto verpatsen naar het buitenland is precies nog de "goedkoopste" optie. Wat een klucht alweer in dit apenland -.-
Waarom zou je niet meer door de keuring raken?
 
Waarom zou je niet meer door de keuring raken?
3 opties wellicht:

- een hoop producten in de benzinetank toevoegen om te cleanen
- roetfilter reinigen 500€
- nieuwe roetfilter plaatsen 2000€

Maar diesel is sowieso ook al nimmer geschikt voor mij want de auto staat teveel stil of te korte afstanden. Probleem zal toch weer optreden anders elk jaar.
 
3 opties wellicht:

- een hoop producten in de benzinetank toevoegen om te cleanen
- roetfilter reinigen 500€
- nieuwe roetfilter plaatsen 2000€

Maar diesel is sowieso ook al nimmer geschikt voor mij want de auto staat teveel stil of te korte afstanden. Probleem zal toch weer optreden anders elk jaar.
Dus heb je een slecht werkende roetfilter?
 
Meh met hun afspraak systeem moet je voor je uw groene kaart krijgt al een afspraak gemaakt hebben, dan is uw systeem gefaald.

Buiten dat ik de vorige 15 jaar nooit miserie had met op tijd op de keuring te geraken. Wat voor dwaze vergelijkingen ook alweer, de keuring is verplicht en er staan boetes op, plus ge kunt Nie kiezen waar ge gaat, plus georganiseerd door de overheid uit, net zoals die oproepbrief.

Inderdaad, de autokeuring is verplicht. En maar goed ook.
De keuring zelf is al sinds heel lang uitgegeven aan een aantal privé bedrijven. Die voeren de opdracht uit onder toezicht en volgens de regels van de overheid. Sinds enige tijd zijn de regionale overheden bevoegd, in overeenstemming met regionale, federale en Europese regels. En uiteraard heeft de constructeur ook iets te zeggen.

Dus je voelt hem al komen: Inschrijving : Federale overheid, keuring regionaal. Het is dus niet verwonderlijk dat bij de minste hapering in de doorstroming van informatie er een vertraging oploopt.
Uiteindelijk zou het gewoon best zijn dat zo’n uitnodiging, die trouwens niet verplicht verstuurd moet worden, gewoon via je burgerprofiel of zo zou gaan. Dat kan zeker en vast beter.
Toch ontslaat het je niet van zelf de opvolging voor je rekening te nemen. Net zoals je bijvoorbeeld onderhoud van je verwarmingsketel moet doen om de 2 jaar om in orde te zijn. Daar krijg je ook geen kaartje voor.

Voor m’n rijbewijs CE, dat ik maar sporadisch nodig heb, moet ik ook zelf in de gaten houden dat mijn medische schifting ed geldig is.

Je kan zeker en vast kiezen waar je gaat. Er zijn in Vlaanderen alleen al meer dan 40 centra.

Ik moet @Brecht toch wel gelijk geven hoor.

Ja je moet niet wachten op die uitnodiging maar als je een afspraak maakt sta je net zoals voorheen zonder afspraak gewoon 45min aan te schuiven hoor.
Afspraak heeft het dan over bijvoorbeeld rij 4 maar als je toekomt is het allemaal eender waar je aanschuift.
Doe dan gewoon zonder afspraak zoals vroeger want het komt op hetzelfde neer.

Voordat afspraken verplicht waren liep dat vlot, zonder wachttijd en was je op 20min buiten met een afspraak.
Dan had je er dus effectief nut van, nu moet je dat regelen maar praktisch heeft het geen enkel nut dat je die afspraak hebt.

Bon, onze beide wagens hun keuringsbewijs vervalt in november. Ik dacht van er op tijd bij te zijn en al een afspraak te maken voor beide wagens begin november. Nu blijkt dat je bij die planningstool van SBAT (keuring Oost-Vlaanderen) maar tot één maand op voorhand een afspraak kan inplannen, en eens het zo ver is zitten die dagen natuurlijk bijna allemaal vol. Waarom maken ze dat toch niet wat ruimer, zodat je na de keuring onmiddelijk al een nieuwe voor volgend jaar kan vastleggen.

Het is geen eenvoudige oefening om een systeem te vinden dat voor iedereen past.

De ene wil zich vrij aanbieden, de andere op afspraak. Dus heel moeilijk in te schatten hoeveel capaciteit je voor zowel het ene als het andere systeem moet voorzien. Zoals iemand anders hier eens zei tegen me: Wat op het eerste zicht ogenschijnlijk gemakkelijke oplossingen zijn, zijn niet altijd makkelijk in realiteit om te zetten.

Maar ongeacht welk systeem jouw voorkeur geniet, alles staat en valt met de hoeveelheid controleurs er ter beschikking zijn.
Als je zelf eens stilstaat bij je eigen werksituatie zal je realiseren dat het niet eenvoudig is om geschikt personeel te vinden. Dat zal dus in die sector niet anders zijn. Net zoals de vele afwezigen wegens een COVID besmetting, die heb je ook in alle sectoren.

Bij een systeem van vrij voorrijden, waarbij je dus op voorhand niet weet hoeveel klanten er komen, zal bij afwezigheid van een personeelslid het gewoon wat trager gaan. Maar het kan ook minder opvallen omdat het net die dag minder druk is.
Bij een afsprakensysteem, waarbij je wel op voorhand weet dat één controleur X aantal voertuigen moet doen, en die belt ‘s ochtends af wegens ziekte, dan zit je met een probleem. Want door de krapte op de arbeidsmarkt heb je niet altijd reservepersoneel achter de hand. Soms is het werk wat complexer dan verwacht of komt de afspraak te laat. Dan begint de achterstand wat op te lopen waardoor je het gevoel hebt langer te moeten wachten.

Dan is het ook te verstaan waarom je niet op heel lange termijn kan boeken, dan moet het personeel ook op even lange termijn verlof plannen en zo.



https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220713_92833114

Alé hup, ik geraak nimmer door de keuring met die nieuwe uitstoottest op mijne euro 5 2013 Berlingo. Auto verpatsen naar het buitenland is precies nog de "goedkoopste" optie. Wat een klucht alweer in dit apenland -.-

De roetfilter is er gekomen om een deel van de schadelijke stoffen tegen te houden. Als die niet goe meer werkt moet die vervangen worden, punt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan