Auto Autofinanciëring: leasing/renting/lening/cash/...

Welke autofinanciëring formule heb jij?

  • Financiële leasing

    Stemmen: 4 9,3%
  • Operationele leasing

    Stemmen: 3 7,0%
  • Financiële renting

    Stemmen: 8 18,6%
  • Lening

    Stemmen: 11 25,6%
  • Cash

    Stemmen: 17 39,5%

  • Totaal aantal stemmers
    43

BuYcKi

Active member
Platinum Trophy
Ik vroeg me af wat de meeste hier eigenlijk doen naar afbetaling van hun wagen toe? Is al wat voorbereidend tegen dat ik kijk voor iets nieuws.. Leek me wel interessant om een apart topic te hebben. We kunnen niet alles in 1 topic posten hé..
:unsure:

Denk dat dit de formules zijn? Laat gerust andere weten, dan vul ik nog even aan.

- Financiële leasing
- Operationele leasing
- Financiële renting
- Lening
- Cash


Ik heb nu zelf een renting met restwaarde 16% bij Belfius Lease (overgenomen contract ex-werkgever). Maar weet niet goed wat een ‘goed’ renting contract is. Hoe vergelijken jullie bv. rentings?
 
Mijn vermogen qua begrijpend lezen is te beperkt om niet enorm argwanend te zijn met zo'n leasing gedoe. Dus gewoon straight cash betaald.

Bedoeling is hier ook volledig op te rijden, of nog beter, ooit van af te kunnen stappen en hem van de hand te kunnen doen.
 
Mijn vermogen qua begrijpend lezen is te beperkt om niet enorm argwanend te zijn met zo'n leasing gedoe. Dus gewoon straight cash betaald.

Bedoeling is hier ook volledig op te rijden, of nog beter, ooit van af te kunnen stappen en hem van de hand te kunnen doen.
Hier ook, 20 jaar oude toyota gekocht voor 1700 euro cash, Enkel uitlaat vervangen (±300 euro) en rij er al 1.5 jaar zonder problemen mee.
 
Heb indertijd 50/50 geleend en zelf betaald met spaargeld. Ik kon het wel 100% betalen.
Rente staat/ stond zodanig laag dat het bijna niks kost. Enkel maar voordelen denk ik dan.

Zou het gewoon opnieuw doen. Misschien zelfs 100% lenen.
 
Den helft geleend den helft cash, was aan 0%. Inmedels wel afbetaald omda de dank da ni graag heeft als ge voor een lening voor een huis ga
 
Ik heb nu zelf een renting met restwaarde 16% bij Belfius Lease (overgenomen contract ex-werkgever). Maar weet niet goed wat een ‘goed’ renting contract is. Hoe vergelijken jullie bv. rentings?
Eentje met een laag rentepercentage is meestal een goeie :). Ik had er eentje aangevraagd bij mijn vaste bank, en bij een leasemaatschappij waar ik al klant was. Die van de bank was een stuk goedkoper, en toen ik aan de leasemaatschappij vroeg hoe dat kwam hebben ze gezegd dat banken veel lager kunnen gaan als ze willen. Het zal wel geholpen hebben dat ik met (bijna) al mijn hebben en houden bij die bank zit.

Dat rentepercentage was 1 komma nog iets, dus ik had al wel een voorgevoel dat daar niet al te veel meer vanaf kon.

Wie weet kan je bij de automerken deze dagen ook zaken doen, aangezien ze hun auto's niet kwijt lijken te raken.
 
Amaai zoveel ‘cash’ betaald? Moet dat niet contant betaald zijn? 🤓
In topic: ikzelf financiële renting op de zaak, kwam ik mijn concreet geval interessant uit
 
Hier ook financiële renting. Waarom?
- lage rente
- door restwaarde van 16% lagere maandelijkse afbetaling voor m'n startende vennootschap 2j geleden

Als je voor financiële renting gaat is lage rente en zo hoog mogelijke restwaarde imo optimaal. Hogere restwaarde betekent dat je meer risico op minderwaarde bij de bank legt en niet bij jezelf. Bij 16% kan je nauwelijks anders dan overkopen, maar ik ken er ook die 30% of hogere restwaarde vastgelegd hebben en die zijn wel vrijer in al dan niet overkopen.


Voor m'n volgende wagen wordt het echter geen renting meer. Gewone banklening omdat ik dan geen voordelen meer zie aan de renting.
 
1/3 van de rekening 2/3 geleend, ik had het geld op mijn rekening maar ik zag dat niet graag zakken
 
Hier ook financiële renting. Waarom?
- lage rente
- door restwaarde van 16% lagere maandelijkse afbetaling voor m'n startende vennootschap 2j geleden

Als je voor financiële renting gaat is lage rente en zo hoog mogelijke restwaarde imo optimaal. Hogere restwaarde betekent dat je meer risico op minderwaarde bij de bank legt en niet bij jezelf. Bij 16% kan je nauwelijks anders dan overkopen, maar ik ken er ook die 30% of hogere restwaarde vastgelegd hebben en die zijn wel vrijer in al dan niet overkopen.


Voor m'n volgende wagen wordt het echter geen renting meer. Gewone banklening omdat ik dan geen voordelen meer zie aan de renting.
Let daar wel mee op.
standaard restwaarde ligt meestal tussen 16 en 20% bij een renting.
sommige banken wijken (afhankelijk van de looptijd) af tot 25%.

Bij alle andere (hogere) restwaardes zal je in de kleine lettertjes van je contract terugvinden dat je verplicht een buyback moet doen, of dat de bank het waardeverlies mag factureren als ze de wagen niet zelf kunnen verkopen voor de vooropgestelde restwaarde.
 
Huidige wagen ongeveer 50/50 "cash"/lening.

Vorige auto was total loss, gelukkig nog full omnium erop. Daarvan 10.000€ in de nieuwe wagen gestoken, en de rest via lening via PSA Finance (ong 8.000€ was dit). Daarvan volgende week laatste afbetaling.

Plan is om een nieuwe wagen te kopen en het volledige bedrag - de overnameprijs van onze huidige te lenen. We willen onder de 300€/m blijven voor max 5j. Dat is ongeveer 15.000€
 
Eentje met een laag rentepercentage is meestal een goeie :). Ik had er eentje aangevraagd bij mijn vaste bank, en bij een leasemaatschappij waar ik al klant was. Die van de bank was een stuk goedkoper, en toen ik aan de leasemaatschappij vroeg hoe dat kwam hebben ze gezegd dat banken veel lager kunnen gaan als ze willen. Het zal wel geholpen hebben dat ik met (bijna) al mijn hebben en houden bij die bank zit.

Dat rentepercentage was 1 komma nog iets, dus ik had al wel een voorgevoel dat daar niet al te veel meer vanaf kon.

Wie weet kan je bij de automerken deze dagen ook zaken doen, aangezien ze hun auto's niet kwijt lijken te raken.

Had bij BMW eentje laten opmaken en leek me toch vrij duur precies.. Ik kijk ook gewoon nar de totaalkost inderdaad, maar misschien waren er nog andere dingen waar ik op moest letten.

Amaai zoveel ‘cash’ betaald? Moet dat niet contant betaald zijn? 🤓
In topic: ikzelf financiële renting op de zaak, kwam ik mijn concreet geval interessant uit

Interessant in welk opzicht dan?

...

Voor m'n volgende wagen wordt het echter geen renting meer. Gewone banklening omdat ik dan geen voordelen meer zie aan de renting.

Welke voordelen zie je dan aan lening tov renting?
 
Interessant in welk opzicht dan?
Mijn inkomen was toen ‘officieel’ niet hoog genoeg om een lening te krijgen bij een bank, maar wou BMW mij wel een krediet geven.

Ze hebben mij toen ook een mooie overname van mijn vorige wagen gegeven.
 
Welke voordelen zie je dan aan lening tov renting?

Ik zie geen redenen meer voor de renting dan. Enerzijds is de tussenpartij dan m'n bankier met wie ik sowieso dichter contact heb, anderzijds lijkt het mij meer flexibiliteit te geven om mid-term een switch te doen (mocht dat ooit nodig zijn). Staat ook van in het begin op balans, wordt over de leningtermijn volledig afgeschreven (ipv met nog een overkoopkost te zitten).

Niet dat ik malcontent ben van die renting hoor. Goede deal met heel lage rente. Maar als ik een lening met even lage rente kan krijgen zie ik er geen voordeel meer aan :)
 
Misschien handig om in de beginpost bij het overzicht wat uitleg te geven bij wat de verschillende formules zijn.

Op dit moment is het omdat ik de luierik aan het uithangen ben maar ik ben niet geheel op de hoogte van de verschillende tussen financiele leasing, operationele leasing etc. Iedereen kan het afzonderlijk wel gaan opzoeken maar een korte uitleg kan wel meerwaarde bieden voor dit topic denk ik.
 
Misschien handig om in de beginpost bij het overzicht wat uitleg te geven bij wat de verschillende formules zijn.

Op dit moment is het omdat ik de luierik aan het uithangen ben maar ik ben niet geheel op de hoogte van de verschillende tussen financiele leasing, operationele leasing etc. Iedereen kan het afzonderlijk wel gaan opzoeken maar een korte uitleg kan wel meerwaarde bieden voor dit topic denk ik.
Operationeel wil zeggen dat er ook onderhoud, verzekering etc in zit. Volgens mij kan dus ook een operationele renting.
Leasing is restwaarde max 15% en bij renting is het hoger. Boekhoudkundig brengt dat ook wat veschillen mee.
 
Hier ook financiële renting. Waarom?
- lage rente
- door restwaarde van 16% lagere maandelijkse afbetaling voor m'n startende vennootschap 2j geleden

Als je voor financiële renting gaat is lage rente en zo hoog mogelijke restwaarde imo optimaal. Hogere restwaarde betekent dat je meer risico op minderwaarde bij de bank legt en niet bij jezelf. Bij 16% kan je nauwelijks anders dan overkopen, maar ik ken er ook die 30% of hogere restwaarde vastgelegd hebben en die zijn wel vrijer in al dan niet overkopen.


Voor m'n volgende wagen wordt het echter geen renting meer. Gewone banklening omdat ik dan geen voordelen meer zie aan de renting.

Vraagje over de BTW: men promoot dat altijd als X euro excl. BTW, waardoor men imo de schijn wekt dat je die BTW volledig kan recupereren. Maar in realiteit kan je toch slechts een (zeer) beperkt percentage aftrekken? Of zie ik iets over het hoofd?

Net zoals dat de geadverteerde simulaties betrekking hebben op bv. 60K kilometer op vier jaar. Dan moet je toch al niet te zot doen.

Welke voorschot (in %) moet je overigens +- betalen?
 
Vraagje over de BTW: men promoot dat altijd als X euro excl. BTW, waardoor men imo de schijn wekt dat je die BTW volledig kan recupereren. Maar in realiteit kan je toch slechts een (zeer) beperkt percentage aftrekken? Of zie ik iets over het hoofd?

Opgelet want BTW recup en kosten aftrekken zijn 2 verschillende zaken.
- BTW op auto's: 50% recupereerbaar.
- aftrek van kosten: percentage aftrekbaarheid is is afhankelijk van een formule (aandrijving & CO2 zijn daar belangrijk in)

Net zoals dat de geadverteerde simulaties betrekking hebben op bv. 60K kilometer op vier jaar. Dan moet je toch al niet te zot doen.

Niet van toepassing op m'n financiële renting :)
Ik betaal enkel af naar een vastgelegde restwaarde, die ga ik dan ook op tafel leggen. Hoeveel ik ermee rijd maakt dan weinig uit. Alle andere kosten betaal ik sowieso zelf.

Welke voorschot (in %) moet je overigens +- betalen?

Hangt ervan af. Ik heb geen voorschot gegeven.
 
Terug
Bovenaan