ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Dat klopt volledig.

En het is vooral het laatste waar men niet voldoende wordt op voorbereid, los van of je zelfs verder studeert. "Men moet ooit stoppen met het handje vast te houden", maar nu gebeurt dat in veel gevallen vrij abrupt (naar mijn idee), zeker bij deze generatie. Deels ook omdat men gewoon niet zelfstandig genoeg is op jongere leeftijd, of te afhankelijk is. En daar is mijn kritiek vooral op gericht.

De studiemethodes waar men op hamert in het middelbaar waren ook voor mij onaangepast en old-fashioned. Ik weet nog hoe ik studiebegeleiding kreeg, en we dan samen planningen opstelden voor de examens. Ik heb eerlijk gezegd dat ik gewoon niet begrijp wat het nut is van een planning op te stellen als ik weet van mezelf dat ik er 1. toch niet aan kan houden en 2. dat ik het resultaat kan halen dat van mij verwacht wordt, met veel minder uren, voor de meeste vakken volstond de "middagstudie" van 3 uur de dag voor het examen.

Dat was ook gewoon zo. Bij bepaalde vakken was ik klaar op een gegeven moment, en wat zit je dan nog te doen. Ik had ik geen 3 uur nodig voor aardrijkskunde als dat bvb. je laatste vak is. Daarom dat ik zei dat planningen gewoon onaangepast zijn aan de persoon, diens leerstijl en zijn vermogen, maar daar wordt eigenlijk geen rekening mee gehouden.

Dat iemand anders halve boeken overschrijft, is zijn keuze. Maar daar leer ik niets uit bij, want ik schrijf vaak zonder dat ik memoriseer, en ik vind het een enorm inefficiënte methode van studeren.
Het is een beetje de klassieke "you can lead a horse to water, but you cannot make it drink". Als je al in studiebegeleiding zit heeft dat waarschijnlijk wel een reden, dan stellen ze nu eenmaal samen een planning op omdat ze denken dat het daar misloopt. Als ik jouw posts lees lijkt me dat een goede inschatting.

Als je dan al op voorhand weet dat je je er niet aan gaat houden, en dat het niet nodig is om met de hakken over de sloot te slagen, ligt het niet aan de begeleiding hé, stokslagen doen we nu eenmaal al 50+ jaar niet meer. Ik vind dat ook een beetje contrastered met wat je eerst zegt dat men te abrupt stopt met het handje vast te houden en mensen zelfstandig te maken, lijkt me dat men dit probeert met het "samen opstellen".

Uiteindelijk maakt het toch helemaal niet uit hoe je leert? Men dwingt jou niet om cursussen samen te vatten of over te schrijven. Lijkt me gewoon dat de inslag was: "deze persoon presteert onder zijn kunnen, we gaan die leren werken".
Ge zijt nog geen haar veranderd.
Ik ga hiermee instemmen en het daarbij laten, het is toch off-topic.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen.

De meerderheid van de leerlingen is zoals ik. Hetgeen wat de kwestie anders maakt, is dat ik weet dat ik beter kan. Maar wegen de kosten tegen de baten op. Als ik niet voldoende gestimuleerd of uitgedaagd wordt, dan verlies ik vanzelf mijn interesse. Dat is hoe ik in elkaar zit. En dat ik dan uiteindelijk "met minimale inspanning" slaag, maakt op niet veel uit. Uiteindelijk slaag ik op dat vlak ook.

We hebben het over middelbaar onderwijs. Misschien hebben we meer respect voor iemand die 30 uur studeert voor een examen Nederlands, maar als ik slaag voor mijn examen door max. drie uurtjes s'middags te leren, en het lukt, dan zie ik het probleem niet. Ik zie dan ook niet in waarom ik zogezegd een planning nodig heb, waarbij die mensen vervolgens zeggen: oh maar dat is te weinig. Als ik 3 uur nodig heb voor 70% te halen in Nederlands, zie ik het probleem niet. In welke zin zou een 80% voor dat vak dan beter zijn. Maakt die 10% nu echt het verschil tussen goed Nederlands en zeer goed Nederlands kunnen. [Daarnaast zie ik het nut van zo een vak echt niet, integendeel, het zorgt ervoor dat ik een afkeer heb van mijn moedertaal], en eerder mijn cultuur en afkomst haat, in plaats van bewonder.

Ik ben leergierig en nieuwsgierig, zeker en vast, maar dan leer ik graag dingen bij over dingen die ik niet goed ken of begrijp.

Ik ben een enorme perfectionist, en wanneer het erop aankomt enorm veeleisend van zowel mezelf als voor anderen. Daarom heb ik het over: "ik kan beter". Natuurlijk kan ik veel beter, dat weet ik. En anderen kunnen in de meeste gevallen ook beter. Je kan altijd iemand beter maken. In een zekere zin zal ik ook nooit tevreden zijn over mijn prestaties, juist omdat ik enorm hoog mik en soms onrealistische verwachtingen heb. Nu is het wel zo dat ik het niet meer zoals vroeger doe, maar als ik iets doe, meer haalbare kortetermijndoelstellingen stel, maar wanneer het gaat om je ware potentieel waar te maken, geloof ik erin dat er altijd ruimte is voor beterschap. Dat is mijn filosofie.

Natuurlijk is het ook een discussie of dat ook hetgeen is dat het meest telt in het leven. Er is iets naast het leven naast carrière maken, presteren, succes enzovoort. Dat is ter uitbreiding iets waar heel Vlaanderen mee worstelt, wat deels de verzuurde maatschappij veroorzaakt. Daarom dat ik altijd zeg dat we enorm veel kunnen leren van de "Afrikaanse mentaliteit way of living". Ze hebben zoveel minder, maar zijn met zoveel minder veel gelukkiger. De boog moet niet altijd gespannen staan, maar voor veel mensen staat ze altijd gespannen. Met als resultaat overvolle psychiatrie.

De meerderheid van de leerlingen is zoals ik. Hetgeen wat de kwestie anders maakt, is dat ik weet dat ik beter kan.
tenor.png

Maakt die 10% nu echt het verschil tussen goed Nederlands en zeer goed Nederlands kunnen.
Zeker wel, als je een huis gaat bouwen ga je het toch ook niet voor 70% afwerken. Dat huis zal niet lang blijven rechtstaan. Idem met gaten in uw kennis van bijvoorbeeld Nederlands of wiskunde. Elk jaar slaag je misschien wel met 54%, maar die overige 46% ken je wel niet en wie weet is het net datgene dat je nodig hebt.
[Daarnaast zie ik het nut van zo een vak echt niet, integendeel, het zorgt ervoor dat ik een afkeer heb van mijn moedertaal], en eerder mijn cultuur en afkomst haat, in plaats van bewonder.
Lijkt me een probleem bij u, niet bij het vak.
Ik ben een enorme perfectionist, en wanneer het erop aankomt enorm veeleisend van zowel mezelf als voor anderen. Daarom heb ik het over: "ik kan beter". Natuurlijk kan ik veel beter, dat weet ik. En anderen kunnen in de meeste gevallen ook beter. Je kan altijd iemand beter maken. In een zekere zin zal ik ook nooit tevreden zijn over mijn prestaties, juist omdat ik enorm hoog mik en soms onrealistische verwachtingen heb. Nu is het wel zo dat ik het niet meer zoals vroeger doe, maar als ik iets doe, meer haalbare kortetermijndoelstellingen stel, maar wanneer het gaat om je ware potentieel waar te maken, geloof ik erin dat er altijd ruimte is voor beterschap. Dat is mijn filosofie.
Dus tevreden zijn met een 49% op frans lijkt me ook wel niet in uw filosofie passen. :smurf:
Daarom dat ik altijd zeg dat we enorm veel kunnen leren van de "Afrikaanse mentaliteit way of living". Ze hebben zoveel minder, maar zijn met zoveel minder veel gelukkiger.
Ben je zelfs ooit in Afrika geweest? Die mensen leven daar met veel minder en kampen daar met andere problemen dan wij hier in de westerse maatschappij hebben. Of ze ginder veel gelukkiger zijn zou ik niet zo stellen. Misschien zou je zelf al eens kunnen beginnen om gelukkig te zijn met wat jij hebt. Ik ben vrij zeker dat mensen uit Afrika die in armoede leven er alles aan zouden doen om nog maar in zo'n luxe positie als jouw zich te bevinden.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk.

"Hoogmoed komt voor de val".
Dat is de typische mentaliteit van 'schoenmaker blijf bij je leest'. Dat is me al voornamelijk opgevallen bij oudere werknemers, vooral oudere mannen die zelf verzekerd zijn over hun eigen ouderwetse mening.

Wat ik bedoelde is dat ik niet op mijn eentje de dam zou kunnen zetten maar ik kan me zeker bezig houden met het design. Kennis van FEM is nodig voor stabiliteitsanalyse maar dat kan zeker op eigen houtje uitgevist worden. Trouwens in het verleden maakte men gebruik van simpele methodes a la 'zweedse methode', 'wedge methode', 'bishop's methode' of 'snedenmethode'. Daarvoor hoef je geen wiskundig genie te zijn om die te begrijpen. Een beetje wiskunde uit het secundair is voldoende.

Natuurlijk is het ook een discussie of dat ook hetgeen is dat het meest telt in het leven. Er is iets naast het leven naast carrière maken, presteren, succes enzovoort. Dat is ter uitbreiding iets waar heel Vlaanderen mee worstelt, wat deels de verzuurde maatschappij veroorzaakt. Daarom dat ik altijd zeg dat we enorm veel kunnen leren van de "Afrikaanse mentaliteit way of living". Ze hebben zoveel minder, maar zijn met zoveel minder veel gelukkiger. De boog moet niet altijd gespannen staan, maar voor veel mensen staat ze altijd gespannen. Met als resultaat overvolle psychiatrie.
Altijd dat romantiseren van zaken... Ik denk dat men in Afrika zwaarder werkt dan hier, waarschijnlijk gemiddeld ook vroeger dan vanaf 18 jaar (niet iedereen gaat naar school), en men zal daar na iets minder dan 8u/dag alleszins niet rustig terug naar huis pendelen. Als je al een job hebt natuurlijk, want anders is het misschien beter om je leven te riskeren op de Middelandse Zee om Europa binnen te geraken. Dit alles onder het juk van corrupte regimes, of afhankelijk van de streek misschien eens een burgeroorlog of hongersnood.

Als je geen psychiatrie hebt kan ze natuurlijk niet vol geraken. Wereldvreemde uitspraak hoor.

We hebben het over middelbaar onderwijs. Misschien hebben we meer respect voor iemand die 30 uur studeert voor een examen Nederlands, maar als ik slaag voor mijn examen door max. drie uurtjes s'middags te leren, en het lukt, dan zie ik het probleem niet. Ik zie dan ook niet in waarom ik zogezegd een planning nodig heb, waarbij die mensen vervolgens zeggen: oh maar dat is te weinig. Als ik 3 uur nodig heb voor 70% te halen in Nederlands, zie ik het probleem niet. In welke zin zou een 80% voor dat vak dan beter zijn. Maakt die 10% nu echt het verschil tussen goed Nederlands en zeer goed Nederlands kunnen. [Daarnaast zie ik het nut van zo een vak echt niet, integendeel, het zorgt ervoor dat ik een afkeer heb van mijn moedertaal], en eerder mijn cultuur en afkomst haat, in plaats van bewonder.

Omdat ASO voorbereiding is op hoger onderwijs, het is de voorbereiding op het leren werken en studeren in hoger onderwijs.

Degene die een planning heeft leren maken en daaraan houden, heeft leren werken en de uren in te steken in het middelbaar. Die hebben veel hogere slaagkansen dan de "minmaxers" :p

Want de minmax-approach werkt niet meer zo goed in hoger onderwijs en dat is niet makkelijk om van die slechte gewoonte af te geraken.

Woordenlijsten van buiten leren bij Latijn, dat is niet omdat Latijn nuttig is. Dat is om de discipline in te stampen om iedere dag die woordjes vanbuiten te leren :p. Die discipline hebben, maakt je leven uiteindelijk veel gemakkelijker.

Dat is de typische mentaliteit van 'schoenmaker blijf bij je leest'. Dat is me al voornamelijk opgevallen bij oudere werknemers, vooral oudere mannen die zelf verzekerd zijn over hun eigen ouderwetse mening.

Wat ik bedoelde is dat ik niet op mijn eentje de dam zou kunnen zetten maar ik kan me zeker bezig houden met het design. Kennis van FEM is nodig voor stabiliteitsanalyse maar dat kan zeker op eigen houtje uitgevist worden. Trouwens in het verleden maakte men gebruik van simpele methodes a la 'zweedse methode', 'wedge methode', 'bishop's methode' of 'snedenmethode'. Daarvoor hoef je geen wiskundig genie te zijn om die te begrijpen. Een beetje wiskunde uit het secundair is voldoende.
Dus je haalt je eigen argumenten onderuit, want je gaat andere mensen met die kennis aanwerven.
Bezig houden met het design, dat is dan de kleur?

Al die mensen die geen beetje wiskunde uit het secundair geleerd hebben...

Omdat ASO voorbereiding is op hoger onderwijs, het is de voorbereiding op het leren werken en studeren in hoger onderwijs.

Dan toch geen goeie voorbereiding, voor mij was het verschil tussen secundair en universiteit dag en nacht.

Heelder dagen (30 uur per week ofzo) op een stoel zitten zwijgen en luisteren en dan nog wat huiswerk meegeven, wat doen wij de jeugd toch aan. 😔

Lijkt mij vooral een voorbereiding op een bureaujobke.

Dan toch geen goeie voorbereiding, voor mij was het verschil tussen secundair en universiteit dag en nacht.

Heelder dagen (30 uur per week ofzo) op een stoel zitten zwijgen en luisteren en dan nog wat huiswerk meegeven, wat doen wij de jeugd toch aan. 😔

Welja, beetje probleem van het middelbaar. Je krijgt een score maar het zegt eigenlijk niet veel over de competenties.

Maar dat element van huiswerk, woordenlijst van buiten leren, regelmatig overhoringen,... Dat is voor de discipline en de planning erin te krijgen. Probleem is dat je er veel teveel mee weggeraakt door het minimale te doen in het middelbaar als leerling (en als leerkracht :p). Wordt het een beetje moeilijk, watervalsysteem of 55% is goed genoeg. Leerkrachten gaan geen leerlingen meer tegenhouden als ze maar 55% hebben.

Dan moet je daar plots als 18jarige en aangeleerde luiheid plots grote pakketten verwerken op zelfstandige wijze op unief. Nogal logisch dat pakweg de helft faalt. Eerste keer dat de meesten echt eens moeten studeren en het loopt mis.

Niveauverschil is inderdaad gigantisch. Als 18 jarige aan de unief beginnen, terwijl je gewend was je toetsen paar uur voordien te leren. Was dan nog uurtje max, terwijl ge uw ontbijt met chocomelk nog vlug doorspoelde :D

Je kan je mss wel eens afvragen waarom.

Ik ben zelf naar de hogeschool gegaan met BSO diploma en je wil niet weten hoe giftig/hautain sommige ASO medeleerlingen waren.
Ja, als je natuurlijk voor de minder ideale voorbereiding gaat kan ik best begrijpen dat het moeilijk was. Respect om er dan toch in te slagen.

Niveauverschil is inderdaad gigantisch. Als 18 jarige aan de unief beginnen, terwijl je gewend was je toetsen paar uur voordien te leren. Was dan nog uurtje max, terwijl ge uw ontbijt met chocomelk nog vlug doorspoelde :D

Ah we zijn er geraakt se. Nu nog iemand die aanhaalt dat hij zijn leerstof eens snel bekeek terwijl de leerkracht het examen aan het uitdelen was en de 9lives cirkel is weer compleet.

Ah we zijn er geraakt se. Nu nog iemand die aanhaalt dat hij zijn leerstof eens snel bekeek terwijl de leerkracht het examen aan het uitdelen was en de 9lives cirkel is weer compleet.
Ik weet het niet, ik heb deze iteratie toch veel bijgeleerd over de politieke voorkeur van studenten latijnse, dat was nieuw!

Been there, done that.

Nee serieus, met enkel het huiswerk en tussentijdse toetsen was er geen nood aan leren voor het examen.

Ooit ene keer zonder leren naar examen machine learning gegaan op unief (was openboek) na elke les wel geleerd, voor de rest niks. Was beste score die k ooit had gehaald.

Het ligt grotendeels aan de methode die je ligt denk ik. Niet iedereen is gebaat met een blokperiode en niet iedereen met die tussentijdse testen. Unief laat je grotendeels kiezen, maar dat gaat niet bij kinders.

Pff, ik deed zelfs dat niet.
De resultaten waren wel navenant. :unsure:

Mijn mening is dat je met elke opleiding naar de universiteit kan gaan (mits de persoon een grote inhaalbeweging doet vóór de start van het academiejaar!).

Ik kom zelf uit een alles behalve modeltraject: 3j ASO → 1,5j TSO → 0,5j BSO → 1j DBSO (3/5de werken) → Tweedekansonderwijs TSO + i.c.m examencommissie → Na afstuderen toch ASO wiskunde wetenschappen gedaan aan TKO voor verder te kunnen in wetenschappelijke sector → hogeschool → en volgend jaar ga ik naar de universiteit.

Tijdens mijn eerste jaren in het ASO waren mijn slechtste vakken wiskunde en natuurwetenschappen. Toch grappig hoe dat met ouder worden kan veranderen. Door de docenten op het tweedekansonderwijs heb ik echt een passie gekregen voor wiskunde en wetenschappen. Ook gaf de aanpak van het modulair onderwijs me veel meer motivatie en zelfvertrouwen (en natuurlijk de goede docenten - geen hiërachie zoals in het secundair onderwijs).

Nu door al mijn ervaringen in de richtingen kan ik verzekeren dat in DBSO de minst gemotiveerde mensen zitten. BSO valt nog tamelijk goed mee, daar heb je de helft die de richting volgt omdat ze graag met hun handen werken en de andere omdat ze zo weinig mogelijk willen doen.

Het grote verschil dat ik heb gemerkt tussen ASO en TSO/BSO is voornamelijk dat studenten uit ASO vaak later uit hun "comfort zone" gaan, bij TSO/BSO zie je toch al vaak jongeren tussen 13-16 jaar naar feestjes gaan, etc terwijl die van ASO pas vaak tegen hun 16-18de beginnen uit te gaan. Vaak beginnen die van ASO zelfs pas met echt feesten op hun 18de als ze op kot gaan. Dus qua sociale ontwikkeling denk ik toch dat TSO/BSO een stapje voor is, qua academische vaardigheden heeft ASO altijd een stapje voor op TSO/BSO.
Mag ik ook vragen hoe oud je nu bent?
Ergens ben ik onder de indruk van het afgelegde parkoers, maar heb je niet enkele jaren verloren?

Mag ik ook vragen hoe oud je nu bent?
Ergens ben ik onder de indruk van het afgelegde parkoers, maar heb je niet enkele jaren verloren?
22 jaar, uiteindelijk heb ik wel een snelle inhaalbeweging gemaakt.. Een jaartje of twee verloren, maar uiteindelijk was dit de moeite waard voor een betere toekomst.

Terug
Bovenaan