Het is een beetje de klassieke "you can lead a horse to water, but you cannot make it drink". Als je al in studiebegeleiding zit heeft dat waarschijnlijk wel een reden, dan stellen ze nu eenmaal samen een planning op omdat ze denken dat het daar misloopt. Als ik jouw posts lees lijkt me dat een goede inschatting.Dat klopt volledig.
En het is vooral het laatste waar men niet voldoende wordt op voorbereid, los van of je zelfs verder studeert. "Men moet ooit stoppen met het handje vast te houden", maar nu gebeurt dat in veel gevallen vrij abrupt (naar mijn idee), zeker bij deze generatie. Deels ook omdat men gewoon niet zelfstandig genoeg is op jongere leeftijd, of te afhankelijk is. En daar is mijn kritiek vooral op gericht.
De studiemethodes waar men op hamert in het middelbaar waren ook voor mij onaangepast en old-fashioned. Ik weet nog hoe ik studiebegeleiding kreeg, en we dan samen planningen opstelden voor de examens. Ik heb eerlijk gezegd dat ik gewoon niet begrijp wat het nut is van een planning op te stellen als ik weet van mezelf dat ik er 1. toch niet aan kan houden en 2. dat ik het resultaat kan halen dat van mij verwacht wordt, met veel minder uren, voor de meeste vakken volstond de "middagstudie" van 3 uur de dag voor het examen.
Dat was ook gewoon zo. Bij bepaalde vakken was ik klaar op een gegeven moment, en wat zit je dan nog te doen. Ik had ik geen 3 uur nodig voor aardrijkskunde als dat bvb. je laatste vak is. Daarom dat ik zei dat planningen gewoon onaangepast zijn aan de persoon, diens leerstijl en zijn vermogen, maar daar wordt eigenlijk geen rekening mee gehouden.
Dat iemand anders halve boeken overschrijft, is zijn keuze. Maar daar leer ik niets uit bij, want ik schrijf vaak zonder dat ik memoriseer, en ik vind het een enorm inefficiënte methode van studeren.
Als je dan al op voorhand weet dat je je er niet aan gaat houden, en dat het niet nodig is om met de hakken over de sloot te slagen, ligt het niet aan de begeleiding hé, stokslagen doen we nu eenmaal al 50+ jaar niet meer. Ik vind dat ook een beetje contrastered met wat je eerst zegt dat men te abrupt stopt met het handje vast te houden en mensen zelfstandig te maken, lijkt me dat men dit probeert met het "samen opstellen".
Uiteindelijk maakt het toch helemaal niet uit hoe je leert? Men dwingt jou niet om cursussen samen te vatten of over te schrijven. Lijkt me gewoon dat de inslag was: "deze persoon presteert onder zijn kunnen, we gaan die leren werken".
Ik ga hiermee instemmen en het daarbij laten, het is toch off-topic.Ge zijt nog geen haar veranderd.
Laatst bewerkt: