BonIver
Well-known member
Het probleem lijkt me vooral te zitten in het feit dat 2 mensen die fase moeten interpreteren, en dan kunnen meningen nu éénmaal verschillen. Niet elke spelfase kan in een reglement worden gegoten, dus bij dergelijke fases is er altijd interpretatie.Nee het is niet zwart-wit
Buitenspel is zwart-wit, je kan niet een beetje buitenspel staan, ge staat of offside of onside.
Kunt dit vergelijken met het contact van Depoite met Rits. De ene zal fluiten en de andere zal niet fluiten, dat is interpretatie en grijze zone.
Of de linesman die vlagt voor een fout en de ref die beslist dat hij het goed heeft gezien en geen fout fluit. De VAR is "maar" een assistent, maar dan met beelden hé.
Jij moet loslaten dat het een "zuivere" penalty is en niet naar Pots luisteren en de overtreding moet niet clear zijn (is ze dat hier trouwens ivm de regels) de oorspronkelijke beslissing moet compleet fout zijn, als de ref van mening is dat het een voetbalcontact is ipv een overtreding is de beslissing niet clear en obvious.
Ik deel wel uw mening dat ze beter de communicatie openbaar maken - mja wie gaat de tijd en moeite nemen om daar na de match naar te luisteren?
De meningen zijn al lang gemaakt en we zijn al lang bestolen.
+ ik zou die ook wel in mijn voordeel gefloten zien worden.
Ik blijf erbij, we moeten die VAR anders gaan inrichten. Inschakelen voor zuivere zwart-wit fases: Offside, bal al dan niet over de (achter)lijn, hands (hoewel...), natrappen, ed. Voor de interpretatie-fases moeten de ploegen maar werken met een 'challenge'. Als Vanaken vindt dat dat een strafschop is, zet je uw challenge in en laat je de ref naar de beelden kijken. Die kan dan, zonder insteek van de VAR of een andere scheids, in eer en geweten kiezen voor een strafschop. Die communiceert dat aan de VAR en die communicatie maak je desnoods openbaar.
Op deze manier blijft de scheids de baas op het veld en voorkom je een dubbele mening of invalshoek. Het is intussen zo voorspelbaar geworden dat, wanneer de scheids naar het scherm wordt geroepen, er 99% een penalty oid. wordt gefloten. Als die scheids gisteren na de challenge van Club Brugge toch beslist om geen penalty te geven en die onderbouwt dat, kan ik daar alleszins wel mee leven. Met de willekeur die de VAR nu gebruikt, heb ik het veel moeilijker.