Ik heb het Olympisch kwalificatietoernooi van zowel de Lions als de Panthers gezien en naar hockey kijken is toch echt een verademing qua arbitrage. Respect van iedereen (spelers, staf, supporters, ...) voor de scheidsrechters, en als er eens een speler wat klaagt staat die scheids direct op zijn strepen met een duidelijke uitleg of dreige met een kaart, en druipt de speler snel af. En ik ben ook fan van dat VAR systeem. Zowel de open communicatie tussen scheids en VAR als het feit dat de spelers de video steeds moeten aanvragen als ze ergens niet tevreden mee zijn. Dan merk je ook meteen dat ze twee keer nadenken of ze écht zeker zijn voor ze beginnen klagen.Kan zijn idd, maar zoals hierboven gezegd, dat ze dat dan communiceren.
Ik ben echt grote voorstander om de communicatie tussen ref en VAR, zoals bij het hockey, openbaar te maken. Of zoals in de NFL, waar er bij een flag on the play door de hoofdref wordt uitgelegd wat de fout exact is (niet dat dit bij voetbal altijd moet gebeuren, want daar is de fout vaak duidelijk itt tot in de NFL, maar hier kan dan de scheidsrechter snel even duidelijk maken dat de VAR het wel degelijk een fout vond maar er vlak voordien offside was).