Wil iedereen alstublieft dit nog eens lezen voor ze hier voor de elfendertigste keer komen argumenteren of er al dan niet herspeeld moet worden door het aanhalen van reglementen die vaak gewoon niet eens van toepassing zijn?
https://sporza.be/nl/2023/12/24/hoe...edenten-geven-genkse-zaak-hoop~1703375412427/
Kijk, dit zijn geen precedenten want:
1) Die twee penaltyfases zijn gebeurd onder andere of niet aangepaste regels. We zijn niet meer in 2005 of 2015.
2) Die twee penaltyfases zijn gebeurd vóór het VAR-tijdperk, waar naast andere regels ook andere richtlijnen voor VAR-ingrijpen gelden.
3) Die twee penaltyfases gaan over gescoorde penalty's waarbij de ref zelf direct ingrijpt en verkeerdelijk beslist, niet over een gescoorde rebound waar de VAR ingrijpt. Die Engelse penalty is zonder ingrijpen van de ref perfect geldig vandaag, precedent?
3) Die twee penaltyfases zijn honderd procent duidelijk in tegenstelling tot Anderlecht-Genk: de twee penaltyfases zijn een foute beslissing om te herneming vs twijfel over wat de VAR gezien heeft en niemand die weet of het fout hernomen is, het staat zelfs letterlijk in hetzelfde artikel.
Het enige wat dit is, zijn twee fases opsommen waarbij de match herspeeld is omdat er fout hernomen was. Maar da's geen precedent, da's iets dat erop trekt maar niet relevant is wegens andere situatie. Beerschot-Virton is ook geen precedent, da's gewoon een match waarbij er fout hernomen werd en de match herspeeld werd. Iedereen weet dat bij een foute toepassing bij een spelhervatting er een herspeling volgt, da's de enige manier dat een match herspeeld moet worden, maar hoe moet ge u hierop beroepen aangezien het een andere situatie is?
Of degene die de overtreding maakt daarna deelneemt aan het spel is irrelevant.
100 percent BS. Ge kunt niet hier de wijsneus komen uithangen en zeggen dat anderen het niet willen begrijpen, en dan zulke fouten maken.
Die regel staat effectief in het reglement en heeft Gavin hier meteen na de fase, met nog wat extra verduidelijking, hier gepost. Daaruit zou je inderdaad kunnen afleiden dat wanneer een speler "encroachment" doet maar geen invloed heeft op het spel de VAR niet mag tussen komen. Meteen dan de reden waarom er bijvoorbeeld bij OHL-Genk niet hernomen werd.
Nooit vergeten, hier direct gepost met omkadering, ondertussen nog altijd niet gezien in de pers voor zover ik weet. Omdat die geen idee hebben hoe het zit.
Wel nog altijd verduidelijken dat ik niet weet of de VAR
moet kijken naar Verschaeren als hij Sor ziet. Naar mijn eigen spelregelgeletterdheid en begrijpen van de context ervan, zou ik zeggen van wél. De VAR mag enkel ingrijpen als er een speler met directe impact in de rebound te vroeg vertrokken is (Sor), maar dat betekent niet dat hij de hele situatie niet zou moeten beoordelen (Verschaeren). Langs de andere kant mag de VAR niet naar Verschaeren kijken zonder Sor zijn directe impact dus hoe belangrijk is dat dan ... en zou de situatie kristalhelder zijn als Verschaeren inloopt aan Sor zijn kant want dan hebben ze beiden directe impact. In mijn ogen moeilijk te beoordelen, maar ik kan wel soortgelijke tegenstellingen of hiaten bedenken waarbij de ene kant van dezelfde medaille wel telt en de andere niet voor VAR-ingrijpen. Ik kan alleen maar duiden dat de richtlijnen toch een opening laten voor een grijze zone van directe impact, maar wat dat materieel betekent voor de regels, zullen we binnenkort wel horen zeker. Ik zou inderdaad opteren voor wat
@JonasK zegt: Sor is de trigger voor de VAR en beoordeel hierdoor de gehele situatie.
Nu dit allemaal duidelijk is, is het ook heel duidelijk dat het Referee Department paniekvoetbal heeft gespeeld door zo snel een statement te publiceren. Wie had iets kunnen doen als ze mijn VAR-stukjes hadden geciteerd en gezegd dat Verschaeren geen impact heeft en Boterberg daarom er niet naar gekeken heeft? Niemand, niemand die het weet en het tegendeel kan bewijzen. Zelfs als ze zeggen dat Boterberg Verschaeren (en Leoni ... en die derde van Anderlecht in het halve maantje) niet gezien heeft, is het ook in orde blijkbaar, los van de context. Waarom rijdt ge uzelf dan zo vast ... paniekreactie zonder volledig inzicht in de regels te hebben en hoe die te gebruiken in een statement. Zet daar toch eens iemand die dat departement kan leiden met heldere verklaringen en duidelijke uiteenzettingen in dagelijks Nederlands.