Arbitrage

Zullen we nooit weten. Maar als Genk als in de 1ste helft al op voorsprong zou gekomen zijn (want ze moeten die dan nog scoren ook) had ik wel eens graag gezien of rsca nog steeds op de counter zou blijven spelen zijn met nog meer dan een helft te spelen.

Maar zullen we nooit weten.
Een andere match wordt dat sowieso. Ik vraag me ook af of Genk een klacht had ingediend indien Anderlecht de laatste minuut niet scoorde. Nu hebben ze 0 punten en kunnen ze enkel beter doen. In dat andere geval hadden ze nog een punt kunnen verliezen. Maar dat zullen we ook nooit weten

Mijn gevoel was laat die goal tellen ze zijn met twee te snel weg, denk zelf de keeper ook.
Laat dat goal zijn geen haan die er naar kraait
Mja, het is natuurlijk wel degene die net te snel weg is die de rebound binnen trapt. Gaat die penalty rechtstreeks binnen ben ik akkoord.

Ja maar als die gewoon telde en daar werd niet naar gekeken met een vergrootglas. Ik denk niet dat daar 1 woord aan vuil werd gemaakt
Goh ja, dan was het wss wel Anderlecht die zich bekocht zouden voelen en zouden zeggen dat die te snel weg was. En dan Genk die zouden zeggen "ja maar, en Verschaeren dan?".

Het verschil is natuurlijk dat het dan gewoon wat discussie zou zijn rond de VAR, waarom ze dit niet zouden hebben gezien, en niet de discussie nu rond scheidsrechterlijke dwaling en al dan niet herspelen.

Sinds de var zie je soms een goal nog afegekeurd worden 4min nadat ie gemaakt wordt. Neemt al een stuk van het plezier en de spontaniteit weg.

En nu zouden we achteraf, na het binnenhalen van een winst, omwille van matchfeiten, geconfronteerd worden met de volledige match te laten herspelen.

Een kwalijke trend vind ik het. Ongeacht in wie zijn voordeel het deze keer was.

Daar zeg je het, 'mogelijke' inbreuk.
Je kunt toch de fase van de wedstrijd en de stand niet volledig negeren in deze?
Stel je dezelfde fase voor bij 3-0 voor Anderlecht in minuut 90 en Genk vraagt om te herspelen, dan was hoongelach hun deel terwijl het identiek dezelfde 'dwaling' zou zijn. Nu wordt het aangemoedigd omdat ze 'bestolen' zijn.
Ik zeg mogelijke inbreuk omwille van wat Gavin hier gepost had..

Het is een dwaling als de ref het zelf had gezien, nu is de vraag of de VAR wel mocht tussen komen voor Verschaeren en Stroeykens omdat ze niemand hinderde.

Voor Sor mogen ze wel een review vragen omdat dat net diegene is die scoorde.

Als je dat leest mogen ze blijkbaar enkel vragen aan de ref om naar Sor te kijken (wat heel vreemd en wrang aanvoelt natuurlijk)

Correct.
In de rebound gescoord door een speler van Genk die een teen te vroeg de 16 in gelopen was, was echt miniem. Ref kent het doelpunt toe, var deelt mee dat speler van genk te vroeg ingelopen was waardoor ref penalty wil laten hernemen waarna de var tussen komt en oordeelt dat Anderlecht een vrije trap krijgt. Aangezien er een speler van Anderlecht ook te vroeg de 16 was ingelopen (en zelfs een heel stuk verder dan die van Genk) is er langs beide kanten een overtreding en moet de strafschop hernomen worden.

Dus een foute toepassing van de regels.
(eerst en vooral, ik zit hier maar bij het bijlezen, ik weet niet wat er verder nog gezegd is, en of er evt al een officiële beslissing genomen is of niet)

FYI, het halve maantje telt ook als "strafschopgebied", dus Sor, die een pak vroeger was dan Sardella en daardoor kon scoren zat ook al vrij ver, niet "een teen".
Verder, Verschaeren liep aan het volledige andere uiteinde en had 0,0 invloed op het spel toen. De speler van Genk scoorde.

Dat gezegd zijnde, ik vind het ook een zware fout van de arbitrage, en snap de terechte ergernis daarover bij de Genk aanhang.
Alles hangt ook af van de communicatie die er (al dan niet) geweest is. Als er gewoon gezegd is dat Sor te snel inliep en er over Verschaeren niets gezegd is geweest, dan is de kous af en is er geen grond voor het herspelen. (Gelijkaardige redenering als bij Brugge waar die ene speler over het hoofd gezien werd)

Al de andere zever die ze erbij sleuren vind ik dan weer belachelijk.
- 5e gele kaart van Munoz (dan moet ge u maar nie zo opzichtig laten vallen na zelf de ene schop na de andere uit te voeren)
- Zogezegde 2e hands van Delaney (Was nadat er gefloten werd voor de schwalbe van Munoz, dus maakt totaal niet uit)
- De vermeende fout van Ashimero voor de 2-1 (Genk heeft heel de match gelijkaardige fouten mogen maken zonder dat ervoor gefloten werd)

Over de fase waar Dreyer alleen door ging op de keeper en onderuit gehaald werd wordt niets gezegd, is zelfs nooit een herhaling van geweest. Over Munoz en Paintsill die beiden al vroeger in de match een rode kaart zouden moeten gekregen hebben wordt ook in alle talen over gezwegen.

En dan nog eisen om de regels te verbuigen zodat hun 2 geschorste spelers tegen Antwerp zouden kunnen meespelen. Het is het een of het ander he jongens. Ge kunt niet eisen om een match te laten herspelen om dat de regels niet gevolgd worden, en in dezelfde eis stellen dat de regels moeten overtreden worden.

Genk is echt wel een verschrikkelijke calimero zaagclub geworden. Echt onvoorstelbaar hoeveel onrecht die denken dat hun aangedaan wordt. Iedereen heeft wel al eens (terecht) dat gevoel, RSCA heeft dit seizoen bvb al 5 penalty's niet gekregen die echt wel 100% penalty waren.
Maar op het einde van het seizoen is alles wel (ongeveer) in evenwicht.

Genk heeft enkele spelers die quasi elke match 4-5 gele kaarten zouden moeten krijgen als de regels echt gevolgd worden. Zoals hier al gezegd denk ik, tegen OHL was het een quasi identieke situatie als nu, maar geen haan die ernaar kraaide. Genk won die match met 0-1.

Maar, de match herspelen vind ik een brug te ver. Die fase was in de 20e minuut, en Genk is erna nog op voorsprong gekomen.
Verder zou dit een enorme beerput openen, bij 90% van de penalty's wordt er te vroeg ingelopen, die moeten dan allemaal opnieuw genomen worden. Veel ploegen die dan ook (terecht) kunnen eisen om eerdere matchen van dit seizoen op dezelfde basis te laten herspelen.
En wat met andere flagrante fouten dan? RSCA tegen Standard en Kortrijk om er maar 2 te noemen.

Tot slot nog een algemeen besluit waar iedereen wel mee akkoord zal gaan, de arbitrage hier in België trekt op niets en daar moet dringend iets aan gedaan worden.
Voorzie bvb een aparte VAR-opleiding en zet daar andere personen dan de scheidsrechters. Maak daar 2 aparte functies van, want beide functies vereisen andere "talenten".

Hoe identiek? Scheidsrechter fluit in die situatie niet, terwijl hier de scheidsrechter de penalty wilt hernemen maar overrulet wordt door de VAR die er compleet naast zit. Meeste supporters kijken zeer selectief naar wedstrijden maar hoe ik de Anderlecht supporters zich hier al in bochten heb zien wringen is du jamais vu. Erken nu gewoon dat jullie nergens waren en jullie dankzij een scheidsrechterlijk falen toch de overwinning hebt binnengehaald. Anderlecht onder Weiler had zelfs meer klasse...

Scheidsrechter, VAR = potato potato.

Genk had idd overwicht. Maar hoeveel effectieve kansen hebben die gehad op de hele match? 3 of zo?
Het is niet dat hadden ze toen die penalty wel mogen hernemen, dat ze die in de eerste plaats al hadden gescoord. En in de tweede plaats was er nog 70 minuten te spelen. Had het 0-0 gestaan en dit was in de laatste minuut was dit veel wedstrijdbepalender geweest.
Ze zijn na die fase nog op voorsprong gekomen waarna ze als een pudding in elkaar gezakt zijn en rsca nog 2 keer kon scoren.

Laatst bewerkt:
Match validity
In principle, a match is not invalidated because of:

- malfunction(s) of the VAR technology (as for goal line technology (GLT))
- wrong decision(s) involving the VAR (as the VAR is a match official)
-decision(s) not to review an incident
- review(s) of a non-reviewable situation/decision

The categories of decision/incident which may be reviewed in the event of a potential ‘clear and obvious error’ or ‘serious missed incident’ are:

a. Goal/no goal

attacking team offence in the build-up to or scoring of the goal (handball, foul, offside etc.)
ball out of play prior to the goal
goal/no goal decisions
offence by goalkeeper and/or kicker at the taking of a penalty kick or encroachment by an attacker or defender who becomes directly involved in play if the penalty kick rebounds from the goalpost, crossbar or goalkeeper

Als je dit leest heeft Genk geen poot om op te staan, toch?

Dus een paar precedenten van de afgelopen 18(!) jaar zijn voldoende maar als iemand afkomt met effectieve regels mag het niet geargumenteerd worden?
Het moeten de juiste regels zijn die je citeert. Het gaat het niet over een verkeerde beslissing van de VAR (of ref), maar een correcte beslissing gevolgd door een verkeerde toepassing van het reglement. Dat is hier nog maar ontelbare keren verduidelijkt.
Had je trouwens verwacht dat het verkeerd toepassen van het reglement wekelijks voorkomt misschien? Verkeerde beslissingen, dat wel, maar daar hebben we het hier dan ook helemaal niet over.

Allez, dat het een verkeerde toepassing is van het regelement, daar gaan we voorlopig toch van uit. Moest uit het vrijgeven van de communicatie blijken dat ze Verschaeren niet gezien hebben, dan zitten we met een verkeerde beslissing en dán heeft Genk geen poot meer om op te staan.

Het moeten de juiste regels zijn die je citeert. Het gaat het niet over een verkeerde beslissing van de VAR (of ref), maar een correcte beslissing gevolgd door een verkeerde toepassing van het reglement. Dat is hier nog maar ontelbare keren verduidelijkt.

Allez, dat het een verkeerde toepassing is van het regelement, daar gaan we voorlopig toch van uit. Moest uit het vrijgeven van de communicatie blijken dat ze Verschaeren niet gezien hebben, dan zitten we met een verkeerde beslissing en dán heeft Genk geen poot meer om op te staan.
Als de regel die @Silence hierboven postte correct is, dan heeft de VAR toch gewoon correct gehandeld in die penaltyfase? Aangezien Verschaeren niet deelnaam aan het spel met zijn encroachment en Sor natuurlijk wel.

Had je trouwens verwacht dat het verkeerd toepassen van het reglement wekelijks voorkomt misschien? Verkeerde beslissingen, dat wel, maar daar hebben we het hier dan ook helemaal niet over.

Er zijn 100den penalties getrapt op een veld waarbij er iemand te vroeg weg is en men het niet zag , zelfs de VAR deed niks , en toch de goal laat doorgaan . Volgens mij is dan het regelement ook niet toegepast .

Waarom gaan we daar voorlopig van uit? 2 Weken geleden zien ze een speler niet staan die het offside opheft. In die situatie moet je effectief op zoek naar die spelers om offside te bepalen. Dan lijkt het mij echt niet zo vreemd dat ze nu enkel gefocussed hebben op Sor. Daarom is, zoals je wel aangeeft, deze stelling gewoon giswerk: "Het gaat het niet over een verkeerde beslissing van de VAR (of ref), maar een correcte beslissing gevolgd door een verkeerde toepassing van het reglement. Dat is hier nog maar ontelbare keren verduidelijkt."

Als de regel die @Silence hierboven postte correct is, dan heeft de VAR toch gewoon correct gehandeld in die penaltyfase? Aangezien Verschaeren niet deelnaam aan het spel met zijn encroachment en Sor natuurlijk wel.
Die regel staat effectief in het reglement en heeft Gavin hier meteen na de fase, met nog wat extra verduidelijking, hier gepost. Daaruit zou je inderdaad kunnen afleiden dat wanneer een speler "encroachment" doet maar geen invloed heeft op het spel de VAR niet mag tussen komen. Meteen dan de reden waarom er bijvoorbeeld bij OHL-Genk niet hernomen werd.

Ik wil gerust met u discuteren, maar lees je dan ook de tegenargumenten?

1. The categories of decision/incident which may be reviewed in the event of a potential ‘clear and obvious error’ or ‘serious missed incident’ are:

a. Goal/no goal

offence by goalkeeper and/or kicker at the taking of a penalty kick or encroachment by an attacker or defender who becomes directly involved in play if the penalty kick rebounds from the goalpost, crossbar or goalkeeper

Dit is gewoon wat aan de hand is met Sor.
Dus in dit geval is het een correcte beslissing van de VAR.

2. Gaan we toch uit van een dwaling van de VAR.
Want de ref geeft in 1e instantie hernemen en keert na contact met de VAR zijn kar dan kan men ook niet laten herspelen.
Want een foute beslissing van de VAR is geen reden om een match ongeldig te verklaren.

Ik denk dat er overal nog heel veel verwarring en misverstanden zijn indien de initiële beslissing(en) gemaakt zijn door de ref en niet door de VAR.

Tenzij @Gavin nog met een andere regel afkomt?
Deze komen van https://www.theifab.com/laws/latest/video-assistant-referee-var-protocol/#principles

Er zijn 100den penalties getrapt op een veld waarbij er iemand te vroeg weg is en men het niet zag , zelfs de VAR deed niks , en toch de goal laat doorgaan . Volgens mij is dan het regelement ook niet toegepast .
Als de bal in 1e instantie binnen gaat is er dan ook geen probleem 😊

Terug
Bovenaan