Correct.
In de rebound gescoord door een speler van Genk die een teen te vroeg de 16 in gelopen was, was echt miniem. Ref kent het doelpunt toe, var deelt mee dat speler van genk te vroeg ingelopen was waardoor ref penalty wil laten hernemen waarna de var tussen komt en oordeelt dat Anderlecht een vrije trap krijgt. Aangezien er een speler van Anderlecht ook te vroeg de 16 was ingelopen (en zelfs een heel stuk verder dan die van Genk) is er langs beide kanten een overtreding en moet de strafschop hernomen worden.
Dus een foute toepassing van de regels.
(eerst en vooral, ik zit hier maar bij het bijlezen, ik weet niet wat er verder nog gezegd is, en of er evt al een officiële beslissing genomen is of niet)
FYI, het halve maantje telt ook als "strafschopgebied", dus Sor, die een pak vroeger was dan Sardella en daardoor kon scoren zat ook al vrij ver, niet "een teen".
Verder, Verschaeren liep aan het volledige andere uiteinde en had 0,0 invloed op het spel toen. De speler van Genk scoorde.
Dat gezegd zijnde, ik vind het ook een zware fout van de arbitrage, en snap de terechte ergernis daarover bij de Genk aanhang.
Alles hangt ook af van de communicatie die er (al dan niet) geweest is. Als er gewoon gezegd is dat Sor te snel inliep en er over Verschaeren niets gezegd is geweest, dan is de kous af en is er geen grond voor het herspelen. (Gelijkaardige redenering als bij Brugge waar die ene speler over het hoofd gezien werd)
Al de andere zever die ze erbij sleuren vind ik dan weer belachelijk.
- 5e gele kaart van Munoz (dan moet ge u maar nie zo opzichtig laten vallen na zelf de ene schop na de andere uit te voeren)
- Zogezegde 2e hands van Delaney (Was nadat er gefloten werd voor de schwalbe van Munoz, dus maakt totaal niet uit)
- De vermeende fout van Ashimero voor de 2-1 (Genk heeft heel de match gelijkaardige fouten mogen maken zonder dat ervoor gefloten werd)
Over de fase waar Dreyer alleen door ging op de keeper en onderuit gehaald werd wordt niets gezegd, is zelfs nooit een herhaling van geweest. Over Munoz en Paintsill die beiden al vroeger in de match een rode kaart zouden moeten gekregen hebben wordt ook in alle talen over gezwegen.
En dan nog eisen om de regels te verbuigen zodat hun 2 geschorste spelers tegen Antwerp zouden kunnen meespelen. Het is het een of het ander he jongens. Ge kunt niet eisen om een match te laten herspelen om dat de regels niet gevolgd worden, en in dezelfde eis stellen dat de regels moeten overtreden worden.
Genk is echt wel een verschrikkelijke calimero zaagclub geworden. Echt onvoorstelbaar hoeveel onrecht die denken dat hun aangedaan wordt. Iedereen heeft wel al eens (terecht) dat gevoel, RSCA heeft dit seizoen bvb al 5 penalty's niet gekregen die echt wel 100% penalty waren.
Maar op het einde van het seizoen is alles wel (ongeveer) in evenwicht.
Genk heeft enkele spelers die quasi elke match 4-5 gele kaarten zouden moeten krijgen als de regels echt gevolgd worden. Zoals hier al gezegd denk ik, tegen OHL was het een quasi identieke situatie als nu, maar geen haan die ernaar kraaide. Genk won die match met 0-1.
Maar, de match herspelen vind ik een brug te ver. Die fase was in de 20e minuut, en Genk is erna nog op voorsprong gekomen.
Verder zou dit een enorme beerput openen, bij 90% van de penalty's wordt er te vroeg ingelopen, die moeten dan allemaal opnieuw genomen worden. Veel ploegen die dan ook (terecht) kunnen eisen om eerdere matchen van dit seizoen op dezelfde basis te laten herspelen.
En wat met andere flagrante fouten dan? RSCA tegen Standard en Kortrijk om er maar 2 te noemen.
Tot slot nog een algemeen besluit waar iedereen wel mee akkoord zal gaan, de arbitrage hier in België trekt op niets en daar moet dringend iets aan gedaan worden.
Voorzie bvb een aparte VAR-opleiding en zet daar andere personen dan de scheidsrechters. Maak daar 2 aparte functies van, want beide functies vereisen andere "talenten".
Hoe identiek? Scheidsrechter fluit in die situatie niet, terwijl hier de scheidsrechter de penalty wilt hernemen maar overrulet wordt door de VAR die er compleet naast zit. Meeste supporters kijken zeer selectief naar wedstrijden maar hoe ik de Anderlecht supporters zich hier al in bochten heb zien wringen is du jamais vu. Erken nu gewoon dat jullie nergens waren en jullie dankzij een scheidsrechterlijk falen toch de overwinning hebt binnengehaald. Anderlecht onder Weiler had zelfs meer klasse...
Scheidsrechter, VAR = potato potato.
Genk had idd overwicht. Maar hoeveel effectieve kansen hebben die gehad op de hele match? 3 of zo?
Het is niet dat hadden ze toen die penalty wel mogen hernemen, dat ze die in de eerste plaats al hadden gescoord. En in de tweede plaats was er nog 70 minuten te spelen. Had het 0-0 gestaan en dit was in de laatste minuut was dit veel wedstrijdbepalender geweest.
Ze zijn na die fase nog op voorsprong gekomen waarna ze als een pudding in elkaar gezakt zijn en rsca nog 2 keer kon scoren.