Arbeidscontract: bedingen geheimhouding & scholing

Mdconcept

Member
Beste 9-livers,

Heb een interessant voorstel gekregen van studiebureau per mail en ben er op ingegaan.
Bij hun verdere uitwerking van het contract (voorstel) zie ik clausules die ik niet ken van mijn eerdere contracten. Kunnen jullie nagaan of:
  • Clausules wettelijk zijn?

Geheimhouding:

De werknemer verbindt er zich toe om, zowel tijdens de arbeidsovereenkomst als na de eventuele beëindiging ervan, de fabrieks- of zakengeheimen van de werkgever en andere bedrijfsgegevens niet aan derden bekend te maken, geen enkele daad van oneerlijke concurrentie te stellen of hieraan deel te nemen, en geen schade toe te brengen aan het imago of de reputatie van de onderneming. Ingevolge de toepasselijke wettelijke bepalingen draagt de werknemer zijn vermogensrechten, m.b.t. zijn werk en de geleverde prestaties in uitvoering van de arbeidsovereenkomst, onherroepelijk en exclusief over aan de werkgever. De werknemer verbindt zich ertoe om bij een eventuele beëindiging van de arbeidsovereenkomst alle goederen en documenten die eigendom zijn van de onderneming terug te geven aan de werkgever en geen kopieën bij te houden.

Bij tekortkomingen aan bovenstaande verplichtingen, zal de werknemer een forfaitaire vergoeding ten bedrage van € 10.000 verschuldigd zijn aan de werkgever. Daarenboven behoudt de werkgever zich het recht voor om een bijkomende vergoeding te eisen voor de geleden schade en over te gaan tot strafrechtelijke vervolging.

Scholingsbeding:

Indien de werknemer de arbeidsovereenkomst zonder dringende reden beëindigt, zal aan de werkgever de werkelijke kostprijs van de tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst genoten eventuele externe opleiding terugbetalen volgends de modaliteiten hierna bepaald:

• 90% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 6 maanden na het beëindigen van de opleiding.
  • 50% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 1 jaar na het beëindigen van de opleiding.
  • 25% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 2 jaar na het beëindigen van de opleiding.

alvast dank!

Laatst bewerkt:
Lijkt me iets wat vaker voorkomt hoor, zo is er voor oa treinbestuurders ook zo een regeling met betrekking tot terugbetaling van hun dure opleiding als ze binnen de 3j (?) Overstappen naar een concurrent.

Een forfaitaire vergoeding van 10.000 lijkt mij zeer hoog, zeker als dit bovenop de eventuele schade komt die de werkgever zou lijden. Ik zou hier mee niet akkoord gaan of deze laten schrappen. Als ze echt niet willen dat je direct naar de concurrentie zou overstappen, dan kan je vragen om een niet-concurrentiebeding toe te voegen waarbij je werkgever een vergoeding betaalt als ze dit willen bekrachtigen (bv. gedurende 1 jaar voor 6 maanden loon).

Ook scholingsbeding zou ik niet aanvaarden, tenzij het echt om zeer dure en lange opleidingen gaat (bv. treinbestuurder is dacht ik 1 jaar continue opleiding terwijl je gewoon loon krijgt).

Als technisch profiel in de krapste arbeidsmarkt sinds decennia, heb je voldoende macht om al eens op de tafel te kloppen en niet zomaar met alles akkoord te gaan.

De laatste jaren werkte ik op projectleiding, bij deze nieuwe functie zou ik eerste weer studie opnemen (deels zelfstudie, opleiding en opgevolgd worden). Op termijn terug richting projectleiding.
Is dat ergens vastgelegd? Want anders lijkt het alsof ze snel iemand willen inzetten om een werknemer te vervangen die plots is vertrokken. Om dan zoveel mogelijk profielen aan te trekken en te zien wat er op af komt. Hogere profielen houden ze dan zoet met "ja, maar op termijn"... Dat, plus het feit dat je alleen via e-mail iets hebt? Dat is toch een alarmbel voor mij.

Geheimhouding:

De werknemer verbindt er zich toe om, zowel tijdens de arbeidsovereenkomst als na de eventuele beëindiging ervan, de fabrieks- of zakengeheimen van de werkgever en andere bedrijfsgegevens niet aan derden bekend te maken, geen enkele daad van oneerlijke concurrentie te stellen of hieraan deel te nemen, en geen schade toe te brengen aan het imago of de reputatie van de onderneming. Ingevolge de toepasselijke wettelijke bepalingen draagt de werknemer zijn vermogensrechten, m.b.t. zijn werk en de geleverde prestaties in uitvoering van de arbeidsovereenkomst, onherroepelijk en exclusief over aan de werkgever. De werknemer verbindt zich ertoe om bij een eventuele beëindiging van de arbeidsovereenkomst alle goederen en documenten die eigendom zijn van de onderneming terug te geven aan de werkgever en geen kopieën bij te houden.

Bij tekortkomingen aan bovenstaande verplichtingen, zal de werknemer een forfaitaire vergoeding ten bedrage van € 10.000 verschuldigd zijn aan de werkgever. Daarenboven behoudt de werkgever zich het recht voor om een bijkomende vergoeding te eisen voor de geleden schade en over te gaan tot strafrechtelijke vervolging.
het forfaitaire is betwistbaar, maar op zich kan de reële schade wel geëisd worden.
Mdconcept zei:
Scholingsbeding:

Indien de werknemer de arbeidsovereenkomst zonder dringende reden beëindigt, zal aan de werkgever de werkelijke kostprijs van de tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst genoten eventuele externe opleiding terugbetalen volgends de modaliteiten hierna bepaald:

• 90% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 6 maanden na het beëindigen van de opleiding.
  • 50% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 1 jaar na het beëindigen van de opleiding.
  • 25% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 2 jaar na het beëindigen van de opleiding.
Dit beding is nietig, gezien het niet de opleiding en de kost/waarde vermeldt.

Op straffe van nietigheid dient het scholingsbeding schriftelijk te worden vastgesteld, ten laatste op het ogenblik van de aanvang van de verstrekte opleiding in het kader van dit beding. Het geschrift moet individueel zijn. Het bestaan van een scholingsbeding kan niet voortvloeien uit een vermelding in het arbeidsreglement of een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten op ondernemingsniveau.

Dit geschrift dient een aantal verplichte vermeldingen te bevatten :

- de omschrijving van de vorming, de duur en de plaats waar de vorming zal doorgaan;
- de kost van deze vorming of in het geval waarin de kost niet kan worden bepaald in zijn geheel, een schatting van de waarde van de vorming. Het betreft hier enkel de reële kost van de vorming met uitsluiting van de verplaatsings- en verblijfsonkosten gedurende de duur van de vorming en van de verloning verschuldigd aan de betrokken werknemer in het kader van de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst;
- de begindatum en de geldingsduur van het scholingsbeding. De begindatum valt aan het einde van de vorming. De partijen dienen deze datum in onderling akkoord vast te stellen behalve wanneer de vorming aanleiding geeft tot het afleveren van een attest. In dat geval zal de begindatum van de gelding van het scholingsbeding samenvallen met de datum van de aflevering van dit attest;
- het terug te betalen bedrag van een gedeelte van de scholingskosten waartoe de werknemer zich verbindt om dit te betalen na afloop van de vorming, dit bedrag wordt op degressieve wijze uitgedrukt in functie van de geldingsduur van het scholingsbeding.

In mijn contract staat een scholingsbeding als in: Saartje mag een opleiding volgen aan instituut X ter waarde van Y euro die ten laste genomen worden door de werkgever" En dan de klassieke terugbetaling (1Y: 80% - 50% - 20% : 3Y).

Ondertussen heeft de werkgever gezegd dat ik eigenlijk een soortgelijke opleding ook elders mag volgen.
Stel nu dat ik die niet aan instituut X volg maar aan insituut Z. Is het scholingsbeding dan nietig?
Met andere woorden: zou ik dit moeten laten aanpassen of beter stilletjes zwijgen....

Terug
Bovenaan