Aquaria

Jawbreaker🤪
Hoop op kweek 😊

FAC3-B942-2-CFA-4-F03-92-A1-5-CC8-A1502-B6-C.jpg
 
Gisterenochtend dus het levende steen besteld en gisterenavond al meteen levering. Wat een service!
Kwam aan in een goed verpakte doos.

Heb de stenen gisteren eerst in de sump gelegd aangezien ik geen tijd had om ze verder te schikken. Deze ochtend dan in meerdere stukken gebeiteld zodat ik ze makkelijker kan verdelen. Een deel ligt dus nog steeds in de sump en een ander deel verspreid bijgelegd in de scape. Het resultaat zie je op de foto's, deze zijn genomen met puur wit licht aangezien het blauw licht niet goed op camera vast te leggen is.

Zo kwamen de stenen aan:
VGJAg0x.jpeg


Hierin zitten de stenen verpakt:
6qBQ6vY.jpeg


vnteh4X.jpeg


De stenen na uitpakken:
SGKOXPc.jpeg


O4nx6kc.jpeg


2FMrq0w.jpeg


Resultaat in de sump:
jjZ7kA2.jpeg


En zo staat mijn bakje er nu bij (nog troebel!):
W0wngaq.jpeg


TDzyA76.jpeg
 
Ziet er goed uit. Al mis ik wel de stenen van vroeger waar zelfs koralen en sponzen opzaten; misschien gewoon niet zichtbaar op de foto.
Vroeger bliezen ze gewoon riffen op natuurlijk voor die stenen, ik vermoed dat ze nu stenen in zeewaterbassins gooien. Close maar toch niet hetzelfde.

Zelf gebruik ik altijd 100% dode steen en ga dan een brokje halen bij de LFS om te seeden.


Het begint hier weer sterk te kriebelen om een nano bakje te starten! :help:
 
Ziet er goed uit. Al mis ik wel de stenen van vroeger waar zelfs koralen en sponzen opzaten; misschien gewoon niet zichtbaar op de foto.
Vroeger bliezen ze gewoon riffen op natuurlijk voor die stenen, ik vermoed dat ze nu stenen in zeewaterbassins gooien. Close maar toch niet hetzelfde.

Zelf gebruik ik altijd 100% dode steen en ga dan een brokje halen bij de LFS om te seeden.


Het begint hier weer sterk te kriebelen om een nano bakje te starten! :help:
Waarom heb je uw bakje weggedaan?
 
Waarom heb je uw bakje weggedaan?
Muur achter aquarium had opstijgend vocht (niet van aquarium), en moest behandeld worden. Dus heel het aquarium afgebroken (535 liter) en verhuist. Alle dieren verkocht / gestorven helaas. En dan nooit meer de moed gehad om opnieuw te beginnen. Was ook juist de energiecrisis dus heel hoge kosten en niemand kocht nog aquariaspullen. Overaanbod op 2dehandsmarkt. Zelfs nu nog krijgt ge aquaria precies niet verkocht.

Staat al maanden te koop aan minder dan de helft van de nieuwprijs en niemand die het wil.
 
Nitrietpiek blijft aanwezig. Dus voorlopig verder geduld blijven uitoefenen. Zie eig ook nog niet veel leven in de bak vanuit de stenen, wat en vanaf wanneer kan ik iets verwachten ?
 
Nitrietpiek blijft aanwezig. Dus voorlopig verder geduld blijven uitoefenen. Zie eig ook nog niet veel leven in de bak vanuit de stenen, wat en vanaf wanneer kan ik iets verwachten ?
Vroeger hield mijn vader ook zoutwater vissen en om leven in zijne bak te krijgen gooide die er in het begin af en toe eens een guppy of een goudvis in zijn water .
Liet diepgewortelde zwemmen tot ze dood gingen (anja zout water ) en oplosten in het water .
zo kreeg hem levende bacteriën in zijn bak en filter .
Weet niet of dit meer gedaan wordt maar ge kunt eens proberen héé . ;)

Nadien heeft hij jaren een zoutwaterbak gehad van 4 m lengte . ;)
 
Ik deed met opstart paar prodibio biodigest capsules erin . En af en toe wat "eten" granulaat of pellets.
Niet overdrijven natuurlijk !
Om zo toch nitraatverwerkende populatie bacterien te kweken
 
Vroeger hield mijn vader ook zoutwater vissen en om leven in zijne bak te krijgen gooide die er in het begin af en toe eens een guppy of een goudvis in zijn water .
Liet diepgewortelde zwemmen tot ze dood gingen (anja zout water ) en oplosten in het water .
zo kreeg hem levende bacteriën in zijn bak en filter .
Weet niet of dit meer gedaan wordt maar ge kunt eens proberen héé . ;)

Nadien heeft hij jaren een zoutwaterbak gehad van 4 m lengte . ;)

Ik zou er dan toch eerder iets in gooien dat al dood is… stukje scampi ofzo of als het perse vis moet zijn misschien een stukske zalm?
 
Moet levend weefsel zijn dat dood gaat zodat bacteriën hun werk kunnen doen .
Vis uit de winkel is al dood en bevat niks levende bacteriën en dat gaat gewoon rotten in uw water en dan krijgt ge ammoniak . ;)
Die guppy of goudvis kunnen nog gemakkelijk een weekse leven hoor en dood gaan ze toch eens …
 
Er is geen noodzaak om een legend beest er in te gooien. Er zijn producten om de cycle op te starten. En het beste product is nog altijd geduld.
 
Ga er niets van leven inzetten zoals een goudvis/gup, gewoon zo zijn gang laten gaan. Zal wel zien als mijn nitriet begint te zakken, meet dit 1x per week en voeg iedere 2 weken bacteriën toe. Als deze op is ga ik naar een ander soort bacteriën totdat de bak stabiel genoeg is om vis in te doen.

Heb nu gemerkt dat er een bruinige alg doorheen de bak ontstaat. Op de levende steen zie je het feller maar ook op de rest van de stenen.


o81YeTO.jpeg


IjM0wUw.jpeg
 
Terug
Bovenaan