Laptop Desktop Apple Silicon (M1/Pro/Max/Ultra/M2)

neen, de macht die een bedrijf daarmee verwerft in een monopolie is nooit goed. Hun systemen zijn vandaag echt een stuk performanter per Watt energie dan equivalente Intel / AMD / Nvidia systemen. Als die gap met de tijd groter wordt (niet gezegd dat, maar als), kan je in een situatie komen waarbij Apple te veel macht heeft. Vandaag is de keuze tussen een pc of een mac, een iphone of een android meer een stijlkeuze dan een technologische. Dat kan veranderen, en dan kan je heel nadelige effecten krijgen waardoor de meeste performante technologie artificieel duurt blijkt te zijn en dat kan maatschappelijke ongelijkheid met zich mee brengen die imo niet wenselijk zijn...
Maar je kan nog steeds de Inel/AMD systemen kopen? Ik zou me daar eigenlijk totaal geen zorgen in maken.
 
de macht die een bedrijf daarmee verwerft in een monopolie is nooit goed. Hun systemen zijn vandaag echt een stuk performanter per Watt energie dan equivalente Intel / AMD / Nvidia systemen. Als die gap met de tijd groter wordt (niet gezegd dat, maar als), kan je in een situatie komen waarbij Apple te veel macht heeft.
Intel heeft zeer lang in die positie gezeten. Hadden beste performance, waren hofleverancier van quasi alle OEM's. En je hebt mettertijd gezien dat hun innovatie vertraagd is en uiteindelijk is hen dat zuur opgebroken. Dus ja, enkel de toekomst zal uitwijzen hoe dat evolueert zeker?
 
Ik heb het niet over 10-15% performantieverschil he. Als de trend zich doorzet, heb je 200-500% verschil binnenkort en dan heb je als bedrijf vaak geen keuze als je zelf performant wil blijven werken.

Apple levert niet aan OEM's trouwens, ze houden alles intern. Dat is een substantieel verschil.
 
Ik heb een MacBook Air m1 uit 2021. Het valt al eens voor dat ik daarop durf gamen. Low settings, wel op een externe monitor op lage resolutie.

Enkele maanden terug kon ik daar vrij goed op spelen, maar ik merk nu dat de CPU sneller begint te throttle’en om de temp naar beneden te krijgen. De laptop zelf voelt ook een pak warmer aan.

Een (passieve) MacBook is geen game-hardware en de ambient-temperaturen liggen ook hoger dan enkele maanden terug. Dus ik kan wel ergens begrijpen vanwaar het komt.
Ik ben wel geïnteresseerd naar de temperaturen dat ik nu haal, en dus vanwaar hij ineens begint te downshiften. Welk (simpel) programma kan ik hiervoor gebruiken? Heb ik Google heel wat gevonden maar:
1) ofwel een heel duur uitgebreid softwarepakket
2) Gratis, maar vertrouw ik niet zomaar

Dus, suggesties?
 

Werkt sinds kort op Apple Silicon;
Normaalgezien gebruik je dit programma om zelf eigen curves voor de fans te maken. Was zeer populair op de ouder iMacs, waar de standaard curves zo slecht ingesteld waren (maar wel stil) wat ervoor zorgde dat de temperaturen zo hoog opliepen dat de componenten, vooral de GPU, zeer snel durfde sneuvelen!

Uiteraard werkt de fan controle niet op de macbook air (geen fans!), maar het programma leest wel alle temperatuursondes uit.

Nog niet geprobeerd op een air, op een Macbook pro M1doet het wat het moet.
Gratis versie is voldoende!
 
  • Leuk
Waarderingen: toru

Werkt sinds kort op Apple Silicon;
Normaalgezien gebruik je dit programma om zelf eigen curves voor de fans te maken. Was zeer populair op de ouder iMacs, waar de standaard curves zo slecht ingesteld waren (maar wel stil) wat ervoor zorgde dat de temperaturen zo hoog opliepen dat de componenten, vooral de GPU, zeer snel durfde sneuvelen!

Uiteraard werkt de fan controle niet op de macbook air (geen fans!), maar het programma leest wel alle temperatuursondes uit.

Nog niet geprobeerd op een air, op een Macbook pro M1doet het wat het moet.
Gratis versie is voldoende!
Works like a Charm. Merci!
 
Net even nagekeken. Ik zit na een tiental minuten in een spel toch al rap op 95°c.
Is dat de moeite om eens contact op te nemen met Apple? Ofwel throttle't hij totaal niet voldoende, of er is iets anders mis?

En I know, het is een passief gekoelde laptop etc. Ik weet niet goed wat te verwachten.
 
Welke is het geworden?
Uiteindelijk niet gebeten. Ik twijfel om een 16/512 in Midnight te kopen, maar ik heb een Qwerty nodig en dat was al van in het begin een maand wachten op de Belgische site. Dan wacht ik ineens liever de reviews af en probeer ik via Coolblue.nl ofzo wel eens.
Prijs blijft ook gewoon oncomfortabel dicht bij de 14" Pro liggen...
 
Was van plan om een M2 MacBook Air te kopen, maar heb toch een 14" MacBook Pro gekocht.
Met dezelfde configuratie (16/512) kwam de M2 zelfs duurder uit (dan wat ik uiteindelijk betaald heb) en ben blij dat ik die keuze gemaakt heb.
Dat scherm alleen al... :drool:
 
Amai, de 14" M1 Pro is nog eens 90 euro naar beneden gegaan bij Coolblue: https://www.coolblue.be/nl/product/...14-core-gpu-16gb-512gb-space-gray-azerty.html

Je moet in Europa al zot zijn om een specced up M2 Air te kopen.

Ik ben zelf ook een 14" Pro gaan kopen dit weekend. Heel content van mijn keuze. Heb de Air ook een paar keer vast gehad, die is wel een stuk lichter, maar eigenlijk viel dat veel beter mee dan ik verwacht had.
 
Amai, de 14" M1 Pro is nog eens 90 euro naar beneden gegaan bij Coolblue: https://www.coolblue.be/nl/product/...14-core-gpu-16gb-512gb-space-gray-azerty.html

Je moet in Europa al zot zijn om een specced up M2 Air te kopen.

Ik ben zelf ook een 14" Pro gaan kopen dit weekend. Heel content van mijn keuze. Heb de Air ook een paar keer vast gehad, die is wel een stuk lichter, maar eigenlijk viel dat veel beter mee dan ik verwacht had.
Oeps 😅 ik dus

Vooral toch iets dikker en lomper de MBP 14inch he
En vooral gewicht, scheelt veel vind ik.
Ook paar dingen die overkill zijn voor mij. Oa de chip, 120hz ook niet nodig.

Maar idd zelfde prijsklasse :p maar ik blijf toch bij de specced up Air
 
Oeps 😅 ik dus

Vooral toch iets dikker en lomper de MBP 14inch he
En vooral gewicht, scheelt veel vind ik.
Ook paar dingen die overkill zijn voor mij. Oa de chip, 120hz ook niet nodig.

Maar idd zelfde prijsklasse :p maar ik blijf toch bij de specced up Air
Ik begrijp u ook wel hoor. Ik heb zelf ook lang het argument gemaakt dat de formfactor, het gewicht, en die coole nieuwe kleur de keuze wel verantwoorden.
Wat bij mij uiteindelijk de grootste doorslag was is dat ik 2 externe schermen op mijn bureau heb staan en ik van mezelf weet dat het me na een tijd gaat irriteren dat ik die niet allebij kan aansluiten.
 
Ik begrijp u ook wel hoor. Ik heb zelf ook lang het argument gemaakt dat de formfactor, het gewicht, en die coole nieuwe kleur de keuze wel verantwoorden.
Wat bij mij uiteindelijk de grootste doorslag was is dat ik 2 externe schermen op mijn bureau heb staan en ik van mezelf weet dat het me na een tijd gaat irriteren dat ik die niet allebij kan aansluiten.
Ik ga hem laten staan als order. Natuurlijk heb je voor uw 2000€ een goeie MBP 14inch.
Maar zoveel dikker en lomper voor mij, mobiel is voor mij de sleutel.
Extern beeldscherm heb ik genoeg met 1
 
@Shaddix eventjes de MBP 14 inch in Mediemarkt getest, en moet toch zeggen dat het voor mij toch een lompe/zware laptop is. Dus ben eigenlijk wel blij met de MB Air order die ik laat staan, natuurlijk qua bedrag zit ik in de MBP-klasse maar kga er mijn hoofd niet meer in breken. :p
Mijn huidige M1 Air gaat naar de vader, vervangt zijn oude MBP uit 2016
 
@Shaddix eventjes de MBP 14 inch in Mediemarkt getest, en moet toch zeggen dat het voor mij toch een lompe/zware laptop is. Dus ben eigenlijk wel blij met de MB Air order die ik laat staan, natuurlijk qua bedrag zit ik in de MBP-klasse maar kga er mijn hoofd niet meer in breken. :p
Mijn huidige M1 Air gaat naar de vader, vervangt zijn oude MBP uit 2016
Dan ga je er wel een goede keuze mee hebben gemaakt.
Ik ben momenteel ook super content van mijn keuze, ieder zijn prioriteiten he.
 
Terug
Bovenaan