Laptop Desktop Apple Silicon (M1/Pro/Max/Ultra/M2)

Shaddix

Well-known member
Crowdfunder FE
Heb op het werk een upgrade gekregen naar de 13" M1 Macbook Pro. Wat een beest is me dat seg. Development taken waar mijn 15" 2015 van't werk of mijn persoonlijke 13" van vorig jaar (met CPU upgrade) serieus van beginnen blazen doet deze Mac zonder warm te worden, laat staan dat er een fan hoorbaar is...

Benieuwd om er mijn eerste echte werkweek mee in te gaan.

Nog volk die al een nieuwe M1 heeft?
 
M1 MacBook Air, eigenlijk voorzien voor lichtere taken zoals in het data center en al wat werken on-the go.

Maar hier is hij eigenlijk ook de 16 inch aan het vervangen, enkel die bug met ultrawede monitoren is nog wat klote.
 
Ook ne 13" M1 MB pro en tot nu toe extreem content (eerste mac in 15 jaar). Werk verbazingwekkend vlot, zelfs via rosetta. Ik had alleen verwacht dat het aanbod native M1 apps al groter zou zijn. Photoshop en Lightroom blijkbaar nog niet geüpdate hiervoor. Nuja, het werkt voorlopig maar ik veronderstel dat het allemaal nog beter kan.
 
Ik heb nog een MacBook Pro 15" van eind 2018 via een cafetariaplan van het werk, over een jaartje loopt de leasing af en kan ik die overkopen. Benieuwd naar deze M1, zou veel goeds voorspellen. Ik wacht er wel een jaar of twee mee om die in huis te halen, eerst de huidige MBP "opgebruiken".
 
Vandaag een MacBook Air M1 gekocht (basic), eerste Mac ooit, serieus wa zoeken soms voor simpele dingen en keyboard shortcuts. 😅

Weegt zo'n 80kg minder als mijn vorige Windows laptop, en batterij is van ongezien niveau so far.
 
Hier ook een M1 Air in bedrijf. Er zijn wat issues met Photoshop dat soms vastloopt en daarna is een force close niet mogelijk soms. Wel vervelend. "Native" iPadOS en iOS apps zijn lang niet voor alles beschikbaar bijvoorbeeld Instagram kan je alleen porten met heel eigenaardige workarounds, waar dat volgens mij beter zo zou kunnen werken.

Lightroom gebruik ik op een i9 16" die voorlopig toch mijn daily blijft. Ik heb eens een edit gedaan in Resolve en daar is de i9 16" toch nog steeds sneller dan de M1. Nu, voor het renderen gebruik ik toch nog altijd een PC met 3900x en dat ding is nog altijd een andere categorie, maar tegen dit tempo kan dat wel eens sneller gedaan zijn dan ze bij AMD vermoeden. Zo'n M1 is trager, maar is zo veel efficiënter dan AMD / Intel / Nvidia setups dat het bijna tovenarij lijkt.

Ik vind de M1 macs vandaag heel verdienstelijke pogingen voor de low-mid tier ultraportables. Battery performance en allround "snappyness" voor klassiek business gebruik is echt super, maar het gebrek aan ports alleen al is voor mij een serieuze afknapper. Dit is mijn 5e mac met TB, dus dongles genoeg in huis maar dan nog. 2 heb ik altijd vermeden omdat dat voor mij niet werkt. Tot dan gebruikt vrouwlief de Air, en hou ik mijn trouwe 16" als daily... Een 16" met apple silicon ga ik wel met aandacht bestuderen...
 
Denk dat dit zowat het algemene sentiment is.

Best zeer indrukwekkend, zeker gezien het feit dat iedereen had verwacht dat het een even moeilijke overgang ging zijn zoals destijds wanneer Apple naar Intel overschakelde! Valt echt wel een héél pak beter mee!

Voor een eerste iteratie extreem impressionant, zonder uiteraard perfect te zijn!

Nog veel verbeterpunten, maar tegen dat de 16" macbook's, iMac's en misschien de Mac Pro's op Apple silicon uitkomen hebben ze echt wel het potentieel om de PC markt een serieuze wake-up call te geven!

Nog niet helemaal daar maar veelbelovend!
 
Vandaag een MacBook Air M1 gekocht (basic), eerste Mac ooit, serieus wa zoeken soms voor simpele dingen en keyboard shortcuts. 😅

Weegt zo'n 80kg minder als mijn vorige Windows laptop, en batterij is van ongezien niveau so far.
Tips: zet via Mission Control 'Hot Corners' op, installeer Magnet, leer cmd+space / cmd+tab / cmd+~ / ctrl+tab en cmd+q en ge zijt vertrokken.
 
dat magsafe zou terug komen zou ik toch vreemd vinden

(mijn Air M1 hangt nu aan scherm met 1 kabel: laden/scherm, USB-C/TB3)
 
dat magsafe zou terug komen zou ik toch vreemd vinden

(mijn Air M1 hangt nu aan scherm met 1 kabel: laden/scherm, USB-C/TB3)
Ja dat is een zaligheid hé. Ik heb hier een Mac van het werk staan, en een Mac van mezelf. Na het werk gewoon 1 kabel veranderen en ik ben volledig overgeschakeld (charging, scherm, muis, toetsenbord, audio, ...).

Als Magsafe terug komt is het hopelijk op een optionele manier zoals bij de iPhone (maar dan beter...).
 
Laatst bewerkt:
Magsafe was leuk maar met usb-c geen enkele keer mijn MacBook doen kletsen dus voor mij hoeft het niet.
 
Ja dat is een zaligheid hé. Ik heb hier een Mac van het werk staan, en een Mac van mezelf. Na het werk gewoon 1 kabel veranderen en ik ben volledig overgeschakeld (charging, scherm, muis, toetsenbord, audio, ...).

Als Magsafe terug komt is het hopelijk op een optionele manier zoals bij de iPhone (maar dan beter...).
idd, mijn LG scherm dient ook als 'hub', mijn boxen zijn daarop aangesloten. Muis en keyboard zijn via bluetooth (clamshell modus)
 
Magsafe boeit me ook niet veel. Ik ben nu langzaamaan naar een thuissituatie aan het gaan met voornamelijk USB-C en Lightning
 
Magsafe was leuk maar met usb-c geen enkele keer mijn MacBook doen kletsen dus voor mij hoeft het niet.
Ik heb toch al 2x een kapotte USB-C port gehad op macs... Vervelend allemaal. Vermoedelijk is het static, maar dat heb ik bij magsafe nooit gehad. Die hadden wel continue kabels die het lieten afweten natuurlijk...
 
Terug
Bovenaan