Appartement verhuren

Anduin

New member
Hallo iedereen,

Ik zou graag mijn appartment verhuren maar heb toch een aantal vraagjes hierbij.
Met veel moeite heb ik mijn woonbonus nog kunnen meepakken van mijn vorige woning die ik verkocht heb.
Ik heb mijn appartement nu ongeveer een jaar en sta erop gedomicileerd.
Toevallig heeft mijn vriendin ook juist een appartement gekocht en ik ben bij haar gaan inwonen.

Als ik nu mijn appartement verhuur, vervalt dan de woonbonus en welke eventuele belastingen kan ik verwachten?

Heel erg bedankt voor jullie advies alvast.
 
Ik heb hetzelfde gedaan en er al half spijt van.
-Woonbonus valt weg (het is niet je eigen woning)
-Ki komt hoger uit indien het een "bescheiden woning" was.
Belasting is uw niet geïndexeerd Ki verhoogd met 40% en daar nog is 21%btw op of zoiets.

Maar vooral... Mijn woonst was na 3 maand verhuren al 5 jaar ouder, bij wijze van spreken...
 
Als ik hier mag hijacken en op verder bouwen.
Iemand die in een situatie gezeten heeft waarbij je wel de woonbonus hebt maar waarbij je enkele jaren later een tweede woning hebt gekocht om te verhuren? Wat gebeurt er dan?
Dan vervalt enige in de stelling 'enige en eigen'...
Maar ik vind daar eigenlijk weinig info rond.
Zou het op hetzelfde neerkomen als bovenstaande?
 
Als ik hier mag hijacken en op verder bouwen.
Iemand die in een situatie gezeten heeft waarbij je wel de woonbonus hebt maar waarbij je enkele jaren later een tweede woning hebt gekocht om te verhuren? Wat gebeurt er dan?
Dan vervalt enige in de stelling 'enige en eigen'...
Maar ik vind daar eigenlijk weinig info rond.
Zou het op hetzelfde neerkomen als bovenstaande?

Bij de oude woonbonus, generatie 1 en 2, was er inderdaad een voorwaarde 'enige en eigen'.
Als je dan een tweede woning aankoopt, dan vervalt het gedeelte van de verhoging (760 EUR). Net zoals deze verhoging wegvalt na 10 jaar.
Dan mag je niet meer 3.040,00 EUR aangeven, maar wel 2.280,00 bij gerenatie 1 (code 3370-4370).
Of 1.520,00 EUR ipv 2.280,00 bij generatie 2 (vanaf 01-01-2015, code 3360-4360).

Bij de geïntegreerde woonbonus (vanaf 01-01-2016, code 3334-4334) werd de voorwaarde "enige" geschrapt.
 
Bij de geïntegreerde woonbonus (vanaf 01-01-2016, code 3334-4334) werd de voorwaarde "enige" geschrapt.
Hmm, dit ga ik dan toch eens moeten nakijken of verder uitzoeken.
Want ik heb in '19 een lening aangegaan op 10 jaar, dus voor van de verhoging nog net gebruik te kunnen maken.
Maar ik was in de waan dat dit ook nog steeds voor de enige was en dat dit dus zou vervallen.

Heb je bron of meer info daar rond?
 
https://www.vlaanderen.be/belastingvermindering-voor-de-enige-en-eigen-woning-woonbonus

Blijft lastig om het echt 100% zeker te zijn.
Bijvoorbeeld op de tweede link in de kolom spreken ze nog steeds van de verhoging indien eigen woning.

Op de eerste link lees je dan wel:
Als de woning tevens uw enige woning is op 31 december van het jaar waarin de hypothecaire lening is aangegaan, zult u ook kunnen genieten van een verhoging van het basisbedrag met 760 euro, en dit gedurende 10 jaar te rekenen vanaf het jaar waarin u de lening bent aangegaan (belastingvermindering bedraagt maximaal [1.520 euro + 760 euro] x 40% = 912 euro).
Dus daaruit kan je inderdaad afleiden dat het enkel geldt op moment van aangaan en dat je dan voor 10jaar ok zit.
Ookal blijft het niet je enige...?

Wie zou dit met 100% zekerheid kunnen confirmeren? Banken? Notarissen?
Of gewoon contact opnemen met de FOD? Maar dat doe ik minder graag omdat je ze dan ook wakker maakt.
 
Nee, nog wat verder scrollen gaf oplossing.
Verhoging valt ook weg als het niet je enige woning blijft.

Als u in een later belastbaar jaar, nadat u de lening bent aangegaan en reeds van de woonbonus geniet, volle (mede-)eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker wordt van een tweede woning, heeft dit in principe niet het verlies van de woonbonus op zich tot gevolg, maar hebt u niet langer recht op de verhoging(en), mocht u die nog genieten. Het verlies van de verhoging(en) is definitief.

Het is hierbij niet relevant hoe u eigenaar bent geworden (schenking, koop, erfenis,…). Of de woning waarvoor u de woonbonus geniet uw enige woning is, wordt beoordeeld op 31 december van dat belastbaar tijdperk.

U verliest de verhogingen in principe niet wanneer u blote (mede)eigenaar wordt van een tweede woning of wanneer de tweede woning vervreemd is op 31 december van hetzelfde belastbaar tijdperk waarin u ze verworven heeft.

Opgelet! Anders dan bij de Vlaamse woonbonus, verliest u de verhogingen wel als u door erfenis volle eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker wordt door erfenis.

De FOD Financiën zal uiteindelijk beslissen of u de verhoging(en) al dan niet kunt behouden.
 
Je hebt toch nix te verbergen?

(of wel?)
Normaal gezien niet :unsure:
Maar vermijd het toch liever, voor alles wat je vraagt gaat er een lampje branden of wordt het geregistreerd en van het een komt het ander.
Hier al genoeg miserie gehad met de bouw voor pietluttigheden waarbij de stad je leven gewoon zuur maakt.
Zo hier een bodemonderzoek moeten doen voor enkele duizenden euro's waarop we achteraf zijn uitgekomen dat het toch niet moest omdat het al langer gekend was en van vorige eigenaars etc.

Maar ontopic: eigenlijk moet ik voor 300€ (belastingsvoordeel van de verhoging) niet jaren wachten met iets bij te kopen als investeringsvastgoed als de kans zich voordoet. Al is het 'weggesmeten'.
 
Maar ontopic: eigenlijk moet ik voor 300€ (belastingsvoordeel van de verhoging) niet jaren wachten met iets bij te kopen als investeringsvastgoed als de kans zich voordoet. Al is het 'weggesmeten'.
Het dubbele als je met twee bent.
En voor het investeringsvastgoed kan men spijtig genoeg nog de federale woonbonus aanwenden, maar dat staat los van het "weggesmeten" stukje natuurlijk.
 
Het dubbele als je met twee bent.
En voor het investeringsvastgoed kan men spijtig genoeg nog de federale woonbonus aanwenden, maar dat staat los van het "weggesmeten" stukje natuurlijk.
Ik ben alleen. Dusja ik heb eigenlijk mijn antwoorden gevonden => niet wachten als de kans er is. :D

Om topicstarter te helpen, omdat het mij ook wel boeit.
Denk dat antwoord van beemer ook al in de goede richting was.

-Woonbonus zal afhankelijk van wanneer aangegaan (deels) vervallen.
-Huurinkomsten worden belast aan KI x indexatie (1.84) x 1.40 + gemeentebelasting, maar allesinds geen 21% btw.

Dus zal je moeten beginnen rekenen wat er belast wordt, wat je effectief zal hebben van huurinkomsten en wat je verliest aan woonbonus.
 
Nee, nog wat verder scrollen gaf oplossing.
Verhoging valt ook weg als het niet je enige woning blijft.
Het woordje komt niet meer voor in de zin maar er lijkt een impliciete voorwaarde als je de gids bekijkt (pagina 10, flowchart):

Maar dus inderdaad, je kon precies de woonbonus aangaan voor je eigen woning (degene waarin je gaat wonen), maar ander vastgoed hebben of aangaan later.

Ja, verhoging valt uiteraard weg als je een tweede woning bezit.
Maar zoals @rubenvb zei was een eerste woning geen belemmering om de nieuwe woonbonus te krijgen.
Terwijl dit bij de oude woonbonus wel was (enige en eigen).
 
Terug
Bovenaan