AMEX

En wat krijg je concreet terug voor die EUR 4000? Want dat is toch een serieuze step-up van de platinum
Ik denk hier in Europa weinig nuttigs, of toch zeker (in mijn opinie) de 4000€ niet waard.
Je hebt die "persoonlijke concierge" die bijvoorbeeld tafels in populaire maar volledig volgeboekte restaurants kan regelen, ticketjes voor uitverkochte sportwedstrijden en concerten, maar mijn buikgevoel is dat dat eerder in de USA goed zal werken en véél minder hier in Europa.
Ik ken wel iemand die er een heeft (eigenaar van redelijk grote KMO die meer in Amerika zit per jaar dan hier), en voor hem hadden ze wel op een half uurtje tijd een paar ticketten voor Tomorrowland kunnen regelen.

De platinum, zoals de meeste hier hebben, is echt wel de gulden middenweg, en kost eigenlijk quasi niets als je de voordelen ervan gebruikt.
Wanneer je graag uit eten gaat heb je al gelijk 300€ terug verdiend, een goede europe Assitanve reisverzekering is inbegrepen, en nog wat dingetjes, dat maakt die 780€/jaar wat behapbaarder.

Wat een "joke".

Wou een reis boeken op booking.com. 2527 euro.
Wordt geweigerd voor betaling op een Amex platinum.

Neem contact op met de chat en ik zit boven m'n "spending".
'k Vraag wat is de limiet van die kaart dan?
Daar moet ik naar het kantoor België voor bellen.

Allez wat ben je nu met een "travel card" als je geen 2500 euro kan betalen als je iets boekt op booking.com?
Skireis boeken gaat naar de 5 à 7k in sommige gevallen.
Dan neem je die kaart voor de verzekeringen maar kan je er niet mee boeken?

Ik dacht toch wel dat de limiet vlot 10k+ was.

Man man man...

Nu van de dining experience ook gebruik gemaakt en was wel ça va eigenlijk. Dus op die manier wel een mooie "recup" van de instapkosten.

Wat een "joke".

Allez wat ben je nu met een "travel card" als je geen 2500 euro kan betalen als je iets boekt op booking.com?

Man man man...

Nu van de dining experience ook gebruik gemaakt en was wel ça va eigenlijk. Dus op die manier wel een mooie "recup" van de instapkosten.
Lijkt me dat er gewoon iets niet klopt. Heb je eventueel nog een openstaand saldo ofzo?
In principe heb je geen limiet, ik heb nog nooit problemen gehad, zelfs niet met 10k+ betalingen.

Wat een "joke".

Man man man...

Amex bepaalt je limiet op basis van je inkomen.
Tijdens de registratie vragen ze je (dacht ik toch) je laatste aanslagbiljet en gebruiken dat als basis.

In mijn geval (ondernemer met op dat aanslagbiljet nog een laag loon), hadden ze me ook gestart op 2500€/maand (wel heel vervelend dat je dat nergens kan zien).
Toen ik erachter kwam even gebeld, dan hebben ze extra documenten gevraagd, tegen dat laatste aanslagbiljet was mijn zaakvoerdersvergoeding sterk gestegen, dus laatste 3 loonbrieven, ook aanslagbiljet vennootschap doorgestuurd en aangegeven dat er X€ vvprbis uitgekeerd was (met bankbewijsje erbij), en limiet ging gelijk naar 10K€.

Na 6 maanden doen ze automatisch een herziening gebaseerd op je spending en betaalgeschiedenis.

De customer service had aangegeven dat de "natuurlijke" routine was van wanneer je veel grotere bedragen moet betalen, even op voorhand geld overschrijven (zelfde rekeningnummer waar je je bijdrage op betaalt met je kaartnummer als referentie), dan komt dat op je kaart bij (duurt wel 2 werkdagen) en kan je grote aankopen doen.

Doe je dat regelmatig dan gaat die limiet na 6 maanden je uitgave patroon volgen.

Je moet ze inderdaad toegang geven tot je rekening gegevens.
Ze vroegen bijkomende info en ik heb m'n ballansen doorgestuurd van laaste 2 boekjaren en paar uur later was het goedgekeurd.

Is inderdaad wel nog maar 3 maand dat we de kaart hebben.
Maar hebben die wel specifiek genomen om reizen te boeken.

Als de limiet 2500 euro "standaard" is en we hebben al een 300 euro betaald vandemaand zie ik, dan ga je inderdaad geen 2527 euro meer kunnen afboeken.
Maar wat een bullshit. Als ik vandaag niet betaalde op booking verviel mijn reservatie en dus onze geboekte zomerreis.
Dus heb dat nu toch met m'n standaard visa betaald (5k limiet op die), maar nu wel geen annullatieverzekering. Dat is net héél het punt van die Amex hé.

Maandag hebben ze telefoon en als die limiet niet naar 10k gaat kunnen ze de boom in.

Nu heb het echt gehad met al die kutlimieten overal.
Sinds de overstap van Axa naar crelan net hetzelfde, ook al 100 papieren moeten aftekenen gewoon om het op ongeveer hetzelfde te krijgen als wat het bij Axa was.
Als ik in de mediamarkt sta en ik wil daar een 85 inch Oled van 6k euro kopen, dan moet mijn kaart erin gaan en dat betaald worden. Punt.

Ze hebben gewoon heel hun systeem omgegooid om veel meer kaarten in omloop te krijgen (en dus meer geld te verdienen).
Vroeger moest je echt een hoog inkomen hebben (>170k€/jaar bruto voor een platinum), en dan kreeg je daar uiteraard een hoge spenderingslimiet bij.

Vandaag is 30000€ bruto al genoeg om je kaart te krijgen, ergens logisch dat ze aan iemand met een nettoloon van 2000€ geen limiet van 10K€ gaan geven!

Alleen héél vervelend dat ze dat nergens aangeven, zelfs niet nadat je geaccepteerd bent en de app gebruikt. Via de chat in de app geven ze wel onmiddelijk je limiet door wil je die weten.

Nee via de chat konden ze het ook niet doorgeven wat het effectief was.
Ik moest daarvoor bellen naar de klantendienst maandag. En dat ga ik ook doen.

Als ik mijn balansen doorgestuurd heb, verwacht ik niet dat 2500 euro de limiet is.
En je kunt het inderdaad nergens zien.

Ja kijk nog een edit erbij, het ligt echt op m'n lever.
Dat ze dan tenminste laten weten in een mail ergens als je die kaart krijgt wat de basislimiet is.
Nu kreeg ik gewoon een mail van booking "transactie geweigerd, vandaag betalen of annullatie reis". Overschrijving is dan geen optie.
Kutcrelan laat maar 2500 euro toe met bancontact, dus 2527 is te veel...
Tof hé zo op een rustige zondag ochtend met een vrouw in alle staten.

Laatst bewerkt:
Wat een "joke".

Man man man...

Is bij een nieuwe kaart altijd zo int begin.

Ik volg @Caracalla hoor, ik kan mij ook verschrikkelijk opjagen in zo’n dingen :laugh: limieten op kaarten of overschrijvingen, dat komt altijd naar boven op het meest ongepaste moment.

Ik moet zeggen dat ik nooit op een limiet ben gebotst met Amex. Waarschijnlijk is die ondertussen sterk veranderd.
Ik begrijp de frustratie wel natuurlijk, want ik had dit wel met Belfius toen ik net begon als freelancer.
Ondertussen zit ik bij Amex toch al een jaar of 3 - 4 en bij Beobank met de extra Mastercard al 7 jaar. Bij die Extra kaart heb ik zelfs een limiet van 10.000 EUR :laugh:
Als deze reis 1 van x aantal is dit jaar en je kan dan geen gebruik maken van de reisverzekering, wat toch echt wel een sterk voordeel is, dan verdwijnt het nut wel als sneeuw voor de zon.

De limiet was 1849 euro.
Blijkbaar is dit de standaard limiet.

Naar m'n balansen werd er niet gekeken blijkbaar, die zaten niet in mijn dossier zeiden ze dus ik moest ze ff opnieuw doorsturen en ze gingen het dan aanpassen.

Inderdaad, nu toch al een paar keer ontvangen (waarvoor dank) helpt wel bij het boeken van tickets of een gratis weekje Center Parcs in mei.

Voor de Amex gebruikers die regelmatig van Schiphol vliegen, ze gaan daar een Centurion lounge bouwen.
Platinum houders hebben daar automatisch toegang tot...
Centurion lounges zijn normaalgezien toch enkele levels boven waar je met Priority Pass toegang tot hebt...
Opent in 2026.

Ik had een corporate kaart bij AMEX, maar ons bedrijf stopt met de samenwerking.
Redenen: te weinig aanvaard in Europa, hoofdkantoor verhuisd naar Spanje wat voor de nodige problemen zorgt.
Jammer, want AMEX was wel goed geïntegreerd in de SAP expense tool, dus makkelijk voor je corporate expenses.
Voor privégebruik was AMEX niet interessant (tov Revolut bijv)

Voor de Amex gebruikers die regelmatig van Schiphol vliegen, ze gaan daar een Centurion lounge bouwen.
Platinum houders hebben daar automatisch toegang tot...
Centurion lounges zijn normaalgezien toch enkele levels boven waar je met Priority Pass toegang tot hebt...
Opent in 2026.
geweldig, dat nieuws had ik nog niet gelezen!

FYI, het is weer de moment, want terug promotie van 150.000 bonuspunten voor wie een Platinumkaart aanvraagt tot en met 5 november 2025.

Terug
Bovenaan