Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024 - het einde van de campagne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik weet nog dat ik in 2020 ´s nachts de ontwikkelingen aan het kapitool enzo live heb zitten volgen, tot veel te laat zelfs maar dat de echte, definitieve uitslag pas enkele dagen later gekend was.
Ik ga er nu dus ook vanuit dat ik een nachtje weinig ga slapen

Ik heb een beetje het gevoel dat we een herhaling van 2016 krijgen.
Het enige waardoor ik er nog wat hoop in heb dat Kamala gaat winnen is die laatste Iowa poll die uitgekomen is en hoeveel vrouwen er momenteel al gestemd hebben ivgl met mannen in de swing states.

Zou dat niet heel hard afhangen van welke swing states de doorslag geven? Hoe snel stemmen worden geteld kan per staat enorm verschillen, en hoe nauwer de uitslag hoe completer de telling moet zijn.
Als de verkiezing echt zo nauw is als voorspeld, kan het enorm lang duren en zou ik zelfs in de loop van (onze) woensdag niets verwachten. Als er echter een structurele polling error van 2-3% op zit zal het een pak sneller gaan.

Dit verwachten ze bij de Kamala campaign qua timing. Ik verwacht woensdag inderdaad nog niet dat we al gaan weten wie er wint.

Gbf5KElaQAAhJwa

Alleen dit zou 8 jaar later wel heviger zijn omdat we nu beter weten waarvoor Trump allemaal staat.
ik ben eigenlijk nooit echt super-ongerust geweest over wat Trump allemaal zou uitsteken, eerder gewoon over het feit dat zijn overwinning een soort symbool was voor 'de pestkopjes' die winnen. Narcistische bullebak die heel zijn leven al dingen vanzelf in de schoot geworpen krijgt en nu van de bevolking een stempel van goedkeuring kreeg om dat gedrag verder te zetten. Een overwinning van machogedrag op ingetogen degelijkheid, van leugens op waarheid, van fake showmanship op authenticiteit. Het was het machtigste land ter wereld dat de boodschap uitstuurde: 'luider is beter dan slimmer'.

Dat haatte ik er vooral aan.

Voor de rest is Trump I niet zo slecht gebleken voor ons Europeanen, vooral vanwege de incompetentie en gekibbel van zijn kabinet.
Bij Trump II ben ik wat bezorgder omwille van de geopolitieke situatie, maar ik denk dat we ons daar ook wel doorslaan.
Qua klimaat denk ik zelfs dat de vooruitgang van hernieuwbaar zo incontournable is dat zelfs Trump daar weinig aan gaat veranderen. En als hij de IRA opblaast, dan is dat beter voor de competitiviteit van de groene Europese industrie.

Voor Amerikanen zelf is het een ander verhaal, maarja. Als je de extreme polarisatie ziet, kun je er moeilijk medelijden mee hebben. Als je als hoogopgeleide ruimdenkende Amerikaan echt denkt dat allerlei super-progressief ethische zaken op de bevolking forceren een goed idee is in een land waar mensen hun wapen en hun bijbel als belangrijkste eigendom zien, dan moet je maar de tegenreactie ondergaan, en emigreren naar Europa. We kunnen hier nog wat geschoolde kenniswerkers gebruiken.

Als Trump effectief het land laat afglijden naar een soort autoritair bewind, dan zul je nogal een braindrain meemaken van hoogopgeleide mensen die in hun universiteiten 'geindoctrineerd' werden. Eens zien hoe goed de Amerikaanse economie het doet als ze enkel kunnen teren op cowboy-ondernemers als Musk en Thiel en handarbeiders.

Laatst bewerkt:
Gisteren op de BRT2 de docu gezien rond die hele poging tot coup van de Trumpclan. Moet zeggen dat ik totaal niet op de hoogte was van het gewicht. Ik dacht dat het dan puur ging over de bestorming van het capitool - maar blijkbaar ging dat dan vnl over het indienen van alternatieve lijsten met kiesmannen om alsnog zelf de winnaar te kunnen bepalen. Crazy - was compleet nieuwe info voor mij. Op de één of andere manier leek het door de sequentie van gebeurtenissen dat die bestorming van het Capitool die coup heeft verhinderd.
Gisteren ook gezien en schrok er ook wel van. Maakt het nog absurder dat hij nu opnieuw mogelijks president kan worden.

Tijdens de verkiezing van 2016 was ik in de VS aan het werk. Ik weet nog dat de dag erna een collega gewoon thuis bleef ("just staying home playing video games") want de wereld was toch om zeep.

Met paniek en doemdenken kom je ook nergens natuurlijk.

Jan Modaal gaat er soms nogal hard in op allemaal :unsure: (dat komt natuurlijk door de buitenproportionele media aandacht)

Jan Modaal gaat er soms nogal hard in op allemaal :unsure: (dat komt natuurlijk door de buitenproportionele media aandacht)

We zullen het alleszins binnen een 48 uren wel weten of al die doemscenario's gaan beginnen uitkomen.
Doden en gewonden bij niet verkiezing Trump, afschaffen van de media indien hij wel verkozen wordt,....
Ik ben benieuwd wat er van sommige krasse uitspraken waar gaat zijn.

Ik zet alleszins de wekker rond 3-4u ofzo denk ik.

We zullen het alleszins binnen een 48 uren wel weten of al die doemscenario's gaan beginnen uitkomen.
Doden en gewonden bij niet verkiezing Trump, afschaffen van de media indien hij wel verkozen wordt,....

De fearmongering neemt inderdaad hilarische proporties aan.

Gohja, voor mij was dat soort paniek typisch Amerikaans (alhoewel, als je het circus hier ziet rond de gemeenteraadsverkiezingen en Gent...), wat later had je dan protesten zoals die pussyhat-protesten en veel collega's leken dat een leuke manier te vinden om de dag door te brengen.

Laatst bewerkt:
Een herverkozen Trump gaat niet voor een plotse implosie van de Amerikaanse democratie zorgen, maar wel voor een erosie. Een erosie die trouwens al begonnen is in zijn eerste termijn.

Hij neemt nu expliciet Viktor Orban als voorbeeld, dus als je wil weten wat Trump van plan is met bijv. persvrijheid, volstaat het om naar de huidige toestand in Hongarije te kijken.

Ik zit in de VS deze week dus ik ga het mooi tijdens de daguren kunnen volgen. Alleszins al heel veel early voters, veel meer dan bij de vorige verkiezing, de opkomst gaat enorm zijn. Ik heb alvast een 25 dollar MAGA petje gekocht als souvenir. Benieuwd wat er morgen en overmorgen gaat gebeuren! Die politieke hit advertenties zijn ook wel gek. Idem met die tv preachers die lezersbrieven beantwoorden. Ale, ik heb net een advertentie gezien voor de prayer clock. Speciaal allemaal. https://theprayerclock.com/

Zet die wekker maar terug af hoor.

Dinsdag weten we niets. GA en PA blijven grijs op de kaart. Gaat paar dagen aanslepen. Eventueel tegen donderdag krijgen we PA. Als dan blijkt dat Harris PA binnen haalt gaat de verkiezingscommissie van GA dit rekken en rekken.

Hoe dan ook blijven het doemscenario's, niet iets wat de meeste mensen aan democratische kant denken dat er gaat gebeuren, eerder een potentiele ergste variatie van wat er kan gebeuren. Het is ondertussen redelijk objectief bewezen dat Trump weldegelijk zeer onfrisse praktijken heeft gebruikt om de verkiezingen in 2020 te proberen kantelen, maar die zijn zeker niet binnen 48 uur aan het licht gekomen. Dus ik zou na 48u vooral wijselijk afwachten en niet afkomen met 'told you so'.

Wie er ook wint, het lijkt erop dat de impact wel groot zal zijn en de wereld er anders zal uitzien.
Net zoals de pandemie een grote impact heeft, pre-covid en post covid periode. Lijkt het dat er nu ook een bal zal rollen dat veel verandering zal brengen. Enkel nog te zien op welke tijdlijn we zitten, Harris of Trump. Maar chaos lijkt het precies sowieso te worden

Het Huis in handen krijgen is ook wel belangrijk voor de nieuwe president, anders gaat die de komende twee jaar maar moeizaam beleid kunnen maken.

Als het Harris wordt dan gaan we misschien wel op korte termijn een dramatische ontwikkeling zien, omdat Trump en co klaar zijn om fraude te claimen en hun achterban op te hitsen.
Als het Trump wordt, dan is het doemscenario zoals @Yannix zegt eerder een langzame maar zeker uitholling van de democratie, m.a.w. dramatisch op lange termijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan