Correctie: dat hebben we vooral te danken aan onszelf.
Hij werd namelijk democratisch verkozen ipv met pek en veren weggestuurd te worden.
Ook nu won hij de primaries en is de presidentsverkiezing een toss-up.
Waar is die vergoeilijking van de afgelopen jaren? ('we hebben geen andere keuze, pest en cholera!')
Dus zoals altijd: dat gedrag wordt beloond, dus krijg je meer van dat gedrag bij iedereen.
Dat "gedrag" is er ook omdat een heel deel mensen zich totaal gedisconnecteerd voelt met de politiek zoals die de laatse jaren/decennia gevoerd wordt.
En ik versta dat wel, ik heb het dan niet over de VS alleen maar het zijn toch zaken die ons ook zorgen baren hier.
En wat ik nu ga verwoorden zijn
gevoelens die leven, ik wil hier niet vervallen in een nodeloze (zoveelste) discussie over cijfers:
- migratie die het straatbeeld voor veel mensen verandert
- de voor een deel gefaalde integratie van eerdere generaties migranten
- de daaraan gekoppelde toegenomen criminaliteit: waarbij het vaak dan nog zo is dat verdoezeld lijkt te worden door media. Terwijl mensen ook twee ogen hebben.
- dat als je dat benoemt het ook nog (zoals BDW deze week nog) dat daar dan ook nog eens controverse over is omdat je gewoon de waarheid benoemt.
- heel de gender-discussie en aandacht die dat krijgt, waar ook datzelfde sausje over hangt dat het controversieel is om te zeggen wat je met je eigen ogen ziet. Logisch dat mensen zich in een Orwelliaans theater voelen want er wordt hen gezegd hun eigen ogen niet te geloven (een vrouw kan een penis hebben, de problemen met allochtonen vallen wel mee en Biden heeft helemaal geen coginitieve problemen,.... ik noem er nu maar enkele op)
Enfin, ik kan dat lijstje nog wel een stuk uitgebreider maken. Maar een heel deel mensen voelt zich gewoon achtergelaten en heeft de indruk dat ze er niet toe doen: Ze voelen zich niet alleen weggezet maar ook beschimpt als hun problemen of meningen weggezet worden als racistisch, homofoob,.... En zien dan dat relatief kleine groepjes overal aandacht en voordelen lijken te krijgen.
Die evolutie is al decennia bezig en natuurlijk gaan ze dan grijpen naar mensen die zeggen dat ze het voor hen wél opnemen en degenen die verantwoordelijk zijn voor al die miserie eindelijk eens een koekje van eigen deeg geven.
Dan maakt die stijl nog niet eens uit.
En als media/andere politici denken dat een oplossing is door Trump eenzijdig aan te vallen (nogmaals zo komt het over, ik zeg niet dat het daarom altijd zo is) dan kom je natuurlijk van een kale reis terug. Want natuurlijk gaan ze zich nog meer identificeren met de persoon waarvan ze de indruk hebben dat die tenminste voor hen opkomt en durft zijn mond open te trekken.
Zolang er voor die perceptie (laat het ons nog zo noemen) geen oplossing gevonden wordt ga je Trump (of zijn opvolger) niet klein krijg, hoor.