Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024 - het einde van de campagne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er liepen ook neo-nazitypes rond toen? En Trump heeft dat gewoonweg ook gezegd. Noch jij, noch ik, noch iemand anders kan weten wie Trump bedoelde met "fine people on both sides". Kan evengoed zijn dat hij de neo-nazi's ook "fine people" vindt

Nochtans redelijk duidelijk uit die transcript dat hij de neo-nazi's geen fine people vindt.

En blijkbaar viel het met de stijfheid van Kamala nog mee als ik het zo lees.
Het was eigenlijk best wel goed, vergeleken met alle vorige debatten dat ik zoal gezien heb. Veel beter dan Hilary Clinton 2016 en beter dan Biden 2020 vond ik. Ze vroeg achteraf zelfs voor nog een debat, wat Trump dan achteraf precies niet veel zin in had. Dat komt ook niet zo goed over bij zijn kiezers, denk ik. Dat Trump weer argumenten moest aanhalen als "vraag het aan de ex-burgemeester van..." en dan over die verdwenen huisdieren "natuurlijk zal de burgemeester ontkennen dat er problemen zijn hij is de burgemeester"... dat was vrij hard van het paadje afgeweken imo. Trump basseert zich lijkt me ook heel veel op wat iemand, maakt niet uit wie, aan hem toevertrouwt of verteld heeft. Items die hij allemaal opschrijft in zijn boekje en dan, zonder enige verdere opvolging of factchecking, terug bovenhaalt op de meest belangrijke momenten.

Ja, waren er vooraf niet volop verhalen over "ze kan het niet, wil elke vorm van debat uit de weg gaan"?
Ze kwam het verstandigst uit het debat , maar mist nog steeds spontaniteit en leadership. Ik weet niet of ze veel mensen zal overtuigd hebben , mogelijks brengt Taylor Swift haar meer stemmen op gisteren dan het debat zelf.

Het was eigenlijk best wel goed, vergeleken met alle vorige debatten dat ik zoal gezien heb. Veel beter dan Hilary Clinton 2016 en beter dan Biden 2020 vond ik. Ze vroeg achteraf zelfs voor nog een debat, wat Trump dan achteraf precies niet veel zin in had. Dat komt ook niet zo goed over bij zijn kiezers, denk ik. Dat Trump weer argumenten moest aanhalen als "vraag het aan de ex-burgemeester van..." en dan over die verdwenen huisdieren "natuurlijk zal de burgemeester ontkennen dat er problemen zijn hij is de burgemeester"... dat was vrij hard van het paadje afgeweken imo. Trump basseert zich lijkt me ook heel veel op wat iemand, maakt niet uit wie, aan hem toevertrouwt of verteld heeft. Items die hij allemaal opschrijft in zijn boekje en dan, zonder enige verdere opvolging of factchecking, terug bovenhaalt op de meest belangrijke momenten.
Het valt me vooral op hoe iemand (Trump) zo zwak voor de dag kan komen qua argumentatie en toch zo'n post kan bekleden na al die jaren. Hij begon dan maar regelmatig op de man te spelen en bullygedrag te vertonen. Je zou kunnen zeggen dat dat een bewuste strategie is, maar ik ben daar niet zo van overtuigd. Volgens mij weet hij van niet beter.

Ik vond het persoonlijk een vrij duidelijke overwinning voor Harris. Ze begon aarzelend, maar dat was vrij snel weg. Trump is vermoeiend omdat hij nog steeds in hetzelfde riedeltje vast blijft zitten. Daarentegen vond ik de moderators niet altijd even neutraal. Dat was wel wat jammer, want zij horen toch altijd neutraal over te komen.

Wat is "neutraal"? Moderators moeten een debat niet enkel modereren en wat vraagjes aframmelen, als ze een boeiend debat willen mogen ze ook vragen durven stellen die een deelnemer kan ontregelen. Als je twee kandidaten hebt die braafjes hun debatfiches van buiten blokken en je stelt wat standaard vragen, dan heb je een snorefest. Je moet ze uit hun kot lokken, maar dan ben je ook niet meer neutraal bezig.

Wat is "neutraal"? Moderators moeten een debat niet enkel modereren en wat vraagjes aframmelen, als ze een boeiend debat willen mogen ze ook vragen durven stellen die een deelnemer kan ontregelen. Als je twee kandidaten hebt die braafjes hun debatfiches van buiten blokken en je stelt wat standaard vragen, dan heb je een snorefest. Je moet ze uit hun kot lokken, maar dan ben je ook niet meer neutraal bezig.

Geen problemen mee dat ze vragen durven stellen of wat dan ook, maar ik had soms het gevoel dat ze Trump al sneller de mond wilden snoeren in tegenstelling tot Harris. Bij haar hebben ze dat 1x gedaan als ik me niet vergis (moet de laatste 20 min nog beluisteren). Al kan ik me wel voorstellen dat je Trump daarin korter moet houden... Het viel me gewoon op, maar het kan ook aan mij liggen.

Nochtans redelijk duidelijk uit die transcript dat hij de neo-nazi's geen fine people vindt.

Klopt. Het enige wat je hem wel kan aanwrijven met die slogan is door te zeggen dat er goede mensen waren langs beide kanten, het er wel vingerdik opligg dat volgens Trump beide kanten ook slechte mensen waren. En als hij dan zelf zegt dat er neonazi's waren en je weet dat daar extreemrechts geweld is gepleegd, dan laat hij volgens veel mensen (inclusief mezelf) uitschijnen dat de tegenpartij ook criminelen had.

Want anders heeft die uitspraak totaal geen betekenis, de kans dat in iedere betoging wel mensen van goeie wil zijn is quasi 100%

Toen Harris begon een lijst ex-collega's van Trump die niet achter hem staan, kwam Trump met een "thank you for mentioning that" en begon te ranten over dat hij wel slechte mensen ontslaat maar de Biden administratie niemand ontslaat zelfs niet voor het fiasco in Afghanistan. Dat kwam ook niet echt over, als ge zoveel volk moet ontslaan in uw administratie ben je op zijn minst niet sterk in het samenstellen van een administratie.

Daarentegen vond ik de moderators niet altijd even neutraal. Dat was wel wat jammer, want zij horen toch altijd neutraal over te komen.
Wat vooral storend was aan die moderators was, dat ze een vraag stellen en die vraag eindigen met "yes or no", en dat deden ze alleen bij Trump. 4x hebben ze dat gedaan. Precies alsof dit een soort WIE IS HET?? is. "wil je dat Oekraine de oorlog wint JA of NEE". Trump geeft dan een genuanceerd diplomatisch antwoord, en de moderator sluit dan af met "maar antwoord nu eens gewoon yes or no".

"Heb je spijt van wat je zei ja of nee?". Op dat soort vragen kan je namelijk geen goed antwoord geven yes or no. Yes = guilty. No = guilty. De enige uitweg is "die vraag is niet relevant" "ik heb dat niet zo gezegd" of "wat ik zei heeft niks te maken met wat daar gebeurde". Doe je dat niet, dan krijg je weer een uitgeknipt stukje video dat viraal gaat: eerst een geknipte Trump uitspraak van 6 januari, gevolgd door beelden van rellen, gevolgd door 1 zin uit het debat waarin Trump zogezegd toegeeft daar al dan niet spijt van heeft. Dit is valkuilen leggen.

Laatst bewerkt:
Toen Harris begon een lijst ex-collega's van Trump die niet achter hem staan, kwam Trump met een "thank you for mentioning that" en begon te ranten over dat hij wel slechte mensen ontslaat maar de Biden administratie niemand ontslaat zelfs niet voor het fiasco in Afghanistan. Dat kwam ook niet echt over, als ge zoveel volk moet ontslaan in uw administratie ben je op zijn minst niet sterk in het samenstellen van een administratie.

Wat vooral storend was aan die moderators was, dat ze een vraag stellen en die vraag eindigen met "yes or no", en dat deden ze alleen bij Trump. 4x hebben ze dat gedaan. Precies alsof dit een soort WIE IS HET?? is. "wil je dat Oekraine de oorlog wint JA of NEE". Trump geeft dan een genuanceerd diplomatisch antwoord, en de moderator sluit dan af met "maar antwoord nu eens gewoon yes or no".

"Heb je spijt van wat je zei ja of nee?". Op dat soort vragen kan je namelijk geen goed antwoord geven yes or no. Yes = guilty. No = guilty. De enige uitweg is "die vraag is niet relevant" "ik heb dat niet zo gezegd" of "wat ik zei heeft niks te maken met wat daar gebeurde". Doe je dat niet, dan krijg je weer een uitgeknipt stukje video dat viraal gaat: eerst een Trump uitspraak van 6 januari, gevolgd door beelden van rellen, gevolgd door 1 zin uit het debat waarin Trump zogezegd toegeeft daar al dan niet spijt van heeft. Dit is valkuilen leggen.

Ik had soms het idee dat het 3 tegen 1 was. Mede ook omwille van hetgeen jij net aanhaalt.

Het is op zijn minst allemaal boeiend wat de tijd nu zal uitwijzen alleszins.

Tegen beter weten in en omdat ik in de luchthaven nog 3 uur te killen heb 😬
Wat ik vooral wil weten is of je je uiteindelijk je vlucht gehaald hebt of te verzeild was in de kamala/Donald discussie hier? 🤔

Als ik nu de beelden zien van dat debat...
Zo'n triestig niveau.

Dit is geen manier van argumenteren. Hier verwachten we veel meer.
En wat zegt dat "artikel" van de National Catholic Register?
In ieder geval niet dat abortus algemeen kan tot 9 maanden, zoals geclaimd door Trump. En zeker niet dat het erna nog kan. Dit gaat over een state law die bepaalt wat er moet gebeuren bij een abortion na 20w, en wat er moet gebeuren als het kind toch levend geboren wordt als het gevolg van een abortus.

To-taal iets anders dan een normale, niet-medische abortus op 10 weken. En helemaal geen vrije keuze om te aborteren in de 9de maand of erna. Wat niemand met een werkend stel hersenen zou voorstellen.

Over die Haîtiaanse immigranten circuleert er niks behalve fake news, ontkracht door de stad zelf. Zoals gezegd in het debat en zoals hier al stond. Tenzij je bewijzen hebt, herhaal je zelf gewoon fake news, hè.

Het kan best zijn dat al die getuigen in Springfield liegen en zoals gewoonlijk zal tijd wel raad brengen ..

Geen problemen mee dat ze vragen durven stellen of wat dan ook, maar ik had soms het gevoel dat ze Trump al sneller de mond wilden snoeren in tegenstelling tot Harris. Bij haar hebben ze dat 1x gedaan als ik me niet vergis (moet de laatste 20 min nog beluisteren). Al kan ik me wel voorstellen dat je Trump daarin korter moet houden... Het viel me gewoon op, maar het kan ook aan mij liggen.
Moest Trump in Belgische debatprogramma's zitten, hij zou veel meer tegenkanting krijgen van de journalisten/moderatoren. Flagrante leugens verkondigen of totaal naast de kwestie antwoorden wordt hier veel sneller aangepakt. Bij Trump moet er nu eenmaal sneller ingegrepen worden.
Dat getuigt helemaal niet van partijdigheid van de journalist, maar zorgt voor een inhoudelijk debat.

Trump mocht trouwens ook meermaals opnieuw aan het woord komen, terwijl het topic eigenlijk al werd afgesloten. Na een beetje tegenpruttelen, lieten de moderatoren hem toch gewoon over hen heen praten.

"Heb je spijt van wat je zei ja of nee?". Op dat soort vragen kan je namelijk geen goed antwoord geven yes or no. Yes = guilty. No = guilty. De enige uitweg is "die vraag is niet relevant" "ik heb dat niet zo gezegd" of "wat ik zei heeft niks te maken met wat daar gebeurde". Doe je dat niet, dan krijg je weer een uitgeknipt stukje video dat viraal gaat: eerst een geknipte Trump uitspraak van 6 januari, gevolgd door beelden van rellen, gevolgd door 1 zin uit het debat waarin Trump zogezegd toegeeft daar al dan niet spijt van heeft. Dit is valkuilen leggen.
Dat is gewoon een valkuil die hij voor zichzelf gelegd heeft. Een journalist mag hem toch met zijn eigen acties confronteren?
In de plaats begint hij een rant af te steken dat het de schuld was van Nancy Pelosi en dat hij er helemaal niets aan kon doen, tja ...

Het kan best zijn dat al die getuigen in Springfield liegen en zoals gewoonlijk zal tijd wel raad brengen ..
Maar je wilt dus 2 dingen ontkrachten. Dat kun je niet door te zeggen "de tijd zal wel raad brengen". Daarom ligt de bewijslast dus bij mensen die de claim maken.

Beide dingen die je wilt nuanceren, blijken echter gewoon te bevestigen dat het verzonnen flauwekul is. Dat van de abortus op/na 9mnd is niet waar en dat van de honden opeten is niet waar. Dan hoor je dat toch ook bij te stellen en niet te zeggen "we zullen zien"?

Want je ene zin is opnieuw héél tendentieus, op z'n zachtst gezegd: Het kan best zijn [het is, want er is geen enkel bewijs] dat al die getuigen [welke? Ik heb er nog geen gezien] in Springfield liegen.

Dat van die huisdieren kan misschien wel kloppen, zeker in de VS. Lijkt eerder iets cultureels. Hoeveel Amerikaanse hiphop-artiesten hoor je niet bezig over poezen likken en poezen eten?
Misschien een poging van die Haitianen om te integreren?

Dat is gewoon een valkuil die hij voor zichzelf gelegd heeft. Een journalist mag hem toch met zijn eigen acties confronteren?
In de plaats begint hij een rant af te steken dat het de schuld was van Nancy Pelosi en dat hij er helemaal niets aan kon doen, tja ...
Gewoon confronteren mag zeker, maar het gaat hem hier om dat dit partijtig gebeurt.

Is there anything you regret about what you did on that day?
-You just said a thing that isn't covered. Peacefully and patriotically, I said during my speech. Not later on. Peacefully and patriotically... Daarna begint hij over het gebrek aan security wat niet zijn verantwoordelijkheid was etc
- Is there anything you regret about what you did on that day? Yes or no.

Hoeveel ja/nee vragen heeft hij gesteld aan Harris? Bekijk de eerste vraag eens:
When it comes to the economy, do you believe Americans are better off than they were four years ago?
In heel deze rant staat niks over of zij gelooft of Amerikanen nu beter af zijn dan 4 jaar geleden:
So, I was raised as a middle-class kid. And I am actually the only person on this stage who has a plan that is about lifting up the middle class and working people of America. I believe in the ambition, the aspirations, the dreams of the American people. And that is why I imagine and have actually a plan to build what I call an opportunity economy. Because here's the thing. We know that we have a shortage of homes and housing, and the cost of housing is too expensive for far too many people. We know that young families need support to raise their children. And I intend on extending a tax cut for those families of $6,000, which is the largest child tax credit that we have given in a long time. So that those young families can afford to buy a crib, buy a car seat, buy clothes for their children. My passion, one of them, is small businesses. I was actually -- my mother raised my sister and me but there was a woman who helped raise us. We call her our second mother. She was a small business owner. I love our small businesses. My plan is to give a $50,000 tax deduction to start-up small businesses, knowing they are part of the backbone of America's economy. My opponent, on the other hand, his plan is to do what he has done before, which is to provide a tax cut for billionaires and big corporations, which will result in $5 trillion to America's deficit. My opponent has a plan that I call the Trump sales tax, which would be a 20% tax on everyday goods that you rely on to get through the month. Economists have said that Trump's sales tax would actually result for middle-class families in about $4,000 more a year because of his policies and his ideas about what should be the backs of middle-class people paying for tax cuts for billionaires.
Zij weet ook heel goed dat hier een valkuil gelegd wordt, en of zij nu ja of nee antwoordt, het altijd een loss zal zijn dat tegen haar gebruikt zal worden. Dus begint ze maar over wat anders. In tegenstelling tot Trump die weldegelijk iets zei over de vragen die hem gesteld werden (Oekraïne en 6th Januari).

Vraagt de "journalist" (debat moderator) daarna nog eens zoals hij bij Trump continue deed, of zij met ja of nee wil antwoorden op de vraag?
When it comes to the economy, do you believe Americans are better off than they were four years ago? yes or no
Nee dat doet hij niet. Waarom niet?

Laatst bewerkt:
Dat van die huisdieren kan misschien wel kloppen, zeker in de VS. Lijkt eerder iets cultureels. Hoeveel Amerikaanse hiphop-artiesten hoor je niet bezig over poezen likken en poezen eten?
Misschien een poging van die Haitianen om te integreren?
Someone grabbed them by the pussy, you know.

Is dat niet erg veel spijkers op laag water zoeken? Ik zou je gelijk geven als de moderator hem dwingt om ja of nee te antwoorden, en elk ander antwoord afkapt, en dat nooit doet bij Harris. Maar dat is niet zo? De enige keren dat die 'yes or no" erbij kwam, en dat was inderdaad 4x, was toen Trump rond de vraag heen danste en niet écht antwoordde. Wat zijn recht is, maar dan mag een moderator nog eens doorvragen.

Na die ja-neevraag, gaat Trump echter verder en antwoordt hij (logisch, doen onze politici ook niet) niet met ja of nee. De oorspronkelijke vraag over abortus was geen ja-neevraag. Harris doet een uitspraak, de moderator zegt "nu wil ik van Trump horen wat hij zélf vindt" en zegt: "Would you veto a national abortion ban if it came to --" (geen ja-nee). Dan danst Trump rond het antwoord, wat zijn recht is. Maar een goeie moderator hoort antwoorden op key positions te krijgen, dus moet die wel nog eens doorvragen: "But if I could just get a yes or no. Because your running mate JD Vance has said that you would veto if it did come to your desk." Daarna geeft Trump exact hetzelfde antwoord, en dan blijft het erbij. Klaar. Geen afkappen, geen valstrik, gewoon: het volk moet weten waarvoor ze stemmen, en dàt is de taak van de moderator.

De vraag over zijn Trumpcare was: "do you have a plan and can you tell us what it is?" Zijn antwoord gaat over hoe slecht Obamacare is (dat hij al heeft uitgehold, maar daar wijst deze zogenaamd valstrikleggende moderator niet op). En dan is de vervolgvraag, omdat Trump dus nog altijd geen antwoord heeft gegeven: So just a yes or no, you still do not have a plan?

Zelfde over Oekraïne. Hij komt met verschillende lange antwoorden, maar is nooit duidelijk. Wegens tijdgebrek probeert de moderator nog één keer, Trump kiest nog altijd niet voor ja of nee (terecht) en dan gaat het naar de volgende vraag. Trouwens, de vraag aan Kamala is evenzeer yes or no: "hij zegt dat je tegen Israël bent [ja of nee]." In heel veel vragen is die ja of nee impliciet, bij Trump en bij Harris.

Dat is geen gekleurde moderator, dat is gewoon een moderator die, zoals dat in de Amerikaanse traditie van presidentsdebatten gaat, key points heeft en het volk moet informeren over wat de standpunten nu zijn van de verschillende kandidaten.

Klopt. Het enige wat je hem wel kan aanwrijven met die slogan is door te zeggen dat er goede mensen waren langs beide kanten, het er wel vingerdik opligg dat volgens Trump beide kanten ook slechte mensen waren. En als hij dan zelf zegt dat er neonazi's waren en je weet dat daar extreemrechts geweld is gepleegd, dan laat hij volgens veel mensen (inclusief mezelf) uitschijnen dat de tegenpartij ook criminelen had.

Want anders heeft die uitspraak totaal geen betekenis, de kans dat in iedere betoging wel mensen van goeie wil zijn is quasi 100%

Is er dan iets verkeerd aan de claim dat de tegenpartij ook criminelen had? Dat is namelijk ook gewoon zo. Er was daar een duidelijke aanwezigheid van Antifa die zoals gewoonlijk gemaskerd en gewapend rondliepen en ook effectief over gingen tot fysiek geweld.

Het valt me vooral op hoe iemand (Trump) zo zwak voor de dag kan komen qua argumentatie en toch zo'n post kan bekleden na al die jaren. Hij begon dan maar regelmatig op de man te spelen en bullygedrag te vertonen. Je zou kunnen zeggen dat dat een bewuste strategie is, maar ik ben daar niet zo van overtuigd. Volgens mij weet hij van niet beter.

Ik vond het persoonlijk een vrij duidelijke overwinning voor Harris. Ze begon aarzelend, maar dat was vrij snel weg. Trump is vermoeiend omdat hij nog steeds in hetzelfde riedeltje vast blijft zitten. Daarentegen vond ik de moderators niet altijd even neutraal. Dat was wel wat jammer, want zij horen toch altijd neutraal over te komen.
Een goede moderator hoort wat mij betreft niet neutraal te zijn, wel onpartijdig en objectief. Als kandidaat A zegt dat de aarde plat is, dan is het in het belang van het kijkpubliek dat duidelijk wordt gemaakt dat dit standpunt niet ondersteund wordt door de wetenschap.

Als ik nu de beelden zien van dat debat...
Zo'n triestig niveau.
Dat is werkelijk om te wenen.
En dat hebben we hoofdzakelijk te danken aan 1 man sinds 2016.

Moesten de founding fathers de republikeinse primaries van 2016-2020 zien...
'Jouw vrouw is lelijk, haha!' 'En jij bent dik!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan