Eigenlijk maakt de discussie van de afgelopen pagina's toch vooral duidelijk dat de VS te lang heeft vastgehouden aan bepaalde concepten uit het verleden.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vallen wel een paar parellel te trekken met het romeinse rijk wat dat betreft.Eigenlijk maakt de discussie van de afgelopen pagina's toch vooral duidelijk dat de VS te lang heeft vastgehouden aan bepaalde concepten uit het verleden.
ik vind het gewoon baffling dat zoiets legaal is en blijft...Even degoutant als bij de GOP dus.
Niet echt? Laten we het hier niet hebben over de fabels van de val van het RR.Vallen wel een paar parellel te trekken met het romeinse rijk wat dat betreft.
Bwa. er zijn wel enkele early signs die je parallel kan trekken met de romeinse republiek in de laatste eeuw BC.Niet echt? Laten we het hier niet hebben over de fabels van de val van het RR.
Je ziet toch enkele zaken terugkomen in de VS die ook in Rome omstreeks ±100 BC aan het gebeuren waren.Niet echt? Laten we het hier niet hebben over de fabels van de val van het RR.
Ja, ik had eerder ook al de herverdeelde verkiezingskaarten in Illinois (door de Democraten) aangehaald. Nu goed, bij gerrymandering liggen de Republikeinen duidelijk aan kop maar de Democraten zijn ook allesbehalve onschuldig in dit verhaal. En beide partijen kunnen zo natuurlijk claimen dat het is om de tegenstander te stoppen.![]()
A ‘Master Class’ in Gerrymandering, This Time Led by N.Y. Democrats
The maps approved by Democrats in the New York State Legislature could lead their party to seize as many as three House seats from Republicans.www.nytimes.com
Voor zij die denken dat deze praktijken enkel door de GOP gebezigd worden![]()
Daar weet ik niks vanIk dacht dat Mini het had over het keizerrijk.

Dat had ik beter moeten specificeren, my bad. Net zoals Steven is mijn kennis vh keizerrijk minder goed dan de republiekIk dacht dat Mini het had over het keizerrijk.

Daar niet aan meedoen zolang het systeem bestaat is ook politieke zelfmoord natuurlijk. Moet gewoon voor iedereen afgeschaft worden. Of het moet bijna gebeuren volledig objectief door een algoritme ofzo die enkel naar populatieverdeling en nabijheid tot stembureau ofzo kijkt. Maar lijkt me even gevaarlijkJa, ik had eerder ook al de herverdeelde verkiezingskaarten in Illinois (door de Democraten) aangehaald. Nu goed, bij gerrymandering liggen de Republikeinen duidelijk aan kop maar de Democraten zijn ook allesbehalve onschuldig in dit verhaal. En beide partijen kunnen zo natuurlijk claimen dat het is om de tegenstander te stoppen.
Als men naar verkiezingsfraude zoekt, dat men eerst eens naar die districtskaarten gaat kijken.
.Als het is op basis van ras, is het al illegaal. Voor de rest hebben de courts historisch gezegd: dat is een politiek issue, en van politiek houden wij onze handen af.Ik denk dat afschaffen en illegaal maken the way to go is
Ik denk dat ze vooral af moeten van hun winner takes all kiesysteem. Het is dat wat gerrymandering zo aanlokkelijk maakt. Hier zou je ook aan gerrymandering kunnen doen maar dat zou amper effect hebben omdat elke kieskring meerdere zetels heeft en die zetels proportioneel verdeeld worden en niet allemaal naar de winnaar gaan.Ik denk dat afschaffen en illegaal maken the way to go is
Ik denk dat ze vooral af moeten van hun winner takes all kiesysteem. Het is dat wat gerrymandering zo aanlokkelijk maakt. Hier zou je ook aan gerrymandering kunnen doen maar dat zou amper effect hebben omdat elke kieskring meerdere zetels heeft en die zetels proportioneel verdeeld worden en niet allemaal naar de winnaar gaan.
Het volledig afschaffen kan ook ongewenst in een winner takes all systeem want kiezers kunnen op zo'n manier verspreid zitten dat ze geen of amper vertegenwoordigers kunnen verkozen krijgen en toch een redelijk deel van de bevolking uitmaken. In een extreem geval zou je bvb in elk district 30% kunnen halen maar toch niemand kunnen verkozen maken, in zo'n situatie kan het misschien eerlijker zijn om de districten te hertekenen om politiek homogenere bevolkingsgroepen te bekomen. Al kun je je idd wel afvragen of het sop de kolen wel waard is en gerrymandering onmogelijk maken niet veel meer waard is dan het occassioneel corrigeren van een ongewenst district.
1 senator kan nog altijd niet nieuwe regelgeving blokkeren. En 'de facto democratisch' is geweldig overdreven, natuurlijk.De VS moet van nog wel heel wat meer af om ze de facto democratisch te maken.
Kijk maar eens naar hun senaat: elke staat levert 2 senatoren. Wyoming met z'n +/- 500.000 inwoners heeft daar evenveel macht als California met +/- 40.000.000 inwoners. En wij maar verschieten dat een senator uit fucking where West Virginia (Joe Manchin) zoveel macht heeft dat hij nieuwe regelgeving kan blokkeren.
Da's natuurlijk wel eigen aan een federaal systeem, dat deelstaten gezien worden als evenwaardige partners op sommige vlakken. Da's bij ons eigenlijk niet zo heel anders. Wallonië krijgt ook blokkeringsbevoegdheden die ze niet zouden mogen hebben puur op basis van hun inwonersaantal. Da's een andere manier om het te regelen dan via aantal afgevaardigden maar het is hetzelfde principe.De VS moet van nog wel heel wat meer af om ze de facto democratisch te maken.
Kijk maar eens naar hun senaat: elke staat levert 2 senatoren. Wyoming met z'n +/- 500.000 inwoners heeft daar evenveel macht als California met +/- 40.000.000 inwoners. En wij maar verschieten dat een senator uit fucking where West Virginia (Joe Manchin) zoveel macht heeft dat hij nieuwe regelgeving kan blokkeren.
De VS moet van nog wel heel wat meer af om ze de facto democratisch te maken.
Lijkt me juist het eerlijkst dat elke staat evenveel senatoren krijgt.De VS moet van nog wel heel wat meer af om ze de facto democratisch te maken.