Amerikaanse ex-president Trump belooft veroordeelde bestormers Capitool gratie mocht hij opnieuw aan de macht komen

Het is en blijft een absurde manier van politiek voeren. Trump wil vooral zijn stemmen bij de kiezers in de marge niet verliezen. Dat hij gratie zou verlenen omdat de misdrijven in zijn voordeel zijn uitgevoerd zou toch niet mogen/kunnen?

Strategisch gezien is het niet dom om dat te zeggen, de mensen die het niet eens zullen zijn met wat hij zegt waren al niet van plan om op Trump stemmen, en op die manier kan hij ook evt. kritiek counteren dat hij enkel zichzelf en politieke allies beschermt. Je kan dat zelfs actief op die manier gaan spinnen. En wat hij daar zegt, kan hij volgens mij trouwens wel doen.

In hetzelfde artikel staat ook iets over Oekraine. Ja, het is natuurlijk weer op zijn Trumps gezegd en een halve waarheid, maar het werkt gewoon erg goed. Trump weet wel wat hij moet doen of zeggen hier (of zijn team aan adviseurs).

___

Over Biden gesproken, Breyer trekt zich terug, daarmee komt een nieuw zitje vrij in het SC. Dat lijkt mij strategisch wel een goede keuze van de Democraten om hem zo ver om terug te trekken. Toont ook wel aan dat Breyer weinig vertrouwen heeft dat de Democraten zullen winnen in 2024 en de Democraten zelf (en hijzelf) liever het zekere voor het onzekere nemen, want de vervanging van RBG was ook heel pijnlijk. Biden heeft al beloofd een zwarte vrouw aan te stellen. Dat zou de eerste keer zijn, lijkt mij ook een goede zet. Volgens VRT of de kranten zou de aanstelling ook al voltooid moeten zijn voor 2022. Zolang... Sinema of Manchin de boel niet opnieuw blokkeren in de senaat. Op Republikeinen, zelfs gematigde Republikeinen zal hij niet moeten rekenen, die gaan in lijn v/d partij stemmen. Ook de anti-Trump stemmen zullen die aanstelling nooit goedkeuren, want die zullen trachten te blokkeren, en mogelijk zal Manchin - senator in een dieprode staat - een heel belangrijke beslissing moeten nemen, en een sleutelrol spelen. Manchin heeft in 2024 ook een herverkiezing.

Een SC aanstelling kan mogelijk dit jaar wel weer gaan tekenen. Hetzelfde geldt voor covid (en vaccinatiestrategie) en de kwestie Oekraine-Rusland, alsook immigratie dat allemaal een rol kunnen spelen. Maar we zien wel wat de toekomst geeft.

Er zijn enkele Democraten die in het achterhoofd zullen rekening moeten houden met 2022 maar in de senaat denk ik niemand dat op basis daarvan een aanstelling in de SC zal weigeren TENZIJ de keuze een heel radicale of controversiële zou zijn. Maar ik denk niet dat Warnock, Kelly, CCM of Hassan - de meest kwetsbare Democratische senators - op basis daarvan een nominatie niet zullen goedkeuren. Hassan is de meest kwetsbare volgens mij op dit moment, maar in NH zijn de Republikeinen niet te conservatief, dus haar stem zal niet de grootste impact op die race hebben. In Georgia kan dat meer spelen, maar dat is een zeer gepolariseerde staat, dus Warnock heeft ook meer te verliezen bij het tegen stemmen dan het voor stemmen, en soms moet je gewoon voor je principes staan, meegaan met die principes en maar leren omgaan met de consequenties, want te strategisch overwegingen maken kan ook afgestraft worden. Ik zou in zijn positie vaak "yay" stemmen, maar de Republikeinen zullen natuurlijk er alles aan doen om de keuze te polariseren en controversieel te maken (en er een politiek thema van maken), en als zij daar goed in slagen dan kan dat wel consequenties meedragen. Natuurlijk blijft het gewoon 6-3 in het voordeel voor de conservatieven in de SC gezien Breyer al een progressief was. Vervangen door een andere progressief blijft 6-3.

Wel moet er bijgezegd worden dat de chief justice Roberts wel vaak een bemiddelende rol tracht te spelen en naar links is opgeschoven sinds het evenwicht wat verloren is geraakt. En persoonlijk vind ik Kavanaugh (eigenlijk meer controversieel door de beschuldigingen tegenover hem - maar los daarvan zijn werk als judge) en ACB niet de slechtste judges. Thomas en Alito vind ik wel onnozelaars. Maar die zijn niet door Trump aangesteld maar respectievelijk door HW Bush en W. Bush. Thomas werd ook beschuldigd werd van seksueel overschrijdend gedrag (Anita Hill) en was toen een vervanging van een progressieve zwarte man (uit de civil rights tijdperk: Thurgood Marshall) door een heel jonge ultraconservatieve zwarte man en dus een heel controversiële keuze omdat die ook heel lang zou actief zijn in de SC. Die aanstelling alleen al maakt al dat ik weinig respect voor HW Bush heb. De partij is extremer beginnen worden in het parlement met Gingrich als Speaker of fractieleider vooral na "de politieke revolutie van 1994" waarbij Democraten zwaar verloren en waar je de wortels van de partij van vandaag al in kan zien. Lokaal/regionaal wordt dat soms ook gezien als een re-alignment verkiezing. Het economisch conservatisme stamt eerder af van het Reagantijdperk toen het op de korte termijn inderdaad erg goed ging in de jaren '80 economisch, maar diezelfde maatregelen (Reaganomics) hebben volgens mij wel geleid tot de crisis van 2008-2009 (banken en huizen).

Er zijn veel problemen met Amerika: decennia lang anticommunistische propaganda, sterkere waardes van religie die actief zijn in de maatschappij, decennia aan segregatie en rassenscheidingen/racisme en systematische discriminatie alsook de demografie van de VSA (grote verschillen cultureel tussen stad en platteland, maar ook tussen regio's (westkust/New England vs zuiden), alsook een democratisch systeem die nog steeds in bepaalde onderdelen is aangepast aan het Amerika van 1789 in plaats van het Amerika van vandaag leiden volgens mij tot het Amerika van vandaag. Maar goed, dat zal wel mijn mening zijn en ik heb het recht daarop.

Laatst bewerkt:
Strategisch gezien is het niet dom om dat te zeggen, de mensen die het niet eens zullen zijn met wat hij zegt waren al niet van plan om op Trump stemmen, en op die manier kan hij ook evt. kritiek counteren dat hij enkel zichzelf en politieke allies beschermt. Je kan dat zelfs actief op die manier gaan spinnen. En wat hij daar zegt, kan hij volgens mij trouwens wel doen.

In hetzelfde artikel staat ook iets over Oekraine. Ja, het is natuurlijk weer op zijn Trumps gezegd en een halve waarheid, maar het werkt gewoon erg goed. Trump weet wel wat hij moet doen of zeggen hier (of zijn team aan adviseurs).

Als "strategisch" de enige manier is waarop je kunt denken, ben je de slechtst mogelijke president voor een volk.

Over Biden gesproken, Breyer trekt zich terug, daarmee komt een nieuw zitje vrij in het SC. Dat lijkt mij strategisch wel een goede keuze van de Democraten om hem zo ver om terug te trekken. Toont ook wel aan dat Breyer weinig vertrouwen heeft dat de Democraten zullen winnen in 2024 en de Democraten zelf (en hijzelf) liever het zekere voor het onzekere nemen, want de vervanging van RBG was ook heel pijnlijk.

Dus dat iemand op pensioen gaat op zijn 83ste (!) , na een dubbel zo lange carrière als gemiddeld, is volgens jou politiek geïnspireerd? En een bewijs dat hij weinig vertrouwen heeft in de Democraten... Dat zijn toch weer bijzondere conclusies! De mens moet dan al werken tot zijn 85ste om te laten zien dat hij vertrouwen heeft in Biden, of het wordt verkeerd geïnterpreteerd.

Als "strategisch" de enige manier is waarop je kunt denken, ben je de slechtst mogelijke president voor een volk.
Don't Look Up al gezien? Dat is de wereld van vandaag. En het is niet alleen Trump, het is iedereen. Ik heb het al vaak gezegd. Men is vooral bezig met de verkiezingen v/d volgende keer en minder nog met een goed beleid, vooral langetermijnbeleid uitstippelen omdat de kans dat je dan nog aan de macht bent, heel klein is. Strategisch gezien - ik ben er weer - is het zelfs best dat je een stort achterlaat en de andere daar de schuld voor krijgt.

Ik ben geen fan van strategisch denken, vanuit een neutraal perspectief misschien wel, ik woon niet in Amerika en ik ben ook niet de president van de USA. Maar ik bekritiseer dat ook wel. Het is er. Dat kan je niet ontkennen.

Je kan zeggen dat politici niet meer bezig zijn met het goede te doen of het volgen v. hun principes, maar dat is niet eigen aan één persoon, dat is eigen aan het systeem. Politici die principes volgen worden vaak afgestraft.

Don't Look Up al gezien? Dat is de wereld van vandaag. En het is niet alleen Trump, het is iedereen. Ik heb het al vaak gezegd. Men is vooral bezig met de verkiezingen v/d volgende keer en minder nog met een goed beleid, vooral langetermijnbeleid uitstippelen omdat de kans dat je dan nog aan de macht bent, heel klein is.
Nee, dat is niet de wereld van vandaag, maar een film. Een houterige stropop van een film. En er zijn misschien mensen die inderdaad op die manier in de politiek zitten, en dat zal voor een stuk zijn nut hebben, maar dan mag ik dat nog altijd de slechtst mogelijke president voor een volk vinden, hè.

Nee, dat is niet de wereld van vandaag, maar een film. Een houterige stropop van een film. En er zijn misschien mensen die inderdaad op die manier in de politiek zitten, en dat zal voor een stuk zijn nut hebben, maar dan mag ik dat nog altijd de slechtst mogelijke president voor een volk vinden, hè.
Als je dat denkt ben je ontzettend naïef. Biden zal bijvoorbeeld bepaalde zaken niet doen omdat het afgestraft kan worden in de midterms bijvoorbeeld, ook al ben jij en hij ervan overtuigd dat dat het juiste is, maar dat zal dan afgeraden worden door adviseurs en terecht want het ziet er niet goed uit. Wat Biden dan wel weer probeert, mislukt door twee koppige senators die koppig doen OPNIEUW voor strategische redenen omdat ze er persoonlijk gewin uithalen. Is het omwille van hun principes dat ze dat doen. Van Sinema ben ik vrij zeker van niet. Manchin... idk, maar die krijgt enorm veel geld van belangenorganisaties en vertegenwoordigt een rode conservatieve staat.

De keuze om Breyer terug te laten trekken is niet één die Breyer zelf heeft gemaakt, maar één waarbij Democratische strategen hem gepusht hebben om dat te doen omdat dat in het voordeel van de partij is. Blijft hij aan, en verliezen de Democraten de meerderheid in senaat & huis hebben ze minder macht om een nominatie er door te jagen. Sterft Breyer na 2024 wanneer bijvoorbeeld een Republikein wint, dan kan het 7-2 worden in de SC qua verdeling tussen conservatief en progressief en kan een Republikein met één nominatie de consensus over Roe vs Wade (abortusrecht) veranderen. Die is nu al in gevaar, en wanneer er een federale trigger komt, kan het al gedaan zijn nav een andere case. Republikeinen zullen ook wel met alle macht trachten die "trigger" te vinden trouwens, bijvoorbeeld door staten die controversiële abortuswetgevingen doorvoeren. Ook dat is opnieuw een strategische beslissing. Vergelijk het met het fabriceren van een CB wanneer je er één nodig hebt, en hier gebeurt hetzelfde om Roe vs Wade opnieuw "hot" te maken.

Het doorvoeren van maatregelen of beperkingen qua stemrecht die onrechtstreeks maar wel effectief het doel hebben om het voor veel Afro-Amerikaanse of Democratische stemgroepen moeilijker te maken om een stem uit te brengen is een strategische beslissing, een verwerpelijke beslissing die ook racistisch van aard is, maar vooral als doel heeft om de greep van de Republikeinse partij in de al rode staten nog te versterken. Het aanstellen van "believers van de big lie" op kritische posities anderzijds is er ook één om in de toekomst eventueel een uitslag in twijfel te trekken en terug te draaien. Al is dat natuurlijk geen democratie waardig.

Je kan ontkennen wat je wilt... maar je kan moeilijk ontkennen dat ik geen gelijk heb.

Ik denk niet dat hij wil ontkennen dat je geen gelijk hebt, volgens mij is dat exact zijn punt.
Ik snap ook niet goed wat het probleem is. Ik vind het een zorgwekkende evolutie mocht dat niet duidelijk zijn, maar het is niet eigen aan één zijde al is er wel duidelijk een partij die meer misbruik van de situatie maakt en de democratie meer uitdaagt en in vraag stelt dan de andere, en daar zijn we het zeker over eens, lijkt mij.

Manchin wil het snel doen. Logisch in 2024 moet hij opnieuw verkozen worden, dus zo weinig mogelijk media-aandacht en zo snel mogelijk doen zodat mensen tegen dan al weer vergeten zijn wat hij gaat moeten doen, is wat hij gaat willen doen. De Republikeinen gaan er natuurlijk alles aan doen om te treuzelen en te treuzelen.

Maar normaal gezien zou het geen probleem mogen zijn. En met Collins, Murkowski en zelfs Graham zijn er opties voor evt. bij de andere partij om het probleem op te lossen.

Dus dat iemand op pensioen gaat op zijn 83ste (!) , na een dubbel zo lange carrière als gemiddeld, is volgens jou politiek geïnspireerd? En een bewijs dat hij weinig vertrouwen heeft in de Democraten... Dat zijn toch weer bijzondere conclusies! De mens moet dan al werken tot zijn 85ste om te laten zien dat hij vertrouwen heeft in Biden, of het wordt verkeerd geïnterpreteerd.
Loser, ben je nu echt aan het beweren dat er bij de pensionering van een progressieve rechter op het moment dat hij door een andere progressieve rechter vervangen kan worden, geen politiek/strategische overwegingen spelen?

Loser, ben je nu echt aan het beweren dat er bij de pensionering van een progressieve rechter op het moment dat hij door een andere progressieve rechter vervangen kan worden, geen politiek/strategische overwegingen spelen?
Natuurlijk niet. Het is heel normaal dat die rechters het ‘nog even volhouden’ om niet onder een Trump op pensioen te gaan. Maar dat deze man nu op pensioen gaat, een bewijs noemen voor de onkunde van Biden en het gebrek aan vertrouwen in de Dems in 2024 is toch gewoon zo verbuigen tot je ziet wat je wilt zien.

Natuurlijk niet. Het is heel normaal dat die rechters het ‘nog even volhouden’ om niet onder een Trump op pensioen te gaan. Maar dat deze man nu op pensioen gaat, een bewijs noemen voor de onkunde van Biden en het gebrek aan vertrouwen in de Dems in 2024 is toch gewoon zo verbuigen tot je ziet wat je wilt zien.
Wat is er dan zo slecht om onder trump op pensioen te gaan, als je de strategische redenering vd vervanging buitenwegen laat?

Wat is er dan zo slecht om onder trump op pensioen te gaan, als je de strategische redenering vd vervanging buitenwegen laat?
Je gooit twee stukken van de post door elkaar. Het eerste ging over de strategische overwegingen.
Het tweede over de Justice die op pensioen ging en dat dat zou bewijzen dat de Democraten dit keer onmachtig zijn en zelfs geen vertrouwen genieten binnen Democratisch Amerika.

Dat de Justice op pensioen gaat, is normaal. Hij zit boven de gemiddelde pensioensleeftijd, heeft het dubbel van het gemiddelde aantal dienstjaren. Dat hij dat op dit moment doet, is ook normaal: Hij is een redelijk progressieve, sociaal geëngageerde en liberale rechter, altijd geweest. Uiteraard heeft hij gewacht tot Biden aan de macht was. Maar dat is toch geen motie van wantrouwen tov Biden... Als je Laki's redenering volgt, was er nooit een goed moment. Dan schort er eerder iets aan de redenering, als je er altijd maar een motie van wantrouwen in wilt zien.

Beetje terzijde, want hoewel dat je eerste vraag was, was het niet waar het over ging. Maar wat is er zo slecht om onder Trump op pensioen te gaan, als je de strategische redenering negeert? Als je kijkt naar wat Trump heeft verwezenlijkt en wie hij op welke post heeft gezet, zie je geen feilloos parcours. Er is niks strategisch aan als je uit liefde voor het instituut het liefst niet verkracht ziet worden door een president die datzelfde al geprobeerd heeft met andere rechtbanken, en zelfs met deze. Het is niet echt strategie als je graag wilt dat je legacy wordt doorgegeven aan bekwame mensen.

Je gooit twee stukken van de post door elkaar. Het eerste ging over de strategische overwegingen.
Het tweede over de Justice die op pensioen ging en dat dat zou bewijzen dat de Democraten dit keer onmachtig zijn en zelfs geen vertrouwen genieten binnen Democratisch Amerika.

Dat de Justice op pensioen gaat, is normaal. Hij zit boven de gemiddelde pensioensleeftijd, heeft het dubbel van het gemiddelde aantal dienstjaren. Dat hij dat op dit moment doet, is ook normaal: Hij is een redelijk progressieve, sociaal geëngageerde en liberale rechter, altijd geweest. Uiteraard heeft hij gewacht tot Biden aan de macht was. Maar dat is toch geen motie van wantrouwen tov Biden... Als je Laki's redenering volgt, was er nooit een goed moment. Dan schort er eerder iets aan de redenering, als je er altijd maar een motie van wantrouwen in wilt zien.

Beetje terzijde, want hoewel dat je eerste vraag was, was het niet waar het over ging. Maar wat is er zo slecht om onder Trump op pensioen te gaan, als je de strategische redenering negeert? Als je kijkt naar wat Trump heeft verwezenlijkt en wie hij op welke post heeft gezet, zie je geen feilloos parcours. Er is niks strategisch aan als je uit liefde voor het instituut het liefst niet verkracht ziet worden door een president die datzelfde al geprobeerd heeft met andere rechtbanken, en zelfs met deze. Het is niet echt strategie als je graag wilt dat je legacy wordt doorgegeven aan bekwame mensen.
Was geen kritiek, ik zag het gwn niet direct.
Maar je hebt zeker een punt.

Maar het kan wel een combinatie van beide zijn.

Uiteraard heeft hij gewacht tot Biden aan de macht was.

Loser, ik stoor me echt absoluut aan uw posten. Hij heeft niet gewacht tot Biden aan de macht was. Breyer wou doorgaan. Er is een hele campagne aan voorafgegaan om ervoor te zorgen dat Breyer de beslissing zou nemen om zich terug te trekken uit het hof, omdat de Democraten niet wilden wat gebeurde met RBG opnieuw zou gebeuren, nl. dat de rechter zou sterven in een Republikeine presidentiele termijn, en dat de Republikeinen dan iemand zouden aanstellen. Vandaar de strategische beslissing om Breyer te doen beslissen om zich terug te trekken en te vervangen door een jonger iemand, en zo kan Biden ook zijn stempel drukken op het hof. Ik noem dat geen slechte beslissing - dat heb ik nooit gezegd. Maar dat heeft niets te maken met "wachten tot Biden aan de macht was", of dat er geen strategische keuze aan te pas komt. Ik heb nergens dit als een bewijs van onkunde van Biden bestempeld. Ik heb gewoon gezegd dat dit een strategische keuze waar al tal aan voorbereiding aan te pas ging, om hem te overtuigen tot het nemen van die beslissing.

En ja dat het vertrouwen voor 2024 niet al te groot is, is algemeen geweten. Granted, het is nog lang. Maar na 2022 is er misschien geen moment om Breyer uit het hof te doen laten trekken, want dan kunnen de Republikeinen terug een meerderheid in de senaat en huis hebben, en kan Biden zich aan een stuk meer oppositie verwachten dan enkel met het in lijn houden van Sinema en Manchin. Het was dus zaak om dit zo snel mogelijk te doen.

Dit is een artikel van september 2021 (en er zijn er heel veel uit die periode), gewoon maar om aan te tonen dat er "druk" achter zat, en dus niet dat Breyer gewacht met zich terug te trekken, maar eerder geforceerd of overhaald werd.

Het slechte van onder Trump op pensioen te gaan, of eventueel na 2024 in een Republikeinse meerderheid, is dat je dan meer dan waarschijnlijk vervangen wordt door een conservatieve rechter. Daarmee zou de balans helemaal ontregeld zijn, en zou het hooggerechtshof niet representatief zijn voor de Verenigde Staten, en het is een belangrijk orgaan in de Amerikaanse politiek, zeker omdat rechters voor het leven benoemd worden en dus lang hun stempel kunnen blijven drukken. Belangrijke beslissingen die het leven van de Amerikanen kan beinvloeden, zoals o.m. abortus kunnen in het hooggerechtshof gemaakt worden, als er daar een aanleiding voor is. Republikeinen trachten ook om zo een aanleiding tot een beslissing te forceren, op een zelfde manier dat een natie die oorlog wilt met een andere natie een incident gaat faken om zo een casus belli te hebben om tot oorlog over te gaan.

Laatst bewerkt:
Dat klopt trouwens ook niet. Ik heb niet gezegd dat ze onmachtig zijn of geen vertrouwen genieten binnen Democratisch Amerika. Ik heb gewoon gezegd dat het niet makkelijk wordt, dat 2022 zwaar wordt en dat 2024 winnen een stuk moeilijker zal zijn dan 2020 en zelfs 2016 (waar het ook niet lukte trouwens). Maar dat betekent NIET dat ze onmachtig zijn, dat is een totaal andere situatie. Maar misschien zijn ze niet de favoriet en voor 2022 lijkt het op dit moment eerder het beperken van schade te worden of een landslide te vermijden. Het wordt héél moeilijk om het senaat en vooral het huis in eigen handen te houden, veel verlies is er zelfs niet nodig. Een senaatszitje of een paar zitjes in het huis en je bent de meerderheid van beiden kwijt, en sinds de Obama era wordt dat gebruikt om de agenda van een president te blokkeren.

Het grote voordeel voor 2024 is dat het nog lang is, maar de approval ratings van de president zijn niet goed op dit moment. Dus makkelijk wordt het sowieso niet, en volgens mij moeten de cijfers toch een beetje terug naar omhoog, want anders zal de andere partij het voordeel hebben om eventueel de macht terug te grijpen in 2024. Het goede nieuws is: er is nog twee jaar tijd. Dat kan nog. Ze zijn niet onmachtig. Zelfs met deze approval cijfers kunnen ze in 2024 winnen, want Trump is ook niet populair. Dat is niet anders dan 2 jaar geleden. Maar natuurlijk is er niet zo veel vertrouwen in de toekomst, want je verliest meer dan waarschijnlijk in 2022 je meerderheid en zelfs in uw eerste twee jaar is veel niet gelukt omdat er senators zelfs van uw eigen partij dwarsliggen (Sinema en Manchin). Dat is iets waar Biden eigenlijk weinig aan kan doen, vind ik persoonlijk. Als je iemand moet bekritiseren dan Sinema en Manchin (vind ik). Maar daardoor is er in de perceptie weinig waar Biden mee kan uitpakken, en daar gaat het om.

En sowieso is het verstandiger om Breyer nu te vervangen, want als je dat niet doet, dan neem je een gok, zelfs als je die beslissing uitstelt na 2022. En als je niet wilt dat het thema de verkiezingen zal domineren dan doe je het zelfs nog best heel snel, want anders kunnen bepaalde senatoren in gevaar zijn, zeker als de Republikeinen daarop beginnen capitalizen en een controverse vinden rond de rechter [al zou dat hypocriet zijn].

Loser, ik stoor me echt absoluut aan uw posten. Hij heeft niet gewacht tot Biden aan de macht was. Breyer wou doorgaan. Er is een hele campagne aan voorafgegaan om ervoor te zorgen dat Breyer de beslissing zou nemen om zich terug te trekken uit het hof, omdat de Democraten niet wilden wat gebeurde met RBG opnieuw zou gebeuren, nl. dat de rechter zou sterven in een Republikeine presidentiele termijn, en dat de Republikeinen dan iemand zouden aanstellen. Vandaar de strategische beslissing om Breyer te doen beslissen om zich terug te trekken en te vervangen door een jonger iemand, en zo kan Biden ook zijn stempel drukken op het hof.

En ja dat het vertrouwen voor 2024 niet al te groot is, is algemeen geweten.
Dat eerste stuk is allemaal speculatie. Hij heeft het jaren afgehouden en goed uitgelegd waarom hij niet bezwijkt onder politieke druk om af te stappen, maar dat hij ook niet wil sterven op de rechtersstoel en dan een opvolger wil krijgen die alles tenietdoet wat hij heeft gedaan.

Dat is precies wat hier gebeurd is: Hij is op pensioen gegaan wanneer hìj dat wou, niet wanneer één of andere partij dat wou. Want dan zou hij het wel gedaan hebben in 2020, twee jaar geleden volgens je eigen artikel. Je probeert er dingen aan te verbinden die alleen maar passen omdat je conclusie op voorhand al vastligt: Dat het vertrouwen voor 2024 niet groot is. Dat zou "algemeen geweten" zijn. Er is nog geen tegenstander bekend voor de race, maar ze is wel al gelopen...

Dat eerste stuk is allemaal speculatie. Hij heeft het jaren afgehouden en goed uitgelegd waarom hij niet bezwijkt onder politieke druk om af te stappen, maar dat hij ook niet wil sterven op de rechtersstoel en dan een opvolger wil krijgen die alles tenietdoet wat hij heeft gedaan.

Dat is precies wat hier gebeurd is: Hij is op pensioen gegaan wanneer hìj dat wou, niet wanneer één of andere partij dat wou. Want dan zou hij het wel gedaan hebben in 2020, twee jaar geleden volgens je eigen artikel. Je probeert er dingen aan te verbinden die alleen maar passen omdat je conclusie op voorhand al vastligt: Dat het vertrouwen voor 2024 niet groot is. Dat zou "algemeen geweten" zijn. Er is nog geen tegenstander bekend voor de race, maar ze is wel al gelopen...
Lees jij de artikels die ik doorlink...

Ik heb dit doorgelinkt, je negeert stelselmatig wat ik zeg of doorlink, terwijl de artikels uw hele punt ondermijnen. Het is geen speculatie, het is wat gebeurd is. En dat is toch niet negatief? Jij doet hier alsof het negatief is?

Nergens staat er ergens dat hij 2 jaar geleden op pensioen wou gaan, en waarom zou hij op pensioen gaan tijdens een Trump presidentiële termijn.

Verder zeg ik LETTERLIJK dat het moeilijk wordt, maar ik zeg ook dat het nog drie jaar duurt en dat ik het toch niet over onmachtig of nul komma nul kans heb. En jij hebt het opnieuw .... maar jij zegt dat de race al is gelopen. (en 2022 is ook niet zo overdreven lang meer, en misschien nog belangrijker dan 2024 op dit moment). Want die keuze wordt niet enkel gemaakt voor 2024, eigenlijk zelfs vooral 2022.

Jij negeert compleet wat ik zeg omdat jij mijn gebruikersnaam ziet en daar vooroordelen aan koppelt. En ook omdat jij niet in staat bent om het gelijk van een ander toe te geven, maar koppig blijft volhouden in wat jij zegt ook al heb ik dat allang ontkracht. En jij beweert ook dat ik dingen zeg die ik niet gezegd heb of framet alles wat ik zeg tot iets wat ik niet heb gezegd. En ik vind het zéér storend! We hebben trouwens nog gemeen dat we allebei deze president liever zien dan president Trump dus ik snap niet waarom jij dit doet. Ik volg wel degelijk de Amerikaanse politiek uitgebreid en verder, en communiceer daarover met tal van Amerikanen, en die doen niet zoals jij tegenover mij doet.

Op deze manier kunnen we echt geen normale discussie of uitwisseling onderhouden.

Terug
Bovenaan