Ik vind dat je wel met een erg grof penseel aan het schilderen bent maar ik zal trachten uw vraag te beantwoorden waarom het merendeel van mijn kritiek op de Republikeinse partij gericht is.

1. Zelf ben ik iemand die veel belang hecht aan de democratie. Die staat in Amerika al lange tijd op een laag pitje.
- Gerrymandering: een tactiek die door beide partijen beoefend wordt, al zijn de Republikeinen hier wel kampioen in.
- Voter suppression: een quasi exclusief Republikeinse bezigheid, gaande van het beperken van early voting en mail voting tot het sluiten van polling stations in Democratisch stemmende buurten, typisch waar veel etnische minderheden wonen.
- Sterke verwevenheid tussen privaat kapitaal en de politiek. Ook een ziekte die beide partijen treft maar ook hier zijn de Republikeinen kampioen in. En dan krijg je dus situaties waar politici die betaald worden door de fossil fuel industry tegen alternatieve vormen van energie gaan pleiten en klimaatopwarming ontkennen. Of dan krijg je dus de taxreductie van de Trump administratie die de economie quasi niks heeft opgebracht en een groot gat in de begroting heeft gemaakt. Citizens United is wat dat betreft een van de belangrijkste rechtzaken uit de Amerikaanse politieke geschiedenis.
- En de kers op de taart: de claims van fraude die de Trump administratie en talloze Republikeinse politici hebben gemaakt na de verkiezingen. Zonder enige vorm van bewijs. Een meerderheid van Republikeinse verkozenen stemde op basis hiervan tegen het erkennen van de verkiezingsresultaten. Ze hebben hiermee ongelofelijk veel schade aan het vertrouwen van de gemiddelde Amerikaan in de democratie toegebracht. Dit zijn zaken waar je als land de gevolgen nog lange tijd van zal ondervinden, zeker omdat deze leugens nog altijd verspreid worden door politici en mediafiguren. De GOP is zo een duidelijke shift richting authoritarianisme aan het ondergaan: het democratische proces is ondergeschikt aan de sterke centrale man.

2. Ik ben wetenschapper van opleiding en beroep, actief in de academische wereld. Het pijnigt mijn hart om te zien dat anti-wetenschappelijk discours zo gretig omarmd wordt door een van de twee partijen.
- Klimaatnegationisme, het filmpje van James Inhofe (gesponsord door de olie-industrie) die de senaat binnenwandelt met een sneeuwbal zal ik nooit vergeten. Hangt sterk samen met de invloed van derde partijen die de partij financieel steunen.
- De invloed van de evangelische vleugel in de partij mag je ook niet onderschatten, zeker als het aankomt op de scheiding tussen religie en staat, seksuele voorlichting en het onderwijzen van creationisme.
- Ik neem aan dat alle heisa omtrent COVID-19 nog steeds in je geheugen gegrift staat. Zelfs iets simpel als het dragen van een masker is in de VS uitgegroeid tot een politiek statement.

3. Progressieve issues
- In 2021 staat de abortuswetgeving weer onder druk. In Texas is het illegaal om een abortie uit te voeren later dan 6 weken, een compleet onredelijk tijdstip voor erg veel vrouwen. Om legale problemen te vermijden, worden private burgers gedeputeerd door de overheid om mensen die de wet breken voor de rechter te dagen. Ja, abortion bounty hunter is een nieuw beroep in Texas.
- De Trump administratie rolde een hoop beschermende wetten voor LGBT personen terug, zo laat het o.a. federale contractoren toe om te discrimineren tegen LGBT personen op basis van religieuze gronden.
- Conversie van homoseksuele mensen was een officieel programmapunt voor de verkiezingen van 2020
- Over Black Lives Matter en de raciale problematiek zijn al enkele boeken geschreven in deze thread en op het vorige forum. Ik ga het kort houden en stellen dat Amerika nog altijd een groot probleem heeft met systemische discriminatie. Een probleem dat de GOP noch erkent noch wil oplossen.

4. Het socio-economische model van de VS
- Ik geloof absoluut niet in de trickle-down filosofie van de Republikeinen, i.e. lage belastingen voor bedrijven waardoor de bevolking de vruchten zal plukken. Zoals met de laatste belastingshervormingen bleek, werd het vrijgekomen geld voornamelijk gebruikt om aandelen terug te kopen en betaalde de taxreductie zichzelf absoluut niet terug. Enorm veel problemen in de VS kan je reduceren tot problemen die zich op deze schaal afspelen: gaande van de raciale ongelijkheid die in stand wordt gehouden tot mensen die hun insuline niet meer kunnen betalen.
Dit is ook de reden dat ik geen grote fan ben van de Democratische partij, ik zie ze op economisch vlak eerder als Republican-lite.

Als je de moeite hebt gedaan om dit te lezen en tot hier bent geraakt, proficiat. Hopelijk kan je mijn kritiek wat beter kaderen. En waarom ik allesbehalve akkoord ben met je 'both sides' claims. Ook niet als het over BLM gaat trouwens. In dit topic hebben we de extremistische elementen, het rellen en het geweld tijdens die demonstraties ook afgekeurd. Maar je ziet hopelijk zelf toch ook dat er een waardeverschil bestaat tussen protesteren tegen systemische discriminatie en protesteren tegen denkbeeldige verkiezingsfraude. Je kan die zaken heus met nuance behandelen zonder alles op een hoop te gooien en te reduceren tot 'both sides'.
En bijkomend: het systematische verzet van republikeinen tegen gun control.
Integendeel, ze maakten recentelijk de wetten nog lakser als reactie op shootings (Texas), als een soort misplaatst statement van ideologie.

Wat onrechtstreeks een grote factor is in het politiegeweld aangezien iedereen daar potentieel met een ar-15 rondloopt.

There's nothing more frightening in America today than an angry White man

Voorpagina bij CNN. Als we moeten stoppen met racisme moeten we misschien ook maar eens stoppen met dit soort titels en totaal ongenuanceerd artikels die vooral bol staan van cherry-picking.

Race is an inescapable theme that runs through all the trials.

Misschien omdat het overal te pas en te onpas wordt bij gesleurd.

Maar als je wegkomt met zulke artikels te schrijven op de 4de meest bezochte nieuwssite dan is dat misschien meer een teken dat jouw overdreven visie op de wereld net wel mainstream is en je niet de gemarginaliseerde en onderdrukte groep bent die je claimt te zijn.

Laatst bewerkt:
Dit artikel toont voor mij aan hoe ver het politieke gif van BLM al aan het doorsijpelen is in Amerikaanse instellingen:
  • Een politie-agent die $25 had gedoneerd, anoniem aan Kyle Rittenhouse z'n verdediging via crowdfunding, z'n gegevens worden gehackt en doorgegeven en die wordt ontslagen op maanden voor z'n pensioen, waardoor die dat pensioen zou verliezen (absurd systeem natuurlijk).
    • Dat Kyle Rittenhouse is vrijgesproken is daar eigenlijk zelfs niet eens relevant voor in eerste instantie, maar maakt het nu éxtra wrang.
    • Blijkbaar heeft die politiechef zelfs geen probleem met illegaal verkregen bewijs wanneer het aankomt op zijn politieke overtuigingen op te leggen aan zijn manschappen.
  • Datzelfde hoofd van de politie is in uniform gaan mee bij BLM protesten, protesten die vaak al eens de neiging hebben te resulteren in gewelddadige plunderingen en vandalisme. Ik zal de aanhalingstekens maar weglaten want dan krijg je het verwijt een hondenfluitje te gebruiken, feit is wél dat BLM een beweging is met stevige, gewelddadige excessen.
Wat Kyle Rittenhouse gedaan heeft, was absoluut niet verstandig, maar hij lijkt mij terecht vrijgesproken. Als je die beelden en de bewijzen ziet, lijkt dat duidelijke zelfverdediging. Al zou een veroordeling voor een zekere vorm van roekeloos gedrag door daar met een AR-15 te gaan rondlopen ook niet misplaatst zijn.

Maar eigenlijk zou hij nu al die media zoals CNN en consorten moeten kunnen aanklagen voor ronduit laster. Zelfs toenmalig Vice-President Biden, intussen de gerontocratische president van de V.S., heeft destijds uitspraken gedaan die eigenlijk niet door de beugel zouden moeten kunnen. Gelukkig heeft hij nu wél het fatsoen geen commentaar te leveren op een jury-verdict.

Kamela Harris - zowat de minst populaire vice-president van de V.S. ooit - doet dat niet, want die teert natuurlijk op de rassenkaart te trekken veel andere politieke merites heeft ze niet (drop-out uit de Democratische primaries zelfs al voor Iowa), en levert schaamteloos kritiek alsof de scheiding der machten niet meer bestaat in de V.S. Walgelijk, en dan gloreren hier de media met van die stukjes dat ze eventjes de "eerste vrouwelijke president van de V.S. geweest is" toen Biden op medische check-up ging, wel dat is dan een triest boegbeeld voor het vrouwelijk geslacht.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat je wel met een erg grof penseel aan het schilderen bent maar ik zal trachten uw vraag te beantwoorden waarom het merendeel van mijn kritiek op de Republikeinse partij gericht is.

1. Zelf ben ik iemand die veel belang hecht aan de democratie. Die staat in Amerika al lange tijd op een laag pitje.

2. Ik ben wetenschapper van opleiding en beroep, actief in de academische wereld. Het pijnigt mijn hart om te zien dat anti-wetenschappelijk discours zo gretig omarmd wordt door een van de twee partijen.

3. Progressieve issues

Dit is ook de reden dat ik geen grote fan ben van de Democratische partij, ik zie ze op economisch vlak eerder als Republican-lite.

Dit is een zéér mooie post waarvan ik de essentie toch wel even in het vet gezet heb wat mij betreft.
Alle begrip voor de kritiek die je geeft op de Republikeinen, van zowel het anti-democratische, het anti-wetenschappelijke als het socio-economische. Probleem is dat noch de corporate Democrats daar een oplossing voor zijn, want die zijn socio-economisch gewoon "light-Republicans" maar ook de woke progressieven niet, alleen al omwille van hoeveel gematigden die afschrikken, met absurde termen als "LatinX" (want Latino is seksistisch nietwaar?) of steun voor bewegingen als BLM. Daar zijn op het oude forum inderdaad al boeken over geschreven.

- Klimaatnegationisme, het filmpje van James Inhofe (gesponsord door de olie-industrie) die de senaat binnenwandelt met een sneeuwbal zal ik nooit vergeten. Hangt sterk samen met de invloed van derde partijen die de partij financieel steunen.
- De invloed van de evangelische vleugel in de partij mag je ook niet onderschatten, zeker als het aankomt op de scheiding tussen religie en staat, seksuele voorlichting en het onderwijzen van creationisme.
- Ik neem aan dat alle heisa omtrent COVID-19 nog steeds in je geheugen gegrift staat. Zelfs iets simpel als het dragen van een masker is in de VS uitgegroeid tot een politiek statement.
Voor mij is dit het belangrijkste eerlijk gezegd, omdat het gewoon doorsijpelt naar de rest van de wereld en je in het debat hier in dit land bv. een hoop valse info uit de VS terugvindt (op meerdere topics).

Waarmee ik niet wil zeggen dat de andere issues niet belangrijk zijn, de terugkeer van de authoritaire sterke man is ook een wereldwijd fenomeen die overal risico's inhoudt voor de democratie. Maar als de gemiddelde Amerikaan van zijn land een sterk kapitalistisch land wil maken waar een hoop working poor leven die religieus en dom worden gehouden, met de hoop op ofwel de hemel ofwel het miljonairschap, dan is dat ook gewoon hun probleem een beetje. Choose your battles denk ik dan. Wij hebben hier al onze handen vol met ons systeem werkbaar te houden.

En ik beschouw in veel van die zaken ook gewoon de democratische partij als "the lesser of two evils", met hun veel te harde nadruk op identiteitspolitiek en dat oh zo Amerikaanse "let your freak flag fly". Het tweepartijenstelsel is de oorsprong van veel ontspoorde zaken in mijn ogen, en ook de reden dat het nog lang zo zal blijven.

Neerleggen bij een gerechtelijke beslissing?
Euhm neen. Niet enkel is dat nog meer olie op het vuur smijten. Maar politiek gezien ook niet echt een goed idee. Ik denk dat democraten hun meerderheid weer verkeerd schatten en wie ze enkel maar dienen zijn de extreem linkse vleugel in hun partij.

Nadler is trouwens de democraat die zei dat het geweld dat Antifa pleegde een 'myth' was.

En bijkomend: het systematische verzet van republikeinen tegen gun control.
Integendeel, ze maakten recentelijk de wetten nog lakser als reactie op shootings (Texas), als een soort misplaatst statement van ideologie.

Wat onrechtstreeks een grote factor is in het politiegeweld aangezien iedereen daar potentieel met een ar-15 rondloopt.
De post was al wat lang aan het worden maar gun control is inderdaad ook een belangrijke factor :tongue: Ook dit hangt nauw samen met veel thema's, bv. Republikeinse politici die door de NRA betaald worden en politiegeweld.

Dit is een zéér mooie post waarvan ik de essentie toch wel even in het vet gezet heb wat mij betreft.
Alle begrip voor de kritiek die je geeft op de Republikeinen, van zowel het anti-democratische, het anti-wetenschappelijke als het socio-economische. Probleem is dat noch de corporate Democrats daar een oplossing voor zijn, want die zijn socio-economisch gewoon "light-Republicans" maar ook de woke progressieven niet, alleen al omwille van hoeveel gematigden die afschrikken, met absurde termen als "LatinX" (want Latino is seksistisch nietwaar?) of steun voor bewegingen als BLM. Daar zijn op het oude forum inderdaad al boeken over geschreven.
Hoewel ik het in de grote lijnen vaak eens ben met de meest progressieve vleugel (Bowman, Ocasio-Cortez, Tlaib, etc.) denk ik dat hun manier van aanpak soms contraproductief werkt. Ik identificeer mezelf het meest met de derde vleugel, met o.a. Sanders, Warren en Merkley. Zij zijn ook progressief maar framen de discussie eerder vanuit een economisch (sociale klasse) dan een identitair (ras) perspectief.

Al hebben we de afgelopen twee verkiezingen ook gezien dat zulke kandidaten veel tegenwind krijgen vanuit de top van de Democratische partij, de bedrijfswereld (Super PACs) en de media. Sanders die na zijn verkiezingsoverwinning in Nevada werd vergeleken met de nazi's (op het zgn. linkse MSNBC) is daar een typisch voorbeeld van. En zo kom je dus uit op mensen als Clinton en Biden, mensen die performatief progressief zijn en geen interesse hebben in radicale socio-economische veranderingen.

En ik beschouw in veel van die zaken ook gewoon de democratische partij als "the lesser of two evils", met hun veel te harde nadruk op identiteitspolitiek en dat oh zo Amerikaanse "let your freak flag fly". Het tweepartijenstelsel is de oorsprong van veel ontspoorde zaken in mijn ogen, en ook de reden dat het nog lang zo zal blijven.
Akkoord, niet alleen voedt het tweepartijenstelsel de polarisatie maar het zorgt er ook voor dat veel mensen politiek in de kou blijven staan. En dat mensen niet vóór maar tegen een kandidaat of programma stemmen. De toenemende polarisatie effent ook de weg naar de normalisatie van politiek geweld en anti-democratische initiatieven. Het wordt belangrijker om ervoor te zorgen dat de tegenpartij niet wint dan om een functionele democratie te hebben. Democraten spelen hier ook een rol in en beginnen gerrymandering meer en meer te omarmen als noodzakelijk kwaad om het Republikeinse gerrymandering te counteren. Kijk bv. naar de hertekende districtskaarten in Illinois. Het is een race naar de bodem vrees ik.

Hoewel ik het in de grote lijnen vaak eens ben met de meest progressieve vleugel (Bowman, Ocasio-Cortez, Tlaib, etc.) denk ik dat hun manier van aanpak soms contraproductief werkt. Ik identificeer mezelf het meest met de derde vleugel, met o.a. Sanders, Warren en Merkley. Zij zijn ook progressief maar framen de discussie eerder vanuit een economisch (sociale klasse) dan een identitair (ras) perspectief.
Als ik het goed heb, kan je je dan wel vinden in Obama? Sociaal-economisch progressief, maar niet overdreven. En pragmatisch.

Als ik het goed heb, kan je je dan wel vinden in Obama? Sociaal-economisch progressief, maar niet overdreven. En pragmatisch.
Ik denk dat op economisch vlak Obama veel te weinig gedaan heeft met de meerderheid die hij had in de Senaat en Huis gedurende twee jaar. Zijn gezondheidszorgplan was weinig ambitieus zonder public health insurance optie, hij ondernam amper actie om inkomensongelijkheid tegen te gaan en hij speelde een cruciale rol in de foreclosure crisis waarbij zijn beleid was afgestemd om banken te helpen, niet home owners. Ook tekenend voor zijn beleid is dat hij de mensen verantwoordelijk voor de bankencrisis een hand boven het hoofd hield. Ik denk niet dat je veel Obama supporters gaat terugvinden aan de linkerzijde van het economische spectrum.

En zijn politieke erfenis is voor mij grotendeels besmet door zijn buitenlandse beleid en het grote aantal deportaties dat onder zijn beleid werd uitgevoerd.

Ik denk dat Obama over het algemeen een competente president was, zeker in vergelijking met wat voordien en nadien kwam, maar gezien het enorme mandaat dat hij en de Democraten kregen, is het eindrapport gewoon veel en veel te mager. Zeker als je kijkt op welk platform hij campagne voerde. Ik beschouw hem dus vooral als een gemiste kans.

- Gerrymandering: een tactiek die door beide partijen beoefend wordt, al zijn de Republikeinen hier wel kampioen in.
- Voter suppression: een quasi exclusief Republikeinse bezigheid, gaande van het beperken van early voting en mail voting tot het sluiten van polling stations in Democratisch stemmende buurten, typisch waar veel etnische minderheden wonen.
- Sterke verwevenheid tussen privaat kapitaal en de politiek. Ook een ziekte die beide partijen treft maar ook hier zijn de Republikeinen kampioen in. En dan krijg je dus situaties waar politici die betaald worden door de fossil fuel industry tegen alternatieve vormen van energie gaan pleiten en klimaatopwarming ontkennen. Of dan krijg je dus de taxreductie van de Trump administratie die de economie quasi niks heeft opgebracht en een groot gat in de begroting heeft gemaakt. Citizens United is wat dat betreft een van de belangrijkste rechtzaken uit de Amerikaanse politieke geschiedenis.
- En de kers op de taart: de claims van fraude die de Trump administratie en talloze Republikeinse politici hebben gemaakt na de verkiezingen. Zonder enige vorm van bewijs. Een meerderheid van Republikeinse verkozenen stemde op basis hiervan tegen het erkennen van de verkiezingsresultaten. Ze hebben hiermee ongelofelijk veel schade aan het vertrouwen van de gemiddelde Amerikaan in de democratie toegebracht. Dit zijn zaken waar je als land de gevolgen nog lange tijd van zal ondervinden, zeker omdat deze leugens nog altijd verspreid worden door politici en mediafiguren. De GOP is zo een duidelijke shift richting authoritarianisme aan het ondergaan: het democratische proces is ondergeschikt aan de sterke centrale man.

3. Progressieve issues
- In 2021 staat de abortuswetgeving weer onder druk. In Texas is het illegaal om een abortie uit te voeren later dan 6 weken, een compleet onredelijk tijdstip voor erg veel vrouwen. Om legale problemen te vermijden, worden private burgers gedeputeerd door de overheid om mensen die de wet breken voor de rechter te dagen. Ja, abortion bounty hunter is een nieuw beroep in Texas.
- De Trump administratie rolde een hoop beschermende wetten voor LGBT personen terug, zo laat het o.a. federale contractoren toe om te discrimineren tegen LGBT personen op basis van religieuze gronden.
- Conversie van homoseksuele mensen was een officieel programmapunt voor de verkiezingen van 2020
- Over Black Lives Matter en de raciale problematiek zijn al enkele boeken geschreven in deze thread en op het vorige forum. Ik ga het kort houden en stellen dat Amerika nog altijd een groot probleem heeft met systemische discriminatie. Een probleem dat de GOP noch erkent noch wil oplossen.

- Ik geloof absoluut niet in de trickle-down filosofie van de Republikeinen, i.e. lage belastingen voor bedrijven waardoor de bevolking de vruchten zal plukken. Zoals met de laatste belastingshervormingen bleek, werd het vrijgekomen geld voornamelijk gebruikt om aandelen terug te kopen en betaalde de taxreductie zichzelf absoluut niet terug. Enorm veel problemen in de VS kan je reduceren tot problemen die zich op deze schaal afspelen: gaande van de raciale ongelijkheid die in stand wordt gehouden tot mensen die hun insuline niet meer kunnen betalen.

Als je de moeite hebt gedaan om dit te lezen en tot hier bent geraakt, proficiat. Hopelijk kan je mijn kritiek wat beter kaderen. En waarom ik allesbehalve akkoord ben met je 'both sides' claims. Ook niet als het over BLM gaat trouwens. In dit topic hebben we de extremistische elementen, het rellen en het geweld tijdens die demonstraties ook afgekeurd. Maar je ziet hopelijk zelf toch ook dat er een waardeverschil bestaat tussen protesteren tegen systemische discriminatie en protesteren tegen denkbeeldige verkiezingsfraude. Je kan die zaken heus met nuance behandelen zonder alles op een hoop te gooien en te reduceren tot 'both sides'.
Kijk, maar met zo'n post en onderbouwing heb ik ook geen probleem. Maar het gaat me om die excessen en polariserende uitspraken en filmkes die hier constant worden gepost en ook hoe er op gereageerd wordt.
Alhoewel ik mezelf ook eerder neutraal wil opstellen, gebied de eerlijkheid me te zeggen dat ik dikwijls meer naar links leun. Maar als ik dan zie hoe Seth Meyers of bovengenoemde Amber te werk gaan, dan vind ik dat evengoed triestig. De ene lacht met hoe mensen er uit zien of fysieke beperkingen die ze hebben en de andere trekt constant de racisme kaart ook al heeft het er niets mee te maken. Om dan noch te zwijgen over het verwerpelijke gedrag van BLM om mensen die rustig op een terrasje zitten te verplichten om de groet te brengen, of hoe er nog steeds volop door zwarten wordt geplunderd in bepaalde winkels doordat progressieve wetten van links dit nu gewoon toelaten.

Elke kant kent zijn 'scum' en het is dwaas dat vanuit een echokamer telkens maar 1 kant wordt gepost.

Het is duidelijk dat sommigen gewoon in hun echokamer blijven en door daar op te reageren heb je hier telkens weer pagina's aan toxisch gedoe, terwijl het opgelost kan worden door te zeggen dat het toxische momenteel aan beide kanten gebeurt. Ik lees hier veel mee zonder te reageren, maar dat is gewoon wat ik merk: veel polariserende en toxische boodschappen zonder waarde waarbij beide kanten lange tenen hebben en we, net zoals in het Corona topic, gewoon weer voor de duizendste keer dezelfde nutteloze discussie moeten lezen.

Nu ja, dat is mijn gevoel maar en ik wil maar zeggen dat ik hier graag meelees (las), maar langs de andere kant het dikwijls meer aanvoelt als een vuilbak opendoen.
De laatste pagina's na jou post zijn dan weer meer van het niveau dat ik hier graag zie.

Ik identificeer mezelf het meest met de derde vleugel, met o.a. Sanders, Warren en Merkley. Zij zijn ook progressief maar framen de discussie eerder vanuit een economisch (sociale klasse) dan een identitair (ras) perspectief.
Warren vond ik goed op consumentenrecht.

Maar wat ze de laatste paar jaar allemaal uitkraamt, zijn een combinatie van populisme tot regelrechte leugens.
Of leugens, ofwel totale onwetendheid.
(over bedrijven in het algemeen, aandeleninkopen, fed gouverneur Powell, onlangs nog maar totale quatch over oliebedrijven, etc...)

Laatst bewerkt:

20 gewonden spreken ze van. Als ik de beelden zie dan zou het een wonder zijn mochten hier niet een heel aantal doden bij gevallen zijn.

De getuige spreekt vqn een groep van 20 kinderen.
Al zekers vijf doden en nog een aantal mensen met kritieke verwondingen.
Motief is nog onbekend.

Kijk, maar met zo'n post en onderbouwing heb ik ook geen probleem. Maar het gaat me om die excessen en polariserende uitspraken en filmkes die hier constant worden gepost en ook hoe er op gereageerd wordt.
Alhoewel ik mezelf ook eerder neutraal wil opstellen, gebied de eerlijkheid me te zeggen dat ik dikwijls meer naar links leun. Maar als ik dan zie hoe Seth Meyers of bovengenoemde Amber te werk gaan, dan vind ik dat evengoed triestig. De ene lacht met hoe mensen er uit zien of fysieke beperkingen die ze hebben en de andere trekt constant de racisme kaart ook al heeft het er niets mee te maken. Om dan noch te zwijgen over het verwerpelijke gedrag van BLM om mensen die rustig op een terrasje zitten te verplichten om de groet te brengen, of hoe er nog steeds volop door zwarten wordt geplunderd in bepaalde winkels doordat progressieve wetten van links dit nu gewoon toelaten.

Elke kant kent zijn 'scum' en het is dwaas dat vanuit een echokamer telkens maar 1 kant wordt gepost.
Ik heb er zeker geen probleem mee om zulke zaken af te keuren. Mensen die eisen dat anderen knielen of hun steun uitspreken, is simpelweg absurd en valt op geen enkele manier goed te keuren. Ook mensen die van de demonstraties gebruik maakten om te plunderen of geweld te plegen, is absoluut niet ok.

Waar ik me wel aan stoor, is dat bepaalde mensen hier zich exclusief focussen op deze extreme gevallen om inhoudelijke discussies over Black Lives Matter en raciale problematiek in de Verenigde Staten uit de weg te gaan of te delegitimiseren. Alsof de Civil Rights Movement uit de jaren '60 geen legitimiteit had omdat hun demonstraties soms uitmondden in geweld of schade. Veel vaker dan bij Black Lives Matter overigens. Dan vind ik uitspraken zoals "hoe er nog steeds volop door zwarten wordt geplunderd in bepaalde winkels doordat progressieve wetten van links dit nu gewoon toelaten" ook een weinig genuanceerde uitspraak die vnl. dient in functie van zulk een verhaal op te hangen.

Elke kant kent inderdaad zijn 'scum' maar het is wel inaccuraat om te doen alsof de relschoppers tijdens de demonstraties de meerderheid vormen of representatief zijn voor de acties van Black Lives Matter. Datzelfde kan ik helaas niet zeggen van de politici die stemden tegen de erkenning van de verkiezingsresultaten. Je kan zeker en vast Black Lives Matter bekritiseren maar het beeld van relschoppende plunderaars dat hier keer op keer wordt opgehangen, doet mij niet vermoeden dat mensen zin hebben in een inhoudelijke of genuanceerde discussie m.b.t. dit onderwerp.

Geen idee, zullen het moeten afwachten. Beelden gezien waarop die rakelings langs een kleine scheert aan 70-90 per uur.
Kan me niet voorstellen wat zo een massieve wagen aanricht qua schade.
Op geenstijl.nl staan meer beelden en info:
https://www.geenstijl.nl/5162184/video-zwarte-man-rijdt-in-op-kerstmarkt-5-doden/#more
De man was blijkbaar een BLM aanhanger en mogelijks gaat het om een vergeldingsreactie op de vrijspraak van Rittenhouse:

Opgepakt persoon:
https://heavy.com/news/darrell-brooks-jr/

@MrAndyNgo
The man in custody over the mass casualty incident at the #Waukesha, Wis. Christmas parade has posts on his social media in support of BLM causes, George Floyd & black nationalism. He also has a post about how to get away with running people over on the street.

Op geenstijl.nl staan meer beelden en info:
https://www.geenstijl.nl/5162184/video-zwarte-man-rijdt-in-op-kerstmarkt-5-doden/#more
De man was blijkbaar een BLM aanhanger en mogelijks gaat het om een vergeldingsreactie op de vrijspraak van Rittenhouse:

Opgepakt persoon:
https://heavy.com/news/darrell-brooks-jr/

@MrAndyNgo
The man in custody over the mass casualty incident at the #Waukesha, Wis. Christmas parade has posts on his social media in support of BLM causes, George Floyd & black nationalism. He also has a post about how to get away with running people over on the street.

Ben eens benieuwd of dit klopt.
Zou dan toch ook niet echt toevallig Waukesha zijn?
Hij komt uit Milwaukee waar amper 55% blank is en rijdt naar zowat de meeste blanke buurt in de omgeving: Waukesha waar 89% blank is.

Enfin we zullen afwachten tot bevestigd is dat hij het is, heb heavy.com moeten googelen en ziet er toch legit uit. Maar de rest zal dan wel snel bevestigen of debunken, I guess.

Terug
Bovenaan