Intussen in crazytown. Met Trump's posts moet ik toch altijd even dubbelchecken of ze wel echt zijn.
De zoveelste tweet van letterlijk kleuterniveau.

En elke keer die voornaam van Harris onnozel verdraaien, samen met de 'Hussein' in het vet.
Alsof mensen die langer dan een jaar naar school zijn geweest die dogwhistles niet doorhebben.

En de cult maar blijven dat niveau verdedigen.

Ik vergeet soms wat voor ongepaste, kinderachtige uitspraken die man soms doet. Misschien zijn we er ondertussen gevoelloos aan geworden, wat wrs geen goed teken is. Begin van idiocracy.

En @Avi , ik heb het niet gezien maar ik kan er mij iets bij voorstellen. Het telefoontje dat ze van Obama kreeg was ook zo onwaarschijnlijk fake dat ik er van moest cringen. Mocht ik een Amerikaan zijn, voor Biden had ik uit mijn kot gekomen, maar voor dit poppenspel, ik zou het niet weten. Ma goed, blijkbaar zorgt ze toch voor meer enthousiasme onder het Amerikaanse publiek.

En @Avi , ik heb het niet gezien maar ik kan er mij iets bij voorstellen. Het telefoontje dat ze van Obama kreeg was ook zo onwaarschijnlijk fake dat ik er van moest cringen. Mocht ik een Amerikaan zijn, voor Biden had ik uit mijn kot gekomen, maar voor dit poppenspel, ik zou het niet weten. Ma goed, blijkbaar zorgt ze toch voor meer enthousiasme onder het Amerikaanse publiek.
Kan je hier wat meer uitleg over geven? Ik denk dat je de eerste persoon bent die ik zie zeggen dat ze liever Biden hadden dan Kamala :o .
Dat "poppenspel" is toch gewoon iets inherent aan het Amerikaanse politiek spel?

Ik zit hier naar die rally te kijken en het moet mij van het hart. Amerikaanse politici kunnen zo fucking weird enthousiast zijn. 't is misschien dat we de Vlaamse Bescheidenheid te gewend zijn. Maar toch.

3t4l3aU.png
Bij die rally's vraag ik me altijd af of ik naar een comedy show aan het kijken ben of een rally. Allè, met die dwaze bordjes en t-shirts kan het zelfs WWE zijn.

Kan je hier wat meer uitleg over geven? Ik denk dat je de eerste persoon bent die ik zie zeggen dat ze liever Biden hadden dan Kamala :eek: .
Dat "poppenspel" is toch gewoon iets inherent aan het Amerikaanse politiek spel?

Goeie vraag waar ik niet direct een klaar antwoord op heb.

Het feit dat zij op het ticket staat klopt voor mij al niet. Ze is het soort politica dat zich opwerkt binnen het partijapparaat, en zich op verkiesbare posities weet te plaatsen die redelijk safe zijn. Op zich niets mis mee, tot op een niveau. Maar dat zou toch niet mogen leiden tot een nominatie als presidentskandidaat. Op geen enkel punt moest ze zich bewijzen tegenover andere mogelijke kandidaten, er gebeurde gewoon iets zeer uitzonderlijks, en het werd haar eigenlijk bijna in de schoot geduwd.

Een presidentskandidaat naar mijn gevoel moet ofwel een uitzonderlijk palmares hebben, ofwel uitzonderlijk populair zijn, iemand die reeds bewezen heeft dat hij/zij fel gecontesteerde verkiezingen kan winnen.

Ze heeft geen van beide. En ik vind ook dat je dat er aan ziet nu dat ze campagne voert op dat niveau. Het voelt allemaal wat gemaakt. Biden gaf mij niet dat gevoel.

Niet dat dat wilt zeggen dat het geen goeie president zou zijn, maar je moet er wel eerst geraken.

Ik zit hier naar die rally te kijken en het moet mij van het hart. Amerikaanse politici kunnen zo fucking weird enthousiast zijn. 't is misschien dat we de Vlaamse Bescheidenheid te gewend zijn. Maar toch.
Is dat niet gewoon iets cultureel, van de veel te theatrale vriendelijkheid van obers tot de over-the-top gedragingen van politici: ik denk dat de gemiddelde Amerikaan vreemd zou opkijken van een Bart De Wever bijvoorbeeld.

Is dat niet gewoon iets cultureel, van de veel te theatrale vriendelijkheid van obers tot de over-the-top gedragingen van politici: ik denk dat de gemiddelde Amerikaan vreemd zou opkijken van een Bart De Wever bijvoorbeeld.
Ten eerste denk ik dat je zo'n 'rare' foto van iedereen kunt nemen. Er is daar misschien een beetje minder schaamte om zulke foto's te gebruiken door de pers.

Maar vooral: dat is echt wel gewoon omdat het een andere cultuur is, en dat we te vaak denken dat we een cultuur delen. Dat we zo erg op elkaar lijken, is daarin net de valkuil. Dat maskeert de fundamentele en aanzienlijke verschillen tussen onze culturen.

Ten eerste denk ik dat je zo'n 'rare' foto van iedereen kunt nemen. Er is daar misschien een beetje minder schaamte om zulke foto's te gebruiken door de pers.

Maar vooral: dat is echt wel gewoon omdat het een andere cultuur is, en dat we te vaak denken dat we een cultuur delen. Dat we zo erg op elkaar lijken, is daarin net de valkuil. Dat maskeert de fundamentele en aanzienlijke verschillen tussen onze culturen.
Ja, volledig akkoord hoor. Amerikanen zijn gewoon fundamenteel verschillend van (West-)Europeanen ook al hebben ze vaak hier hun roots. Lijkt me ook meteen de reden voor het grote cliché dat ze oppervlakkiger zijn, wij interpreteren hun gedrag anders.

Nog zo'n cultureel verschil is dat aanhangers van een kandidaat massaal geld doneren aan de campagne - dan heb ik het over 'gewone' mensen die kleine bedragen doneren. Dit terwijl elke kandidaat redelijk tot stinkend rijk is.

Dat was gewoon een screenshot die ik zelf gemaakt had.

Ja, volledig akkoord hoor. Amerikanen zijn gewoon fundamenteel verschillend van (West-)Europeanen ook al hebben ze vaak hier hun roots. Lijkt me ook meteen de reden voor het grote cliché dat ze oppervlakkiger zijn, wij interpreteren hun gedrag anders.

Ben geen fan van de veralgemeende term "Amerikaan". Ik heb een tijd in een rode Amerikaanse staat gewoond en de mensen die ik daar heb leren kennen waren alles behalve fundamenteel verschillend van mij, noch gedroegen ze zich noemenswaardig anders als de meeste mensen die ik hier in Europa ken.

Ik denk dat er wat te veel gewicht aan mijn opmerking word gehangen. Ik vind het rally-systeem redelijk onnozel. Maar Ik zou waarschijnlijk een gelijkaardige opvatting hebben van de NVA familiedag.

Ben geen fan van de veralgemeende term "Amerikaan". Ik heb een tijd in een rode Amerikaanse staat gewoond en de mensen die ik daar heb leren kennen waren alles behalve fundamenteel verschillend van mij, noch gedroegen ze zich noemenswaardig anders als de meeste mensen die ik hier in Europa ken.

Ik denk dat er wat te veel gewicht aan mijn opmerking word gehangen. Ik vind het rally-systeem redelijk onnozel. Maar Ik zou waarschijnlijk een gelijkaardige opvatting hebben van de NVA familiedag.
Gohja ik denk dat we wel mogen veralgemenen en "Amerikanen" meer met elkaar gemeen hebben dan met ons, ook al zit er zeker heel wat verschil tussen onderling. Ik heb een tijd in een blauw bolwerk binnen een rode staat gewoond en ik heb me daar toch een paar keer een buitenstaander gevoeld. Maar inderdaad, ik zou hier ook geen partijkaart aanschaffen en naar zo'n dagen gaan, dus misschien ligt het eerder aan mij.

Gohja ik denk dat we wel mogen veralgemenen en "Amerikanen" meer met elkaar gemeen hebben dan met ons, ook al zit er zeker heel wat verschil tussen onderling. Ik heb een tijd in een blauw bolwerk binnen een rode staat gewoond en ik heb me daar toch een paar keer een buitenstaander gevoeld. Maar inderdaad, ik zou hier ook geen partijkaart aanschaffen en naar zo'n dagen gaan, dus misschien ligt het eerder aan mij.
Zo'n rally is toch veel meer 'open' dan de partijfamiliedagen bij ons, waarvoor je inderdaad lid moet zijn? En de uitbundige stijl van zo'n rally vind je bij ons enkel terug op verkiezingsavond bij de partijen die gewonnen hebben.

Al spreek ik niet uit ervaring, ga gewoon af op wat ik in de media zie.

Zo'n rally is toch veel meer 'open' dan de partijfamiliedagen bij ons, waarvoor je inderdaad lid moet zijn? En de uitbundige stijl van zo'n rally vind je bij ons enkel terug op verkiezingsavond bij de partijen die gewonnen hebben.

Al spreek ik niet uit ervaring, ga gewoon af op wat ik in de media zie.
Ik verwacht nu wel dat er enige organisatie achter zit om bijvoorbeeld te zorgen dat het enthousiastelingen met de juiste bordjes zijn die in beeld komen.

Dit vooral hé.
Dat is gewoon Amerikaanse cultuur dat over-the-top gedoe.
Hogan bij Trump die z'n shirt kapot scheurt, die smiles bij Harris en Walz,...

Kunt dat cringe noemen maar dat kan ik van veel andere culturen ook als je ze objectief bekijkt. Maar omdat het Amerika is is het iets meer bon-ton om daarmee te lachen.

het is zelfs voor het eerst sinds bijna een jaar omgekeerd: een democraat staat nu voor Trump:

(in de resultaten per staat staat ze wél nog achter voorlopig, maar daar zijn er minder peilingen: https://www.realclearpolling.com/maps/president/2024/no-toss-up/electoral-college)

De nieuwste Marist-poll geeft nog wel leuke inzichten:
De best pollende Dem sinds Jimmy Carter. Ze haalt 3% boven Trump (4% hoger dan ze stond bij het binnenkomen) en houdt die ook als er 3rd party options worden gegeven. En vooral bij independents is de winst groot. Trump stond daar 20 punten voor op Biden, maar nu 9 achter op Harris. Dat is enorm. Er is geen specifieke groep waar ze inboet, maar de groep -45 is haar moeilijkste groep. Het zal zaak worden om de jongere Dems te laten stemmen, daar zal de campagne zich stilaan toch ook op gaan richten.

Wat positief is voor de politiek in de VS, is dat mensen veel meer tevreden zijn over hun keuze dan daarvoor. In juni was 42% tevreden van zijn keuze, wat aangeeft dat het echt kiezen was tussen 2 onpopulaire opties. Nu is het 50%. En ondertussen is het bij de gepollden ook echt 50/50 over wie zij denken dat gaat winnen (itt 60-40 Trump in de Biden-campagne).

De nieuwste Marist-poll geeft nog wel leuke inzichten:
De best pollende Dem sinds Jimmy Carter.
Correctie: ze is de best pollende Democraat sinds Carter bij blanke stemmers (staat zo in het artikel). Over het gehele electoraat bekeken zal Obama ongetwijfeld nog beter gepolld hebben, en Bill Clinton waarschijnlijk ook.

Correctie: ze is de best pollende Democraat sinds Carter bij blanke stemmers (staat zo in het artikel). Over het gehele electoraat bekeken zal Obama ongetwijfeld nog beter gepolld hebben, en Bill Clinton waarschijnlijk ook.
Klopt helemaal.

Maar eerst nog een debat op Fox, wellicht hoopt trump dat hij daar gemakkelijker het debat naar zijn kand kan zetten, zodat hij de succesgolf van Kamala kan onderbreken.

Terug
Bovenaan