Als Trump de verkiezing wint, vraag ik mij af wat de kansen zijn dat zo iemand als Marjorie Taylor Greene in zijn regering terechtkomt? Bij de beelden van de RNC zie ik ze toch veel verschijnen en is toch een trouwe Trump-aanhanger.

De rangen bij de Republikeinen worden gesloten. Zowel Haley als DeSantis spreken volmondig hun steun uit voor Trump op de RNC. De aanslag werkt als een katalysator voor meer eenheid binnen die partij. Het contrast met de Democraten kan niet groter zijn.

De rangen bij de Republikeinen worden gesloten. Zowel Haley als DeSantis spreken volmondig hun steun uit voor Trump op de RNC. De aanslag werkt als een katalysator voor meer eenheid binnen die partij. Het contrast met de Democraten kan niet groter zijn.
Nee, dat is toch echt een foute voorstelling, hoor. De Republikeinse kandidaat is (zoals altijd) pas op 15/7 benoemd. Daarvoor was het nog niet zeker wie het ging worden, maar nu is het één iemand. En dan is het de normale gang van zaken dat de andere kandidaten zich achter de winnende kandidaat scharen en hun kiezers oproepen voor de ander te stemmen. Bij Biden heeft Philips (zijn enige echte tegenstander) hem ook endorsed. Williamson volgens mij niet, maar bon, die had 2 voters of zo...

Nee, dat is toch echt een foute voorstelling, hoor. De Republikeinse kandidaat is (zoals altijd) pas op 15/7 benoemd. Daarvoor was het nog niet zeker wie het ging worden, maar nu is het één iemand. En dan is het de normale gang van zaken dat de andere kandidaten zich achter de winnende kandidaat scharen en hun kiezers oproepen voor de ander te stemmen. Bij Biden heeft Philips (zijn enige echte tegenstander) hem ook endorsed. Williamson volgens mij niet, maar bon, die had 2 voters of zo...
Ik had het vooral bedoeld op het groeiend aantal stemmen binnen de Democratische Partij die Biden vragen om een stap terug te nemen en iemand anders naar voor te schuiven. Binnen de Republikeinse Partij zijn die stemmen niet aanwezig en zijn ook de criticasters zoals Haley gezwicht voor Trump. Daarom mijn voorstelling dat de Republikeinen de rangen sluiten wat hun kandidaat betreft terwijl dat bij de Democraten toch wel anders ligt.

Ik had het vooral bedoeld op het groeiend aantal stemmen binnen de Democratische Partij die Biden vragen om een stap terug te nemen en iemand anders naar voor te schuiven. Binnen de Republikeinse Partij zijn die stemmen niet aanwezig en zijn ook de criticasters zoals Haley gezwicht voor Trump. Daarom mijn voorstelling dat de Republikeinen de rangen sluiten wat hun kandidaat betreft terwijl dat bij de Democraten toch wel anders ligt.
En dat bedoel ik dus ook: dat de Democraten òòk de rangen hebben gesloten. Als Trump nu een paar grote flaters opstapelt, gaan er misschien nog andere stemmen opkomen binnen de Rep partij die willen dat hij afstapt, maar die flaters zijn er (nu nog) niet meteen. Trump is daar ook een beetje teflon voor gebleken de afgelopen jaren, door z'n bekende spijkerbed van flaters/leugens/schandalen waardoor één spijker meer of minder niks meer uitmaakt, maar dat is een andere kwestie.

Het gaat erom dat de uitdagers van Biden hetzelfde doen als de uitdagers van Trump. Die "onenigheid" binnen de Dems is niet echt op het hoogste niveau, en ook heel veel perceptie, hè. Het minste wat Biden doet, krijgen alle "weg-met-Bideners" een podium. Maar hij scoort wel nog altijd goed.

En dat bedoel ik dus ook: dat de Democraten òòk de rangen hebben gesloten. Als Trump nu een paar grote flaters opstapelt, gaan er misschien nog andere stemmen opkomen binnen de Rep partij die willen dat hij afstapt, maar die flaters zijn er (nu nog) niet meteen. Trump is daar ook een beetje teflon voor gebleken de afgelopen jaren, door z'n bekende spijkerbed van flaters/leugens/schandalen waardoor één spijker meer of minder niks meer uitmaakt, maar dat is een andere kwestie.

Het gaat erom dat de uitdagers van Biden hetzelfde doen als de uitdagers van Trump. Die "onenigheid" binnen de Dems is niet echt op het hoogste niveau, en ook heel veel perceptie, hè. Het minste wat Biden doet, krijgen alle "weg-met-Bideners" een podium. Maar hij scoort wel nog altijd goed.
Dat de Democraten de rangen hebben gesloten, is toch niet echt mijn indruk. Geruchten zwellen aan dat Pelosi achter de schermen bezig is om Biden buiten te werken. De aanslag op Trump heeft die conversatie wat naar de achtergrond geduwd, maar die is intussen weer aan het oplaaien.

Dat de Democraten de rangen hebben gesloten, is toch niet echt mijn indruk. Geruchten zwellen aan dat Pelosi achter de schermen bezig is om Biden buiten te werken. De aanslag op Trump heeft die conversatie wat naar de achtergrond geduwd, maar die is intussen weer aan het oplaaien.

Maar Pelosi is geen tegenkandidaat? Dus exact hetzelfde als wat er nu met Trump gebeurt, is er ook met Biden gebeurd. Echter daar "sluiten de rangen zich", maar wordt dat niet gezegd over de Dems.

Half terzijde, maar dat er kritische stemmen blijven opgaan, vind ik trouwens zelfs noodzakelijk in een democratie. Ik vind het eng hoe Trump de GOP heeft omgevormd naar een dictatoriale GTP. Alleen, die kritische stemmen waren niet daags na de benoeming van Biden, hè. Zoals nu daags na de benoeming van Trump 'de rangen gesloten worden'.

Dat er verschillende meningen zijn binnen zo'n grote partijen (er zijn er maar twee die er écht toe doen) is logisch en het is ook wel zo dat Trump de Republikeinse Partij véél meer domineert dan Biden dat doet met de Democratische partij. Maar de perceptie leeft nu toch wel dat men lang niet meer zo zeker is van Biden als dé kandidaat. Ergo: ik vind dat de Republikeinse Partij meer unisono overkomt dan de Democratische Partij. En die perceptie zal ook de Amerikaanse kiezer niet ontgaan.

Je kan het heel simplistisch stellen, die keuze: ofwel een wauwelende Biden die het niet meer goed weet ofwel een strijdvaardige Trump die onversaagd zijn vuist in de lucht steekt na een moordaanslag.

Ik was nog hoopvol na het debat fiasco van even terug dat Biden wel herverkozen ging geraken. Maar nu durf ik toch ook niet meer hopen. En ik moet zeggen dat ik geen zin heb in nog eens vier jaar van die brulaap. Zeker niet met nog een driftkikker als VP die gelooft in Russische propaganda.

Ik zie Trump momenteel enkel verliezen als de democraten al hun gewicht achter Kennedy Jr. steken.

Dit is daarentegen focussen op de intussen onbelangrijke details achterhaald door de feiten zoals dat slechte debat.

Er is een groot verschil tussen de rangen te sluiten achter een kandidaat met een stevige kans op winnen, versus de rangen sluiten rond een kandidaat om vervolgens samen als een zinkend schip ten onder te gaan.

Niet moeilijk dat Trump en Orban zo verliefd zijn op elkaar.

Iedereen weet natuurlijk wel dat Hongarije is afgegleden richting autocratie maar als je al die subversieve maatregelen opgesomt ziet en het effect dat ze hebben gehad op het verval van democratie in Hongarije doet het je toch nog eens serieus met de ogen knipperen. Het is bij momenten vrij geniaal spel moest het niet zo kwaadaardig zijn. Dat de republikeinen hier al likkebaardend naar kijken en dezelfde retoriek hanteren en die strategie willen kopiëren is uitermate beangstigend. Hongarije heeft het draaiboek getest dat Trump op de US wil toepassen en ik vrees dat het daar evengoed gaat werken.

Dit is daarentegen focussen op de intussen onbelangrijke details achterhaald door de feiten zoals dat slechte debat.

Er is een groot verschil tussen de rangen te sluiten achter een kandidaat met een stevige kans op winnen, versus de rangen sluiten rond een kandidaat om vervolgens samen als een zinkend schip ten onder te gaan.
Avondland zegt: de Republikeinen sluiten de rangen in tegenstelling tot de Democraten. Dan zeg ik dat het alleen ligt aan het verschil in datum, voor de rest gebeurt 100% hetzelfde: de andere kandidaten scharen zich achter hun winnende presidentskandidaat. Dat het bij de Dems alleen anders is omdat er ondertussen nog iets extra is gebeurd, een slechte beurt van Biden tijdens een slecht debat.

En dan zeg jij: dat zijn details achterhaald door zijn slechte debat. Ja, dat is exact wat ik zeg? Hoe focus ik dan verkeerd?
Ook je tweede alinea: Op het moment dat de Dems de rangen sloten, was het zeker geen zinkend schip, en hàd die kandidaat een stevige kans op winnen. Dat is al in maart, hè?

Bij de Dems zal de presidentskandidaat tijdens de DNC worden aangeduid op 19/8. En dan zal exact hetzelfde gebeuren: de andere kandidaten zullen zich achter hem scharen.

Iedereen focust wel énorm op uiterlijkheden en perceptie, vind ik. Nergens gaat het over inhoud. En je kunt zeggen wat je wilt, van Trump verlies je sowieso als je het niet op inhoud kunt gooien. Iedereen bij de Dems die zo blijft doorgaan over uiterlijkheden na de nominatie (en dan bedoel ik niet echt substantiële problemen met Biden, dat zijn geen uiterlijkheden), speelt los in de kaart van de Reps.

De Democratische leider van de Amerikaanse Senaat, Chuck Schumer, heeft er zaterdag bij Biden op aangedrongen zich terug te trekken als presidentskandidaat. Dat meldt ABC News. Volgens Schumer, senator namens New York, zou dat beter zijn voor zowel het land als voor de Democratische Partij.
Hakeem Jeffries, leider van de Democratische minderheid in het Huis van Afgevaardigden, zou Biden een vergelijkbare boodschap hebben overgebracht, bericht The Washington Post. Jeffries zou dit gisteren hebben gedaan tijdens een ontmoeting in het Witte Huis. Zowel Jeffries als Schumer bevestigden dat de ontmoetingen hebben plaatsgevonden, maar zonder iets over het besprokene los te laten.
Volgens CNN deed ook Nancy Pelosi, oud-voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, in een privégesprek met Biden een soortgelijke oproep.

De druk lijkt iedere dag toe te nemen. Laten we hopen dat Biden eindelijk toegeeft dat dit zo geen 4 jaar meer kan doorgaan en hij een stap opzij zet.
Ik moet het hem wel nageven, hij is zonder struikelen op het vliegtuig geraakt. Dat is dan weer wel een opsteker voor hem.

De druk lijkt iedere dag toe te nemen. Laten we hopen dat Biden eindelijk toegeeft dat dit zo geen 4 jaar meer kan doorgaan en hij een stap opzij zet.
Ik moet het hem wel nageven, hij is zonder struikelen op het vliegtuig geraakt. Dat is dan weer wel een opsteker voor hem.
Maar "als niet Biden, wie dan wel?" lijkt mij toch wel een heel moeilijke vraag. Harris lijkt logisch, maar gaat die enige kans maken tegen Trump? Dan hoor je hier bv. mensen zeggen dat Michelle Obama het wit konijn bij uitstek is, maar dan vraag ik me af of dat een soort fantasie is die eens in een peiling werd genoemd of die effectief ooit al interesse heeft getoond?

Terug
Bovenaan