Rondstrooien met medische diagnoses is geen basis voor een discussie
Biden noch Trump zijn te oud, probleem is dat Biden klaarblijkelijk aan parkinson of een gelijkaardige aandoening lijdt. Terwijl zijn entourage in alle tonen probeert te ontkennen dat er een probleem is.

Ik snap volledig de druk om een stap opzij te zetten, twijfels over Biden's mentale gezondheid zullen een effect hebben op de verkiezingsuitslag. Maar ik denk dat vele democraten te naïef zijn in hun veronderstelling dat er wel een jonge, dynamische kandidaat rondloopt die het beter gaat doen dan een zittende president, één met enorm veel naambekendheid die al eens bewezen heeft dat hij kan winnen tegen Trump. En dat allemaal binnen een handvol maanden.

Ik zeg niet dat het er momenteel goed uitziet voor de Democraten, maar ik heb toch twijfels of een last minute switch ze niet nog dieper in de problemen gaat steken.

Ik verwacht helemaal niet dat Biden een stap opzij zal zetten om twee redenen.

1. De verkiezingen worden beslist door naar schatting 150,000 kiezer in de battleground states. De nieuwe kandidaat moet in die staten verkiesbaar zijn. Iemand als Gavin Newsom zou in debatten rondjes kunnen lopen rond Trump. Maar voor mensen in Georgia of Wisconsin blijft het rijke west coast liberal.

2. De campagne van Biden zwemt in het geld. Ongeveer 250 miljoen. Maar dat geld is alleen maar inzetbaar voor de campagne van Biden of die van Kamala. Een andere kandidaat nomineren is problematisch.

Bovendien is er geen duidelijke keuze. Met uitzondering van één persoon polled niemand echt sterk tegen Trump. Kamala is intelligent en capabel maar op die kwaliteiten alleen geraak je niet meer verkozen in de VS.

De enigste manier waarop ik de democraten dit nog zie winnen is het witte konijn van Michelle Obama. Zij polled 10 punten voor op Trump.

Ik verwacht helemaal niet dat Biden een stap opzij zal zetten om twee redenen.

1. De verkiezingen worden beslist door naar schatting 150,000 kiezer in de battleground states. De nieuwe kandidaat moet in die staten verkiesbaar zijn. Iemand als Gavin Newsom zou in debatten rondjes kunnen lopen rond Trump. Maar voor mensen in Georgia of Wisconsin blijft het rijke west coast liberal.

2. De campagne van Biden zwemt in het geld. Ongeveer 250 miljoen. Maar dat geld is alleen maar inzetbaar voor de campagne van Biden of die van Kamala. Een andere kandidaat nomineren is problematisch.

Bovendien is er geen duidelijke keuze. Met uitzondering van één persoon polled niemand echt sterk tegen Trump. Kamala is intelligent en capabel maar op die kwaliteiten alleen geraak je niet meer verkozen in de VS.

De enigste manier waarop ik de democraten dit nog zie winnen is het witte konijn van Michelle Obama. Zij polled 10 punten voor op Trump.
Maar is Michelle Obama een bekwame kandidaat en zou die een goede president zijn? Als het een louter symbolische functie was misschien wel ... bovendien wil ze niet, maar er is een cliché dat zegt dat de beste kandidaat diegene is die de functie niet ambieert.

Maandag een nieuw TV-interview. Mogelijk zal Biden het er wel oké van afbrengen, maar elke gaffe wordt vanaf nu enorm uitvergroot.

Maar is Michelle Obama een bekwame kandidaat en zou die een goede president zijn? Als het een louter symbolische functie was misschien wel ... bovendien wil ze niet, maar er is een cliché dat zegt dat de beste kandidaat diegene is die de functie niet ambieert.

Maandag een nieuw TV-interview. Mogelijk zal Biden het er wel oké van afbrengen, maar elke gaffe wordt vanaf nu enorm uitvergroot.

Vanaf nu? Dat is toch al een tijdje bezig.

Maakt het echt uit? Het zou niet mogen maar we zijn op een moment in de wereldgeschiedenis waar eender wie uit het democratische kamp (met een kans op verkiezing) beter is dan een tweede termijn van Trump. Denk ik dan.

Wel in 2020 iedereen fan biden.
En nu dezelfde persoon wilt de fakkel niet doorgeven aan bv Harris of aan iemand anders.

Hoeveel punten loopt hij nu achter na het debat ik dacht 5 of 6? (poll)

Foute voorstelling van de feiten. Dat die man een affaire had met iemand en haar zwijgen afkocht met campagnegeld, en daarna kranten omkocht met campagnegeld om het niet te publiceren, omdat dat z'n kansen zou kunnen doen keren en zo de federale kieswet overtrad. Na verschillende keren inmenging, machtsmisbruik en obstruction of justice, waar hij niet aan zijn proefstuk toe was.
Heel die affaire doet me eigenlijk niets. Ook al is het dan illegaal. Als die man seks wil hebben met Stormi Daniels om haar dan te betalen om het stil te houden. Kan me niet schelen. Als hij dan de media wil betalen om het stil te houden, kan me niet schelen. Heel de verkiezingen zijn een shitshow van wie meer geld kan uitgeven om de ander zo zwart mogelijk te maken en zichzelf zo goed mogelijk te doen ogen. Illegaal? Sure. Zou het mijn stem beinvloeden? Nee.

Een dictator is iemand die tegen de democratische gang ingaat om aan de macht te blijven, en een verkiezing probeert te vervalsen door mensen te sturen die zich moeten voordoen als Kiesmannen. Iemand die de scheiding der machten ondergraaft (hij pakt geregeld rechters aan en ontslaat FBI-directeurs en AG's), die obstruction of justice plegen om aan de macht te blijven. Iemand die de grenzen van zijn macht niet respecteert, en eist dat staten en gouverneurs allemaal hem gehoorzamen.
Maar dit gaat toch langs beide kanten? Ofja, dit is toch verre van Trump exclusief. De FBI en hun hoogst gerangde mensen zijn historisch gezien zelf zo dicatoriaal en corrupt als maar kan. Logisch toch dat Trump dan mensen die buiten het boekje om tegen zijn plan in willen gaan, ook van een positie gaat ontnemen?

Ik ken de artikels ondertussen. Toch bedankt.

Het lijkt me toch niet zo simpel om Joe Biden zomaar te vervangen. Kamala Harris is nu ook niet bepaald erg populair en geen idee of Gavin Newsom buiten California erg populair is. Michelle Obama lijkt me een optie voor 2028.

En nu dezelfde persoon wilt de fakkel niet doorgeven aan bv Harris of aan iemand anders.

Rolling average in de peilingen is +1.9% voor Trump bij 538. Al voorspelt 538 wel dat Biden momenteel met +2.2% de popular vote zou winnen.

Verkiezingskansen blijven redelijk stabiel.
Ergens logisch ook. Als Biden sterft voor de verkiezing zouden veel mensen nog liever stemmen op Bidens geamputeerde hoofd op een stok dan op Trump.

Maar dit gaat toch langs beide kanten? Ofja, dit is toch verre van Trump exclusief. De FBI en hun hoogst gerangde mensen zijn historisch gezien zelf zo dicatoriaal en corrupt als maar kan. Logisch toch dat Trump dan mensen die buiten het boekje om tegen zijn plan in willen gaan, ook van een positie gaat ontnemen

Nee, dit geldt niet langs beide kanten, en de corruptie en het buigen van de scheiding der machten van Trump was zelfs ongezien als Amerikaanse president.

Er is ook nog een verschil tussen corruptie/poging tot machtsgreep enerzijds en "gaming the system" anderzijds door bepaalde achterdeurtjes en constructies op een legale manier te gebruiken om electoraal voordeel te behalen (cfr. Gerrymandering).

Rolling average in de peilingen is +1.9% voor Trump bij 538. Al voorspelt 538 wel dat Biden momenteel met +2.2% de popular vote zou winnen.

Niet persoonlijk op jou bedoeld maar eerder in het algemeen.

Die popular vote wordt steevast vermeld alsof het enige legitimering is van het zwakke spel wat de Democraten spelen, de regels zijn wat ze zijn, er zijn zelfs een aantal goede argumenten voor (bescherming van de kleine staten tegen de grote) ... je weet als je aan potje basketbal begint ook wat de regels zijn. Je moet achteraf ook niet afkomen: ah, maar als de driepunters maar als tweepunters geteld zouden hebben, hadden we wél gewonnen!

Het winnen van de popular vote is een leuke vermelding voor de geschiedenisboeken als een wetenswaardig stukje politieke trivia.
Je kan misschien nog argumenteren dat het tekenend is voor de teloorgang van de democratie in de V.S. omdat je idealiter wél beiden zou moeten winnen, maar 't is ook niet dat Trump de eerste was die dit gedaan heeft op deze manier.

Er is ook nog een verschil tussen corruptie/poging tot machtsgreep enerzijds en "gaming the system" anderzijds door bepaalde achterdeurtjes en constructies op een legale manier te gebruiken om electoraal voordeel te behalen (cfr. Gerrymandering).

Ook hier laten de Democraten zich te veel van hun zwakke kant zien:
  • einde van Obama's termijn: zich compleet laten blokkeren bij de benoeming van een rechter bij het hooggerechtshof want de Republikeinen: "dit is niet iets wat een president op het einde van zijn ambtstermijn nog erdoor mag jagen"
  • einde van Trump's termijn: schaamteloos nog een rechter benoemd bij het hooggerechtshof.
  • Dan nog een paar hoogbejaarde figuren zoals RGB die te lang in functie blijven, waardoor de Democraten uiteindelijk de "postjes" kwijtspelen. Maar toen ze nog leefde en iedereen ervanuit ging dat Clinton ging winnen was het toch lachen hé, met zelfs fitnessfilmpjes!
  • Je kan de Republikeinen via Gerrymandering legale corruptie verwijten, maar op andere vlakken zoals het handelen in aandelen met vermoedelijke voorkennis zijn de Democraten nauwelijks beter dan hun Republikeinse concullega's.
Oh, en nog zo'n cynische: nu zo'n drama maken van Roe v. Wade, maar feitelijk hebben de Republikeinen het daar slinks gespeeld en gewonnen, en hebben de Democraten als ze het thema zo belangrijk vonden uit principe nagelaten om het te betonneren in wet ten tijden van Obama.
Nu is het hun goed uitgekomen tijdens de midterms natuurlijk, ... ofwel is dat net zéér slim gespeeld, ofwel zéér dom.

Laatst bewerkt:
Democraten laten zich inderdaad gewoon teveel doen. Nog een ander voorbeeld: Biden had Trump nooit als een normale tegenkandidaat mogen behandelen, hij had moeten weigeren om met hem in debat te gaan - want waarom zou je in debat gaan met iemand die je legitimiteit als president ontkent met leugens over de verkiezingen die je eerlijk gewonnen hebt?

Is dat met of zonder RFK?
Met. Kennedy scoort momenteel zo'n 9%.

Trump heeft net Vance aangekondigd als running mate. Vance stak de schuld voor de aanslag op de retoriek van de Biden campagne. Zeker niet ironisch van iemand die zelf Trump America's Hitler noemde toen hij nog niet aan de kool-aid zat.

Hillbilly Elegy J.D. Vance als running mate. Iemand die, op 6 januari 2021, het compleet omgekeerde van Mike Pence zou gedaan hebben. Geen establishmentfiguur dus, die fout maakt Trump niet meer opnieuw.

Goed om swing state Ohio binnen te halen. Maar voor de rest is het geen figuur die complementair is aan Trump en bepaalde demografieën kan bereiken die Trump nog niet bereikt (zoals Harris wel is bij Biden). Electoraal m.i. dus een minder goede keuze, post-electoraal (mits winst) wel een goede keuze (voor Trump toch, misschien niet voor de democratie).

Laatst bewerkt:

Rechtzaak tegen Trump over de 'classified documenten' is onrechtmatig gebleken.

Nog zo een paar en niet verbazend dat de republikeinen het een witch Hunt noemen.

The man himself: "As we move forward in Uniting our Nation after the horrific events on Saturday, this dismissal of the Lawless Indictment in Florida should be just the first step, followed quickly by the dismissal of ALL the Witch Hunts"

De democraten claimen dat dit is doordat de rechter door Trump zelf is aangesteld. Maar is dit niet ironisch dat ze daarmee zelf het overheidsapparaat in twijfel trekken terwijl ze net Trump daarvan beschuldigen ?

Terug
Bovenaan