Dan moet je er misschien eens niet vanuit gaan dat ik het niet weet, en misschien de post eens lezen in het licht dat ik het wel weet.
Ik kan op dit moment Parkinson hebben, en nog 10 jaar zonder dat mijn denkvermogen wordt aangetast. Het is niet het hebben van Parkinson dat dan maakt dat ik geen goeie president ben, het is de al dan niet aantasting van mijn denkvermogen.

Toch wel, dit is een risico dat onaanvaardbaar is voor een functie als president van de V.S., tevens de leider van het belangrijkste land van het vrije Westen.

Je kan discussiëren of het wel oké is dat goede presidenten uit het verleden zoals een F.D. Roosevelt tegenwoordig misschien niet meer verkozen zouden worden omwille van dat je met visuele media ook fysieke kracht moet uitstralen die misschien minder belangrijk is in de praktijk, ... Maar zelfs voorheen moest je mensen kunnen begeesteren als leidersfiguur en Biden is met zijn gestamel op een punt gekomen dat men hem in de tijd van auditieve media of geschreven niet eens meer verkozen zou geraken tenzij misschien het land zich effectief volledig krachtiger zou afkeren van een figuur als Trump, maar ik de V.S. is alvast geen stemplicht.

Dat is dan maar de vraag hé, gezien de zaken die hij vorige keer heeft uitgestoken ...

Trump zou zelfs als hij dat soort toeren zou durven uithalen, ook niet het eeuwige leven, over 4 jaar is hij ouder dan Biden nu is.
Géén van deze oude mannen zouden nog een valabel kandidaat mogen zijn, gewoon een maximumleeftijd tot wanneer men als politicus nog mag "dienen", en wat mij betreft zelfs een maximumleeftijd op het stemrecht als er te veel overwicht in die richting blijft.

Eigenlijk wel schandalig dat ze eisen dat Biden stopt en over trump niets, crickets. Een crimineel die president wilt worden , openlijk dictator wilt zijn, een verkrachter, fraudeur, verkoopt staatsgeheimen, enz. En dan nog hebben de rightwingers over de msm die pro democraten zijn, de msm is godverdikke in handen van rightwingers

Die checks & balances vervallen wel heel vlot bij een plotse dreiging. Biden wordt op dit moment op geen enkele manier onbekwaam geacht door eender welke officiële instantie (dat heeft namelijk verregaande gevolgen). Als er morgen een (mogelijk vals) alarm is, beslist hij met sole authority.

"X aantal waarschuwingssystemen zeggen dat Rusland in de volle aanval gaat. President zegt: Strike Back!". Wie checkt en/of balanceert dat?
Maar daar geef je de eerste check al: hij is door geen instantie onbekwaam geacht. Dus eerste check gepasseerd.
Stel dat hij zegt: strike back. Dan is dat een beslissing die elke president wel zou nemen. En in overleg. Want zelfs de Football kan hij niet alleen gebruiken. Daarvoor heeft hij nog een paar naasten nodig. Sole Authority slaat op het feit dat hij de enige is die niemand meer boven hem heeft. Maar dat wil niet zeggen dat hij in zijn eentje dingen kan doen die niemand anders wil doen.

Tjah dat geriatrisch circus in de VS viel al moeilijk te begrijpen en na dit debat zie ik niet in hoe iemand kan denken dat het een goed idee is om Biden vanaf 2025 nóg eens 4 jaar te laten zitten. Zoals Avondland en anderen al aanhaalden, je kan zelfs al serieus vragen stellen of het wel verstandig is om de huidige termijn nog uit te doen. En ja je hebt wel een running mate en naasten, maar als dat al het plan A is, begin er dan niet aan hé.

Eigenlijk wel schandalig dat ze eisen dat Biden stopt en over trump niets, crickets. Een crimineel die president wilt worden , openlijk dictator wilt zijn, een verkrachter, fraudeur, verkoopt staatsgeheimen, enz. En dan nog hebben de rightwingers over de msm die pro democraten zijn, de msm is godverdikke in handen van rightwingers
Da's niet waarover het gaat. Ze vragen niet dat Biden stopt omdat wat hij doet schandalig is, ze vragen dat Biden stopt om de democraten een kans te geven om te winnen tegen Trump. Dit is de media die electoraal meedenkt over de campagnestrategie van de democraten.

Als Biden nog eens 4 jaar president zou worden (wat ik al schandalig en niet verantwoord vind) dan zie ik het zeer realistisch is dat Biden tijdens zijn ambtstermijn het loodje gaat leggen :/ Die man is totaal niet meer bekwaam om een geopolitieke 'grootmacht' te leiden. Trump ook niet maar om andere redenen.

Zou zeker geen goed doen voor de democraten maar voor mij is Trump toch een grotere schande voor de Amerikaanse politiek in zijn geheel.
Zeker, maar mijn verwachtingen van de Republikeinen en Trump zijn sowieso nul komma nul. Dat is geen serieuze partij meer. Vandaar dat ik mijn woede eerder op de Democratische partijtop richt gezien zij hun taak als zgn. verdediger van de lagere socio-economische klassen en de Amerikaanse democratie absoluut niet au serieux lijken te nemen. Enerzijds zeggen dat de democratie en de toekomst van het land op het spel staat maar dan zelf afkomen met uitrangeerde dinosaurussen zoals Hillary Clinton en Joe Biden stuurt een nogal gemengde boodschap naar kiezers die gedesillusioneerd zijn met de politiek. Je moet nieuw bloed ook de kans durven geven maar de gevestigde ego's lijken te denken dat ze tot hun dood de partij moeten blijven leiden.

Zeker, maar mijn verwachtingen van de Republikeinen en Trump zijn sowieso nul komma nul. Dat is geen serieuze partij meer. Vandaar dat ik mijn woede eerder op de Democratische partijtop richt gezien zij hun taak als zgn. verdediger van de lagere socio-economische klassen en de Amerikaanse democratie absoluut niet au serieux lijken te nemen. Enerzijds zeggen dat de democratie en de toekomst van het land op het spel staat maar dan zelf afkomen met uitrangeerde dinosaurussen zoals Hillary Clinton en Joe Biden stuurt een nogal gemengde boodschap naar kiezers die gedesillusioneerd zijn met de politiek. Je moet nieuw bloed ook de kans durven geven maar de gevestigde ego's lijken te denken dat ze tot hun dood de partij moeten blijven leiden.
Wie van de Democratische partij scoort beter dan Biden en dan nog op te nemen tegen Trump? tis nog 4 maanden. Dit had veel eerder moeten gebeuren, nu is dit in mijn ogen allemaal te laat.

Idd moeilijk te vatten. Op Fox en dergelijke praten ze openlijk over p2025, schedule f, uitbreinding van presidentiele macht, ... Ze moedigen Trump dictatuur eerder aan Dan die af te straffen.

Wie van de Democratische partij scoort beter dan Biden en dan nog op te nemen tegen Trump? tis nog 4 maanden. Dit had veel eerder moeten gebeuren, nu is dit in mijn ogen allemaal te laat.
Biden is dan nog een compromisfiguur en er zijn vele facties binnen de Democratische partij. Maar eigenlijk komt hier hierop neer: ofwel blijf je als Democraat thuis en laat je Trump winnen ofwel laat je als Democraat Trump niet winnen en stem je voor eenderwie er voor de Democraten opkomt. Zelfs al is dat een Biden die duidelijk niet meer scherp staat. Dan moet de Democratische partij inzetten op een waardige invaller.

Het is veel te laat, ja. Eigen schuld van de partijtop natuurlijk door opponenten onder druk te zetten om niet deel te nemen aan de primaries en het schema te wijzigen in het voordeel van Biden. Nu zit je daar met een hoop politici (waaronder ongetwijfeld heel wat jong(er) talent) zonder naamsbekendheid/campagnestrategie enerzijds, en een wandelend lijk anderzijds.

Is iemand onbekend dan echt erger dan iemand die je zelfs niet meer met de auto zou laten rijden als het je opa was?

Ze lijken toch de vlucht vooruit te willen nemen met Biden. Maar er komen weer peilingen aan, dus misschien gaat een dalende Biden toch leiden tot een openlijke revolte.

Het is veel te laat, ja. Eigen schuld van de partijtop natuurlijk door opponenten onder druk te zetten om niet deel te nemen aan de primaries en het schema te wijzigen in het voordeel van Biden. Nu zit je daar met een hoop politici (waaronder ongetwijfeld heel wat jong(er) talent) zonder naamsbekendheid/campagnestrategie enerzijds, en een wandelend lijk anderzijds.
Waar heeft de DNC of de partijtop opponenten onder druk gezet om niet deel te nemen? Of uitzonderlijk meer dan in een andere verkiezing? Een incumbent heeft zo veel voordelen dat je echt al een héél goeie reden moet hebben om die af te geven. Dan geef je je inherente voorsprong eigenlijk af. En dan zou zoiets op een diplomatische manier moeten gebeuren waarbij Biden en zijn entourage inzien dat dat het beste zou zijn voor de partij en hij zelf terugtrekt. Want niet vergeten dat hij wel degelijk de primaries in maart al gewonnen had. En dat de Dems in 2022 het beter deden dan verwacht (onder hem). En dat hij al eens van Trump heeft gewonnen.

In dit specifieke geval kàn dat werken, omdat Bidens voorsprong nu wel erg beperkt lijkt. Maar er zijn dus zeker wel zaken die -strategisch- in het voordeel pleiten van dit plan aanhouden. En ik moet zeggen dat ik het er wel mee eens ben dat hij een slechte beurt maakt, maar het gemak waarmee sommigen ouderen willen afschepen en doen alsof hun jaren ervaring voor niks meetellen en "jong, snedig en rap" zijn een groter goed is dan inhoud, leunt voor mij aan tegen ageism.

Als Trump post over "Biden met zijn slaappillen" of "ik wil dat Biden getest wordt op cocaïne als hij er weer levendig uitziet", dan is dat koren op zijn molen. Elke keer mensen het hebben over "hoe Biden eruitzag" in plaats van over de inhoud, is dat koren op zijn molen.

De gemiddelde leeftijd in de Amerikaanse politiek is te hoog.
Ze kunnen deze beter op 70 jaar of zelfs lager leggen zodat je niet tussen dinosaurussen moet kiezen zoals nu het geval is.
Ik vind ze allebei ongeschikt om president te worden.
Meest exclusieve rusthuis van Amerika

Laatst bewerkt:
Een extreem belangrijke ruling van SCOTUS vandaag. Staat nu bevestigd dat POTUS immuniteit boven de (grond)wet geniet voor handelingen uitgevoerd in zijn officiële capaciteit als president.

POTUS staat vandaag op gelijke voet met middeleeuwse monarchen. In tijden van extremen beseffen we soms niet wanneer er zich op een gewone maandag iets absoluut extreem voordoet, maar vandaag is zo'n dag.

Dissenting opinion van Sotomajor

Looking beyond the fate of this particular prosecution, the long-term consequences of today’s decision are stark. The Court effectively creates a law-free zone around the President, upsetting the status quo that has existed since the Founding. This new official-acts immunity now “lies about like a loaded weapon” for any President that wishes to place his own interests, his own political survival, or his own financial gain, above the interests of the Nation. The President of the United States is the most powerful person in the country, and possibly the world. When he uses his official powers in any way, under the majority’s reasoning, he now will be insulated from criminal prosecution. Orders the Navy’s Seal Team 6 to assassinate a political rival? Immune. Organizes a military coup to hold onto power? Immune. Takes a bribe in exchange for a pardon? Immune. Immune, immune, immune.
Let the President violate the law, let him exploit the trappings of his office for personal gain, let him use his official power for evil ends. Because if he knew that he may one day face liability for breaking the law, he might not be as bold and fearless as we would like him to be. That is the majority’s message today.
Even if these nightmare scenarios never play out, and I pray they never do, the damage has been done. The relationship between the President and the people he serves has shifted irrevocably. In every use of official power, the President is now a king above the law.
Never in the history of our Republic has a President had reason to believe that he would be immune from criminal prosecution if he used the trappings of his office to violate the criminal law. Moving forward, however, all former Presidents will be cloaked in such immunity. If the occupant of that office misuses official power for personal gain, the criminal law that the rest of us must abide will not provide a backstop.
With fear for our democracy, I dissent.

Maar daar geef je de eerste check al: hij is door geen instantie onbekwaam geacht. Dus eerste check gepasseerd.
Stel dat hij zegt: strike back. Dan is dat een beslissing die elke president wel zou nemen. En in overleg. Want zelfs de Football kan hij niet alleen gebruiken. Daarvoor heeft hij nog een paar naasten nodig. Sole Authority slaat op het feit dat hij de enige is die niemand meer boven hem heeft. Maar dat wil niet zeggen dat hij in zijn eentje dingen kan doen die niemand anders wil doen.

Er zijn dan ook maar 2 officiële instanties: 1) Hijzelf 2) De VP en een meerderheid van het kabinet. Ik neem aan dat je akkoord gaat dat beide politiek zéér gevoelig liggen. 2 is mogelijk, maar nooit gebeurd. 1 is hooguit ter sprake gekomen i.g.v. een fysieke aandoening (operaties e.d.), niet in het geval van mentale aftakeling. Dus check 1 is zonder precedent in dit geval.

Dan eindig je in volgende situatie: zolang de president niet accuut dement is en ruwweg coherent kan zijn, zal zijn visie gevolgd worden. Het tegengestelde vereist een machtsgreep door meerdere personen die wettelijk niet geregeld is. Je moet bijna hopen dat 1 van de sleuteldraaiers zegt: "fuck mijn carrière, ik wil geen WO3".

Biden kan inderdaad morgen in een acute dementie niet beslissen van de hele wereld te bombarderen, maar in een imminente dreiging kan je niet garanderen dat hij met volle bewustzijn de "football" hanteert.

Terug
Bovenaan